Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje17

Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 16:17

Hallo!

Ik plaats hier niet zo vaak meer iets, maar ik zit nu ergens mee waar ik wel wat goed advies voor kan gebruiken.

Nog niet zo lang geleden, 3 jaar, heb ik mijn opleiding gehaald. Ik werk nu in een dierenwinkel (hier heb ik ook ooit stage gelopen) waar ik regelmatig stagiaires begeleid die dezelfde opleiding doen, als ik heb gedaan. (paravet/dierverzorging)
omdat mijn stages dus nog niet zo lang geleden zijn wilde ik echt een leuke, goede stagebegeleider zijn. zoals ik zelf ook begeleid had willen worden.
alleen dat lukt volgens mij nog niet zo goed. :')

we zijn een winkel met weinig dieren, dus echt dierverzorging is maar een klein deel van de taken.
wel kun je veel leren over voeding en vachtverzorging.
taken voor stagiaires zijn o.a schoonhouden van de winkel, aanspreken van klanten, aanvullen (zwaar tillen doen wij zelf), inrichten van schappen en etalage, als ze het leuk vinden wat simpel kassawerk.
geen stagevergoeding, maar je mag wel altijd op onze kosten meelunchen.

ik heb nu een paar stagiaires gehad, maar ik vind het moeilijk.
de dingen die ik zie; standaard 5 minuten te laat, vind ik eigenlijk te weinig om er wat van de zeggen.
niet uit zichzelf taken oppakken, terwijl we al 3 maanden lang dezelfde routine uitvoeren.
taken niet willen uitvoeren en dat ook echt uitspreken. (bv.- zou je nog even dit stukje willen stofzuigen? nee, daar heb ik eigenlijk geen zin in.) vaak weet ik niet zo snel hoe ik daar nou mee om moet gaan en ga ik het zelf maar doen. daar staan ze dan altijd wel wat schuldig bij te kijken. :')
niet om taken vragen, maar gewoon in de kantine gaan zitten totdat ik aan kom lopen om een nieuwe taak te geven. voel ik me zo'n zeur, dan.
niet geïnteresseerd zijn naar klanten. begroeten kan nog net, maar een vraag doorsturen, even de telefoon opnemen of gewoon een leuk gesprekje zit er vaak niet in..

begeleiding vanuit school is er zeer weinig heb ik het idee, vooral bij de eerstejaars.
voortgangsgesprek gaat bijna altijd telefonisch, de dingen die ik graag kwijt wil worden afgewimpeld of 'genoteerd'.

en dan zie ik overal op o.a social media dat leerlingen stages vreselijk vinden. allemaal goedkope krachten, te strenge begeleiders.. wij willen niet stagelopen.
voel ik me ook niet leuk bij, als begeleider.

een dikke onvoldoende geven, houd ik niet van. de taken die uitgevoerd moeten worden, worden wel gedaan. niet zo slecht dat het een onvoldoende waard is, er gaan echt wel dingen goed!
maar ik heb het idee dat mijn stagiaires hier gewoon zijn, omdat het moet van school. niet omdat ze willen leren.
dat demotiveert mij ook.

wat ik nu al doe, is een papier met informatie meegeven tijdens het kennismakingsgesprek, waarop alle verwachte taken staan.
vragen of ze een paar dingen op willen schrijven die ze graag zouden willen leren zodat we daar wat extra aandacht aan kunnen besteden.

ik wil nog graag een keer een extra cursus volgen voor het begeleiden, dus aanraders daarvoor zijn ook welkom.
voor het blok na de zomervakantie heb ik nu even geen stagiaires aangenomen om hier even goed mee aan de slag te gaan.
zijn hier mede stagebegeleiders die meer tips voor mij hebben? hoe word ik nou echt een leuke stagebegeleider en motiveer ik stagiaires ook om net even wat meer hun best te doen?

boedjang

Re: Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:23

Ik ben al heel lang leerlingen begeleider in de zorg.
Leuke begeleider is anders dan goede, aardig, vriendelijk maar vooral eerlijk
Overal waar je iets moet beoordelen komt zeker ook stukje inzet aan bod.
Te laat komen en geen zin hebben is geen goede werkhouding.
Moet zeggen dat de jeugd van tegenwoordig ook anders is dan vroegah.
Dan kwam je en deed je rete je best, nu is vaak de telefoon zeer belangrijk.
Ik krijg vanuit mijn werkgever trainingen en ben ook examinator . Ik vertel ook erbij, joh ik heb al een baan, en jij bent hier niet voor mij, maar voor je zelf.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:27

Blijf bij je verwachtingen en spreek ze uit. Alles begint bij de basis: een goede attitude, dus o.a. op tijd komen. Wat betreft initiatief nemen, zou ik zeggen: "We hebben het nu een aantal keer samen gedaan. Probeer het vanaf morgen eens alleen. Als je vragen hebt, ben ik bereikbaar." En als iets niet gedaan is: "Waarom heb je dat niet gedaan? Maak het nog even in orde." En niet vragen of ze dat nog alsjeblieft even willen doen en het dan maar overnemen.

Stage dient om ervaring op te doen en te leren. Niet om gewoon de tijd te laten passeren. Als er te weinig begeleiding is, is dat natuurlijk jammer, want studenten groeien niet vanzelf. Maar meer dan dat aankaarten kan je, denk ik, niet doen. Een student is echter al oud genoeg om zelf ook iets te ondernemen. Het moet niet allemaal van jou of school komen.

Het feit dat je hier over nadenkt en je dit afvraagt, toont alleszins dat je de juiste redenen hebt om dit te doen. Daar mag men dankbaar om zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:32

Wij hebben ook altijd stagiairs die grotendeels onder mij vallen. Ik ben eindverantwoordelijk, maar ze lopen niet alleen maar met mij mee.

Het gebrek aan inzet die je noemt herken ik (gelukkig) niet, en dat maakt dat ik ook vrij soepel kan zijn, omdat ze echt hun best doen. De meeste in ieder geval :D

Elk bedrijf is zo verschillend. Hier zijn ze van 9 tot ~11 bezig met dagelijkse taken die gedaan moeten worden. Daarna hebben ze tijd voor hands-on hulp in de winkel/op het magazijn, of gaan ze bezig met eigen projecten, in overleg.

Wat voor mij helpt:
- Duidelijkheid vooraf en pro-actief zijn in het geven van taken (wil je nu X gaan doen, als je klaar bent graag Y / bij mij melden)
- Tussendoor praatje maken over waarom ze deze studie doen bijv en achter de motivatie proberen te komen

Misschien in jouw geval de kantine verboden terrein maken tenzij het pauze is?

W.b dit:
Citaat:
de dingen die ik zie; standaard 5 minuten te laat, vind ik eigenlijk te weinig om er wat van de zeggen.

Vaak zijn deze mensen niet alleen 5 min te laat, maar gaan we ook 5 min eerder weg, houden ze langer pauze, etc.
Goed de tijden bijhouden. Op het moment dat ze uren goed moeten laten kuren teruggeven dat het niet klopt en ze teveel uur hebben opgeschreven, want (geef redenen)
Vijf minuten op zich is het probleem niet. Maar een kwartier per dag tikt op termijn aardig aan.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:34

Guusje17 schreef:
bv.- zou je nog even dit stukje willen stofzuigen? nee, daar heb ik eigenlijk geen zin in.)
Nou, misschien ben ik dan een harde, maar die zou ik zo een onvoldoende geven hoor. Met deze houding komen ze er op de werkvloer ook niet later.

Ik lees vooral dat je het probleem bij jezelf zoekt, maar die zit i.m.o. toch echt bij de andere partij. Ik zou het oppakken met de begeleiders van school, maar ik lees in je bericht dat die er ook heel laks mee omgaan. Dan zou het voor mij als leerbedrijf snel klaar zijn. Volgens mij doe jij prima je best om een goede begeleider te zijn, maar waarderen de andere partijen dit niet (genoeg). Je zegt zelf ook dat het demotiverend is, daar zou ik mijn tijd niet aan verspillen. De stagiaires willen iets leren en doen álle taken die daarbij horen (dus niet alleen de leuke), óf ze zoeken maar wat anders :evaw:

Kun je dit probleem oppakken met je leidinggevende? Wil jij zelf graag begeleider zijn, of moet dit vanuit hogerop? Ik neem aan dat jouw werkgever het ook zonde vindt als jij tijd en moeite stopt in zulke mensen. En scholen het maar gek vinden dat ze niet genoeg leerplekken kunnen vinden :')

Ik heb hele leuke stagiaires gehad, maar ook iemand met de houding die jij beschrijft. Die was snel exit. Ik twijfelde al bij de kennismaking, maar besloot deze persoon het voordeel van de twijfel te geven. Dat doe ik dus niet meer. Als iemand enthousiast is maak ik er graag tijd voor om diegene de kneepjes van het vak te leren, maar het is graag of helemaal niet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:35

Welkom in de wereld van stagiairs, ik heb er zelf ook heel wat begeleid maar soms is het echt pfff en wat je zegt dat ze net te laat komen, niks uit zichzelf doen ondanks dat ze het al een tijdje doen, geen zin in bepaalde klussen en dat ook zeggen en dus ook niet doen. Sommige denken ook dat ze alles al wel weten en dan het uitvoeren zoals ze denken dat het moet en als je dan aangeeft dat het niet helemaal de juiste manier is worden ze boos.
Geen telefoongesprekken durven voeren maar dat hoort echt bij het werk en zeggen ze doe het zelf maar want ik ga echt niet bellen met iemand die ik niet ken?!
Ik snap dat ze het gevoel hebben dat ze rotklussen krijgen zonder ervoor betaald te worden maar kom op zeg het hoort bij je school en wij zorgde aan het einde van de stageperiode voor een leuk bedankje.

En ja ik heb ook wel eens een slechte beoordeling gegeven als iemand echt niks uitvoerde en altijd te laat kwam of te vroeg weg enz.
1x een jonge man met Asperger en ik ben zelf soms redelijk chaotisch dus zag er best tegenop maar echt de beste stage ooit, wat deed die jongen zijn best met alles en leuke gesprekken gehad, na 3 weken stage belde zijn leerkracht op dat hij zo was veranderd, veel meer interactie met klasgenoten, vriendelijker, veel meer vragen stellen en thuis ging het ook veel beter tussen hem en zijn zusjes. Kijk dat maakte alles goed en hij deed echt zijn best dus ook een goeie beoordeling gegeven en ondertussen heeft hij een leuke baan gevonden waar hij helemaal op zijn plaats is.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:46

Inderdaad vooral duidelijk zijn. Vooraf informatie meegeven vind ik een mooi initiatief van jou!
De stage is geen werk, maar een onderdeel van de opleiding.
Je kunt ook rustig aangeven naar de stagiairs dat een leuke stage van twee kanten komt. Initiatief tonen en stappen durven zetten is inderdaad voor hun eigen ontwikkeling, maar het maakt ook dat je als begeleider meer geneigd bent om de stagiair meer vrijheid te geven. Of leukere taken.
Ik werk in het onderwijs en voor goede stagiairs is vaak ook de mogelijkheid om de LIO stage bij ons te doen of om zelfs in dienst te komen. Het levert dus echt wat op om je in te zetten.
Ik vind de mindset/ werkhouding een groot onderdeel van de beoordeling. Alles net aan doen en verder niks cadeau geven als stagiair leidt bij mij dan soms ook echt wel tot een onvoldoende.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:55

Guusje17 schreef:
niet uit zichzelf taken oppakken, terwijl we al 3 maanden lang dezelfde routine uitvoeren.
taken niet willen uitvoeren en dat ook echt uitspreken. (bv.- zou je nog even dit stukje willen stofzuigen? nee, daar heb ik eigenlijk geen zin in.) vaak weet ik niet zo snel hoe ik daar nou mee om moet gaan en ga ik het zelf maar doen. daar staan ze dan altijd wel wat schuldig bij te kijken. :')
niet om taken vragen, maar gewoon in de kantine gaan zitten totdat ik aan kom lopen om een nieuwe taak te geven. voel ik me zo'n zeur, dan.
niet geïnteresseerd zijn naar klanten. begroeten kan nog net, maar een vraag doorsturen, even de telefoon opnemen of gewoon een leuk gesprekje zit er vaak niet in..

een dikke onvoldoende geven, houd ik niet van. de taken die uitgevoerd moeten worden, worden wel gedaan. niet zo slecht dat het een onvoldoende waard is, er gaan echt wel dingen goed!
maar ik heb het idee dat mijn stagiaires hier gewoon zijn, omdat het moet van school. niet omdat ze willen leren.
dat demotiveert mij ook.

Ik begeleid stagiairs in het voortgezet onderwijs, dus docenten in opleiding, superleuk!
Mijn doel is echter nooit om een lruke stagebegeleider te zijn, maar een goede. Ik wil goede studenten afleveren die straks zelfstandig en goed kunnen werken. Als het daarnaast klikt en leuk en gezellig is is dat helemaal top.
Waarom zou jij 5 minuten te laat en een lakse houding accepteren? Dit is toch gewoon de echte wereld met echte regels en een serieuze werkhouding?
Ik zou inzetten op duidelijkheid; dit is wat wij als bedrijf verwachten van jou en dit is wat jij kan verwachten van mij als stagrbegeleider. Punt. Niet anders. Geen halfbakken regels waarvan afgeweken kan worden. Ze gedragen zich naar de ruimte die jij ze biedt.

Onvoldoendes geven is niet leuk, maar wel realistisch. Functioneer je (nog) niet, dan ben je niet klaar voor de volgende fase in je opleiding.

Ik heb vorig jaar (helaas) de volledige stage van mijn stagiar afgekeurd. Deze was onprofessioneel, kwam structureel iedere dag te laat, liet geen groei en zelfreflectie zien en geen goede lessen. Jammer, maar dan kan je het nog niet en mag je het opnieuw laten zien.

Kortom; stel voor jezelf vast welk gedrag je van de stagiair wil zien en leef daar zelf ook naar. Wees duidelijk in je verwachtingen. Ze hoeven het niet kafo te krijgen.
En motivatie? Als ze niet willen is daar het gat van de deur en koppel je hun houding terug naar de opleiding.

Succes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:59

Bespreekbaar maken :)
Veel mensen van die leeftijd weten gewoon nog niet hoe ze moeten werken en wat een juiste werkattitude is.

Bespreek: ik heb het gevoel dat je hier alleen bent omdat het moet van school, of wil je ook wat leren?
Zo ja, wat wil diegene leren?
Als hij zegt ‘omdat het moet van school’: ik zou je graag een voldoende geven anders moet je nog een stage lopen en je vindt het al niet leuk. Op dit moment steven je af op een onvoldoende vanwege deze punten…..Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jij een voldoende kan krijgen.

En als het steeds niet verbetert, bespreken dat je de stage afbreekt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:14

Tieneke schreef:
Blijf bij je verwachtingen en spreek ze uit. Alles begint bij de basis: een goede attitude, dus o.a. op tijd komen. Wat betreft initiatief nemen, zou ik zeggen: "We hebben het nu een aantal keer samen gedaan. Probeer het vanaf morgen eens alleen. Als je vragen hebt, ben ik bereikbaar." En als iets niet gedaan is: "Waarom heb je dat niet gedaan? Maak het nog even in orde." En niet vragen of ze dat nog alsjeblieft even willen doen en het dan maar overnemen.

Stage dient om ervaring op te doen en te leren. Niet om gewoon de tijd te laten passeren. Als er te weinig begeleiding is, is dat natuurlijk jammer, want studenten groeien niet vanzelf. Maar meer dan dat aankaarten kan je, denk ik, niet doen. Een student is echter al oud genoeg om zelf ook iets te ondernemen. Het moet niet allemaal van jou of school komen.

Het feit dat je hier over nadenkt en je dit afvraagt, toont alleszins dat je de juiste redenen hebt om dit te doen. Daar mag men dankbaar om zijn.

Dat eerste inderdaad.
Maak ze maar ergens „chef“ van. Zelfs op de basisschool werkt dat principe al goed waarbij je om de beurt een kindje „garderobe chef“ maakt.

Verder ook echt even wekelijks een vast momentje nemen met een kopje thee erbij of zo, waar je gericht vraagt wat ze zelf eruit willen halen en wat daarbij hun verwachting is van jou.
Soms is dat totaal onrealistisch maar dat geeft niets, daar zijn ze nog jong voor.
Ik zeg echter nooit dat het niet kan, enkel dat het een nogal ambitieus doel is en als dat is wat ze nastreven ze daar vooral voor moeten gaan, maar ook bewust moeten zijn dat dingen mogenlijk anders lopen.

Te laat komen: leg meteen op dag 1 (dus voor dat ze te laat waren) uit dat als ze dadelijk zelf in de winkel staan, het op tijd openen en klanten binnen laten een van de belangrijkste taken zijn. Dan heb je die verwachting gelijk afgevangen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-03-25 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:18

Wat mijn ervaring is met het begeleiden van stagiairs (ik heb een periode geholpen, maar was niet zelf de eindverantwoordelijke over de stagiairs) is dat het allemaal al begint bij de sollicitatie. Met de juiste vragen kun je een heleboel 'rotte appels' die er gewoon geen zin in hebben al filteren. Niet iedereen klakkeloos aannemen als stagiair heeft echt veel voordelen. Maar daarnaast een leuke plek en leuke werksfeer teruggeven maakt de motivatie compleet natuurlijk. Het is een wisselwerking.

Populaire vragen bij ons tijdens de sollicitatie waren altijd naar hobby's. Als studenten met passie over iets konden spreken zei dat al heel veel over iemands karakter. Dat vervolgens koppelen aan de werkzaamheden op de stage gaf inzicht of het werkveld en de taken passend genoeg waren en uitdagend genoeg. Maar dat was in ons werkveld in de IT wel makkelijker denk ik dan bij een opleiding voor paraveterinair/dierverzorging waarbij je uiteindelijk in een winkel terecht komt. Misschien kun je kijken of je de stage werkzaamheden kunt uitbreiden zodat er toch op een manier meer dierverzorging bij komt kijken of in ieder geval iets wat daarmee te maken heeft? Wellicht een side project waarbij studenten onderzoek doen naar hoe het dierenwelzijn in winkels is en hoe jullie daar nog op kunnen verbeteren? Gewoon maar iets willekeurigs hoor, maar zoiets houdt het werken in de winkel wellicht wat meer divers dan veelal opruimen, aanvullen en klanten te woord staan. Meerdere studenten aan zo'n opdracht zetten helpt soms ook voor teambuilding en motivatie.

Wij hebben één stagiair in al die tijd weg gestuurd via contact met school. Die deed dus ook werkelijk niks en zat de hele dag achter zijn sociale media. Na een aantal gesprekken hebben we school aangehaakt en is hij niet meer terug gekomen. Soms is dat blijkbaar nodig..

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:23

Wellicht helpt het om praatjes met ze te maken over hun motivatie en waarom ze de opleiding doen? Dan kan je daarop inspelen en creëer je een band met je stagiair.

Ook zou ik in het midden van hun stageperiode een koppeling doen waarin je bespreekt hoe je het vindt gaan en wat beter kan. Staan ze nu op voldoende/onvoldoende en hoe kunnen ze het nog verbeteren. Dan weten ze waar ze staan, maar is er wel nog ruimte voor verbetering om toch de stage te halen.

En wat anderen zeggen: 5 minuten te laat (structureel) is echt wel iets waar je wat van mag zeggen, zeker als ze niet hebben laten weten dat ze te laat zijn door bijvoorbeeld het OV.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:30

Ik brainstorm ook maar even. Allereerst is het volgens mij niet zo'n hele geschikte stageplek als je dierverzorging wilt doen. Schoonhouden van de winkel, hoe nuttig ook voor de werkelijkheid, is niet per se iets wat je op een stageplek hoeft te leren en ook niet echt heel erg motiverend als je dat als opleiding gekozen hebt denk ik. Gevolg: je krijgt eerder de stagiaires die de moeite niet hebben genomen om een betere stageplek te vinden en die zijn dan vaag teleurgesteld in hun situatie.

Het klinkt dan ook deels alsof het zinvol is om andere stagiaires aan te trekken (retail / MBO2? Die hebben wel veel te leren, en die kun je dan ook veel beter aanspreken op hun leeraandeel in de taken.)

Verder is de motivatie denk ik erg laag, en dat blijft zo, want dit zijn stuk voor stuk jongeren die door corona een knak in hun opgroeien hebben gekregen. Dat lijkt lang geleden, maar ik denk echt dat het flink impact heeft gehad dat ze zo vaak niks mochten, zich moesten voorbereiden op afzeggen, losgelaten worden in hun discipline dat nergens echt zin in hebben iets is wat ze toen hebben aangeleerd.

Dat verdwijnt niet zomaar, maar het is ook niet hopeloos. Contact is voor de meesten erg belangrijk, ook al lijkt het niet zo. Vind ze leuk, ook al stralen ze weinig enthousiasme uit. Waardeer heel expliciet en zeker in het begin dingen als het op tijd komen. ("Wat fijn dat je zo mooi op tijd bent! Heb je een leuk weekend gehad?") Dan kun je daarna ook varieren in je reactie op het niet op tijd komen. Niet verwachten dat ze dat zelf wel bedenken, maar benoem dit echt. ("Je bent wel wat laat, hoe komt dat? Lukt het morgen weer om er voor x te zijn?") Hou wel ook je oren open voor werkelijke problemen: je kunt bijvoorbeeld best zeggen 'helpt het dan om misschien een bus eerder te nemen' maar als die bus eerder een uur eerder is, dan is dat geen oplossing, en kun je als alternatief voorstellen dat de begintijd flexibeler is maar jullie bv op donderdag een half uurtje langer doorgaan als de bus 3x vertraging heeft. Want je moet dus zelf heel erg die oorzaken en consequenties zelf bedenken.

Een andere hele zinvolle overweging die je in je repertoire kunt hebben: van jou hoeven ze geen stage te lopen. Jij dwingt ze niet te blijven, als ze er niets aan vinden mogen ze weg, en zijn ze geheel vrij om een ander stage-adres te vinden. Hoe meer je dit in alle openheid en vriendelijkheid kunt uitstralen (dus niet passief-agressief maar oprecht), hoe meer het kan helpen dat ze zelf na gaan denken over hun keuzes.

Ook zou ik de doelen heel specifiek maken. Per week of 2 weken een paar, heel klein, maar daaronder zitten bijvoorbeeld na een tijdje 'deze week 3 taken zelf beginnen zonder dat begeleider dat hoeft te vragen'.

Je kunt dat ook inleiden en opbouwen. De eerste weken heb jij een programma. Na 2 weken kun je aan het begin bv de taken tot de pauze doorspreken, met 'beginnen met x, wat zou je daarna kunnen gaan doen?' En dan kunnen ze teruggrijpen op wat ze daarvoor hebben gedaan. "Dat lijkt me een prima idee!" (En hou ook hier de ruimte voor flexibiliteit, als ze met heel iets anders komen kun je kijken hoe je mee kunt veren, als ze met een minuscuul fluttaakje komen kun je dat zeker positief benaderen: "ja, prima, en als je daarmee klaar bent? Ik denk dat er nog wel iets bij past!"

En niet snarky of flauw of belerend, maar vriendelijk aanmoedigend.

Bij het niet willen doen van taken helpt het waarschijnlijk ook om al iets alternatiefs te hebben. Wil jij dit stofzuigen? Nee? De planken moeten ook worden afgenomen. Wat kies je? (En als ze dan komen met 'daar heb ik ook geen zin in' - tsja, die optie is er niet, want dit zijn de dingen die moeten gebeuren. Of je loopt stage, of je loopt het niet.)

Maar het is ook iets om je bewust te worden van je taal. "Wil je dit doen" klinkt als een vraag. Dat het eigenlijk meer een opdracht is begrijpt niet iedereen. Wil je dat vermijden dan kun je het ook echt als stelling brengen, en dat kan nog steeds zonder dwingend te zijn. "A stofzuigt nog even het hoekje, en B neemt de planken af, dan hebben we het schoonmaken maar mooi klaar / kunnen we daarna iets anders doen / hebben we daarna even pauze."

Gebeurt het toch te vaak dat er tegenzin is, dan kun je dat in een apart gesprek even bespreken, en desnoods een leerdoel maken van het niet automatisch nee zeggen op iedere vraag. (Maar met beleid.)

Oftewel, in het geheel je verwachtingen echt tig streepjes naar beneden en dat vervangen door hele expliciete instructies en feedback - maar dus heel gericht toewerken naar dat ze dat zelfstandig invullen. Dat klinkt als veel begeleiding, en ja, dat is het ook. Maar het gaat wel steeds makkelijker denk ik.

(Maar de persoonlijke betrokkenheid, die blijft, en dat is iets dat je echt nodig hebt en dat zij echt nodig hebben om te kunnen leren.)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:48

Er zijn al verschillende goede tips gegeven.
Ik kan mij voorstellen dat jongeren die een opleiding gaan volgen voor de dieren niet direct gecharmeerd en gemotiveerd zijn om in een winkel te werken.
Ze hebben bepaalde ideeën over wat leuk werk is, maar dat klopt vaak niet met de realiteit. Ze missen dus waarschijnlijk motivatie in het begin omdat het niet de gedroomde stageplaats is en daarbij onzeker zijn en zich geen houding weten te geven.
De wederzijdse verwachtingen zou ik in het begin bespreken, waarin je aangeeft wat de mogelijkheden zijn bij jullie om te leren en ontwikkelen.
Dierverzorging is niet alleen de hele dag beestjes aaien. Er komt zoveel meer bij kijken, dus een winkel kan prima.
Verder wel duidelijk zijn en afspraken maken. Te laat komen: wees duidelijk dat dit niet wordt geaccepteerd. En zorg er tegelijkertijd voor dat er een taak is waar ze mee kunnen beginnen. Stilzitten demotiveert.
Tevens zou ik contact zoeken met school met deze klacht, of eventueel met het SBB. Ook zij moeten jou serieus nemen. Er is ook een training voor werkbegeleiders. Wellicht kun je die volgen. Anders maar even geen stageplaats zijn. Ze hebben jullie meer nodig dan andersom.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:51

Wat je omschrijft lijkt mij toch eigenlijk wel een onvoldoende waard? Anders leren ze het toch ook niet als ze met een minimale inzet nog een voldoende halen?

Het lijkt mij ook handig als er ook een tussentijds contact moment is met iemand van school er bij waar de prestaties worden besproken. Hier gebeurt dat in elk geval wel :j Ik zou het persoonlijk dan ook niet telefonisch doen, maar in persoon. Achteraf zou ik dan een samenvatting van het gesprek sturen. Dan kan je er later makkelijker op terugvallen als er geen verbetering is.

Verder denk ik dat je vooral niet te leuk gevonden moet willen worden. Tuurlijk krijgen ze misschien weinig betaald, maar ze zitten er ook om juist wat te leren. Op deze manier denk ik niet dat ze veel leren...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:53

Zeker eerstejaars vinden het soms nog moeilijk om hun verwachtingen uit te spreken het meegeven van een papiertje met taken is dan eigenlijk al te ingewikkeld/demotiverend.
Wat wij altijd proberen is hun echt mondeling mee te nemen in het bedrijf en van daaruit tussendoor ook de verwachtingen uit te spreken (ons motto is: falen kan niet vragen wel).
Dus wij 'hameren' heel erg op communicatie, maar ook waarom doe je wat je doet?
Bij een houding van daar heb ik geen zin in, zou hier ook direct een tegenvraag komen.
Waarom heb je er geen zin in? En bij een bullshit antwoord (bv: gewoon geen zin) de vraag: wat denk je dat dit zou doen voor je cijfer voor werkhouding en wat verwacht je nu van mij?
Hierin proberen wij wel altijd de dingen samen te doen, dus niet een stagair is aan het stofzuigen en wij zijn aan het koffiedrinken.
Daarnaast worden onze stagiaires ook echt overal in meegenomen. Zij zijn er niet voor de rotklussen (zoals ik zelf vroeger wel ingezet ben bij stages, ga jij maar even boodschappen doen en dan zat de rest ondertussen gezamenlijk pauze te houden).
Hier is het echter wel zo dat antwoorden als geen zin of gewoonweg niet het uitvoeren van een taak, ook na een waarschuwing zoals hierboven 'gewoon' zorgt voor een onvoldoende, wel gegeven met flinke feedback zowel richting leerling danwel richting school/begeleider.
Wat betreft het te laat komen, prima maar dan mag je dus ook 5 minuten langer door en dan zorgen wij wel dat er die 5 minuten langer werk is, anders zijn je uren dus gewoonweg niet netjes gedraaid.
Bij ons is het echter zo dat wij liever hebben dat stagiaires hun tijd nuttig besteden, als dat betekend dat er na 14.00 geen werk meer is en je stage loopt tot 15.00 mag je gerust een uur eerder weg, mits je inzet dus goed is!

Ik denk overigens wel dat het 1 en ander afhangt of het een verplichte stage is vanuit school of dat men echt komt omdat zij een vak willen leren.
Wij zien daar namelijk wel een groot verschil in qua inzet en motivatie.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:09

Ik vind best wel dat je mag aanspreken op dat gedrag en dan ben je dus echt géén zeur. Ze komen daar om iets te leren, en ze leren niets door zelf maar voor zich uit te staren.

Wat ik doe, is dus echt verwachtingen bespreken. Al voorafgaand aan de stageperiode, tijdens het sollicitatie gesprek. Komen ze dit niet na al in de eerste week? Herhalen.
5 minuten te laat elke dag, is niet wat hoort en vind ik respectloos. Op tijd komen is gewoon een basis iets. Een keer te laat met goede reden kan iedereen overkomen.

Misschien ben ik streng, maar ik verwacht wel een bepaald niveau van stagiaires.
Nieuwe beleid bij ons is zelfs, binnen twee weken dit gedrag zien en geen verbetering? Is gewoon exit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:23

Tip van een ervarings"deskundige"?

Volg eens een paar goede cursussen over communicatie en begeleiding.

Deze Oude Kous is er ook nog in gedoken. Ik heb de nodige cursussen gedaan rondom dit thema maar zelfs na 30 jaar ervaring zijn er toch weer een paar dingen benoemd in deze cursus die ik niet eerder langs heb zien komen. Kortom, ook na 30 jaar valt er nog wat te leren :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:34

Steeds 5 minuten te laat komen zou ik niet accepteren. Maar inderdaad heb je een gesprek met ze gevoerd en was er ook een gesprek vooraf geweest? Waarom willen ze daar stage lopen, wat willen ze bereiken, wat vinden ze leuk om te doen of leren. Een beetje positieve stimulans zeg maar.

Ik moet wel zeggen dat ik ooit stage heb gelopen bij een dierenwinkel, ik zette me volop in maar ik verveelde me enorm, had het dus wel fijn gevonden als ik wat extra uitdaging had gevonden :P volgens mij heb ik uit mezelf alle schappen geleegd en schoongemaakt. Maar ik was ook wel verlegen dus vond het lastig om aan te kaarten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:40

Let er ook voor op dat er geen aangeleerde hulpeloosheid om de hoek komt kijken. Als jij telkens oppakt wat ze laten liggen of steeds klaar staat met een nieuwe taak blijven anderen makkelijker afwachten.

Bespreek van te voren heel duidelijk wat de taken zijn en de verwachtingen en durf aan te spreken. Soms komt er dan wat naar boven (dat ze het bijvoorbeeld een moeilijke taak vinden en daarom uitstellen) en soms moet er wat algemene basisbeleefdheid bijgebracht worden.

Een stage is om te leren en voor veel jongeren hoort daar ook gewoon bij 'hoe ga ik om met een klant'. Voor jou vanzelfsprekend maar vaak komen ze helemaal groen binnen. Wel moet er een bepaalde groei zijn. Op jouw specifieke punten zou ik het zo aanpakken

- standaard 5 minuten te laat? Bij de eerste keer aanspreken en vragen hoe het komt? Daarna zeggen wat je verwacht (op tijd, verwittigen indien onverwachts later)
- 'ik wil dit werk niet doen' Ja jammer joh, ofwel doe je je taak ofwel ga je naar huis.
- het niet zelfstandig taken oppakken -> is het duidelijk welke taken ze kunnen doen? Ik heb bijv een lijstje aan de muur hangen met klusjes op dode momenten. Geef ze soms ook een taak en ga erbij weg zodat ze het zelf even moeten uitvogelen!

En onthoud: het is niet jouw taak om leuk en lief te zijn maar om ze wat te leren. Dat leuke komt vanzelf wel. Het is met stagiaires net als met mensen, soms klikt het en soms ook gewoon niet maar dat doet geen afbreuk aan jouw capaciteiten of karakter

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:50

Wat goed dat je je zo verdiept in het zijn van een goede en leuke stagebegeleider. Werk je vooral met mbo studenten? Kijk vooral eens op de website van SBB bij de informatie voor de praktijkopleider. Hier kan je best wat tips uithalen en zijn ook workshops te vinden: https://www.s-bb.nl/bedrijven/praktijko ... kopleider/
Bedenk goed dat een niveau 1 student echt weer iets heel anders vraagt dan een niveau 4 student. Veel studenten moeten inderdaad nog een werkhouding ontwikkelen. Basisvaardigheden die voor ons vanzelfsprekend zijn, moeten zij nog op gewezen worden. De ontwikkeling die je vervolgens ziet bij de studenten als ze een professionele werkhouding ontwikkelen is heel leuk. Zeker als jij daar een mooie bijdrage aan hebt mogen leveren.
Volgens mij ben je daar al goed mee bezig.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:55

Toevallig werk ik nu ook in een dierspeciaalzaak. Met een stagiaire.
Ik werk er nog maar net en het is de eerste stagiaire die ik mee maak dus misschien ligt het ook aan de jongen zelf.

Het eerste is, en dat merkte ik ook al stagiaire (voor mij dan wel in de Dierenartsenpraktijk): je wordt zo snel nergens bij betrokken.

Op rustige momenten staan wij te ouwehoeren en te lachen bij de kassa. Die jongen zit aan de andere kant te poetsen (verblijven schoonmaken). Dat heel de tijd aan horen is niet leuk en je voelt je al snel toch buiten gesloten.
In dit geval is het ook een stille jongen dus heeft hij denk ik ook niet de behoefte om met ons te lachen, maar toch.
Maak eens een praatje over zn weekend of weet ik veel. Wij spreken hem amper door de dag heen en vergeten soms gewoon dat ie er is :+

Als je alleen maar naar hem toe gaat op het moment dat jij hem iets moet vertellen van ga zo dit of dat doen.. Geef je hem ook geen mogelijkheid om iets te vragen over wat hij zou willen leren.

Nu hebben wij wel veel verblijven dus ook echt veel werk aan. En natuurlijk gaat dat met een stagiaire langzamer dan wanneer een medewerker het doet.
Maar hij heeft ook geen enkele motivatie om door te werken. Als het klaar is mag ie aan z'n stage verslag of beneden in de saaie kelder gaan om pakken. Ook niet leuk dus waarom zou hij gaan doorwerken?
"Goh als je klaar bent, vindt je het dan leuk om even mee te lopen in de winkel? Zodat je wat kan leren? Of welke dieren heb je zelf en wil je meer over leren? De bedrijfsvoering of waarom we X product wel of niet hebben?"
Bedrijfsvoering is niet relevant voor z'n stage maar misschien vindt hij het wel interessant om een beetje horen hoe en wat.

5 minuten te laat is gewoon niet oké. 9uur is 5 voor 9 binnen, hup volwassen worden ze zijn geen 14.
Als je zo'n grote mond terug krijgt, dat iemand letterlijk zegt nee ik heb daar geen zin in. Oké, je mag ook naar huis? Maar die uren mag je gewoon inhalen. Dus dan kun je een andere keer terug komen.
Iemand met echt een attitude zou ik ook gewoon eerlijk en direct tegen zijn. Wij laten je X en Y niet doen omdat ... Je interesse moet tonen of weet ik veel.

Dat moet je niet doen bij een timide of onzeker iemand, maar dat verschil zie je wel.

Belangrijkste is denk ik: betrek iemand erbij. Ook met ouwehoeren bij de koffiepauze. Heb het niet alleen maar over een onderwerp waar die persoon niks mee heeft maar vraag hoe zijn weekend was, of als je het over honden hebt hoe zijn hond is. Weet ik t. Maar dan stel je je wel open om toegankelijker te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:05

Schuur_ schreef:
- het niet zelfstandig taken oppakken -> is het duidelijk welke taken ze kunnen doen? Ik heb bijv een lijstje aan de muur hangen met klusjes op dode momenten.

Dat zou ik juist niet doen bij een stage, omdat het echt gaat om het leren van de functie. Invullen van de tijd is zinvoller bij betaald werk (want als je betaald wordt dan is het ook logischer om in die tijd wat te doen) of bij dagbesteding (waar het vullen van de tijd het doel is.)

Maar in een leersetting lijkt me de eigen verantwoording over wat er nog moet gebeuren wel belangrijk, maar als er dan tijd over is, dan kun je die beter inzetten voor het uitwerken van het stageverslag, huiswerk van de opleiding, verdiepende opdrachten, of zoals iemand aangaf: gewoon lekker naar huis, dan de tijd invullen met iets waar de stagiair niets van leert.

Daar zit natuurlijk echt wel overlap tussen, maar het is toch goed om niet te vergeten dat het leren van vaardigheden centraal staat bij onbetaalde stagiaires, niet het uitvoeren van klusjes.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:30

Goof schreef:
Guusje17 schreef:

dat demotiveert mij ook.

Ik begeleid stagiairs in het voortgezet onderwijs, dus docenten in opleiding, superleuk!
Mijn doel is echter nooit om een lruke stagebegeleider te zijn, maar een goede. Ik wil goede studenten afleveren die straks zelfstandig en goed kunnen werken. Als het daarnaast klikt en leuk en gezellig is is dat helemaal top.
Waarom zou jij 5 minuten te laat en een lakse houding accepteren? Dit is toch gewoon de echte wereld met echte regels en een serieuze werkhouding?
Ik zou inzetten op duidelijkheid; dit is wat wij als bedrijf verwachten van jou en dit is wat jij kan verwachten van mij als stagrbegeleider. Punt. Niet anders. Geen halfbakken regels waarvan afgeweken kan worden. Ze gedragen zich naar de ruimte die jij ze biedt.

Onvoldoendes geven is niet leuk, maar wel realistisch. Functioneer je (nog) niet, dan ben je niet klaar voor de volgende fase in je opleiding.

Ik heb vorig jaar (helaas) de volledige stage van mijn stagiar afgekeurd. Deze was onprofessioneel, kwam structureel iedere dag te laat, liet geen groei en zelfreflectie zien en geen goede lessen. Jammer, maar dan kan je het nog niet en mag je het opnieuw laten zien.

Kortom; stel voor jezelf vast welk gedrag je van de stagiair wil zien en leef daar zelf ook naar. Wees duidelijk in je verwachtingen. Ze hoeven het niet kafo te krijgen.
En motivatie? Als ze niet willen is daar het gat van de deur en koppel je hun houding terug naar de opleiding.

Succes.

Dit is precies wat ik ook had willen schrijven, dus ik sluit me er helemaal bij aan. Laat los dat je een leuke begeleider wilt zijn. Je wilt goede mensen afleveren op de arbeidsmarkt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:52

Goed dat je hier bewust mee bezig bent!

Wil je de stagiairs helpen of wil je het leuk hebben?

Als je ze wil helpen en klaarstomen voor de arbeidsmarkt, hanteer dan daar ook de juiste maatstaven voor. Het gedrag dat ze nu vertonen, is niet geschikt voor de werkvloer. Je helpt ze nu niet door het door de vingers te zien, want straks 'in het echie' gaan ze op hun bek.

Als je het gewoon leuk wil hebben, dan is bovenstaande niet van toepassing. Ik vind dat zelf alleen niet zo eerlijk naar de stagiairs toe. Stagiairs komen om te leren wat erbij komt kijken in het werkende leven.