Ik plaats hier niet zo vaak meer iets, maar ik zit nu ergens mee waar ik wel wat goed advies voor kan gebruiken.
Nog niet zo lang geleden, 3 jaar, heb ik mijn opleiding gehaald. Ik werk nu in een dierenwinkel (hier heb ik ook ooit stage gelopen) waar ik regelmatig stagiaires begeleid die dezelfde opleiding doen, als ik heb gedaan. (paravet/dierverzorging)
omdat mijn stages dus nog niet zo lang geleden zijn wilde ik echt een leuke, goede stagebegeleider zijn. zoals ik zelf ook begeleid had willen worden.
alleen dat lukt volgens mij nog niet zo goed.

we zijn een winkel met weinig dieren, dus echt dierverzorging is maar een klein deel van de taken.
wel kun je veel leren over voeding en vachtverzorging.
taken voor stagiaires zijn o.a schoonhouden van de winkel, aanspreken van klanten, aanvullen (zwaar tillen doen wij zelf), inrichten van schappen en etalage, als ze het leuk vinden wat simpel kassawerk.
geen stagevergoeding, maar je mag wel altijd op onze kosten meelunchen.
ik heb nu een paar stagiaires gehad, maar ik vind het moeilijk.
de dingen die ik zie; standaard 5 minuten te laat, vind ik eigenlijk te weinig om er wat van de zeggen.
niet uit zichzelf taken oppakken, terwijl we al 3 maanden lang dezelfde routine uitvoeren.
taken niet willen uitvoeren en dat ook echt uitspreken. (bv.- zou je nog even dit stukje willen stofzuigen? nee, daar heb ik eigenlijk geen zin in.) vaak weet ik niet zo snel hoe ik daar nou mee om moet gaan en ga ik het zelf maar doen. daar staan ze dan altijd wel wat schuldig bij te kijken.

niet om taken vragen, maar gewoon in de kantine gaan zitten totdat ik aan kom lopen om een nieuwe taak te geven. voel ik me zo'n zeur, dan.
niet geïnteresseerd zijn naar klanten. begroeten kan nog net, maar een vraag doorsturen, even de telefoon opnemen of gewoon een leuk gesprekje zit er vaak niet in..
begeleiding vanuit school is er zeer weinig heb ik het idee, vooral bij de eerstejaars.
voortgangsgesprek gaat bijna altijd telefonisch, de dingen die ik graag kwijt wil worden afgewimpeld of 'genoteerd'.
en dan zie ik overal op o.a social media dat leerlingen stages vreselijk vinden. allemaal goedkope krachten, te strenge begeleiders.. wij willen niet stagelopen.
voel ik me ook niet leuk bij, als begeleider.
een dikke onvoldoende geven, houd ik niet van. de taken die uitgevoerd moeten worden, worden wel gedaan. niet zo slecht dat het een onvoldoende waard is, er gaan echt wel dingen goed!
maar ik heb het idee dat mijn stagiaires hier gewoon zijn, omdat het moet van school. niet omdat ze willen leren.
dat demotiveert mij ook.
wat ik nu al doe, is een papier met informatie meegeven tijdens het kennismakingsgesprek, waarop alle verwachte taken staan.
vragen of ze een paar dingen op willen schrijven die ze graag zouden willen leren zodat we daar wat extra aandacht aan kunnen besteden.
ik wil nog graag een keer een extra cursus volgen voor het begeleiden, dus aanraders daarvoor zijn ook welkom.
voor het blok na de zomervakantie heb ik nu even geen stagiaires aangenomen om hier even goed mee aan de slag te gaan.
zijn hier mede stagebegeleiders die meer tips voor mij hebben? hoe word ik nou echt een leuke stagebegeleider en motiveer ik stagiaires ook om net even wat meer hun best te doen?