ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 16:44

Mijn dochter gaat volgend jaar naar de brugklas. Ze heeft havo/vwo advies gekregen van de basisschool. Ik ben benieuwd naar ervaringen in deze klassen. Zijn hier ouders of leerlingen die ook een dubbel advies hebben gehad en in de brugklas (of eventueel ook 2e) in een dakpanklas hebben gezeten.

Wat zijn de ervaringen qua niveau, wordt op havo of vwo niveau les gegeven, of zijn de verschillen alleen duidelijk in de toetsing, dat vwo zwaarder beoordeeld wordt?
Wat zijn de ervaringen met doorstroom. Ik heb gehoord dat het grootste deel van de leerlingen uiteindelijk in het lagere niveau terechtkomen, dat zou dus voor mijn dochter havo betekenen, waar uiteraard niets mis mee is.

Denken jullie dat een dakpanklas/uitstelkeuzeklas voordelen heeft boven een homogene klas, of juist niet.

Ik ben hartstikke trots op mijn dochter uiteraard en wil dat ze op het bij haar passende niveau terechtkomt. Zelf had ze een beetje op vwo gehoopt, maar die optie blijft natuurlijk gewoon open, ze kwam net 2 puntjes tekort.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:52

Ik ben geen ouder maar heb wel zelf in een havo/vwo brugklas gezeten. Daar gestart met havo advies (vanuit de drempeltoets(?), geen citotoets gehad), in februari mocht ik Latijn erbij gaan doen en uiteindelijk een Gymasium diploma. Oke, wel met alleen Grieks, maar toch. Hoe de lessen waren weet ik niet meer, maar denk dat een dergelijke constructie ook zeker kansen biedt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:53

Ik heb er vroeger in gezeten, dus geen idee of je er wat aan hebt. De 1e 2 jaar havo/VWO. Mijn broer vwo/gymnasium. Ik ben na 2 jaar naar havo gegaan en hij naar VWO. Maar bij mij was de helft van de klas alsnog naar het VWO gegaan ook.

Dus ik denk niet dat je er nog wat aan hebt, qua niveau werd bij ons wel het hoge niveau aangehouden geloof ik. Of een mengeling van beide en nav cijfers en gedrag werd je na 2 jaar ingedeeld op niveau. Ik was te lui/afgeleid voor VWO :') Mijn advies io basis van cito was vwo, maar ook daar op basis van gedrag dus stapje lager.

Mijn neefje gaat nu, jaren later, maar dezelfde school en komt als het goed is ook in zo'n klas. Alleen dan vmbo/havo geloof ik.

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:57

Hier ook geen ouder, maar ik heb zelf in een havo/vwo brugklas gezeten.
Bij ons op school is dat standaard, ook omdat alles natuurlijk nieuw is en het dan fijn is als je een jaartje langer kan kijken wat beter bij je past.
Wij gebruikten havo/vwo boeken, die na klas 1 op havo worden gebruikt, maar de toetsen waren wel op vwo niveau (niet perse qua stof, vooral qua vraagstelling etc.). Af en toe werd er wel eens een opdracht uitgedeeld/opgegeven die speciaal was voor als je naar vwo ging, vooral om je voor te bereiden op anders gestelde opdrachten (vooral tegen het einde van het schooljaar).
Ik vond het zelf heel fijn, omdat ik rustig kon kijken wat bij me paste en ik niet meteen zoiets had van oh vwo (had vwo advies) is te moeilijk dus ik moet weer terug (lijkt me niet heel motiverend voor een 12/13 jarige).
Btw, ik ben na de 1e havo gaan doen (wel met een vwo advies vanuit mijn mentor) en ben halverwege de 3e klas toch naar vwo gegaan, dus alles kan! Ik zit nu in 4 vwo en dat gaat heel goed, dus pin je niet te erg vast: er zijn altijd nog mogelijkheden!

Wat trouwens misschien wel nog een verschil maakt: is het vwo alsin atheneum of alsin gymnasium (met grieks/latijn). Bij mij op school is het atheneum
Laatst bijgewerkt door _Rebecca op 17-03-25 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:57

Lijkt me alleen maar goed toch, en dat was er 30-35 jaar geleden ook al, dat je een HAVO/VWO brugklas had...? In het tweede jaar werd je dan daar ingedeeld waar de school dacht dat je het beste zou passen.

Prima systeem was dat. Dan kon je in de brugklas laten zien wat je kon, bekijken hoe het zou lopen (want voortgezet onderwijs is toch weer anders dan de basisschool) en had je niet het gedoe van verschuiven naar een ander niveau als bleek dat je toch het VWO niet aan kon of als bleek dat je het juist wel kon. Dan zit er toch minder gewicht op zeg maar :)

Ik had destijds de maximale score bij de CITO-toets. Eerste jaar was een gecombineerd jaar. Gymnasium had ik echt geen trek in. Toen het 2e en 3e jaar Atheneum gedaan. Maar ik was zó klaar met school dat ik er niet aan moest denken om nog 3 jaar door te gaan := En ben toen op eigen aanvraag naar HAVO gegaan omdat dat een jaartje scheelde. Dan hoefde ik nog maar 2 jaar. Ik had niet het idee dat het niveau lager lag. Alleen een wat kleiner vakkenpakket.

En als je ergens je scholingsniveau in moet vullen dan is het altijd HAVO / VWO dus dat zal ook wel aangeven dat daar an sich niet zoveel verschil in zit...?

Maargoed ik weet natuurlijk niet hoe dat tegenwoordig geregeld is en het zal per school vast ook nog wel verschillen hoe de aanpak precies is :)

Daantjuh88

Re: ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:05

Mijn nichtje zit nu in de 1e van Havo/VWO. Ze hebben blijkbaar ook alleen Havo of allen VWO klassen. De dakpanklas waar mijn nichtje in zit krijgt dezelfde stof, alleen zit er een zwaardere normering aan. Hierdoor kunnen ze na 1 jaar kijken wie er op VWO door kan en wie er naar de Havo gaat.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:11

Ik heb 2 jaar in een havo/vwo klas gezeten en raad het absoluut aan! Ik ben wel doorgestroomd naar het vwo daarna. Als ik het goed heb onthouden, werd het onderscheid havo/vwo op basis van de rtti methode onder ander gemaakt: Voor vwo waren de inzichtvragen belangrijker.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:18

Nog geen ervaring, want mijn dochter gaat komend jaar pas naar het voortgezet onderwijs. De meeste scholen hier in de omgeving hebben dakpanklassen. De school waar mijn dochter heen gaat zelfs de eerste 2 jaar. Zoals de rector op de open dag uitlegde, geeft dat een veel beter beeld van het kunnen van een leerling dan een cito/IEP uitslag. De middelbare school is zo anders dan de basisschool... zij zien juist dat sommige kinderen met havo advies makkelijk het vwo aankunnen, en anderen net vwo advies juist worstelen en uiteindelijk beter passen op de havo. In het eerste jaar krijgen alle kinderen dezelfde stof, en een havo én vwo cijfer. Er komt dan ook een soort voorlopig advies. Er gaat dan in het tweede jaar meer gedifferentieerd worden, en volgt er een definitief advies over het vervolg.

Ik vind dit voor mijn dochter juist een fijne methode. Zij heeft ruimschoots een vwo advies, maar wel problemen met haar werktempo. Zo krijgt ze de kans om te kijken of ze het vwo wel kan bijbenen, en is het ook prima als havo uiteindelijk beter bij haar past.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:20

Ik heb zelfs nog in een mavo-havo-vwo brugklas gezeten, met havo en vwo zelfs in het derde jaar nog bij elkaar. Helemaal prima. Ik denk dat dat nu niet meer kan, maar sociaal-emotioneel was het fijn. En omdat het echt ook de visie was van de school om het zo te doen en de docenten erachter stonden was het ook fijn. (Daarna kwam ik op een school met een paar van de minst gemotiveerde docenten ooit. Dan werkt het niet.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:24

juval schreef:
Wat zijn de ervaringen qua niveau, wordt op havo of vwo niveau les gegeven, of zijn de verschillen alleen duidelijk in de toetsing, dat vwo zwaarder beoordeeld wordt?
Wat zijn de ervaringen met doorstroom. Ik heb gehoord dat het grootste deel van de leerlingen uiteindelijk in het lagere niveau terechtkomen, dat zou dus voor mijn dochter havo betekenen, waar uiteraard niets mis mee is.

Ik ga er vanuit dat je een open dag bezocht hebt en informatie hebt opgezocht/ontvangen? Dit zijn juist vragrn om met de school van jullie voorkeur te bespreken.
Sommige scholen bieden werk op 2 niveaus aan in de klas en starten vanaf 1 niveau. Sommige scholen werken standaard op het hoogste niveau.

Ik werk in her VO en een dubbel advies is lastig. Blijf goed bespreken hoe je kind ervoor staat, op welk niveau ze onderwijs krijgt en wat haar doel is voor klas 2.
Blijf overigens wel realistisch, ik kom veel ouders tegen die standaard willen dat hun kind naar het hoogste niveau gaan, terwijl sommigen echt wel worstelen met de overgang naar VO.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:46

Goof schreef:
Blijf overigens wel realistisch, ik kom veel ouders tegen die standaard willen dat hun kind naar het hoogste niveau gaan, terwijl sommigen echt wel worstelen met de overgang naar VO.

Worstelen met de overgang kan weer helemaal los staan van het niveau overigens. Er wordt dan soms te makkelijk gekeken naar een lager niveau als oplossing, maar dat helpt niet als de problemen zitten in bv structuur aanbrengen in je werk of omgaan met tig verschillende docenten. En onderpresteren / meer verveling terwijl je tegelijkertijd nog steeds worstelt met de overgang maakt het alleen maar nog minder leuk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:54

Shadow0 schreef:
Ik heb zelfs nog in een mavo-havo-vwo brugklas gezeten, met havo en vwo zelfs in het derde jaar nog bij elkaar. Helemaal prima.

Hier precies hetzelfde. Hebben we op dezelfde school gezeten? :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:00

Roncalli, BoZ :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:05

Shadow0 schreef:
Roncalli, BoZ :)

Nee dat zegt me niks. Ik zat in Nieuwegein op school. Maar zelfde constructie. Eerst een echte brugklas met alles bij elkaar en daarna Havo/VWO.
Op de school van mijn dochter kon je ook kiezen voor Havo/vwo of Vwo/gymnasium.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 18:08

Goof schreef:
juval schreef:

Ik ga er vanuit dat je een open dag bezocht hebt en informatie hebt opgezocht/ontvangen? Dit zijn juist vragrn om met de school van jullie voorkeur te bespreken.
Sommige scholen bieden werk op 2 niveaus aan in de klas en starten vanaf 1 niveau. Sommige scholen werken standaard op het hoogste niveau.

Ik werk in her VO en een dubbel advies is lastig. Blijf goed bespreken hoe je kind ervoor staat, op welk niveau ze onderwijs krijgt en wat haar doel is voor klas 2.

Uiteraard zijn we naar de open dagen geweest. Maar daar spreek je dus voornamelijk docenten en mensen fie daar werken. Ik was benieuwd naar de ervaringen van leerlingen en ouders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:23

Tuurlijk. Maar op welk niveau de lessen plaatsvinden en of het niveau alleen in de beoordeling van de toetsen zit etc weet alleen de school. De school kan je vertellen hoe ze werken in leerjaar 1.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:23

Het wisselt ook echt per school. Ik ben docent in het VO en ik werk nu op een school waar in h/v klassen de standaard les op havoniveau is, met daarbij extra verdieping voor de leerlingen die dat aankunnen en willen, de leerlingen die deze verdieping volgen kunnen wel per vak wisselen, sommige leerlingen doen bijvoorbeeld alleen verdiepend wiskunde of Engels. Halverwege klas 3 wordt besloten of het in de 4e havo of vwo wordt. Op mijn vorige school werd er echt op 2 niveaus lesgegeven binnen 1 klas, maar daar kon een leerling bijvoorbeeld wiskunde op vmbo-t-niveau volgen en Engels op vwo-niveau. Ook zijn er scholen waarbij er juist op het hoogste niveau wordt lesgegeven en dan bij toetsen bijvoorbeeld een havocijfer en een vwo-cijfer wordt gegeven. Veel succes met het uitkiezen van een school.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:32

Hier beide kinderen in een combi klas gehad. De eerste haalde super cijfers, maar kwam uiteindelijk 0,2 tekort om door te gaan naar vwo. Als ze gelijk vwo had gedaan, dan was dat niet eens een issue met allemaal 7en 8en op het rapport. Die was er gelijk klaar mee en heeft uiteindelijk op dr sloffen de havo doorlopen.

De jongste kreeg hetzelfde advies, maar die werd niet gelukkig van de vwo manier van lesgeven. Die gaf zelf al snel aan om het 2e jaar in de havo te willen doen. Achteraf maar goed ook, want die zat met zijn 4e en 5e (examenjaar) precies in coronatijd. En met nul begeleiding was vwo niet goedgekomen.

Mijn advies: als ze echt graag vwo wil doen en jullie denken dat dat past bij julie kind, gewoon doen. Dat stapje terug kan altijd nog. Iedereen die ik ken met kinderen die de combi als advies kregen, zijn teruggegaan naar de havo omdat het onvoldoende aansloot.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:27

Hier in een combi klas Mavo/Havo gezeten.
Mijn advies was Mavo.
Uiteindelijk ook naar Mavo doorgestroomd.
De lessen waren op Havo niveau waardoor ik echt op mijn tenen moest lopen.
Echter wel voordeel aangehad want Mavo viel daarna echt mee.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:38

Suzanne F. schreef:
Shadow0 schreef:
Ik heb zelfs nog in een mavo-havo-vwo brugklas gezeten, met havo en vwo zelfs in het derde jaar nog bij elkaar. Helemaal prima.

Mijn zoon gaat komend jaar na een school waar het ook zo gaat. Ze krijgen ieder les op hun eigen niveau zelfs andere boeken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 19:52

Goof schreef:
Tuurlijk. Maar op welk niveau de lessen plaatsvinden en of het niveau alleen in de beoordeling van de toetsen zit etc weet alleen de school. De school kan je vertellen hoe ze werken in leerjaar 1.

bedankt voor je reactie. Dit heb ik gevonden op de website van de school:

Citaat:
We starten op vmbo-t-plusniveau in de vmbo-t/havo-klassen. Leerlingen die dit niveau goed aankunnen gaan in de loop van de twee jaar richting het havo werken zodat zij zonder achterstanden in klas 3 havo kunnen starten. Dezelfde aanpak hebben we in de havo/vwo-klassen; dan dus vanuit havo-plusniveau. Het is altijd een tweejarig traject.

lijkt me duidelijk. Maar ik vind het ook leuk om ervaringen te lezen van leerlingen/ouders die het ook op deze manier hebben gedaan. Of het niet voelt alsof je onder, of boven je niveau moet werken. Of het onderling in de klas nog speelt.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:17

Ik denk dat het ook heel er ligt aan de omstandigheden. De samenstelling van de klas, de motivatie van de kinderen, het karakter van jouw kind, het niveau waarop les gegeven wordt.
Onze zoon (is al wel even geleden) kreeg VMBO/HAVO advies. Gezien zijn karakter (makkelijk en best wel lui) hebben we hem in HAVO klas laten plaatsen. Hij werd opgetrokken door zijn klasgenoten en heeft - hetzij met moeite- dit gehaald met ook nog mooie cijfers.
Hadden wij hem in een dakpanklas (?) laten plaatsen, dan had hij nooit de motivatie gehad om op HAVO niveau te werken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 20:21

Heb/had je een keuze dan Christamoor? Ik ben in de veronderstelling dat het advies van de basisschool bindend is en dat er verder geen keus of discussie over mogelijk is. B

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:39

Ja je hebt zeker keuze! De school waar ik geen ging probeerde me zelfs nog in de atheneum klas te plaatsen, terwijl mijn leraar in groep 8 me havo advies had gegeven.

Ik deed mijn eerste jaar uiteindelijk ook in een havo/vwo klas. Bij ons was dit 1 jaar. Had een cito score die door kon voor vwo en zelfs eventueel atheneum had dus gemogen, maar mijn leraar toentertijd had me havo aangeraden. Heeft de beste man achteraf helemaal gelijk in gehad, niet omdat ik het niet aankon, maar het paste beter bij me. Voor mij was die havo/vwo klas dus best handig.

Uiteindelijk ben ik vanuit havo/vwo toch naar vwo gegaan vanwege goede cijfers en dat verliep prima. Het niveauverschil merkte ik niks van. Alleen jammer dat sommige leuke klasgenoten dan naar een andere klas gingen vooral.

Uiteindelijk ben ik in mijn 4e jaar toch nog havo gaan doen. Was echt een verademing omdat ik echt geen talenknobbel heb. Dus het scheelde me opeens Frans en Duits. En ik wilde een HBO studie gaan volgen dus vwo was nergens voor nodig op dat moment. Maar goed het maakt dus uiteindelijk ook niet zoveel uit. Je kunt later altijd nog switchen.

Het enige wat mij altijd opviel bij ons op school was het verschil met mavo. Dat matchte gewoon minder met de havo/vwo'ers. Ik denk vanwege verschil in interessegebieden ander soort humor? Een mavo/havo klas had waarschijnlijk niet bij me gepast. Havo/vwo merkte je weinig aan. Dat ga je denk ik pas goed merken in de latere klassen wanneer de vakken lastiger worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:41

juval schreef:
Heb/had je een keuze dan Christamoor? Ik ben in de veronderstelling dat het advies van de basisschool bindend is en dat er verder geen keus of discussie over mogelijk is. B

Dat is wel het startniveau ja. Blijkt nu dat je een kind hebt dat het structureel uitzonderlijk goed doet kun je altijd met de mentor of coach in gesprek over opstromen. Ik laat ook wel leerlingen op eeb hoger niveau werken en doorstromen.
En andersom ook he, afstromen. Alles is, na een startniveau van PO, te bespreken mits realistisch
Belangrijkste is dat een kind op het juiste niveau zit.