Veilingsite; wie weet wat dit betekent? (Niet paard gerelateerd)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Veilingsite; wie weet wat dit betekent? (Niet paard gerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 18:56

Op een veilingsite staat bij een te veilen artikel de volgende tekst:

Deze kavel is onder voorbehoud van toewijzing. Dit betekent dat de verkoper het recht behoudt om te kiezen welk bod hij accepteert.

Betekent dit dat het artikel ook nog uit de veiling gehaald mag worden?

Tot een paar dagen geleden stond erbij dat het minimumbedrag nog niet was gehaald. Dat staat er nu niet meer. Nu staat deze tekst er bij.

Geen enkele ervaring met veilingen dus ik hoop dat iemand op Bokt er meer ‘kaas van gegeten heeft’.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:05

Het lijkt mij dat het betekend dat als de verkoper het bod te laag vind, hij het nog kan terugtrekken. Maar gezien de tekst die er tot voor kort nog stond, lijkt hij wel open te staan voor een bod lager dan het in eerste instantie minimum bedrag.

Puur interpretatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:14

Ik lees het als dat de verkoper niet hóeft toe te wijzen/verkopen aan het hoogste bod: "de verkoper het recht behoudt om te kiezen welk bod hij accepteert."

Utixo schreef:
Het lijkt mij dat het betekend dat als de verkoper het bod te laag vind, hij het nog kan terugtrekken.
Bij veel veilingen had hij dan een minimum bod in moeten/kunnen geven.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 19:24

DubbelFun schreef:
Ik lees het als dat de verkoper niet hóeft toe te wijzen/verkopen aan het hoogste bod: "de verkoper het recht behoudt om te kiezen welk bod hij accepteert."

Utixo schreef:
Het lijkt mij dat het betekend dat als de verkoper het bod te laag vind, hij het nog kan terugtrekken.
Bij veel veilingen had hij dan een minimum bod in moeten/kunnen geven.

Ik vind dat ‘welk bod hij accepteert’ zo vaag. Een veiling is toch om er zo’n hoog mogelijk bedrag uit te slepen? Dit insinueert dat het ook aan iemand met een lager bod toegewezen kan worden.

DubbelFun

Re: Veilingsite; wie weet wat dit betekent? (Niet paard gerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:25

Dat insinueert het idd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:33

Dat is bij woningen niet ongewoon. Gaat het om een woning? Dan wil een eigenaar het nog wel eens gunnen aan een koper waarvan hij denkt dat die het huis meer naar waarde schat/uit de streek komt/beter bij de buren past, etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:34

Bij huizen zie ik het ook wel eens zoiets staan, dan kan het naar een lagere bieder omdat ze die meer bij het huis vinden passen of welke emotie ook.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 20:30

Nee het gaat om een quad :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:56

Utixo schreef:
Het lijkt mij dat het betekend dat als de verkoper het bod te laag vind, hij het nog kan terugtrekken. Maar gezien de tekst die er tot voor kort nog stond, lijkt hij wel open te staan voor een bod lager dan het in eerste instantie minimum bedrag.

Puur interpretatie.

Dit had ik laatst met een bod op een overkapping. Ik was de hoogste bieder, maar blijkbaar te laag voor de verkoper, want ik kreeg het niet gegund helaas.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:19

Ja, de tekst “Deze kavel is onder voorbehoud van toewijzing” betekent dat de verkoper niet verplicht is om het hoogste bod te accepteren. Dit geeft de verkoper ruimte om zelf te bepalen of en aan wie hij de kavel verkoopt.

In de praktijk kan dit betekenen dat het artikel nog uit de veiling gehaald kan worden of dat de verkoper ervoor kiest om geen enkel bod te accepteren, zelfs als er geboden is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als het bod niet hoog genoeg is naar de wens van de verkoper, zelfs als een minimumbedrag niet expliciet genoemd wordt.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:20

Daihyo schreef:
Utixo schreef:

Puur interpretatie.

Dit had ik laatst met een bod op een overkapping. Ik was de hoogste bieder, maar blijkbaar te laag voor de verkoper, want ik kreeg het niet gegund helaas.

Maar dan is het toch raar dat er eerst stond; minimum bedrag nog niet bereikt en er nu staat dat de kavel onder voorbehoud van toewijzing is?!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:42

Ja geen idee hoe dat zit. Ik had precies hetzelfde en vond het ook vreemd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:54

Behalve een minumum bod (waarmee het sowieso eerst begint om mee te dingen) kan de verkoper dus zelf kiezen aan welke van de voldoende hoge biedingen (bieders) hij de kavel gunt. Kan zijn dat het praktischer is het aan een handelaar te gunnen die meer van zijn kavels ineens koopt, zoiets.
Een andere reden om bij iets als een quad een gunfactor toe te passen kan ik eigenlijk niet bedenken, maarja, zoveel mensen zoveel eigenaardigheden soms.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 11:21

Hmmm nou we gaan het wel zien.

Nog nooit iets via een veiling gekocht.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:22

Annet73 schreef:
Maar dan is het toch raar dat er eerst stond; minimum bedrag nog niet bereikt en er nu staat dat de kavel onder voorbehoud van toewijzing is?!

Dit zal waarschijnlijk inhouden dat er momenteel overleg plaatsvindt of ze een lager bod gaan accepteren ja of nee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:30

Ik heb een paar jaar voor een veilinghuis gewerkt, en wat Dubbelfun zegt klopt. De verkoper hoeft niet akkoord te gaan met het hoogste bod maar kunnen bij voorbeeld ook verkopen aan een lager bod. Voor deze veiling heeft die verkoper blijkbaar die afspraak gemaakt met het veilinghuis.

Voor een quad kunnen er een aantal dingen meespelen. Het is typisch een kavel waar gedoe mee kan ontstaan. Je wil namelijk niet wéten hoe vaak mensen een niet-serieus bod op zo'n soort kavel uitbrengen, om dan vervolgens te zeggen dat hun kind met de telefoon heeft zitten spelen, of dat ze niet snapten hoe een veiling werkt en ze niet in de gaten hadden dat ze een bod plaatsten (maar wel ondertussen op "ja" klikken wanneer ze wordt gevraagd of ze zeker weten een bod willen plaatsen :roll: ) Of bij voorbeeld mensen die minderjarig blijken te zijn of in een land blijken te wonen waar de kavel niet voor beschikbaar is. Nou is een quad wel een typische ophaalkavel (je moet 'm dus zelf op de aangegeven dag gaan ophalen) maar kan best dat bij voorbeeld in een bezorgveiling naast allerlei andere kavels ook een quad wordt aangeboden. Bij een bezorgveiling zorgt de verkoper ervoor dat de kavel bij de verkoper wordt geleverd. Stel dat het een veiling is met alleen bezorging in Nederland en het hoogste bod komt van iemand die in België woont die geen Nederlands bezorgadres kan regelen. Dan geeft dat gedoe.

Kúnnen allemaal redenen zijn dat een verkoper kiest voor zo'n constructie. Voor een snelle afhandeling kan zo'n verkoper er dus voor kiezen om niet voor het hoogste bod te gaan, als dat hoogste bod komt van iemand die de kavel helemaal niet kan of mag kopen. Als je wil weten hoe het voor deze veiling precies zit kun je dat het beste gewoon even navragen bij het veilinghuis.

Dit is overigens wat anders dan gunning. Bij wel/geen gunning beslist de verkoper na het verlopen van de veiling of ze akkoord gaan met verkoop aan, in de regel, de hoogste bieder. Doen ze dat niet dan is de kavel niet verkocht, en zal mogelijk in een latere veiling weer worden aangeboden.

Als je meer info wil over bij voorbeeld het type veiling en waar je daarbij op moet letten, of eventuele andere voorwaarden, wil ik best even meekijken als je een linkje hebt.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 14:36

Dank voor de info!
Ik heb ze zojuist gemaild en kreeg bevestigd en uitgelegd wat Koper ook vertelt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:22

Fijn dat je nu duidelijkheid hebt +:)+

En mocht je een bod willen plaatsen dan hoop ik dat je 'm wint.

Een niet-quadspecifieke reden die mij overigens nog te binnen schoot als reden om niet op het hoogste bod in te gaan is als bij voorbeeld de bieder handelingsonbekwaam is of in één of andere constructie zit waarbij het echt van hogerhand onmogelijk is om de kavel af te rekenen. Bij voorbeeld een financieel bewind of, als de bieder een bedrijf is, een faillissement. Dat soort dingen kun je niet zien aan iemands account bij een online veiling, en kom je dus pas achter als ze het hoogste bod blijken te hebben. Want de hoogste bieder zal in principe als eerste worden benaderd. Het is niet een loterij ofzo. Het is meer een voorzorgsmaatregel om ervoor te zorgen dat de kavel hoe dan ook wordt verkocht, liefst aan de hoogste bieder en als dat gedoe is dan aan de volgende.

Kortom: redenen te over, voor zowel verkoper als veilinghuis, om voor deze constructie te kiezen.

Nadelen zijn dat het meer handwerk zal kosten (ze moeten meer doen dan een standaard, geautomatiseerde mail sturen van hoi je hebt de veiling gewonnen + verdere uitleg) en dat ze waarschijnlijk ook meer vragen zullen krijgen van bieders. Het is dus meer arbeidsintensief. Daarom denk ik dat het een wat kleiner veilinghuis is, en/of een grote verkoper met veel veilingen en/of veel opbrengst per kavel.

Om ook nog even terug te komen op gunning, want daar ging het daarstraks ook over.
Bij gunning geeft de verkoper aan of hij wel of niet akkoord is met het hoogste bod. Neem even als voorbeeld een auto als kavel. De verkoper is een hoger middensegment autodealer. Ze hebben zelf bereik in hun omgeving, bij voorbeeld de kop van Noord-Holland, en gaan in zee met een veilinghuis dat als doelgebied Europa heeft. En ook naar heel Europa auto's veilt. De autodealer wil graag die auto's verkopen en het maakt ze niet uit waar naartoe.
Stel nou dat aan het einde van zo'n veiling de verkoper, dat is dus de autodealer, één of meerdere kavels (wat meestal allemaal auto's zullen zijn) niet gunt. Dan kan dat een aantal redenen hebben, en kan ook per veiling en per kavel verschillen. Meest voorkomende zijn dat het hoogste bod te laag is, of dat de auto inmiddels vanuit hun showroom is verkocht. Als een veiling namelijk een week loopt dan kan dat elkaar kruisen.
Dat kan erg vervelend zijn voor bieders, vooral voor degene die het hoogste bod heeft. En zeker als ze voor het eerst bieden of weinig ervaren zijn. Aan de andere kant hoort duidelijk vermeld te zijn dat het een veiling onder voorbehoud van gunning is, waardoor je als bieder rekening kunt houden met die voorwaardelijkheid.