Hypnose (bij angst)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Hypnose (bij angst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 09:52

Iemand hier wel eens onder hypnose geweest? Heeft het geholpen bij jouw probleem?

Ik zit met een angststoornis en wil nu eens hypnotherapie proberen. Ik heb wat kennismakings mailtjes de deur uit gedaan maar zou graag ook ervaringen horen.
Ik ben ergens een beetje bang dat het na de eerste sessie misschien wel erger wordt, voordat het beter wordt? Iemand die me van die zorg af kan helpen?

Elisa2

Re: Hypnose (bij angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:13

Ik heb weleens hypnotherapie gehad vroeger voor andere problemen dat wel. Bij mij deed het weinig, ik ging er alleen ontzettend goed door slapen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:55

Hmm ik ken alleen iemand die met behulp van hypnose wilde stoppen met roken, maar dat is niet gelukt. Verder ken ik eigenlijk niemand hypnose gebruikt heeft. Sterkte in elk geval!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 19:32

Jammer, ik had toch verwacht dat meer mensen dit hadden geprobeerd!
Ik hoop namelijk zo erg dat dit het wondermiddel is.. :=

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:39

Ik heb het geprobeert voor ernstige prikangst. Maar voor mij heeft het niets gedaan, ik heb van alles geprobeerd maar enkel EMDR heeft wat voor me gedaan.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:19

Ooit wel eens hypnotherapie gehad voor misselijk. Had redelijk goed geholpen.

Wat ik fijner vond voor m’n paniek aanvallen en nare jeugd was de matrix methode. Dat had echt goed geholpen en vond ik echt heel fijn!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:02

Ik heb ook last van angstperiodes en paniekaanvallen. Mijn beste vriendin is hypnotherapeute. Ze heeft me al menigmaal even terug op aarde gekregen, maar helaas ben ik er niet vanaf. EMDR heeft mij geholpen om een trauma te verwerken, maar niet de paniekaanvallen helaas.

Wat houdt de matrixmethode in?

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 01:09

Ik heb hypnotherapie ondergaan om van mijn eetprobleem af te komen. Dankzij de behandeling heb ik een heel groot trauma eindelijk kunnen verwerken en is mijn eetprobleem een stuk kleiner geworden maar helaas nog niet over

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:08

Ik wil het ook proberen, tegen een slaapprobleem. Ik heb echt alle andere dingen zowat geprobeerd.

Ben benieuwd naar ervaringen

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:00

Hoi TS,

Wat goed dat je wat aan je angst wilt gaan doen. Zelf heb ik geen ervaring met het geven van hypnose (wel met EMDR) maar ik denk dat als je een hypnotherapeut vindt die je aanspreekt dat je dan daar je vraag ook kunt stellen of het eerst erger wordt.

De manier waarop je daar antwoord krijgt (en of het mogelijk is om vrijblijvend telefonisch kennis te maken) kan je misschien gerust stellen zodat je al wat vertrouwen in die persoon kan krijgen. Want zeker als je een angststoornis hebt is dat lijkt me heel belangrijk voor je, dat je een goed gevoel bij iemand krijgt.

En hoewel het spannend kan zijn is hulp zoeken waarschijnlijk wel heel goed en helpend.
Succes

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:10

Ik ben lang geleden onder hypnose gebracht (niet om van een psychologisch probleem af te komen).
Het fijne ervan was dat ik ontzettend goed geslapen heb daardoor. Het is wel gelukt om onder hypnose te raken (dat lukt niet bij iedereen, je moet je ervoor openstellen en het een kans willen geven). Maar ik bleef wel heel alert. Ik denk niet dat het mij zou helpen om van angst af te komen. Mijn angst verdween er toen niet mee, misschien wel een beetje de scherpste randjes eraf, maar in elk geval bleef ik mij wel heel bewust van wat ik zei, wat ik niet wilde zeggen en kon ik dat ook nog steeds volgen. Ik denk dat mijn angst gewoon té groot was. Daarentegen was het niet nutteloos, het doel is wel min of meer bereikt.
Ik ken ook mensen bij wie het wel geholpen heeft.
Als jij denkt dat het jou zou kunnen helpen, dan zou ik zeggen: gewoon proberen. Het is niet omdat hier een aantal mensen zijn die zeggen dat het weinig gedaan heeft, dat dat bij jou ook zo zal zijn. Er is geen enkele vorm van therapie die voor iedereen verbetering brengt, die voor iedereen werkt.
Wel zou ik als ik jou was een hypnotherapeut contacteren met een degelijke opleiding, met de nodige erkenningen enz.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:08

Ik ben dankzij hypnose van een heel heftige slangenfobie afgekomen! Het fijne is dat je in tegenstelling tot EMDR niet hoeft te weten waar het vandaan komt. Het helpt wel het beste bij goed afgebakende angsten (spinnen, slangen etc) en iets minder goed bij algemene angsten en stressklachten.

Even ter illustratie: ik ging hyperventileren bij de gedachte aan een slang en na de behandeling heb ik de slang van een vriendin geaaid! Het werkte dus echt extreem goed. Het is nu meer dan 10 jaar geleden en ik ben nog steeds van mijn angst af.

Ik heb het na een hele harde val van een paard ook gedaan om mijn rij angst te verminderen. Dat werkte ook heel goed, maar minder ingrijpend dan voor mijn slangenfobie. De fobie was echt weg en bij mijn rij angst waren de scherpe randjes er af. Daardoor durfde ik wel door te zetten waardoor de angst nu weg is door herhaaldelijke goede ervaringen. Zonder de hypnose was ik daar misschien niet (zo makkelijk) gekomen.

In het kort dus zeker een aanrader voor specifieke angsten!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:05

Ook ik heb een heel goede ervaring gehad met hypnotherapie. Had gedacht wel een paar behandelingen nodig te hebben, maar het was al na één keer over +:)+ .

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 23:25

Wisselende resultaten dus.
Therapeut waar ik contact mee had, heeft morgen een uitvaller dus kan dan al terecht. Ben heel erg benieuwd.
Ik hoop echt zo dat het wat werkt want ik heb toch ik m'n hoofd dat dit me gaat "redden" zegmaar :o (dat klinkt dramatisch. Redden van m'n gezeik om de angstklachten heen)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:32

Nyaleti schreef:
Therapeut waar ik contact mee had, heeft morgen een uitvaller dus kan dan al terecht. Ben heel erg benieuwd.
Ik hoop echt zo dat het wat werkt want ik heb toch ik m'n hoofd dat dit me gaat "redden" zegmaar :o (dat klinkt dramatisch. Redden van m'n gezeik om de angstklachten heen)

De therapeut die ik had was er duidelijk in: als je er niet in wíl geloven, dan werkt het ook niet. Hypnose is geen medicijn, bij mij was het een manier om mijn brein te resetten. Ik had daarna wat hoofdpijn en kreeg de opdracht om mijn gewone leven te hervatten zonder over de hypnose of reacties na te denken. Bij mij werkte het zo goed dat ik vergat om een vervolgafspraak te maken :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:42

Ik ben wel benieuwd of het voor jou wat gedaan heeft ts?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:50

Gem schreef:
Nyaleti schreef:

De therapeut die ik had was er duidelijk in: als je er niet in wíl geloven, dan werkt het ook niet. Hypnose is geen medicijn, bij mij was het een manier om mijn brein te resetten. Ik had daarna wat hoofdpijn en kreeg de opdracht om mijn gewone leven te hervatten zonder over de hypnose of reacties na te denken. Bij mij werkte het zo goed dat ik vergat om een vervolgafspraak te maken :D

Ik vindt dat wel een aparte uitspraak, want de meeste therapieen werken ook gewoon als je er niet in gelooft. Neigt dan een beetje naar placebo effect dat als je er maar in gelooft dat je zelf bepaalde overtuigingen los kunt laten oid. Maar fijn dat het zo goed gewerkt heeft. :)

Hopelijk werkt het bij de TS ook goed!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 10:12

Oh ik geloof echt wel dat het deels placebo is in dit geval. Je moet er ook niet tegen gaan "vechten" zegmaar, "voel ik al iets? Is dit nou hoe hypno voelt? Ik voel niks" oid. Ik geloof best dat het dan niet werkt.

Gisteren was vooral intake. Beetje praten over het probleem, uitleg wat het nou is en een korte sessies maar dat was ook introductie ipv echt naar het probleem. Halverwege moest ik hoesten en toen was ik er wel deels uit zegmaar, dus dat was jammer.

Hoewel ik niet denk dat er in deze sessie echt een verschil gemaakt kon worden (ik was toch alert), vind ik het wel jammer dat ik alsnog €150 neer leg voor een introductie. Maar dat wisselt waarschijnlijk ook per therapeut. Volgende week staat de volgende afspraak al en dan gaan we wel de diepte in, ben erg benieuwd.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:20

Olikea schreef:
Ik wil het ook proberen, tegen een slaapprobleem. Ik heb echt alle andere dingen zowat geprobeerd.

Ben benieuwd naar ervaringen

Bij slaapproblemen werkt het bij mij super!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:24

Nyaleti schreef:
Oh ik geloof echt wel dat het deels placebo is in dit geval. Je moet er ook niet tegen gaan "vechten" zegmaar, "voel ik al iets? Is dit nou hoe hypno voelt? Ik voel niks" oid. Ik geloof best dat het dan niet werkt.

Gisteren was vooral intake. Beetje praten over het probleem, uitleg wat het nou is en een korte sessies maar dat was ook introductie ipv echt naar het probleem. Halverwege moest ik hoesten en toen was ik er wel deels uit zegmaar, dus dat was jammer.

Hoewel ik niet denk dat er in deze sessie echt een verschil gemaakt kon worden (ik was toch alert), vind ik het wel jammer dat ik alsnog €150 neer leg voor een introductie. Maar dat wisselt waarschijnlijk ook per therapeut. Volgende week staat de volgende afspraak al en dan gaan we wel de diepte in, ben erg benieuwd.

Ik snap wat je bedoeld maar ik denk dat de verwoording beter anders kan.

Als iemand zich steeds zit af te vragen of hij/zij iets voelt dan zit degene in het hoofd terwijl het bij hypno denk ik juist fijn is om je er aan over te geven..uit het hoofd te komen en zo naar een diepere laag te gaan.

Jammer dat het zo duur is inderdaad, ik ben wel benieuwd naar de volgende afspraak..denk dat er ook wel tijd nodig is om steeds dieper te kunnen gaan.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:29

Hoihoi, ik ben HypnoseCoach (zelfde als Hypnotherapeut, alleen zet ik het net anders in) en hypnose kan eigenlijk voor een heel breed scala aan 'klachten' heel goed helpen. Er zit alleen wel veel verschil in therapeuten en waar ik bijvoorbeeld wel verschil in zie is dat het symptoom wordt aangepakt en niet de oorzaak.

Persoonlijk vind ik er ook wat van dat je voor een introductie direct de volle mep betaalt (en 150 euro voor 1 sessie is in ieder geval hier in de buurt ook wel echt prijzig), maar dat is ieder voor zich hoe die dat aanpakt natuurlijk.

Voor het stukje over of het alleen werkt als je erin gelooft; Ik zie het vooral zo dat het alleen werkt als je echt wil veranderen. Ik heb meerdere mensen bij mij gehad die dan uiteindelijk toch niet helemaal de motivatie bleken te hebben om te veranderen, en die vielen uiteindelijk toch wel weer terug. Of mensen die op zoek waren naar een Quick Fix (of, jij gaat mijn probleem voor mij oplossen). Wat dat betreft is hypnotherapie net als alle andere therapieën heel plat gezegd alleen de tool, maar ben jij degene die het werk doet (of dat nou verwerken is van trauma, stoppen met roken of afvallen is bijvoorbeeld). Bij hypnotherapie zit m de kracht in het heel diep van binnen bijvoorbeeld iemand weer contact laten maken met zijn gevoel, of zijn innerlijke kracht om stappen te zetten, en waarmee je een soort ripple-effect creëert waardoor die persoon verder kan. En dat is heel mooi en waardevol. En de mensen die dus écht vooruit willen die gaan er ook vol voor en daar kan 1 sessie echt een wereld van verschil maken en bijvoorbeeld herstel versnellen of heel cliche zorgen voor dat ze de sigaretten laten liggen. Je werkt namelijk niet met de sigaretten an sich, maar met de verlangens die daaronder liggen -> een gezonder leven, langer leven, etc.

Even voor de duidelijkheid, ik schets dit nu vrij zwart-wit he, iedereen is anders en wat voor de een heel goed werkt, werkt wellicht minder voor de ander, zoals met alles :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:52

Wennii schreef:
Hoihoi, ik ben HypnoseCoach (zelfde als Hypnotherapeut, alleen zet ik het net anders in) en hypnose kan eigenlijk voor een heel breed scala aan 'klachten' heel goed helpen. Er zit alleen wel veel verschil in therapeuten en waar ik bijvoorbeeld wel verschil in zie is dat het symptoom wordt aangepakt en niet de oorzaak.

Persoonlijk vind ik er ook wat van dat je voor een introductie direct de volle mep betaalt (en 150 euro voor 1 sessie is in ieder geval hier in de buurt ook wel echt prijzig), maar dat is ieder voor zich hoe die dat aanpakt natuurlijk.

Voor het stukje over of het alleen werkt als je erin gelooft; Ik zie het vooral zo dat het alleen werkt als je echt wil veranderen. Ik heb meerdere mensen bij mij gehad die dan uiteindelijk toch niet helemaal de motivatie bleken te hebben om te veranderen, en die vielen uiteindelijk toch wel weer terug. Of mensen die op zoek waren naar een Quick Fix (of, jij gaat mijn probleem voor mij oplossen). Wat dat betreft is hypnotherapie net als alle andere therapieën heel plat gezegd alleen de tool, maar ben jij degene die het werk doet (of dat nou verwerken is van trauma, stoppen met roken of afvallen is bijvoorbeeld). Bij hypnotherapie zit m de kracht in het heel diep van binnen bijvoorbeeld iemand weer contact laten maken met zijn gevoel, of zijn innerlijke kracht om stappen te zetten, en waarmee je een soort ripple-effect creëert waardoor die persoon verder kan. En dat is heel mooi en waardevol. En de mensen die dus écht vooruit willen die gaan er ook vol voor en daar kan 1 sessie echt een wereld van verschil maken en bijvoorbeeld herstel versnellen of heel cliche zorgen voor dat ze de sigaretten laten liggen. Je werkt namelijk niet met de sigaretten an sich, maar met de verlangens die daaronder liggen -> een gezonder leven, langer leven, etc.

Even voor de duidelijkheid, ik schets dit nu vrij zwart-wit he, iedereen is anders en wat voor de een heel goed werkt, werkt wellicht minder voor de ander, zoals met alles :)

Wanneer je Hypnosecoach bent, in plaats van Hypnosetherapeut, waarin zit dan het onderscheid?

Welke opleiding heb jij gedaan? Benieuwd omdat ik ook de opleiding heb gedaan.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:02

Ik heb de opleiding gedaan bij Response Instituut in Roermond (hele opleiding duurt ongeveer 2 jaar, maar er zijn ook modules los te volgen).

Ik zet wel hypnose in in mijn coaching, maar ik werk zelf niet met mensen met bijvoorbeeld complex trauma etc, omdat ik geen achtergrond heb in psychologie oid. Ik weet dat sommige mensen dat wel doen en dat er zelfs mensen zijn die ook na een cursus van 3 maanden hier niet voor terugdeinzen, maar ik vind daar wat van.

In de basis gebruik je natuurlijk dezelfde technieken en na deze opleiding ben je in principe vrij om jezelf therapeut of coach te noemen.
Ik geef die duiding er misschien ook wel vooral zelf aan :')

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:02

Jaren geleden een paar keer onder hypnose geweest om dat ik een angst voor rijden had ontwikkeld. Ik heb er misschien kort wat aan gehad.

Je zou het kunnen proberen. Wellicht is EMDR een optie.

Hopelijk is er een behandeling die je verder kunt hwlpwn. Succes!

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:06

Misschien ligt het aan de hoeveelheid angst iemand ervaart?

Ik heb ook hypnose geprobeerd, voordeel is wel dat ik nu goed kan mediteren/ontspannen.
Maar voor mijn angst was het helaas weggegooid geld. Er zat toch een dieper trauma achter, dit uitte zich echt in paniekaanvallen te paard.
Heb ook EMDR geprobeerd waardoor het echt wel stukje beter is geworden. Maar ik heb me er bij neergelegd dat het nooit helemaal weg zal zijn -O-