Tuintips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Tuintips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 12:14

Wij willen dit jaar onze tuin onder handen nemen. Is nu alleen gras met heel klein terrasje van stoeptegels.

Tuin ligt op het zuidwesten.
Veel zon,ook zomers veel wind.
Omringd met een schutting (hoekhuis)
Vanwege allerlei lichamelijke kwalen willen we een onderhoudsarme tuin.
We houden wel een grasveldje (tips voor een fijne grasmaaier zijn welkom)
Maar willen verder een groot terras maken met wat grote potten en makkelijke beplanting erop. De beplanting moet ook voor wat privacy zorgen als we op het terras zitten.
Als het ook wat wind kan tegenhouden is dat mooi meegnomen. Moet wel onderhoudaarm zijn.
Welke planten en potten zijn aanraders?

troi

Re: Tuintips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:16

Als je niet fit bent kan je overwegen een robotmaaier aan te schaffen. Dingen zijn duur maar grasmaaien is zomerdag het meest energievretende tuinklusje.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:43

Een groot terras op het zuidwesten kan in de zomer nog wel eens heel warm worden. Ik zou de beplanting dan als het even kan ook zo neerzetten dat je er ook schaduw van hebt, anders brand je levend weg.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:53

Aanhakend op Foaly;Geen idee wat je smaak is, maar ik zou geen 60x60 antraciet tegel plaatsen in je terras. Wij hebben ze gebruikt voor het terras, ook met een tuin op het zuidwesten en die dingen worden super heet. De waaltjes die we eerder hadden werden bij lange na niet zo warm

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 13:17

We hebben een grote horecaparasol gekocht van 4x4meter, die wordt binnenkort bezorgd. Maar onder de parasol heb je nog steeds de warmte, dus iets van schaduw door beplanting zou fijn zijn.
We zaten te denken aan abbeystones van 20x30 dacht ik, in lichtgrijs met beige of iets dergelijks.
Ik dacht aan bamboe in bakken, maar ben erg bang voor het woekeren van bamboe, en hoe is het onderhoud?
Of van die grote pluimgrassen of iets dergelijks in pot, hoe is dat?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:25

Een boom geeft ook schaduw en verkoeling, bij mijn ouders hadden we vroeger een grote maar warme tuin, daar heeft eigenlijk altijd een kersenboom gestaan. Toen die weg was werd het echt een soort woestijn. Inmiddels staat er weer een walnotenboom en die zorgt echt voor verkoeling.
Verder niet teveel tegels, ik zou inderdaad een groter stuk gras doen en dan bv een robotmaaier (of een konijn/kippen, die houden het hier ook goed bij).

Wij hebben 2 grasveldjes en 3 borders met een fuchsia, een vlinder plant en langs de schutting druiven en aardbeien.
Verder hebben we een appel- en perenboom en een sierboompje.
Weinig werk aan eigenlijk, keertje snoeien en grasmaaien. Schoffelen hebben we de kippen voor.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 13:42

Qua onderhoud zouden we liever geen gras doen, maar het zorgt voor wat verkoeling en afwatering, en met een hond is het ook wel eens makkelijk in geval van nood om wat gras te hebben.
Een robotmaaier vinden we veel te duur voor het kleine stukje gras wat we willen. Zal hoogtuit zo'n 20m2 totaal gras worden.
Bomen lijken mij vrij lastig in een tuin van 100m2.
Leibomen hebben we ook aan geacht en vinden we erg leuk, amar die dingen moeten geleid en gesnoeid worden, wat ook bewerkelijk is.
Lastig om een juiste keuze te maken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:49

Bamboe in potten kan prima, ze kunnen niet zomaar de pot uit qua woekeren en je hebt ook niet woekerende soorten. Wel ms af en toe eens controleren of jullie potten nog dicht zijn aan de onderkant door ze eens een beetje te verschuiven, onze boom was op den duur toch onder de pot geworteld in de stenen haha.
Een boom kan ook in een kleine tuin, wij hebben een eucalyptus boom in een grote pot staan, deze is inmiddels een meter of 6 hoog maar snoeien we jaarlijks bij zodat deze niet voorbij de schutting komt. Zouden we hem in de volle grond zetten schiet ‘ie waarschijnlijk wel door naar 15 meter +, maar door de pot blijft de grootte beperkt. Deze blijft ook groen in de winter, net als de bamboe overigens.

Afbeelding
Foto van vandaag. Onze tuin is 8 mtr lang en 4,5 mtr breed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En meer begroeid in de zomer

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:53

In principe alles wat je plant zal je wat mee moeten doen van onderhoud.

Walnoot (worden erg groot en zou ik in een kleine tuin niet aan raden), hazelaar (kunnen ook groot worden, maar makkelijk met snoeien en doe ik gerust hele jaar door), fruit bomen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:28

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:54

Kunstgras zou mijn eerste keuse zijn. Echt gras mooi/goed houden is echt een rotklus: kalken, mesten, sproeien, maaien, harken. :=
Grote antracietentegels hebben wij ook, prachtig maar worden idd erg warm met de zon erop. Onze fruitbomen geven de nodige schaduw, erg blij mee.

Elke plant, struik of boom heeft onderhoud nodig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:25

Je kunt ook aan andere bodembedekkers denken als gras, kruiptijm of iets anders dat een dichte mat maakt.

Kunstgras wordt bloedheet in de zomer. Net als grote tegels.

100m2 is echt een prima grootte voor een kleine boom. Judasboom is een mooie bijvoorbeeld, of een meidoorn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:25

Met planten in potten loop je wel meer kans op vorstschade of je moet ze ergens binnen kunnen zetten voor de winter. Dan is het iig handig om ze sowieso op plateaus met wielen te zetten.
Verder heb je met groenblijvende heesters/planten een stuk minder blad/onderhoud.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 22:23

Dat is dan wel lastig met planten in potten....
Beter vaste planten in een border dan voor het gemak. Wat is dan makkelijk qua onderhoud?
En gras zouden we liever niet doen.
Kunstgras vind ik geen optie.
Alles bestraten lijkt me ook zo ongezellig.
Lastig hoor. Voor het gemak gewoon alles dichtstraten, maar dat vind ik zo ongezellig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:02

Mijn ervaring, als je nou ergens werk van hebt dan is het wel van tegels/bestrating.
Er komt gras en mos tussen de voegen, het wordt groen vd alg. Je moet krabben en vegen.

Ik vind gras echt veel onderhoudsarmer dan bestrating.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 07:03

Tegels en stenen zijn idd veel werk, meer dan het groen af en toe (laten) snoeien.

Borders en eventueel een breek de tuin overdwars stuk met groen maakt de tuin interessanter en koeler, tegels maken het alleen maar heet.

Zet het vol met planten, dan hoef je het minder bij te houden, planten houden (met sommige uitzonderingen zoals bramen) meestal wel wat afstand van elkaar. Werk met lagen de hoogte in. Aarde bedekt houden met bij houtsnippers of gewoon het snoeiafval, vinden je planten fijn en je hoeft minder water te geven want minder verdamping.

Je kunt ook wat eetbare planten erbij zetten natuurlijk, aardbeien zijn bijv prima bodembedekkers. Het bruine blad verteert vanzelf. Een laagstam appel/peer/pruim/kers/whatever wordt niet zo groot en als je in de zomer snoeit valt het onderhoud echt wel mee (als je al wil snoeien, ik doe het minimaal).

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:57

Is ook mijn ervaring. Ik snoei de vaste planten 1 a 2x per jaar, de Bamboe soms nog een keer meer als deze de borders te veel overnemen naar mijn zin. In heel warme periodes geef ik de borders ook wel water. Voor mij zijn de borders het meest onderhoudsvrij.

Aan de zomerbloeiers aan de schutting heb ik wel veel werk, die potten zijn te ondiep waardoor deze planten vaak water nodig hebben. Ik haal daarnaast ook de uitgebloeide bloemen er een paar keer per week uit om ze extra lang te laten bloeien.
De vijver scheppen we af en toe eens wat alg uit als het heel erg wordt, deze zou ik ook niet onderhoudsvrij te noemen.

De tegels komen wel min. 6 x per jaar aan de beurt om onkruid te verwijderen, groene aanslag te verwijderen en aan te vegen. Dat ervaar ik ook als het meeste, en meest zware, werk.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:06

Ik vind het onderhouden van gras redelijk ok, ik maai 1x per twee weken. Kalk is twee keer per jaar en ik mest alleen in het voorjaar.
Gras heeft er in mijn tuin voor gezorgd dat de regen nu mooi weg loopt en de krekels in de zomer vind ik zo leuk.

Misschien zijn verhoogde borders een idee?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 09:10

We gaan hier even over nadenken, zoveel tips en meningen.
Het gaat trouwens om een huurwoning en al zijn we wel van plan hier lang te blijven, je kan niet in de toekomst kijken, en je aangelegde tuin kan je ook niet meenemen, dus we willen er ook niet al te veel aan uitgeven.
We willen wel mooie bestrating erin ipv de paar stoeptegels die nu een terras moeten voorstellen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:28

Planten kan je vaak prima stekken van buren/vrienden/familie. Vooral de komende maand is dat een mooie tijd er voor en kan je daarmee gratis vaak bodembedekkers verkrijgen.
Hoe meer bodembedekking, hoe minder onderhoud.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:46

Binnenkort gaat iedereen weer aan zijn tuin beginnen en dan is er van alles goedkoop of zelfs
gratis op te halen zoals tegels en soms ook planten.
Ik heb zelfs eens een prima kwaliteit kunstgras gratis op kunnen halen.

Zo heb ik ook grotendeels mijn tuin aangekleed.

Bij onze woningbouw kan je ook gratis 1 of 2 kuub zand krijgen om te je terras te doen dus misschien
is dit ook wel bij jouw woningbouw.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:08

Als je hond er in geval van nood zijn behoefte moet kunnen doen zou ik toch zeker geen kunstgras nemen :=

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:15

Vaste planten vind ik veel makkelijker in onderhoud dan planten in potten. Je kan kiezen voor bodembedekkers of juist wat onkruid laten staan. Scheelt ook weer werk. Ik snoei 1 a 2 keer per jaar. Bij sommige planten knip ik door het seizoen heen de uitgebloeide bloemen er uit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:13

Ons vorige huis had ook een betegelde tuin maar gras is echt veel onderhoudsvriendelijker.
En beter voor het milieu, voor afwatering en zorgt ook voor verkoeling.

Hier ook fruitbomen in een pot, hebben afgelopen winter ook niet binnen gestaan, winters zijn doorgaans aardig mild.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:24

Gras is idd prima makkelijk te onderhouden. In het voorjaar even mesten, kalken, desnoods verticuteren en vervolgens elke week een keertje maaien. Met een elektrische maaier zo gebeurd en niet zwaar. Ik ben nu 40 weken zwanger en heb gister nog gemaaid.

Tegels zijn inderdaad een ander verhaal, daar moet je echt goed in investeren bij aanleg om het onkruidvrij te houden.

Ik zou zelf borders doen naast je gras en daar lekker wat bodembedekkers in zetten. Waar een plant groeit, groeit geen onkruid, of in ieder geval minder.

Wij hebben een vrij invasieve plant in onze tuin, die echt behoorlijk woekert, de moerasanemoon. Technisch gezien zou je het als onkruid kunnen zien, maar hij heeft mooie tweekleurige bladeren en witte bloemen. En ander onkruid, zoals zevenblad en paardenstaart, krijgt geen kans. Dus die kant kan je ook nog op.