Leuke (seizoens-) activiteiten door en voor buurtbewoners?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Leuke (seizoens-) activiteiten door en voor buurtbewoners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 16:00

Met hulp van de gemeente, woningcorporatie, sociaal wijkteam en nog een handvol andere lokale clubs, kunnen er in mijn buurt dit hele jaar diverse kleine activiteiten worden georganiseerd - waarbij het de bedoeling is dat buurtbewoners (diverse talen en culturen, en voornamelijk uit dezelfde straat met zowel laagbouw als hoogbouw) actief betrokken worden.

De 'agenda' is nog leeg, er is vorige maand begonnen met zg. koffiemomenten op een centrale plek buiten, waarbij bewoners worden uitgenodigd om bij een kop koffie met iets lekkers kennis te maken met de organisatie en met elkaar, en te bespreken wat er in de buurt gewenst is, waar mensen voor openstaan, etc.
Laagdrempelig, bedoeld voor zowel volwassenen, tieners en kinderen.

Er zijn tijdens die gesprekjes al wat ideeën naar voren gebracht, zoals eens met elkaar eten (denk: lange schragentafels in het plantsoen, en iedereen brengt iets zelfgemaakts mee), voor-of najaarsbollen planten op plekken waar iedereen ervan kan genieten, stekjes/plantjesdag (meer groen op balkons), een wandelgroepje, buiten tekenen/schilderen/fotograferen, een opruimdag waarbij zwerfvuil wordt verzameld, of misschien wel een rommelmarkt..
Dus eigenlijk om zowel de sfeer en saamhorigheid als de omgeving wat te verbeteren.

Ik vind dit een erg leuk initiatief, en ben dan ook benieuwd welke kleine buurtactiviteiten al eens ergens anders zijn gedaan, en hoe die hebben uitgepakt?
Laatst bijgewerkt door Zolala op 07-03-25 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Leuke (seizoens-) activiteiten door en voor buurtbewoners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:05

Een spelletjesavond voor kaarten en bordspellen. Leuk voor jong en oud

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 16:09

capopjekop schreef:
Een spelletjesavond voor kaarten en bordspellen. Leuk voor jong en oud

Oh, dat is inderdaad leuk! <3
Iedereen brengt gewoon z'n favoriete spel mee, en een fles limonade of een zak chips :)
Ik zet het op mijn lijstje, dankjewel!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:12

Een handwerk middag? Samen haken/breien/borduren of whatever?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:14

BBQ? Of denk ik te simpel?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:22

Wij doen met burendag altijd een buurtbrunch. Tot nu toe alleen maar leuke reacties

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 16:29

Bellatrix schreef:
BBQ? Of denk ik te simpel?

Ik vermoed dat die sowieso wel zal opduiken tijdens zo'n buurtmaaltijd :D
Nu zijn er ook al steeds een Ostove (warme appeltaart!) en een vuurschaal (verse popcorn) aanwezig, zo'n open vuurtje is altijd meteen gezellig.

Foaly schreef:
Een handwerk middag? Samen haken/breien/borduren of whatever?

Handwerkmiddagen worden af en toe georganiseerd in het wijkcentrum/buurthuis, dus dat is er in ieder geval al!

Dieuwke_ schreef:
Wij doen met burendag altijd een buurtbrunch. Tot nu toe alleen maar leuke reacties

Ja, samen eten verbroedert in alle culturen, denk ik :9 Dat was ook het eerste wat hier werd geopperd, met enthousiaste reacties.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:34

Bingo
Pubquiz
Karaoke
Fancy Fair/rommelmarkt
Sporten, jeu de boules e.d.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:36

Gamen of knutselen! Doorgeefschilderij doen is heel leuk!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:39

Met de kinderen zaadbommen kleien en verspreiden? Of bijenhotels bouwen? Misschien een fanatieke vogelaar in de wijk die een keer een vogelwandeling wil organiseren? Of kijken of je via IVN/lokale werkgroep iets geregeld krijgt tijdens Nacht van de Vleermuis (augustus)? Ruilmarkt voor kleding/boeken etc?

Misschien iets met taallessen, en dan juist niet alleen NL leren maar ook internationale talen juist, afhankelijk van wat je buurtgenoten allemaal spreken :D Voorleesmiddag in de bieb?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 17:16

Eelmo schreef:
Met de kinderen zaadbommen kleien en verspreiden? Of bijenhotels bouwen? Misschien een fanatieke vogelaar in de wijk die een keer een vogelwandeling wil organiseren? Of kijken of je via IVN/lokale werkgroep iets geregeld krijgt tijdens Nacht van de Vleermuis (augustus)? Ruilmarkt voor kleding/boeken etc?

Misschien iets met taallessen, en dan juist niet alleen NL leren maar ook internationale talen juist, afhankelijk van wat je buurtgenoten allemaal spreken :D Voorleesmiddag in de bieb?

Die fanatieke vogelaar ben ik :+
Dus ik wil graag een keer een vogelbingo wandeling gaan doen in het wijkpark! Lijkt me heel grappig.
Een bijenhotel bouwen dacht ik ook al aan, en zaadbommen is inderdaad een tof idee!

deksel schreef:
Gamen of knutselen! Doorgeefschilderij doen is heel leuk!

Ooh, een doorgeefschilderij klinkt perfect!

marleen_88 schreef:
Bingo
Pubquiz
Karaoke
Fancy Fair/rommelmarkt
Sporten, jeu de boules e.d.

Wat een fijne bijdragen allemaal! <3

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:18

Een wandeling met soep na afloop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:19

Uitleg over het paas/voorjaarsfeest. Paaseieren versieren en verstoppen voor de kinderen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 19:45

rien10 schreef:
Uitleg over het paas/voorjaarsfeest. Paaseieren versieren en verstoppen voor de kinderen.

Dat zal dan ook leuk zijn in combinatie met een paasbrunch. Dankjewel, ik ga dat eens voorleggen!

Britta31 schreef:
Een wandeling met soep na afloop.

Ook een fijn idee, zeker voor een herfstwandeling!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:02

Voor de jongeren organiseerde ze hier pas een avond vlechten & make up workshop bij de lokale kapper, daar was veel animo voor!
Verder is de pub quiz hier ook altijd een succes, ze verwerken hier ook diverse vragen in van ons dorp en gemeente.
Voor de kinderen ms. een dikke banden race?
Mooist versierde huis/straat rondom bv koningsdag?

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:08

Reanimatie training zodat jullie elkaar kunnen helpen als er iets aan de hand zou zijn

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:28

Ik zou inderdaad samen eten. Misschien inspireren sommige culturen bepaalde Nederlanders nog. Dat je meer hebt dan zout en peper bijvoorbeeld. :P

Klootschieten is ook erg leuk!

Of het spelletje Cub neerleggen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:12

MarlindeRooz schreef:
Ik zou inderdaad samen eten. Misschien inspireren sommige culturen bepaalde Nederlanders nog. Dat je meer hebt dan zout en peper bijvoorbeeld. :P

Klootschieten is ook erg leuk!

Of het spelletje Cub neerleggen.

Ik vind de verschillen in cultuur en van elkaar leren ook erg interessant! En juist tijdens een gezamenlijke maaltijd is er naast het ontdekken van iets nieuws ook tijd voor uitleg en verhalen.

Klootschieten moest ik even opzoeken :D maar dat is ook leuk inderdaad!

Jannie79 schreef:
Reanimatie training zodat jullie elkaar kunnen helpen als er iets aan de hand zou zijn

Oh, dankjewel! Ik ga dat zeker voorstellen. Misschien niet direct voor ons buurt-project, maar wel voor het wijkcentrum!

boeflover schreef:
Voor de jongeren organiseerde ze hier pas een avond vlechten & make up workshop bij de lokale kapper, daar was veel animo voor!
Verder is de pub quiz hier ook altijd een succes, ze verwerken hier ook diverse vragen in van ons dorp en gemeente.
Voor de kinderen ms. een dikke banden race?
Mooist versierde huis/straat rondom bv koningsdag?

Ook erg fijne ideeën, dankjewel! We hebben hier in de wijk een dames- èn een herenkapper :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:20

In onze wijk is vorig jaar een tuintjesmarkt georganiseerd. Mensen verkochten spulletjes vanuit hun voortuin, bij sommige tuintjs kon je iets lekkers proeven, er was ook iemand met grote tafel waar kinderen konden knutselen, iemand met een kunst expo, pottenbakker, bloemstukjes etc. Vantevoren ging er een plattegrond rond zodat je kon zien welke tuinen mee deden en wat er te doen was. Groot succes!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:46

Mars schreef:
In onze wijk is vorig jaar een tuintjesmarkt georganiseerd. Mensen verkochten spulletjes vanuit hun voortuin, bij sommige tuintjs kon je iets lekkers proeven, er was ook iemand met grote tafel waar kinderen konden knutselen, iemand met een kunst expo, pottenbakker, bloemstukjes etc. Vantevoren ging er een plattegrond rond zodat je kon zien welke tuinen mee deden en wat er te doen was. Groot succes!

Dat klinkt geweldig, en ook ongeveer de combinatie die ik zelf al een beetje in mijn hoofd had! <3
Qua ruimte is dit ook heel goed te doen - er is zowel in het midden een plantsoentje met gras, als grasstroken langs de flats en voortuintjes bij de laagbouw.

Ik ga dit allemaal eens uitwerken. We hebben een heel jaar - dus verschillende data - om vol te plannen met leuks :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 06:57

Je kunt ook eens contact opnemen met je lokale IVN of Velt groep, die doen ook vaak activiteiten, misschien weten die nog wel wat leuks, of kunnen ze een keer een lezing geven.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 11:05

Prairy schreef:
Je kunt ook eens contact opnemen met je lokale IVN of Velt groep, die doen ook vaak activiteiten, misschien weten die nog wel wat leuks, of kunnen ze een keer een lezing geven.

Dat zullen we zeker doen! Dit initiatief staat onder begeleiding van ervaren buurtwerkers en wijkbeheer, en er is een heel netwerk van diverse lokale organisaties, maar de bewoners zelf worden zoveel mogelijk aangemoedigd ook mee te denken en met suggesties te komen.
Deze week gaan we verder brainstormen, en hopelijk wat ideeën verder uitwerken :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:23

Afval prikken? Niet super leuk om te doen maar vaak wel nodig. En dan valt het mensen op hoeveel rotzooi er buiten (in het park bv) ligt en gaan ze er zelf op letten.

Of een help je buur middag?
Handige mensen die andere kunnen helpen, keukenkastje dat wat los hangt, een zware kast die verplaatst moet worden, de tuin snoeien, boodschappen doen voor de oudere buurvrouw etc.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:36

Wat een geweldige ideeen allemaal!

Ik dacht aan dingen die de buurt mooier/leefbaarder maken; bv afval prikken (met koffie erna oid), boomspiegels beplanten, dat soort dingen. Dat maakt ook dat men meer bij de buurt betrokken raakt waardoor de woonomgeving netter en veiliger wordt.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 16:09

Nyaleti schreef:
Afval prikken? Niet super leuk om te doen maar vaak wel nodig. En dan valt het mensen op hoeveel rotzooi er buiten (in het park bv) ligt en gaan ze er zelf op letten.

Ir111 schreef:
Ik dacht aan dingen die de buurt mooier/leefbaarder maken; bv afval prikken (met koffie erna oid), boomspiegels beplanten, dat soort dingen. Dat maakt ook dat men meer bij de buurt betrokken raakt waardoor de woonomgeving netter en veiliger wordt.

Op 22 maart is het Landelijke Opschoondag! Op deze dag tegen zwerfafval worden er jaarlijks allerlei acties georganiseerd, en hoewel dat los staat van dit specifieke buurtgebeuren gaan er inderdaad hier ook groepjes afval prikken :)

Boomspiegels beplanten heb ik ook op mijn lijstje, ik heb juist vorige week het boek "Guerrilla Gardening" gereserveerd bij de bibliotheek, dat zal ik eerdaags wel kunnen ophalen. Vol tips om de buurt te vergroenen!

Nyaleti schreef:
Of een help je buur middag?
Handige mensen die andere kunnen helpen, keukenkastje dat wat los hangt, een zware kast die verplaatst moet worden, de tuin snoeien, boodschappen doen voor de oudere buurvrouw etc.

Ja! Dit heb ik inderdaad aangekaard, en ik zou het graag als een soort vast onderdeel van "leer je buren kennen" willen zien.. Sociale drempels wegnemen, zodat je elkaar om hulp kunt vragen/hulp kunt bieden wanneer dat nodig is.
Ik ben redelijk zelfredzaam omdat ik alleen woon, heb daarom ook een goedgevulde gereedschapskist :D Maar soms zou wat hulp welkom zijn, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben met die behoefte. En dan is het prettig als je weet bij wie je eventueel terecht kunt.