Wat voor soort schuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Wat voor soort schuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 11:53

Hallo,

Wij willen een tuinhuis/schuurtje/berging plaatsen.

Bij mijn vorige huis heb ik een keer een tuinhuis besteld (geloof bij de Hornbach of Vidaxl) van het merk Konsta. Dit hout ging vrij snel schimmelen en het dak lekken.
Waarschijnlijk had ik iets met het hout moeten doen? :')

Ik ben nu weer de zoektocht opnieuw begonnen. Metalen berging wordt volgens mij afgeraden door dat het niet goed aansluit als het niet precies waterpas is.

Wat ik zoek:
- grote berging/tuinhuis
- zelf in elkaar te zetten
- materiaal maakt niet uit, maar ik heb geen zin om ieder jaar hout in spul te moeten zetten, eenmalig is uiteraard geen probleem.

LoveBodin

Re: Wat voor soort schuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:08

Hoe groot moet die zijn en hoeveel wil je eraan uitgeven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:10

Kijk dan eens naar kunststof.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:04

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:19

DubbelFun schreef:
Kijk dan eens naar kunststof.

Ideaal!

Ik heb een paar Keter tuinhuisjes en ze zijn mooi, stevig en gaan jaren mee zonder enige vorm van onderhoud +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:23

@Konstantine: Behalve dat ts Booo 'metaal' is afgeraden...

Overigens heb ik 1x een metalen schuurtje gehad. Het was een crime om op te zetten met al die schroeven die na een beetje wind zichzelf losdraaiden en bij wat meer wind moet ie echt in het beton vast geboord staan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:31

Ah excuus, dat had ik even gemist! Dan is kunststof wellicht beter, ja.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:29

Wij hebben nu al een aantal jaren de eerdere houten schuur bekleed met kunststof 'schroten' en dat blijft heel mooi en geen verfonderhoud meer *\o/* Wel de betere soort genomen, geen bouwmarkt spul.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 17:45

Deze heb ik dus gehad

https://www.hornbach.nl/p/konsta-blokhu ... NQQAvD_BwE

Er past maximaal 3 meter breed, 3.20 lang op het stuk. Het liefst wil ik wel onder de €1000 blijven.

Stel ik zou de bovenste weer nemen, alleen een formaat groter. Dan moet het gebeitst worden? En moet dat ieder jaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:15

Die houten schuurtjes zijn van 'waaibomenhout' gemaakt en die vallen gewoon na een paar jaar uit elkaar. De buren hadden er eentje en die moest elk jaar geverfd worden en ook het dak moest na 2 of 3 jaar vervangen worden.

Persoonlijk zou ik voor wat meer kwaliteit gaan en even doorsparen. Je hebt er ook de lange termijn dan ook veel meer plezier van.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:25

Kan je niet de vloer goed waterpas maken en dan gewoon metaal? Das het minste werk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:28

Wij hebben een Keter kunststof fietsenschuurtje van 2,5 bij 4 ofzo en die staat niet waterpas doordat er altijd wel iets onderdoor graaft hier in de polder. Die staat er nu na een jaar of 6 nog steeds prima bij zonder dat we er iets anders aan gedaan hebben dan in elkaar zetten. Gekocht bij VidaXL geloof ik :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 15:53

Keter, met een beetje formaat zit je rond de €1600/2000.

Wel fijn totaal geen onderhoud, toch maar eens overwegen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:12

Booooo schreef:
Deze heb ik dus gehad

https://www.hornbach.nl/p/konsta-blokhu ... NQQAvD_BwE

Er past maximaal 3 meter breed, 3.20 lang op het stuk. Het liefst wil ik wel onder de €1000 blijven.

Stel ik zou de bovenste weer nemen, alleen een formaat groter. Dan moet het gebeitst worden? En moet dat ieder jaar?

Ja, hout moet je beitsen. Als je een beits kiest met een kleur (bijv. groen) dan houdt dat langer dan een transparante beits.
Een dure beits (bijv. Rambo) geeft een betere dekking en langer resultaat dan een goedkope beits.
Ik beits mijn schuren ca. 1x per 2-3 jaar. In het begin moesten ze vaker. Inmiddels zit er zo'n laag op dat ik wel een keer kan overslaan. Vooral de zonzijde/zuidzijde moet een keer vaker. Ik gebruik wel een transparante beits omdat ik de houtkleur en -vlam wil blijven zien.
Zeker zo'n klein schuurtje is, vind ik :o , niet zoveel werk. Dat heb je in een dag gedaan. Even tijd voor inplannen in de vakantie en het is weer klaar.

Mijn schuren staan nu 10-25 jaar, maar die zijn wel van een professionele "hutje-bouwer".

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:31

DubbelFun schreef:
@Konstantine: Behalve dat ts Booo 'metaal' is afgeraden...

Overigens heb ik 1x een metalen schuurtje gehad. Het was een crime om op te zetten met al die schroeven die na een beetje wind zichzelf losdraaiden en bij wat meer wind moet ie echt in het beton vast geboord staan.

Ohw echt? Ik ben echt fan van die dingen. In elkaar zetten is even werk, in het beton vast zetten is zo gebeurd. Ik heb de mijne vandaag verplaatst:los van de grond gemaakt en met drie man opgetild, ding weegt toch niks. Op nieuwe plek weer in de grond verankerd. :)