Chalet op iemand zijn erf huren, waar te zoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Chalet op iemand zijn erf huren, waar te zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:39

Hoi Bokkers!

Al een tijdje ben ik aan het rondkijken voor een woning voor mijn ouders. Ze zijn 60+ en willen graag wat rustiger en kleiner gaan wonen. Mijn vader is graag aan het rommelen in de schuur, dus een appartement is niet wat ze zoeken. En omdat mijn moeder slecht ter been is, moet op zijn minst een slaapkamer en badkamer op de begane grond zijn. Mede hierdoor leek iets van een chalet wel wat voor ze, dat is niet te groot, gelijkvloers, en staat meestal ergens waar ook nog wat perceel omheen beschikbaar is. Maar nu, waar zoek je zoiets nou? Op funda staan dit soort dingen doorgaans niet.
Het mag trouwens ook koop zijn, in de regio Drenthe/Overijssel.
Wie denkt er met me mee?

DubbelFun

Re: Chalet op iemand zijn erf huren, waar te zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:45

Chalets zijn overal wel te koop, maar de standplaats is het 1e probleem, de 2e is mag je daar ook permanent wonen ?

Overigens schijnt een granny-flat in de achtertuin tegenwoordig een stuk makkelijker te mogen zéker als er dan een huis beschikbaar komt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:50

Idd , zoeken op bungalows of aanleunwoning unit - die mogen meestal in je eigen tuin mocht je de ruimte hebben.
Anders zoeken op bungalow op funda in de omgeving waar je woont

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:32

kangoeroewoning of mantelzorgwoning is meestal op eigen erf, dus bij familie in de tuin. Ik weet niet of dat tot de mogelijkheden behoort? Er zijn wel heel mooie tiny-houses of sta-caravans/chalets te koop, lijkt me best heel leuk om in te wonen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:40

Er komen binnenkort waarschijnlijk een aantal chalets te koop. Maar niet in Drenthe ;) maar Brabant.

En het is niet op iemand zijn/haar erf maar eigen grond. Geen park. Er komt op dat gebied woonbestemming.

Ik ben zelf bezig met de koop van èèn maar ik verwacht als de woonbestemming rond is er meer te koop zullen komen. Wel zullen ze er flink voor moeten betalen.

Idd mag er wel wat als je zelf een tuin hebt. In de vorm van een mantelzorg woning (woonunit)
Dit kun je bespreken met je gemeente.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:38

BeFunny schreef:
Er komen binnenkort waarschijnlijk een aantal chalets te koop. Maar niet in Drenthe ;) maar Brabant.

En het is niet op iemand zijn/haar erf maar eigen grond. Geen park. Er komt op dat gebied woonbestemming.

Ik ben zelf bezig met de koop van èèn maar ik verwacht als de woonbestemming rond is er meer te koop zullen komen. Wel zullen ze er flink voor moeten betalen.

Idd mag er wel wat als je zelf een tuin hebt. In de vorm van een mantelzorg woning (woonunit)
Dit kun je bespreken met je gemeente.

Zou ik mogen weten waar dit is?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 20:31

Bedankt voor het meedenken zover.

Brabant is niet helemaal de regio voor ze :')

Helaas is onze tuin echt te klein voor een chalet oid, anders was dat absoluut aan de orde geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:53

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:00

Een chalet zal je eerder vinden op een vakantiepark waar je permanent mag wonen. Die zijn er niet zoveel en de vraag is ook of je dat moet willen..
Bij iemand op het erf zie je vaak in een mantelzorg-constructie. Dus bij een van de kinderen op het erf.

Je hebt wel van die type aanleunwoningen met tuintje bij een zorgcentrum. Weet niet of ze daarvoor in aanmerking komen.

En wij hebben in deze gemeente ook wel een klein woonwijkje met kleine, geschakelde bungalows met dus tuin waar met name ouderen wonen. Zoiets zou wel geschikt kunnen zijn denk ik. Het zijn koopwoningen maar er is zelden eentje te koop.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:15

Majabeestje schreef:
Een chalet zal je eerder vinden op een vakantiepark waar je permanent mag wonen. Die zijn er niet zoveel en de vraag is ook of je dat moet willen..
Bij iemand op het erf zie je vaak in een mantelzorg-constructie. Dus bij een van de kinderen op het erf.

Je hebt wel van die type aanleunwoningen met tuintje bij een zorgcentrum. Weet niet of ze daarvoor in aanmerking komen.

En wij hebben in deze gemeente ook wel een klein woonwijkje met kleine, geschakelde bungalows met dus tuin waar met name ouderen wonen. Zoiets zou wel geschikt kunnen zijn denk ik. Het zijn koopwoningen maar er is zelden eentje te koop.

Klopt, dit jaar zijn mijn ouders verhuisd naar een begane grond woning met tuin en carport - koophuis , was een unieke kans dat deze voorbij kwam op de markt we waren al een dik tijdje aan het zoeken

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:49

Heel goed uitkijken met het kopen van een chalet op vakantiepark.

Er is heel veel gedoe hierover, veel van die parken worden opgekocht en de mensen die daar wonen worden er zonder pardon vanaf geknikkerd. Wettelijk mag dit gewoon, want het chalet is dan wel van jou, maar de grond niet en je hebt geen huurbescherming.

Ik zou eerder naar een woning/bungalow gaan zoeken die levensbestendig is en waar je dus op de bg kan wonen. Dit zijn vaak 55+ woningen.

Echter wat je ouders willen is niet goedkoop, er is heel veel vraag naar en er is weinig te koop.

Nog een tip
Ik zou er wel voor zorgen dat het bij jou of jouw familie in de buurt is. Uit ervaring; mocht het slechter gaan met je ouders dan ben je dagelijks in weer om alles in goede banen te leiden (ook al is er goede zorg ingeschakeld). Als je dan een eind weg woont gaat de afstand je opbreken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:57

Is een concept als erfdelen niets voor ze? In Salland / Achterhoek zie ik steeds meer van dit soort concepten, of vastgoed ontwikkelaars die appartementen bouwen in oude boerderijen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:49

Hier heeft de woningbouw wel seniorenwoningen te huur met idd de voorzieningen op de begane grond en ook nog wel een stukje tuin. Geen idee of dat bij jullie ook zo is en of ze ingeschreven zijn.

Anders funda goed in de gaten houden. Bij ons in de buurt komen hier en daar wel woningen/bungalows te koop met een beetje tuin/schuur en slaapkamer beneden of in ieder geval de mogelijkheid om een slaapkamer beneden te maken (bijvoorbeeld garage om te bouwen). Vaak wel vrij prijzig, want inderdaad veel vraag naar en komt weinig te koop.

Bij andere op het erf is vaak familie onderling en dan in combinatie met mantelzorgwoning. Soms wordt hier en daar wel een schuur/stuk woning verhuurd buitenaf. Meestal aan jongeren bij ons in de buurt. De vraag is dan alleen vaak of het eigenlijk wel mag van de gemeente. Zo iets lijkt mij voor je ouders ook niet ideaal. Stel de gemeente gaat opeens moeilijk doen, moeten ze er wellicht uit. Terwijl ik mij kan voorstellen dat dit voor hun toch een beetje een laatste verhuizing is, eventueel nog een keer verzorgingstehuis als het moet. En daarnaast zal het dan misschien ook wel lastig zijn om de perfecte woning te vinden. Niet te groot. Maar ook weer niet te klein. Zodat de wc en douche op termijn ook nog toegankelijk zijn met rolstoel of rollator en hulp.

Succes met zoeken!

Edit: ik kwam net deze tegen: https://hetbetereboerenerf.nl/woning/prachtige-woonboerderij-overijssel-dalfsen-tolhuisweg-4/?fbclid=IwY2xjawI2ZSdleHRuA2FlbQIxMQABHcukA3S0ZVfTAF71ZMrJHSkzvyTbtaHj-x7QhlFvBTf-e4_idZPyjW0mMg_aem_QGI6qJwbXgOxDJaOrcZvZQ

Geen idee in hoeverre je ouders tuin mensen zijn. En of dit niet teveel onderhoud wordt op hun oude dag.