Aangifte IB, zzp naast loondienst, wat aftrekken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Aangifte IB, zzp naast loondienst, wat aftrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 11:22

Hoi!

Ja, ik heb gegoogled maar kom er niet helemaal uit en de boekhouder is met vakantie :D

In 2024 heb ik zowel in loondienst gewerkt alsmede als zzp'er.
Dit was voor een eenmalige klus.
Ik heb tevens kosten gemaakt (aanschaf telefoon,reiskosten, software kosten).
Bij mijn komende belastingaangifte zal ik de omzet vanuit het zzp verband dus moeten opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' maar.... hoe trek ik die kosten af?
Is dat gewoon zo simpel als: omzet - kosten= bedrag wat ik opgeef als overige inkomsten?
Ik maakte gebruik van de KOR dus heb zonder BTW kunnen factureren.

Wie weet hoe dit werkt?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:28

Tenzij die man of vrouw op wereldreis is, zou ik lekker wachten tot hij terug is.

Courses

Re: Aangifte IB, zzp naast loondienst, wat aftrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:39

Ik zou dit laten behandelen door je boekhoud(st)er zodra hij/zij terug is.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:40

Inkomsten uit overige werkzaamheden is een saldering van opbrengsten -/- de kosten. Als je telefoon niet > € 450 was, mag je deze in zijn geheel aftrekken. Was deze duurder, dan zal je deze moeten "activeren" en mag je hier een deel op afschrijven. Dan mag je dan alleen de afschrijvingskosten in aftrek brengen en niet het aanschafbedrag.

(ben zelf assistent accountant)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:42

Je moet sowieso voldoen aan het begrip ondernemer, als dat niet het geval is, is het omzet-kosten in ROW. Als je wel ondernemer bent en je 'winst uit onderneming' moet invullen zou ik wachten tot de boekhouder terug is, alhoewel het principe hetzelfde blijft.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:15

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 15:00

KimD schreef:
Je moet sowieso voldoen aan het begrip ondernemer, als dat niet het geval is, is het omzet-kosten in ROW. Als je wel ondernemer bent en je 'winst uit onderneming' moet invullen zou ik wachten tot de boekhouder terug is, alhoewel het principe hetzelfde blijft.

Ik ben geen ondernemer, ik zal eens gaan puzzelen dit weekend en anders mijn aangifte uitstellen totdat de boekhouder weer terug is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:06

Als je onder de KOR valt, kun je volgens mij niets aftrekken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:13

Blue_Eyes schreef:

Dat is BTW, dat staat los van de inkomstenbelasting. Je geeft je ZZP inkomstenbelasting wel aan voor o.a. de premies en verschuldigde belasting.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:28

Als je geen ondernemer bent voor de IB, dan inderdaad Resultaat OW.
Opbrengsten van het jaar 2024 (ook als je ze pas in 2025 hebt gehad), kosten eraf halen van 2024 (ook als je ze pas in 2025 hebt betaald). Dit zijn wel alleen zakelijke kosten uiteraard. Gezien KOR, mag je dit incl. btw doen. Let ook even op de software. als dit een jaarabonnement is die loopt van bijvoorbeeld 01.07.2024 - 30.06.2025, mag je die kosten voor een halfjaar meenemen in 2024, en een halfjaar in 2025.
Als je investering van je telefoon > 450,- is, in 5 jaar afschrijven.

Zet het in een excelletje neer. BD heeft weinig personeel, maar mochten ze erom vragen, heb je iets om aan te tonen hoe je aan de bedragen komt.
Let ook op, gezien je in de KOR zit, val je onder de reseigneringswet. Je opdrachtgevers hebben dus moeten invullen dat ze je hebben ingehuurd voor opdrachten, zonder dat je btw betaald. Check dus dubbel of je omzet correct is, want daar zijn ze wel op aan het letten tegenwoordig :) Als bijvoorbeeld Bedrijf A zegt ik heb haar ingehuurd voor 10k, en bedrijf B zegt voor 5k, en jij geeft maar 8k op, kunnen ze dat checken :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:37

KimD schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat is BTW, dat staat los van de inkomstenbelasting. Je geeft je ZZP inkomstenbelasting wel aan voor o.a. de premies en verschuldigde belasting.

Ja natuurlijk geef je het wel aan voor de IB. Het is inkomen. Maar ik meende dat je geen aftrekposten kon indienen. Zal wel komen omdat mijn inkoopfacturen eigenlijk geen naam hebben :)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 25-02-25 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:38

Wildgirl schreef:
Ik ben geen ondernemer, ik zal eens gaan puzzelen dit weekend en anders mijn aangifte uitstellen totdat de boekhouder weer terug is.

Maar je hoeft je aangifte niet vóór 1 maart in te dienen? Waarom dan niet wachten tot je boekhouder terug is? je hebt in principe nog tijd tot 1 mei? Of mis ik ergens iets?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 17:54

Nee zeker niet @lieke maar vanaf 1 maart kan ik aangifte IB doen en dat doe ik ook altijd begin maart :D
De omzet die ik als zzp'er verleden jaar "bijverdiend" heb gaat in diezelfde ronde mee omdat ik geen ondernemer ben voor de BD.
Het komt dus bij mijn totale inkomen op.
Ik vroeg me dus alleen af hoe ik dat doe met gemaakte kosten.
Stel, ik heb 5k gefactureerd en 1k aan kosten gehad, geef ik dan 4k aan aan resultaat OW of werkt dat anders, dat was de vraag zeg maar!

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:13

Ik ben kleine ondernemer, ZZP en bekend met de KOR, hoewel ik daar nu inmiddels uit ben.
De aangifte wijst eigenlijk vanzelf.
Je inkomen als ZZP-er is je totale omzet - je uitgaven. Dat betekent dat je bij je omzet, je omzet invult, en bij je bedrijfsuitgaven, je bedrijfsuitgaven. Het aangifte-programma berekent dan automatisch het belastbaar inkomen, of geeft nihil aan wanneer je inkomen na aftrek van de kosten zo laag is, dan belasten weinig oplevert.

Wat je allemaal kunt aftrekken kun je ook terugvinden in het aangifte-programma, maar voor mij is het simpel; ik bewaar door het jaar heen al mijn bonnen en trek alles wat kan af; een bonnetje van 0,89 voor een rol tape bij de Action om mijn pakketje te versturen, mijn reiskosten van en naar de zaak (ookal is dat drie kilometer enkele reis), en alle andere kosten die ik niet zou hebben gemaakt zonder mijn werk/klus als ZZP-er.

Succes!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:20

Je vult het op andere plekken in als ik het me goed herinner van vorig jaar. Dus inkomsten op bv pagina 1 en kosten op pagina 3 (iets in die trant).

Hier staat wat info over wat je kan/mag aftrekken. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jke-kosten

Ik heb me er niet in verdiept, maar ik vraag me wel af of je bv een hele telefoon mag aftrekken voor een eenmalige klus.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:23

Echt al die tegenstrijdige antwoorden weer hier :') Zoveel onzin en klok/klepel :+

Lekker wachten tot je boekhouder er weer is, die weet precies wat hoort in jouw situatie :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:49

Ik ga het proberen zonder boekhouder te doen. Ik heb alle facturen in excel gezet. Ik werkte als zzper in de zorg en kon btw vrij facturen. Ik heb verder geen kosten gemaakt die je kan aftrekken. Ja de inschrijfkosten ,nouja als dat me niet lukt is dat maar een paar euro. Dat haal ik er ws niet uit met een boekhouder en als ik toch twijfel moet ik toch maar rond bellen haha

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:28

Chickyy schreef:
Echt al die tegenstrijdige antwoorden weer hier :') Zoveel onzin en klok/klepel :+

Lekker wachten tot je boekhouder er weer is, die weet precies wat hoort in jouw situatie :D

Serieus? Juist super-eensgezinde antwoorden, ik heb er ook weer wat van geleerd, moet ik zeggen. Zelfs zo duidelijk dat TS heeft besloten het zonder boekhouder te doen. Dus het tegenstrijdige ligt bij jou zelf, denk ik. Ook geen probleem, natuurlijk! Maar om dan anderen van klok-klepel te betichten omdat jij het zelf niet allemaal kunt volgen, is nogal onaardig. En onnodig.

Succes met je aangifte, Jester! Ik weet zeker dat je het kunt, het wijst voor zich!

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:13

Hermelijnhof schreef:
Chickyy schreef:

Serieus? Juist super-eensgezinde antwoorden, ik heb er ook weer wat van geleerd, moet ik zeggen. Zelfs zo duidelijk dat TS heeft besloten het zonder boekhouder te doen. Dus het tegenstrijdige ligt bij jou zelf, denk ik. Ook geen probleem, natuurlijk! Maar om dan anderen van klok-klepel te betichten omdat jij het zelf niet allemaal kunt volgen, is nogal onaardig. En onnodig.

Succes met je aangifte, Jester! Ik weet zeker dat je het kunt, het wijst voor zich!

Het is mijn werk ;) Als ik dan dit lees denk ik.. Oioi :n

Blue_Eyes schreef:

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:21

Ik schrijf ook nergens dat je belasting-technisch iets niet snapt, dat kan ik namelijk niet weten, wel dat je de conversaties niet kon volgen; natuurlijk zitten er ronduit domme opmerkingen tussen (ik zag er nog eentje), maar die vallen bij mij volledig weg. Die twee zijn zo zonder inhoud, dat ze bij mij meteeen wegzakken. De inhoudelijke berichten zijn niet tegenstrijdig.

Belastingaangifte doen is onwaarschijnlijk makkelijk. Het is even opletten, even nakijken, en insturen. Ze zeggen niet voor niets; “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. Zonder cynisch te zijn; ik denk echt dat tegenwoordig iedereen zonder beperking het zelf kan. Zeker een eenvoudige ZZP-er. En dan bedoel ik niet dat de persoon zelf “simpel” is, maar het verdienmodel.

Maar als het je werk is begrijp ik natuurlijk dat je een ander advies geeft. En daar geef ik je natuurlijk helemaal gelijk in.

Ik heb ook mijn schrijven gehad, ik ga er zo ook eens voor zitten; niet voor de aangifte zelf, want die is in 10 minuten gedaan, maar aan de administratie. Als dat op orde is, is de aangifte geen punt.

Dus jij kan het ook Jester! Nog een tip; open het aangifteprogramma en kijk eens goed rond, merk je dat je er echt niet uit komt, kun je altijd nog kiezen om er iemand voor te betalen! Maar je hoeft denk ik niet te twijfelen. Als er iets is wat je niet begrijpt kun je ook simpel even de Belastingtelefoon bellen; dat zijn ze altijd heel behulpzaam!

Geen nood om je zuurverdiende centjes uit te geven aan iemand om het voor je te doen!

Succes!