We zijn zelf best handig al mag ik t zeggen. Nu zijn we onze zolder aan het verbouwen en zouden graag en scheidingswand willen plaatsen zodat her achterste deel echt een kamer wordt. Nu staan er aan de ene kant billy boeken kasten en aan de andere kant een kledingkast als tijdelijk afscheiding. Dat is als uiterlijk een mooie oplossing en zouden dan ook graag de kasten willen inbouwen en een hele wand creëren.
Moet wel stevig geheel worden met een tussendeur.
Is het mogelijk op tegen de kasten aan en frame te bouwen zoals je bij een tussenwand zou doen. Aan de andere kant wel gipsplaten en afwerking.
Het liefst zouden we de wandjes (tegen geluid) isoleren. Moet er dan nog iets van folie tussen de isolatie en de kast. Of gaat het zonder gips/hout echt niet?
Lijkt ons zo zonde de ruimte en de materiaalkosten.
Mocht m'n verhaal niet duidelijk zijn als ik proberen foto's toe te voegen
De kasten van Ikea is meer karton dan stevig. Kun je niet echt een stevig frame van maken. dan zou ik of kiezen om alleen kasten te gebruiken als scheidingswand en geen deur, ook makkelijk weer om aan te passen of een echte scheidingswand ( en isoleren) met deurkozijn en deur
x_Anne_x
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-25 08:45
Het frame komt sowieso ook vast aan vloer en plafond.
Vraag dus is eigenlijk vooral kan ik de kant van de kasten de kasten als afwerking gebruiken of moet er perse gips tussen ipv vocht of iets dergelijks
Dus je wil een frame plaatsen met aan een kant gips als afwerking en aan de andere kant de kasten ertegen? Ik zou dan voor een laagje isolatie gaan en dan afhalen met goedkoop materiaal achter de kast. Anders heb je echt nul geluidsisolatie en ziet het er nooit netjes uit.
Dee_Es
Geplaatst: 23-02-25 09:37
Het is een binnenwand dus dan hoef je in principe geen folie te gebruiken.
Ik zou wel overwegen om toch ook de binnenkant direct af te werken. Als de kasten het op een dag begeven dan zit je ineens met een half afgewerkte kamer en je gaat nu toch bezig, dan beter even doorpakken.
DubbelFun
Geplaatst: 23-02-25 10:19
Begin iig met de komplete deurpost voor de maat Dan zou ik aan de weerszijden daarvan de kasten zetten. Als je een echt goede geluidsisolatie wilt kun je best aan de achterkant van de kasten een plaat met foam gebruiken, maar dat is niet goedkoop. Is het minder belangrijk dan kan zelfs een houtenpaneel met daarachter een laag bubbeltjesfolie al werken. Die laag past vaak net tussen de achterwand van de kast (die ligt meestal iets dieper). Ook de binnen-achterwand van de kasten kun je bekleden met iets van geluidswering.
Het klinkt als frotwerk. Ik zou ervoor kiezen om een wand te plaatsen en vanuit daar je kasten te plaatsen.
Floko
Geplaatst: 24-02-25 11:59
Doubtless schreef:
Het klinkt als frotwerk. Ik zou ervoor kiezen om een wand te plaatsen en vanuit daar je kasten te plaatsen.
Dit. Wat is de winst om niet aan twee kanten gipsplaten te plaatsen en de kast daar tegenaan te zetten? Die 5 cm en drie tientjes van gipsplaten zouden wat mij betreft ruim opwegen.
Ik zou gewoon met metalstuds een frame maken, aan beide kanten gipsplaten ertegen met isolatie ertussen, dan aan de ene kant de kasten ertegen te zetten. Als je het steviger wil maken kan je ook OSB ertegenmaken en dan gipsplaten ertegen. Dan heb je ook een goede basis als de kasten wegvallen of als je ev een deur er wil aan maken.
Oke er inmiddels wel over uit dat t een hele wand gaat worden. Kunnen kasten ook (budget technisch) later.
Maar zouden ook graag een schuifdeur willen. Maar aan alle 4 de kanten (links rechts en voor achter) komt een kast of aan één kant een muur. Dus geen ruimte ok de deur te laten. Dus in de muur zou t mooiste zijn. Maar de systemen die ik daar voor kan vinden kosten 400/500 euro. Dan wordt het nu helaas een te dure aangelegenheid. En het gaat ook om een huurhuis dus sowieso wat zonde misschien.
Iemand andere oplossing?
Zal vanavond even proberen tekening te maken voor de duidelijkheid