Praktische vragen orientatie overkapping

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Praktische vragen orientatie overkapping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 13:15

Omdat Bokt overal antwoord op heeft, leg ik dit tuin dilema hier even voor, ter inspiratie en het opdoen van ideen.

Wij hebben onze achtertuin op het zuidwesten. Veel zon, maar ook veel wind.

Een zonnescherm aan de gevel is daardoor geen optie en een parasol is ook niet bestand tegen al te veel wind, en die blijf je maar verplaatsen is onze ervaring van vorige zomer.
Toen hadden we een ronde 3m parasol met stok in het midden. Die heeft de afgelopen zomer niet overleefd, en was gezien bovenstaande niet praktisch.

We willen graag uit de zon en wind kunnen zitten.
We overwegen achter in de tuin in de hoek een overkapping te plaatsen, met dichte achter- en zijwanden, om zo uit de wind te kunnen zitten, je hebt er dan echter ook meteen geen zon meer in. Maar een apart zonneterras achter het huis is een prima optie.

De zijwand willen we graag dicht kunnen maken vanwege wind en privacy.

Is zo'n overkapping met lamellen een goede optie?
Ik geloof dat je die hebt met een verstelbaar lammellen dak en verstelbare lamellen wand?
Of is dat niet wind/waterbestendig?

Dan beter misschien een gewone overkapping met gesloten achter- en zijwand, en een apart terras met stevige parasol voor als je wel in de zon wilt zitten en het niet al te erg waait?

Welke overkapping en welke parasol zijn aan te raden?

Overkapping denken we aan ongeveer 4x3m, zou ook groter kunnen.
Is dat een mooie maat voor een 4 persoons zitplek?

8nnemiek

Re: Praktische vragen orientatie overkapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:38

Wij hebben een overkapping met bovenop transparante platen en rondom een schuifdeur met dubbel glas. Dat is zo heerlijk <3 Zodra er ‘s winters wat zon is, is het er al gauw 20 graden, en ‘s zomers zetten we de schuifdeur open en trekken we de gordijntjes onder het dak dicht, en dan heb je een mooie schaduwplek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:46

Ooit bij iemand gezien die z'n terras achter z'n huis af kon sluiten met zeil.
Hij had een, mooie, veranda achter het huis en hij kon naar believen stukken daarvan afsluiten met zeildoek.
Dat doek was gemaakt van vrachtwagenzeil dus lomp-degelijk en sterk.

Dak was, net als 8nnemiek beschrijft, van doorzichtig materiaal. In de wanden had hij doorzichtige stukken gezet zodat je ook bij dichte zeilen naar buiten kon kijken.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 13:50

We willen er geen glazen schuifwanden in, wil de voorkamt gewoon open houden.
Als zijkanten en achterkant dicht zijn, zit je uit de wind, zon en regen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:14

Wij hebben aan ons huis een overkapping. De kant van het huis is dus dicht en hebben aan een kant glazen schuifwanden. Andere twee kanten zijn (nu nog) open maar ik denk dat daar uiteindelijk ook glazen schuifwanden komen. Ik vind het heerlijk. Het is wel echt een buitenterras, maar je kan er al heel snel zitten met beetje zon.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:45

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:00

Mag ik even mee lezen en zo brutaal zijn of jullie foto’s hebben?

Wij overwegen ook een overkapping direct aan ons huis… onze tuin is het volle zuiden eventueel met glaswanden, of toch zo’n veranda?? Buren hebben dat en lijkt ons ook wel wat

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 21:41

Attitude schreef:
Ik heb een overkapping met lamellen . Van aluminium en werkt prima .

Zoiets maar dan is het bedieningssysteem anders bevestigd

https://www.fonteyn.nl/fonteyn-milano-l ... gJn-fD_BwE

Ook met dichte zijwanden of lamellen zijwanden?
Hoe lang heb je de overkapping al en blijven de lamellen goed?
Zijn ze windbestendig?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 00:17

veneri schreef:
Attitude schreef:
Ik heb een overkapping met lamellen . Van aluminium en werkt prima .

Zoiets maar dan is het bedieningssysteem anders bevestigd

https://www.fonteyn.nl/fonteyn-milano-l ... gJn-fD_BwE

Ook met dichte zijwanden of lamellen zijwanden?
Hoe lang heb je de overkapping al en blijven de lamellen goed?
Zijn ze windbestendig?

Ik heb geen zijwanden.

Deze staat heel stevig vast aan de vlonder.
Ik zal eens kijken of ik je per pb een foto kan sturen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 06:10

Dit is die van ons. Er staat een houtkachel met oven in, dus ‘s winters kunnen we er ook lekker stoken en pizza maken :9
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:03

Bij ons is de nog nagenoeg nieuwe (hij stond net een jaar ofzo...) veranda van degelijk aluminium bij een heftige januari / februari storm helemaal losgetrokken van huis en terras en de onderdelen lagen tientallen meters verspreid over de wei nadat het geheel eerst over de rest van het huis heen was gewaaid en schade aan het dak had gemaakt :=

Maargoed wij zitten hier in de polder dan ook wel heel erg op de wind.
Maar kan dus wel iets zijn om rekening mee te houden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 10:50

Oh jee dat klinkt heftig!

Het zou bij ons een vrijstaande overkapping worden die ook veel wind zal vangen.
Aluminium is vrij licht, misschien is douglas dan een betere optie?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:30

Afbeelding
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:32

veneri schreef:

Het zou bij ons een vrijstaande overkapping worden die ook veel wind zal vangen.

Gewicht van de constructie is niet het punt; het gaat om de degelijkheid ervan en hoe degelijk die constructie aan het huis en/of in de grond zit.

Ik heb al vaker gemerkt dat die bouwboeren niet altijd even goed opletten wat ze precies waar neer zetten terwijl daar gewoon regels en adviezen voor zijn vanuit de overheid.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:34

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:00

veneri schreef:

Als je hm bevestigd met goede moeren of bouten ( geen idee hoe dat precies )heet.
Dan kan ie echt niet zomaar weg hoor

Foto’s uploaden en versturen lukt helaas niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:06

Wij zijn hier ook al een poosje aan het nadenken over een overkapping, maar onze grootste schrik is dus ook het wegwaaien.
Wij zitten hier ook vol in de wind.

En glazen wanden? kunnen die dat goed af?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:53

Wij zitten ook vol in de wind, en hier gaat het goed, maar onze overkapping is gemaakt van zware houten balken en een ijzeren dinbalk horizontaal boven de vouwdeur.
We hebben die constructie niet alleen gekozen voor de wind, maar ook zodat het indien nodig een dik pak sneeuw kan dragen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:54

Die van jou vind ik echt gaaf. Die lijkt me heerlijk!

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:56

Ik vraag mij altijd af hoe mensen de dakgoten schoonmaken die boven een overkapping zitten aan het huis.
Dat is voor mij een reden dat ik nog geen overkapping heb :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:28

roekes schreef:
Ik vraag mij altijd af hoe mensen de dakgoten schoonmaken die boven een overkapping zitten aan het huis.
Dat is voor mij een reden dat ik nog geen overkapping heb :o

Hoe bedoel je dit? Ik heb hier nooit een probleem mee ervaren eigenlijk :=
Mijn man maakt ook altijd de dakgoten schoon, dus dat scheelt, maar die hoor ik ook niet klagen.

Wij hebben hem ook aan het huis, 2 betonnen zijmuren van het huis en 1 houten muur en 1 kant is open.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:31

Ik zou zeker kiezen voor een zwaardere constructie als je op de wind zit :j

Hier zitten we echt heel heftig op de wind, ook een keer een grote boom omgeblazen van de buren, die veel minder op de wind zitten. Bij deze storm blies de wind ook vol onder de veranda. Tijdens die storm hoorde je eerst niks. Later de platen trillen. Het geluid en de beweging liepen echt elk half uur op.....

Bij elke windstoot kwam er zo'n giga ruk wind onder, dat stukje bij beetje het hele zaakje steeds wat meer omhoog kwam en toen het eenmaal van de grond los was werd de rest uiteindelijk ook uit de gevel getrokken en dat was vastgezet door mijn vader die het type bouwvakker is dat nog gaat heien en beton storten onder een vogelhuisje :=

Het hele aluminium zaakje was ook helemaal gebogen, verwrongen, gedraaid en gescheurd.
Werd gelukkig wel netjes vergoed door de verzekering, maar we durfden geen veranda meer terug te plaatsen en hebben gekozen voor een echte bij het huis getrokken dichte aanbouw (wel hout) met lichtstraat en grote schuifpui. Even sparen maar dan heb je ook wat :=

We willen wel nog een keer een mooie houten verrijdbare veranda maken. Gewoon de constructie op stevige wielen zodat je het ook als schaduw kan gebruiken en hem mee kan draaien met waar je zon / schaduw wilt. Dat hebben mijn ouders ook en dat is echt handig +:)+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:57

brrr Eng.
Dan zie je dat het gaat gebeuren en kun je niks meer.

Hier is ooit de rolluik van de raam gezogen. Die gevel waar we een overkapping zouden willen .

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 18:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar dan heb je er een idee bij. Wij hebben deze “overkapping” in de tuin. Je kan de zijwanden ook dichtmaken, maar bij ons is die “dicht” door de schuur en schutting. Bij ons zit er een schaduwdoek in. Je het ze tegenwoordig ook met een soort “schuifsysteem”, waardoor je het doek open en dicht kan doen. Het hout is Douglas hout. Bij ons staat die niet vast in de grond en staat echt wel heel stevig. Kan me voorstellen dat het bij jullie dan een goed idee is om hem in de grond te verankeren met van die betondingen (even geen idee hoe dat heet haha).

Wij hebben hem bij Karwei vandaan. Ik zie dat ze nu ook hele dichte hebben met zijkanten en dak: https://www.karwei.nl/assortiment/overk ... oXK3z0N4zz

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:10

Wij hebben een overkapping en ik zou het iedereen aanraden! Zoals vandaag en afgelopen vrijdag kan je echt al heerlijk daar zitten dan is het een graad of 22 in de serre <3

Ik weet niet wat voor platen wij hebben, maar wel een glaswand om open en dicht te kunnen doen.

Wat wind betreft.. toen we onze overkapping nog niet zolang hadden en die was open, dus zonder glaswand (we waren nog aan het oriënteren), is de wind eronder gewaaid en heeft zo de overkapping opgelicht en over het huis getild...

Wij wonen in de polder dus het kan behoorlijk hard gaan. En de overkapping zat echt stevig vast. Maar is nu toch voor een tweede keer extra stevig geplaatst :o

Dus ik zou zeker aanraden om hem dicht te kunnen maken!