Samen met familie een huis kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Samen met familie een huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 23:42

Mijn schoonouders willen samen met ons en de broer van mijn man geld bijeen leggen om zo een vrijstaande boerderij ergens in de regio te kopen, mijn schoonouders + zwager dan in een mantelzorgwoning of het huis in tweeën splitsen. Wie heeft daar ervaring mee?

Ik vind het een moeilijke kwestie, op zich kan ik met m'n schoonouders door 1 deur maar om in hetzelfde huis/op zelfde terrein te wonen vind ik heel wat, ook als m'n schoonouders er niet meer zijn wil ik absoluut m'n zwager niet in huis hebben. Mijn man is op papier wel verantwoordelijk als mijn schoonouders er niet meer zijn, daar moet ie elk jaar voor tekenen.
Verder vind ik dat ze veel te hard van stapel lopen, er is nog niet eens een gesprek geweest, dit is mij medegedeeld tussen neus en lippen door. Ik heb zoiets van, ga eerst kijken hoeveel geld je hebt bij elkaar om te lenen, wat mag wel/niet met een huis verbouwen/mantelzorgwoning plaatsen en pas als je dat weet kun je gericht gaan zoeken. Mij lijkt een huis splitsen in tweeën veel te kostbaar en als ze er dan niet meer zijn zit ik met een huis wat veer verkocht moet worden.
Zij hadden het idee om een soort van woning te maken in een grote garage/loods die bij de woning zit maar kan zoiets zomaar? Moet dan allemaal apart riool/water/stroom gaan aanleggen.

Overigens zet ik nergens een handtekening onder zolang ik nog niks weet maar ik vind het maar een lastige kwestie, aan de ene kant lijkt het me geweldig om eindelijk eens een boerderijtje te hebben en als eventueel m'n schoonouders in een eigen mantelzorgwoning zouden zitten zou ik dat nog niet zo erg vinden maar om in hetzelfde huis te zitten/te splitsen zie ik niet zitten, ergens zou ik het helemaal niet willen, ik vind het een enorme drempel om met hun op 1 terrein te gaan wonen want soms heb ik nu al ergens commentaar op en als je dan zo dicht bij elkaar leeft ben ik bang dat dat alleen maar erger wordt. Mijn man vind het allemaal leuk en prima, logisch natuurlijk het is zijn gezin waar hij in is opgegroeid dus vanzelfsprekend, en ik heb het gevoel dat er aan mij voorbij wordt gegaan met hoe ik erover denk.

Sidenote, zwager is verstandelijk beperkt dus die woont nog bij z'n ouders.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:49

Er zijn sws vergunningen nodig om een huis te splitsen tenzij er al dubbele bewoning is. Wat best veel voorkomt, kijk naar boerderijen. Of voor en achter huis of 2 huizen op een erf.. dus ja. Het wordt veel gedaan in het buitengebied.

Hier ook maar ik zou voor geen goud in de stad of een dorp willen wonen. Zo heeft ieder z'n voorkeur maar met samen doen moet dus ieders neus wel redelijk dezelfde kant op wijzen.

En een tip als je t wel gaat doen; denk aan privacy.
Soms is 1 huis splitsen fijner dan 2 aparte woongebouwen......

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:03

Zoals ik lees hoe je erin staat zou ik er zeker niet aan beginnen.
Zoiets 'groots' doe je alleen als je het allemaal een heel goed plan vindt, je elkaar erg mag en tolereert en bewust bent van het feit dat je met elkaar verantwoordelijk bent voor elkaars woongenot (inclusief privacy).

Ik lees:
Mijn schoonouders willen...
Ik vind het een moeilijke kwestie..
Ik wil absoluut m'n zwager niet in huis hebben..
Dit is mij medegedeeld..
Ergens zou ik het helemaal niet willen..
Ik vind het een enorme drempel..
Etc.

Ik zou het niet doen.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:11

Mijn ouders hebben gekeken naar deze mogelijkheid samen met mijn broer.

In praktijk loop je tegen best wat zaken.
- De kosten om een perceel op te splitsen kunnen erg hoog zijn. In het geval van mijn ouders/broer waren de kosten meer dan 100.000.
- Je mag niet 'zomaar' een zorgwoning op het perceel plaatsen. Kijk hiervoor goed naar de regels in de betreffende gemeente.
- Als het perceel opgesplitst wordt bedenk wat je doet als de ouders overlijden. Kun je het zelf overnemen of moet je het dan verkopen aan vreemden? Idem met het geval dat jij of je man zou komen te overlijden.
- Als je het perceel niet kunt/wilt opsplitsen hoe doe je het dan in het geval van een onverwacht overlijden. Stel dat je man onverwacht komt te overlijden, kun jij daar dan blijven wonen?

Mijn ouders wilden graag vastgelegd hebben dat in het geval van onverwachte verkoop van de woning zij wel konden blijven, maar dit bleek onmogelijk tenzij het perceel opgesplitst werd.

Uiteindelijk hebben mijn ouders gekozen voor een andere woning en heeft mijn broer het ouderlijk huis geheel gekocht.

Daarnaast moeten jullie allen achter dit idee staan, want anders gaat het bij voorbaat al niet werken.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:12

En houd er rekening mee dat niet iedere bank dit wil financieren. Sowieso zorgt een hypotheek met meer dan twee debiteuren al voor een error bij veel banken/maatschappijen. Dan zou er op voorhand al gesplitst moeten worden. Wat niet direct onmogelijk hoeft te zijn, maar wel een extra complicerende factor is

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:14

Het eerste wat in mij opkomt is: niet aan beginnen.

Op basis van wat je aangeeft zie ik een onderliggende reden voor dit plan.
Je schoonouders hebben een emotioneel dingetje in de persoon van je zwager.
Door dit plan fixen zij de structurele zorg voor hun zoon.
Zodra zij de zorg niet meer op zich kunnen nemen dan zijn jullie er.
Want ondanks dat je zegt dat je je zwager niet in huis neemt, doe je dat indirect wel door gezamenlijk te gaan wonen...

pmarena

Re: Samen met familie een huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:31

Aan de andere kant denk ik dat je een heel stuk beter af bent, als je zwager dan een vertrouwd eigen plekje dichtbij (maar wel apart!) heeft, zodat je hem niet in je eigen huishouding hoeft op te nemen zeg maar :=

Ik denk dat het erg afhankelijk is van hoe zwager is, hoe man er in staat qua welke zorg hij op zich wil nemen. En dat soort dingen. Want als puntje bij paaltje man besluit broer in huis te nemen, dan kan je beter hebben dat dat op het erf op zijn eigen plekje, maar niet vol op je lip in je eigen huis is....denk ik dan.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:31

Ik heb samen met mijn zusje en zwager een huis gekocht. Groot zat voor ons allemaal. We hebben muren dichtgemetseld en er echt twee huizen van gemaakt. Officieel hebben we het niet gesplitst, dat zou te lastig worden met de grond, je kreeg dan hele rare stukken. We wonen nu dus gewoon met zijn drieën in dit huis.Ook prettig voor bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen ed. Een hypotheek krijgen was geen probleem, de ING financierde dit heel gemakkelijk. Het enige was dat een deel van ons perceel agrarische grond is, dat financieren ze niet, dus dat moesten we laten taxeren en zelf betalen. Gelukkig hadden we alle twee veel overwaarde uit ons vorige huis, dus was dat geen probleem.
We hebben heel goede afspraken gemaakt, ook over de verdeling van de kosten, en dit bij een notaris vast laten leggen. Deze afspraken zijn heel simpel en duidelijk, zodat er zo min mogelijk gedoe van kan komen. Het huis is voor zoveel % van mij, en ik betaal dus ook zoveel % aan onderhoud, elektra en water etc.

Ik zou nooit meer anders willen, we hebben ons droomhuis op een voor ons droomplek. De paarden aan huis, voor mijn zusje en mij, en mijn zwager een enorme schuur voor zijn auto's en motoren. We hebben ieder een eigen ingang en doen veel samen, maar nog veel meer apart van elkaar.

Ik denk wel dat het echt heel belangrijk is dat je het goed met elkaar kan vinden. Je zit toch dicht op elkaar en dan kunnen ergernissen snel groot worden. Wij hebben afgesproken dat we kleine ergernissen gelijk uitspreken naar elkaar zodat ze niet onnodig groot hoeven te worden. In de praktijk blijkt dat we eigenlijk weinig tot geen ergernissen hebben.
Daarnaast is het heel belangrijk dat je van te voren over alles goed nadenkt, zeker over financiële dingen, en daar afspraken over maakt waar iedereen tevreden mee is.

Als dat alles lukt is het wat mij betreft echt een ideale oplossing om toch een mooi plekje te kunnen betalen in deze gekke markt. Wij wonen nu bijna zes jaar hier, en we hebben eigenlijk nooit gedoe, maar wel heel veel voordelen en gezelligheid!

Edit: overigens geen ervaring met mantelzorg, maar we hebben al wel besloten dat als mijn ouders hulpbehoevend worden we een plekje maken bij ons op het terrein, met een mooi tiny huis oid.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 00:38

Een deel geld is er al, dat hoeft niet geleend te worden (erfenis).
Wij hebben al een koopwoning met hypotheek.

Ik neig ook meer naar niet dan wel juist vanwege het stukje privacy. Ik ben graag op mezelf vanwege m'n adhd. Maargoed ze hebben ook mijn handtekening nodig dus zolang het niet goed voelt teken ik ook helemaal niks.

Mijn schoonvader is al redelijk hulpbehoevend en wat ik mij ook afvraag is of je wel met z'n drieën in een mantelzorgwoning mag zitten, meestal lees ik maximaal 2 personen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:41

En wat als er nu dan wat met je schoonouders gebeurd? Moet je zwager dan bij jullie in komen wonen, of is een goede plek in een tehuis voor verstandelijk beperkte die onder begeleiding wonen ook oke?
Als je er niet 100procent er wat voor voelt dan worden de nadelen die je nu al noemt straks enorm. Privacy is er misschien niet meer en bemoeienis wel. En daarbij het uitzicht dat je voor altijd de zorg voor zwager mag dragen.
Ik zou ervoor passen.. Misschien wel meedenken in een fijne plek waar zwager zelfstandig kan wonen onder begeleiding, misschien voelen schoonouders daar ook voor als het een fijne plek is. En is de zorg om hun zoon wat uiteraard begrijpelijk is belangrijk om goed te regelen. En misschien op kortere termijn omdat je schoonvader al wat achteruit gaat. Misschien ook meedenken voor een fijne senioren complex voor hun zelf?
Laatst bijgewerkt door Sabri op 18-02-25 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 00:43

Ja dat is dus ook een dingetje, zwager wil dat niet en m'n schoonouders nemen ook niet echt de moeite om iets te zoeken voor hem dus als de situatie zo blijft zal het dan inderdaad er op neer komen dat er geen eigen plek is voor hem want hij kan niet helemaal zelfstandig wonen en ik wil de zorg echt niet op mij gaan nemen

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:46

Moeilijk. Mijn neefje is ook verstandig beperkt. Ging eerst dagdelen naar opvang en geleidelijk daar wonen. Nu helemaal naar zijn zin. Gaan regelmatig naar een disco en andere leuke uitjes. Ik denk dat onwetendheid misschien ook een rol speelt, wat men niet kent is eng en bij ouders is vertrouwd. Alleen het punt is de ouders hebben niet het eeuwige leven. En als jij past is het misschien wel goed mee te denken andere oplossingen aan te dragen. Duidelijk een nee en je privacy kun je niet op het spel zetten als je je daar niet goed bij voelt. Ook met prikkels en adhd is zo woonvorm met gezamenlijkheden denk ik echt niet handig

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:02

pmarena schreef:
Aan de andere kant denk ik dat je een heel stuk beter af bent, als je zwager dan een vertrouwd eigen plekje dichtbij (maar wel apart!) heeft, zodat je hem niet in je eigen huishouding hoeft op te nemen zeg maar :=

Ik denk dat het erg afhankelijk is van hoe zwager is, hoe man er in staat qua welke zorg hij op zich wil nemen. En dat soort dingen. Want als puntje bij paaltje man besluit broer in huis te nemen, dan kan je beter hebben dat dat op het erf op zijn eigen plekje, maar niet vol op je lip in je eigen huis is....denk ik dan.

Of hij nou in huis woont of in een huis op het erf dat verandert de situatie niet.
Want wie gaat het huishouden managen + voor de zwager zorgen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:10

Ik heb ervaring met een huis kopen met familie, maar dat is echt een compleet andere situatie.

Ik heb een huis gekocht met mijn zus. Waar we gewoon beide in wonen. Dus geen splitsen van woningen oid.

Wel hebben we bij de notaris goed vastgelegd wie welk deel bezit. We zitten 60/40 in het huis. We hebben ieder onze eigen lening delen. Als er structurele woning verbeteringen gedaan worden dan betalen we dat ook 60/40. Verder hebben we een samenlevingscontract en erven we van elkaar als partners. In feite zijn we voor de wet ook (belasting) partners.

Belangrijkste vraag is denk ik, hoe goed kun je met elkaar overweg. Is er respect voor privacy. Wordt jou mening wensen gerespecteerd of gaan ze over grenzen heen. Veel mensen kunnen echt raar gaan doen als het over geld gaat. Hoe groot is de kans dat er een financieel conflict ontstaat?

Met mijn zus had ik er op al die vlakken het volste vertrouwen in. Maar een relatie van gelijkwaardige zussen is toch wel echt anders dan de verhouding ouder/kind/verstandelijk beperkt broer.

Maar wat jij omschrijft is echt totaal anders. Dat is nog weer zoveel complexer.

Het klinkt in ieder geval alsof jij er zelf echt totaal niet achter staat.

Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met je twijfels en zorgen met je partner bespreken zodat ze niet met zijn allen kei hard van stapel gaan lopen zonder jou.

Ook zou ik een gesprek met je partner voeren over dat jullie hierin naar je ouders/schoon broer een united front zijn. Het klinkt alsof je partner in zijn enthousiasme helemaal vergeet dat jullie partners zijn en er dus samen iets van te vinden hebben. Ipv hij en jij los van elkaar. Straks ben jij de boeman die overal voor gaat liggen. Daar zou ik toch echt voor bedanken.

Daarnaast klinkt het ook alsof er 3000 stappen worden overgeslagen. Hebben jullie het er samen al over gehad wat voor (mantelzorg) rol jij en je partner überhaupt kunnen en willen vervullen. Zowel naar je schoonouders toe, als naar je schoonbroer. Ook voor de toekomst. Ik denk dat je eerst antwoorden moet hebben op vragen als “hoe zien we überhaupt de toekomst voor ons met schoonbroer als schoonouders er niet meer zouden zijn.”

Ik bedoel, hebben jij en je partner daar überhaupt al een beeld bij en afspraken over gemaakt? Zitten jullie op dat vlak 100% op 1 lijn?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:14

Majabeestje schreef:
Zoals ik lees hoe je erin staat zou ik er zeker niet aan beginnen.
Zoiets 'groots' doe je alleen als je het allemaal een heel goed plan vindt, je elkaar erg mag en tolereert en bewust bent van het feit dat je met elkaar verantwoordelijk bent voor elkaars woongenot (inclusief privacy).

Ik lees:
Mijn schoonouders willen...
Ik vind het een moeilijke kwestie..
Ik wil absoluut m'n zwager niet in huis hebben..
Dit is mij medegedeeld..
Ergens zou ik het helemaal niet willen..
Ik vind het een enorme drempel..
Etc.

Ik zou het niet doen.

Precies dat allemaal. Ik zou er niet aan beginnen

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:34

Zo te lezen is er ook nog veel onduidelijk. Probeer een gesprek met ze aan te gaan en bekijk wat er mogelijk is. Geef ook aan wat jou wensen zouden zijn voor je iets tekent.

Wij wonen niet in Nederland maar ons plan is om een boerderij te kopen met meerdere huizen op het erf zodat de kinderen er voor kunnen kiezen om straks daar te blijven wonen maar wel op zich zelf. Kopen is gewoon heel duur.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:38

Ik heb 3 jaar terug samen met mijn moeder dit huis gekocht. Zo kan zij straks zo lang mogelijk of geheel thuis blijven wonen ipv een bejaardentehuis.

2/3 van de hypotheek staat op mijn naam. Als er iets moet gebeuren, dan regelen we dat in overleg.

Alles gaat hier in goed overleg. Het is hier ook zeker geen hotel mama, maar ik ben ook niet constant aan het mantelzorgen.

Wij maken geen ruzie, we spreken dingen rustig met elkaar door en dan bedenken we samen een oplossing. De één staat niet boven de ander, gewoon gelijkwaardig.

Ik heb de bovenverdieping, zij slaapt beneden.

En het gaat al ruim 3 jaar erg soepel.

Dus het kan goed gaan met familie. Als je goed met elkaar overweg kunt en goed kunt praten. Maar, ik heb altijd gehoord, bij twijfel niet doen. :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:52

Voor mijn man en mij en mijn ouders is dit dus ook een droom om te doen. Wij zouden graag meer elkaars buren worden ipv bij elkaar in 1 huis wonen.

Maar wij lopen er telkens tegenaan dat je financieel gezien dan alle 4 onder de zelfde familie valt wat ontzettend lastig kan zijn met eventuele uitkeringen ed. Hoe gaan jullie hier mee om?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 05:51

Als ik het zo lees zou ik het ook niet doen. Het is echt niet makkelijk om met familie op één erf te wonen. Het is daarbij wel belangrijk dat je goed afspraken maakt wie voor welk deel verantwoordelijk is. En ook dat je elkaar vervolgens vrij kunt laten om daarin te kunnen doen wat hij/zij wil. En hoe je de buitenboel gaat onderhouden, wie dat betaald en wie het bepaald. En privacy blijft een dingetje. Vaak als je een boerderijtje hebt is het buiten toch meer open en zet je geen schuttingen rondom je tuin. Dus je ziet en weet alles van elkaar.

Ik zou ook wel graag duidelijkheid willen hebben hoe het dan op termijn met je zwager gaat. Als je schoonouders er niet meer zijn of zelf te veel zorg nodig hebben, hoe moet het dan met hem? Kan hij zichzelf redden? Hoe ziet iedereen dat voor zich? Het zelfde geld eigenlijk voor je schoonouders. Wat als 1 van de 2 of beide overlijden en/of zorg nodig heeft. Of naar een verzorgingstehuis moet, dan betaal je ook over je bezit (huis in dit geval wat niet verkocht kan worden)

Ja er zijn op het platteland veel woningen ‘gesplitst’, bewoond door meerdere generaties. Of soms in de loop de tijd een stuk dat eerder bewoont werd door familie verhuurt aan derden. Maar wel vaak ‘illegaal’. Dit is vaak in de loop der tijd ontstaan en nooit aangevraagd bij de gemeente.
Je kunt in zo geval aanvragen of je mag inwonen. Zo kun je legaal met meerdere generaties/gezinnen er wonen. Echter heb je dan niet officieel 2 huizen. Dus als er iets gebeurd, en jullie of je schoonouders willen weg. Kun je dus niet de helft van het huis even verkopen en wat anders weer kopen. Dus je zit dan wel aan elkaar vast op die manier.

Mantelzorgwoning mag wel als iemand aan bepaalde eisen voldoet. Dat zal voor je zwager wel het geval zijn. Echter is het dan wel de bedoeling dat de mantelzorgwoning ‘verdwijnt’ wanneer degene die zorg nodig heeft overlijd of verhuist. Mocht je iets aparts erbij zetten dan moet je dat dus verkopen. En mocht je iets verbouwen dan moet je het vaak deels ontmantelen (zoals keuken eruit).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 07:08

Ik zou eerst met je man eens goed overleggen hoe hij jullie toekomst ziet met zijn broer/ouders.
Zo te lezen hebben jullie samen daar nog geen eenduidig idee over.

Het feit dat hij jaarlijks tekent de verantwoordelijkheid te nemen voor zijn broer gaat echt wat inhouden als zijn ouders die zorg niet meer aankunnen. Ik zou dat eens goed met hem bespreken.
Er zijn veel wachtlijsten om iemand in een "woongroep" te krijgen, dus dat zal tzt niet binnen een weekje geregeld zijn. Dus voor je uitschuiven als een probleem voor later, gaat het een echt probleem maken dan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:06

Niet doen. Dit gaat je je mentale gezondheid kosten als ik het zo lees.

En er echt zsm een gesprek met je man over hebben dat jij het niet wil. En dat er nu al gezocht moet worden naar een andere oplossing voor zijn broer zodat iedereen aan de toekomstige situatie kan wennen.

Jij/jullie hebben niet gekozen voor zijn broer, dat hebben zijn ouders gedaan, net als dat die ervoor gekozen hebben om te leven zoals ze doen. Daar hoef jij niet de dupe van te worden en dat lees ik hier wel.

En niks tekenen, als je bij die fase bent is het echt al veel te laat. Dit soort dingen moet je gelijk duidelijk in zijn, hoe langer je wacht hoe meer ruzie/gedoe/emoties. Zal geen leuke gesprekken opleveren en je zult voor jezelf goed duidelijk moeten hebben hoe ver je bereid bent (niet) te gaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:28

Naast het financiële en je privacy moet je ook niet vergeten hoeveel tijd meer grond kost en een groter huis. En dan moet je ook nog gaan mantelzorgen? Of gaat je man dat dan doen?

Ik persoonlijk zou er niet om staan te springen in ieder geval …

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:34

Sanet schreef:
Naast het financiële en je privacy moet je ook niet vergeten hoeveel tijd meer grond kost en een groter huis. En dan moet je ook nog gaan mantelzorgen? Of gaat je man dat dan doen?

Ik persoonlijk zou er niet om staan te springen in ieder geval …

Ik zou er ook niet aan beginnen..
Je partner werkt veel en komt thuis wanneer hem het uitkomt….
1 en 1 is 2 dus wie moet er dan voor de zorg voor broerlief op zich nemen?
Of sta je zo sterk in je schoenen dat je dan nog steeds blijft weigeren ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:37

Ik zou een gesprek aangaan en precies zeggen wat je hier aangeeft. Wie weet zijn sommige twijfels weg te halen zoals dat het dan een aparte woning op het terrein wordt. Maar als in het zo lees zie je het hele plan eigenlijk niet zo zitten. Wat vind je partner ervan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:58

Petpa schreef:
pmarena schreef:

Of hij nou in huis woont of in een huis op het erf dat verandert de situatie niet.
Want wie gaat het huishouden managen + voor de zwager zorgen?

Of iemand constant op jouw bank zit of dat 'ie een eigen huisje heeft, dat scheelt extreem veel ja :=

Kijk als TS niet in welke situatie dan ook van zorg wil komen dan is het anders natuurlijk.
Maar ik denk dat je het beste naar de realiteit kan kijken: wat gaat er sowieso gebeuren?
Gaat man sowieso voor broer zorgen? Moet hij dan vaak heen en weer? Of kan broer niet "echt" alleen zijn en gaat man hem dan in huis willen halen? Ga je daar dan mee akkoord? Ga je de relatie laten klappen?

Ik denk dat het verstandig is om er realistisch naar te kijken: wil je niks dan moet je het nu zo regelen dat er straks niks hoeft en dat de zorg door iemand anders overgenomen wordt.

Maar gaat je man het ècht zelf willen doen. En wil jij ècht graag bij je man blijven. Dan kan een huisje dichtbij nog de meest ideale situatie zijn voor alle partijen zodat er toch iets van privé is, man makkelijk heen en weer kan, weinig stress omdat er makkelijk een oogje in het zeil gehouden kan worden enz.

Lijkt mij echt 100.000 keer beter dan dat er ineens op stel en sprong in je eigen huis een slaapkamertje voorzien moet worden :=

Maar is natuurlijk allemaal afhankelijk van hoe goed broer voor zichzelf kan zorgen en überhaupt wel of niet graag een eigen plekje heeft, en... en....