Koolmonoxide in slaapkamer maar niet bij ketel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Koolmonoxide in slaapkamer maar niet bij ketel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 08:40

Ik ben al tijden aan het struggelen met mijn koolmonoxide melder die steeds af gaat. Eerst is mijn hele ketel vervangen, later leek het van mijn onderburen te komen, dus is daar ook alles gecheckt.

Nu is er alleen iets geks aan de hand. Sinds deze situatie heb ik overal in mijn huis melders hangen (naast de ketel, naast mijn bed en in de hal beneden). Vandaag ging de melder in mijn slaapkamer af (om 7.15 terwijl ik eigenlijk nog een uur kon slapen, lovely), maar die van mijn ketel dus niet.

Alles meteen open gezet natuurlijk totdat het alarm weer stopte. Nu geeft hij alleen nog soms kleine piepjes. Beneden ben ik iig veilig, want daar is hij niet af gegaan.

Heeft iemand toevallig een idee of wil mee brainstormen wat in godsnaam de oorzaak kan zijn? Natuurlijk bellen we meteen de verwarmingsmonteur (we hebben ondertussen zelfs een vaste contactpersoon :+), maar misschien hebben jullie nog wel ideeën waar wij niet aan gedacht hebben. Alvast bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Koolmonoxide in slaapkamer maar niet bij ketel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:41

Heb je de batterijen recent vervangen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:47

Heb je er al eens een andere melder naast gehouden om te zien of die ook reageert?

Weet je zeker dat is enkel op CO reageert en niet ook op (bv) CO2.

Kan er lucht je kamer ingezogen worden waar verhoogde concentraties CO inzitten (bv van buiten waar een afvoer van een ketel zit ofzo)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 08:52

Cayenne, ik heb oprecht geen idee eigenlijk. Hij gaf nu wel echt een alarm melding en niet mijn batterijen zijn leeg melding.

Rocamor, nee, maar ik heb wel drie verschillende melders en daar zijn er de afgelopen tijd twee van af gegaan. Het lijkt me sterk dat die alle twee niet goed zouden werken. De keer hiervoor mat de brandweer ook wel echt een waarde van 40.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het verschil is tussen CO en CO2. Zou je dat kunnen uitleggen?

Aan dat laatste zaten wij ook al te denken, omdat mijn slaapkamer de enige plek in huis is waar ik af en toe mn ventilatie hoor brommen. Ik heb alleen nergens een rooster kunnen ontdekken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:59

Is je melder niet overtijd?

Bij mij gaf hij toen een andere piep dan batterij leeg.
Er zit een houdbaarheidsdatum op en dan moet je hem vervangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:05

Echt alleen CO zou niet mogen. CO2 adem je zelf uit en dus zou het kunnen (als jouw slaapkamer niet genoeg wordt geventileerd) dat de concentratie CO2 dan te hoog wordt.
Maar CO is wat anders en echt gevaarlijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:06

CO2 is kooldioxide, het ontstaat door verbranding van fossiele brandstoffen maar wij mensen ademen het ook uit. Het zit dus in alle lucht om ons heen en wordt pas gevaarlijk binnenshuis bij te grote hoeveelheden.

CO is koolmonoxide, dat ontstaat bij niet volledige verbranding (bij de verbranding is te weinig zuurstof aanwezig, vandaar maar die ene "O" achter de C) en is zeer giftig.

De C staat dus voor koolstof, de O voor zuurstof.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:07

Oh bah wat eng! En heel gevaarlijk!

Ik heb geen concrete tips maar ik ben wel erg benieuwd wat de oorzaak gaat zijn, dus ik volg.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:07

En is er al naar de rookgasafvoer gekeken? Waar komt die uit? Is die helemaal heel? Is die correct gemonteerd? Is er misschien een ventilatietoevoer naast de rookgasafvoer? Waar is de rookgasafvoer van de buren? Voldoet die van hun wel? Waar staat hun toestel in relatie tot jouw slaapkamer? Allemaal leken vragen die mij te binnen schieten als ik het zo hoor. Heb jij of je buren een kachel waar ze in stoken? Of een open haard? Is dat rookkanaal recent gecontroleerd? Blijft de melder piepen als je hem mee naar buiten neemt?
Hopelijk kan je achterhalen waar het door komt, kan mij voorstellen dat dit niet veilig voelt.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:10

CO is de bekende koolstofmonoxide die zo gevaarlijk is, CO2 is koolstofdioxide. CO2 krijg je onder andere door uitademen. Te veel CO2 brengt klachten zoals vermoeidheid en hoofdpijn met zich mee. CO2 is ook nuttig voor de natuur, planten en bomen hebben dit nodig en zetten het ook weer om in zuurstof.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 09:18

Onali, nee hij gaf echt heel duidelijk een alarm melding. Op mijn melder staat dan letterlijk het woord ‘alarm’ dat rood oplicht.

Emj23, nee, maar ik denk dat dat wel de volgende stap moet zijn, maar dan samen met de VVE. Wel een beetje zuur, want met de controle de vorige keer wilde een buur ook al niet betalen, waardoor het buurcontact wat minder prettig wordt ook, maar ja, mijn veiligheid gaat absoluut voor. Het lijkt ook wel dat de ventilatie en het rookgaskanaal iets met elkaar te maken hebben. Ik weet zelf niet zo goed ook waar de rookgasafvoer van de buren hangt, ik weet alleen dat hun ketel bij hen allemaal buiten hun huis hangt en bij mij dus naast mijn slaapkamer. Ik heb geen kachel, ik vermoed mijn buren ook niet, net zoals de open haard. De melder piept nu nog steeds af en toe, ik ga er zo even mee op het balkon staan om te kijken wat die dan doet. Bedankt voor al je vragen, helpt mij ook weer mee!

Edit: ik had mijn melder even beneden gelegd en hier geeft hij geen kleine piepjes. Er lijkt boven dus toch nog wat te hangen. Ik moet daar even zijn om mezelf aan te kleden en aangezien ik toch naar stal moet ga ik dat maar even doen, ben ik meteen even mijn huis uit. In het ergste nood kan ik gelukkig ook nog naar mijn ouders toe gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:26

Paar tips: CO is zwaarder dan lucht. Je onderburen controleren heeft dus weinig zin, je bovenburen - of, als je die niet hebt, en je slaapkamer onder het dak zit, schoorstenen en afvoerkanalen - laten controleren wél.
Idem ben je beneden níet veilig als je boven CO hebt, het zakt gewoon de trap af. Let ook op huisdieren, die komen het eerst in de zware 'onderlaag' van CO terecht als je echt een CO-probleem hebt.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:27

En anders de brandweer eens vrijblijvend een keer bellen op hun lokale nummer?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 09:31

Ik heb inderdaad geen bovenburen en mijn slaapkamer zit onder het dak. Ik heb beneden ook een melder en die ging niet af, daardoor wist ik dat ik daar veilig was.

Brandweer vrijblijvend checken kan ik straks ook doen! Ik wacht eerst even af wat de monteur zegt.

Nog een update:
Het ding lijkt gestopt te zijn met af en toe piepjes te geven sinds ik hem van de muur af getrokken had. Wat dat nu weer betekent, geen idee, maar hij is nu iig stil, dus dat is al prettig. Mijn vader komt straks ook even checken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:35

Kun je alle 3 de melders naast elkaar leggen als er ergens een alarm is? Gaan ze dan alle 3 af?

Verder, hoe gevoelig zijn ze? Ze moeten afgaan bij 35ppm, maar wat is dan de eventuele afwijking? Er zijn er die al vanaf 10ppm meten. Daar zie je dus de waarde wel, maar nog geen alarm (of groen lampje)

En waar ik nieuwsgierig naar zou zijn is of je een meter die een alarm geeft ook weer snel 'alarmvrij' kunt maken. Dus als je deze in frisse lucht plaatst of die dan ook stopt. En hoe snel die dan daarna weer gaat alarmeren als je hem weer terugplaatst. Ik zou dan dus even niet direct gaan luchten, maar even de deur dichtdoen, ding naar buiten of ergens bij het raam en dan weer terug. En het ook allemaal filmen. Dit ook voor de VVE waar je zo te horen dus mee te maken hebt. Want het gaat uiteindelijk wel om jouw veiligheid.

Overigens is CO NIET zwaarder dan lucht, maar net zo zwaar. CO2 is zwaarder dan lucht.

Ik heb zelf een CO meter bij de ketel, maar wel afgedekt zodat ik het lampje niet zie. Ik werd horendol van het lampje wat af en toe knippert (knippert dan groen), en kon er niet aan wennen. Mijn wasmachine staat ook in het cv hok, en ik bleef er ook na weken en maanden nog steeds van schrikken. Dus nu is het lampje niet meer zichtbaar. Ik kan de waarde nog wel lezen als ik er op zou letten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:29

Mag ik vragen van welk merk ze zijn?

CO is zwaarder dan zuurstof. Dus dat de CO van je benedenburen af zou komen, dat kan niet. Want dat zou betekenen dat zij zoveel CO in huis hebben, dat het bij jou door de vloer kruipt. Zij hebben nog eerder kans dat ze het bij jou vandaan krijgen.

Het kan zijn dat je een melder hebt die kuren heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:37

Tallie1979 schreef:
Mag ik vragen van welk merk ze zijn?

CO is zwaarder dan zuurstof. Dus dat de CO van je benedenburen af zou komen, dat kan niet. Want dat zou betekenen dat zij zoveel CO in huis hebben, dat het bij jou door de vloer kruipt. Zij hebben nog eerder kans dat ze het bij jou vandaan krijgen.

Het kan zijn dat je een melder hebt die kuren heeft.

Nogmaals, CO is NIET zwaarder dan lucht.

https://www.bouwwereld.nl/bouwregelgevi ... er-hangen/

Citaat:
Koolmonoxide niet zwaarder dan lucht
Het is, zelfs onder professionals, een hardnekkig misverstand dat koolmonoxide zwaarder zou zijn dan lucht. Dit is volgens Jet Vroege, Dossierhouder Koolmonoxide bij Brandweer Nederland, echter niet waar. “CO is een fractie lichter dan lucht en heeft de eigenschap dat het heel goed mengt met lucht. In de ruimte van het verwarmingstoestel zoals een cv-ketel, haard, kachel of geiser, zal koolmonoxide met de warme lucht zeker opstijgen. Om je op tijd te waarschuwen, moet de CO-melder in die ruimte dus aan het plafond, of in ieder geval zo hoog mogelijk hangen. Dit is ook het officiële advies van de Brandweeracademie die hier onderzoek naar heeft gedaan.”

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:26

Germie, je hebt gelijk, ik haal het door elkaar met Co2. Mijn excuus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:29

Tallie1979 schreef:
Germie, je hebt gelijk, ik haal het door elkaar met Co2. Mijn excuus.

Is goed.

Het maakt alleen het zoeken dus uitgebreider, want het kan ook van onderen komen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:59

Emj_23 schreef:
En is er al naar de rookgasafvoer gekeken? Waar komt die uit? Is die helemaal heel? Is die correct gemonteerd? Is er misschien een ventilatietoevoer naast de rookgasafvoer? Waar is de rookgasafvoer van de buren? Voldoet die van hun wel? Waar staat hun toestel in relatie tot jouw slaapkamer? Allemaal leken vragen die mij te binnen schieten als ik het zo hoor. Heb jij of je buren een kachel waar ze in stoken? Of een open haard? Is dat rookkanaal recent gecontroleerd? Blijft de melder piepen als je hem mee naar buiten neemt?
Hopelijk kan je achterhalen waar het door komt, kan mij voorstellen dat dit niet veilig voelt.

Bij mijn ouders ging een gastoestel soms ineens uit. Bleek uiteindelijk dat de wind de roosterlamellen (ik weet zo snel de officiële benaming niet) soms dichtblies. Dus op dat moment zat hun rookafvoer dicht!

In ieder geval, een echte CO melding is iets om serieus te nemen. CO stapelt zich op in je bloed...

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/chronische-co-vergiftiging-is-onderschat-gevaar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:37

Die melders, net als rookmelders moeten regelmatig getest worden (knopje indrukken), anders gaan ze ook in alarm om aandacht te vragen of stomweg stuk. Elke maand rondje testen in elk geval dus.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 14:12

Germie, nee dat blijkt dus niet te kunnen, omdat ze alleen werken als ze aan de muur zitten. Mijn vader heeft nu wel nog een andere gekocht, dus ik heb er nu in mijn slaapkamer twee liggen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe gevoelig ze zijn. Ik kan iig geen waarde op de melder zien. Het duurde vandaag ook echt wel een kwartier voordat hij stopte met het alarm, toen stond alles dus al die tijd wagenwijd open. Nu ik die nieuwe verplaatsbare heb kan ik dat een volgende keer (waarvan ik hoop dat die niet komt) zeker proberen. Mijn melder in de slaapkamer hangt trouwens laag, dus ik zal eens overleggen of die niet omhoog moet.

Tallie1979, dat weet ik helaas ook niet. De hypothese was dat het door het rookgaskanaal icm de ventilatie naar boven wordt getrokken. Alle vorige keren was het alarm ook wel echt alarm, maar om wat jij zegt uit te sluiten heb ik nu dus twee verschillende.

Zoolgangster, nu moet ik zeggen dat ik al tijden onverklaarbare hoofdpijn heb die bij mij thuis erger lijkt te zijn. Alleen of dat hierdoor komt is natuurlijk weer de vraag. Hoofdpijn kan zoveel oorzaken hebben.

Tamary, goede tip! Hoewel mijn melder daar eigenlijk een ander lampje voor heeft (fault) en die brandde niet.

En verder: mijn vader en ik staan echt voor een raadsel. We hebben niks kunnen ontdekken op mijn slaapkamer waar het vandaan kon komen. Ik sliep met de deur en ramen dicht. Voortaan ga ik wel met de deur open slapen. Hij gaat vandaag nog onze contactpersoon van de ketel bellen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:17

Is er misschien een verbinding tussen rookgaskanaal en kamer gekomen via schroefgat voor bevestigen melder?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 15:00

Oké even weer een update voor de geïnteresseerden:

Mijn vader heeft contact gehad met de monteur. De enige optie is dat er ergens een lek in het rookgaskanaal zit vanaf beneden. Deze loopt vanaf de ketels van de onderburen, die in een kast op het balkon zitten. Hierdoor kan mogelijk CO komen in ruimtes tussen de vloeren. Dit zal echter dan wel een lage dosering zijn, blijkbaar gaan deze melders al af bij heel lage waarden. Het vermoeden is dus dat het er al lang zit. Het plan is om nu een camera inspectie te laten doen, in samenwerking met de VVE. Mochten mensen het hier interessant vinden, kan ik jullie eventueel op de hoogte houden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:08

Ja ik vind het wel interessant! Kan je updates blijven delen?