Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lieser schreef:Het zorgverlof waar de rijksoverheid het over heeft, gaat om onbetaald verlof. Daar heeft (in beginsel) iedereen recht op. Als je partner doorbetaald wil worden op de dagen dat hij voor jou zorgt, kan hij waarschijnlijk beter vakantiedagen opnemen. In sommige CAO's staat trouwens dat (betaald) zorgverlof met de vakantiedagen wordt verrekend.
Petpa schreef:Het cruciale is de vraag of uitsluitend de partner de zorg kan verlenen.
Is er geen andere mogelijkheid?
Lieser schreef:Het zorgverlof waar de rijksoverheid het over heeft, gaat om onbetaald verlof. Daar heeft (in beginsel) iedereen recht op. Als je partner doorbetaald wil worden op de dagen dat hij voor jou zorgt, kan hij waarschijnlijk beter vakantiedagen opnemen. In sommige CAO's staat trouwens dat (betaald) zorgverlof met de vakantiedagen wordt verrekend.
Amanda_T schreef:Petpa schreef:Het cruciale is de vraag of uitsluitend de partner de zorg kan verlenen.
Is er geen andere mogelijkheid?
Nee er is helaas niemand anders die het kan doen. Mijn moeder is zelf hulpbehoevend (gehandicapt/halzijdig verlamd), mijn vader zorgt voor haar, tevens wonen ze 110km verderop. Ik heb geen broers, zussen of andere familie. Dus dat stuk zit goed.
Alleen mijn vraag is, klopt het dat hij geen zorgverlof krijgt omdat het niet in de CAO vermeld staat. Of doet dat er niet toe? Omdat het vanuit de overheid vastgesteld is?.
Petpa schreef:Je gaat voorbij aan de definitie van zorgverlof.
Daarbij gaat het om het calamiteiten karakter.
Bv een partner die plots een been breekt en de kinderen komen net uit school.
Igv een planbare operatie kan er, vanuit het perspectief van de werkgever, wat geregeld worden bv thuiszorg.
Amanda_T schreef:Petpa schreef:Je gaat voorbij aan de definitie van zorgverlof.
Igv een planbare operatie kan er, vanuit het perspectief van de werkgever, wat geregeld worden bv thuiszorg.
Daar bestaat dan weer een ander soort verlof voor. Namelijk calamiteiten verlof, die staat ook beschreven op Rijksoverheid. Ik kan bij kortdurend zorgverlof niet vinden dat het moet gaan om een calamiteit.
Ik begrijp het perspectief van de werkgever, maar als hij mijn partner kan missen (want die moet nu dus vakantie opnemen), dan kan hij hem ook missen als het als zorgverlof verwerkt word.
Petpa schreef:Werknemers kunnen recht hebben op calamiteitenverlof of kort verzuimverlof voor zeer dringende, onverwachte of bijzondere persoonlijke situaties. Dit verlof kan van een paar uren tot een paar dagen duren, afhankelijk van de situatie. De werkgever betaalt het salaris door tijdens het verlof.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itenverlof
Petpa schreef:Je gaat voorbij aan de definitie van zorgverlof.
996981 schreef:Petpa schreef:Je gaat voorbij aan de definitie van zorgverlof.
Om recht te hebben op zorgverlof is een zogenaamd calamiteitenkaraker absoluut geen vereiste.
TS: heeft je partner al contact gehad met de HR-afdeling bij zijn organisatie? Zij zijn binnen de organisatie aanspreekpunt als het gaat om De Wet Arbeid en Zorg (WAZO) waar ook zorgverlof onder valt. Niet iedere leidinggevende heeft evenveel kennis op dit gebied
MyChoice schreef:carika schreef:En als hij geen lid van een vakbond is hebben jullie wellicht een rechtsbijstandsverzekering? Die kun je ook voor vragen benaderen zonder er meteen een zaak van te maken.
Of het juridisch loket
boedjang schreef:Als het goed is heef het bedrijf ook een medezeggenschapsraad. Een OR of OC. Daar kun je uiteraard nog even je licht op doen.
Ook is het handig dat je lid van een bond bent. Moet je natuurlijk zelf weten
Voor nu en in toekomst. Dat gebeurt steeds minder merk ik. En je hebt toch net ff sneller toegang tot informatie.
C
Ferera schreef:HR-medewerker hier![]()
Als het recht op zorgverlof niet expliciet in jouw cao is opgenomen, val je terug op de wettelijke regelingen in de Wet arbeid en zorg (WAZO).
Volgens deze wet heb je recht op zowel kortdurend als langdurend zorgverlof onder bepaalde voorwaarden.
Kortdurend zorgverlof: je heb recht op maximaal twee maal jouw arbeidsduur per week per jaar. Wanneer je bijvoorbeeld 40 uur werkt per week heb je in totaal recht op 80 uur kortdurend zorgverlof. Dit verlof is bedoeld voor noodzakelijke zorg voor een ziek kind, partner, ouder, of iemand anders met wie je een sociale relatie hebt. Je krijgt minimaal 70% van je loon.
Succes! En beterschap alvast.