Zorgverlof, wanneer heb je er recht op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Zorgverlof, wanneer heb je er recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:15

Hallo Bokkers,

Ik kom er even niet aan uit. Zes weken geleden heeft mijn partner (waar ik mee samenwoon) bij zijn werkgever zorgverlof ingediend. Ik word namelijk 18 februari geopereerd en zal de eerste dagen echt zijn hulp nodig hebben. Zeker omdat hij anders de gehele week niet thuis is (hij rijd buitenland en overnacht in zijn vrachtwagen).

Vandaag kreeg hij te horen dat hij van die week zorgverlof vakantie moet maken en zijn vakantiedagen moet aanspreken want volgens de administratie bestaat er geen zorgverlof in zijn CAO (Beroepsgoederenvervoer). Hij kan er volgens hun dus ook geen aanspraak op doen.

Maar op Rijksoverheid lees ik juist weer dat iedereen recht heeft op zorgverlof? Maar staat ook het volgende

In uw cao of regeling van uw personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over zorgverlof. Als dit zo is, gelden die afspraken. Ook als deze nadelen voor u hebben.

Wie kan mij het verlossende antwoord geven? Gaat de wet (wat op Rijksoverheid aangegeven staat) boven de CAO? Of is het inderdaad pech, want het bestaat niet in zijn CAO?

Bedankt alvast!

Petpa

Re: Zorgverlof, wanneer heb je er recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:28

Het cruciale is de vraag of uitsluitend de partner de zorg kan verlenen.
Is er geen andere mogelijkheid?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:30

Het zorgverlof waar de rijksoverheid het over heeft, gaat om onbetaald verlof. Daar heeft (in beginsel) iedereen recht op. Als je partner doorbetaald wil worden op de dagen dat hij voor jou zorgt, kan hij waarschijnlijk beter vakantiedagen opnemen. In sommige CAO's staat trouwens dat (betaald) zorgverlof met de vakantiedagen wordt verrekend.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:31

Lieser schreef:
Het zorgverlof waar de rijksoverheid het over heeft, gaat om onbetaald verlof. Daar heeft (in beginsel) iedereen recht op. Als je partner doorbetaald wil worden op de dagen dat hij voor jou zorgt, kan hij waarschijnlijk beter vakantiedagen opnemen. In sommige CAO's staat trouwens dat (betaald) zorgverlof met de vakantiedagen wordt verrekend.

De overheid spreekt over doorbetaald zorgverlof:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-salaris

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:32

Petpa schreef:

Nee er is helaas niemand anders die het kan doen. Mijn moeder is zelf hulpbehoevend (gehandicapt/halzijdig verlamd), mijn vader zorgt voor haar, tevens wonen ze 110km verderop. Ik heb geen broers, zussen of andere familie. Dus dat stuk zit goed.

Alleen mijn vraag is, klopt het dat hij geen zorgverlof krijgt omdat het niet in de CAO vermeld staat. Of doet dat er niet toe? Omdat het vanuit de overheid vastgesteld is?.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:32

Dit staat op de website van de Rijksoverheid. Het lijkt mij dat je hier prima recht op hebt. Je hebt ook minimaal recht op 70% van je loon.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-salaris

Werkgever mag zorgverlof in principe niet weigeren
Uw werkgever mag kortdurend en langdurend zorgverlof alleen weigeren als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt. Om die reden mag uw werkgever uw kortdurend verlof nog tegenhouden nadat u het bij hem heeft gemeld.

Kortdurend verlof gaat in op het tijdstip waarop u het opnemen ervan meldt aan uw werkgever. Kunt u door de omstandigheden het verlof niet vooraf melden? Dan moet u dit zo snel mogelijk toch nog doen. Komt het bedrijf daardoor in ernstige problemen? Dan kan de werkgever na uw melding de verlofopname nog stoppen of niet in laten gaan. Gebeurt dit niet? Dan kan uw werkgever het verlof op een later moment niet meer stoppen.

Ook als uw langdurend zorgverlof is begonnen, mag uw werkgever dit niet meer stoppen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hatgpt.com

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:34

Lieser schreef:

Dat gaat over langdurige zorgverlof. Kortdurend zorgverlof is gewoon betaald. Maar de werkgever gooit het nu op, ‘in onze Cao staat geen zorgverlof, dus het bestaat niet voor jou’. Maar als ik de website van Rijksoverheid moet geloven; heeft iedereen recht op zorgverlof?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:35

Amanda_T schreef:
Petpa schreef:

Nee er is helaas niemand anders die het kan doen. Mijn moeder is zelf hulpbehoevend (gehandicapt/halzijdig verlamd), mijn vader zorgt voor haar, tevens wonen ze 110km verderop. Ik heb geen broers, zussen of andere familie. Dus dat stuk zit goed.

Alleen mijn vraag is, klopt het dat hij geen zorgverlof krijgt omdat het niet in de CAO vermeld staat. Of doet dat er niet toe? Omdat het vanuit de overheid vastgesteld is?.

Je gaat voorbij aan de definitie van zorgverlof.
Daarbij gaat het om het calamiteiten karakter.
Bv een partner die plots een been breekt en de kinderen komen net uit school.
Igv een planbare operatie kan er, vanuit het perspectief van de werkgever, wat geregeld worden bv thuiszorg.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:36

Misschien kan een vakbond helpen?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:40

Petpa schreef:
Igv een planbare operatie kan er, vanuit het perspectief van de werkgever, wat geregeld worden bv thuiszorg.

Daar bestaat dan weer een ander soort verlof voor. Namelijk calamiteiten verlof, die staat ook beschreven op Rijksoverheid. Ik kan bij kortdurend zorgverlof niet vinden dat het moet gaan om een calamiteit.

Ik begrijp het perspectief van de werkgever, maar als hij mijn partner kan missen (want die moet nu dus vakantie opnemen), dan kan hij hem ook missen als het als zorgverlof verwerkt word.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:41

Sting schreef:
Misschien kan een vakbond helpen?

Daar ga ik morgenochtend ook even mee bellen. Maar het houdt me nu wakker, ik dacht misschien is er iemand hier op bokt die me het verlossende antwoord kan geven :D

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:42

Amanda_T schreef:
Petpa schreef:

Daar bestaat dan weer een ander soort verlof voor. Namelijk calamiteiten verlof, die staat ook beschreven op Rijksoverheid. Ik kan bij kortdurend zorgverlof niet vinden dat het moet gaan om een calamiteit.

Ik begrijp het perspectief van de werkgever, maar als hij mijn partner kan missen (want die moet nu dus vakantie opnemen), dan kan hij hem ook missen als het als zorgverlof verwerkt word.

Werknemers kunnen recht hebben op calamiteitenverlof of kort verzuimverlof voor zeer dringende, onverwachte of bijzondere persoonlijke situaties. Dit verlof kan van een paar uren tot een paar dagen duren, afhankelijk van de situatie. De werkgever betaalt het salaris door tijdens het verlof.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itenverlof

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:43

Het is bij wet geregeld. Dus dat geldt, tenzij er andere afspraken staan in de cao. Die staan er niet in. Dus geldt het bij wet geregelde zorgverlof. 2 x het aantal dagen dat je normaal werkt 70% doorbetaald. Mag niet geweigerd worden tenzij bedrijf kan aantonen dat het in ernstige problemen komt. En zelf dien je bewijs aan te kunnen leveren van de benodigde zorg voor een naaste. Dus poot stijf houden bij de werkgever :-)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:45

En als hij geen lid van een vakbond is hebben jullie wellicht een rechtsbijstandsverzekering? Die kun je ook voor vragen benaderen zonder er meteen een zaak van te maken.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:46

Petpa schreef:
Werknemers kunnen recht hebben op calamiteitenverlof of kort verzuimverlof voor zeer dringende, onverwachte of bijzondere persoonlijke situaties. Dit verlof kan van een paar uren tot een paar dagen duren, afhankelijk van de situatie. De werkgever betaalt het salaris door tijdens het verlof.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itenverlof

De quote die je nu aanhaalt gaat over calamiteitenverlof of kort verzuim verlof. Niet over kortdurend zorgverlof of langdurend zorgverlof. Je haalt 2 dingen door elkaar heen nu. :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:46

carika schreef:
En als hij geen lid van een vakbond is hebben jullie wellicht een rechtsbijstandsverzekering? Die kun je ook voor vragen benaderen zonder er meteen een zaak van te maken.

Of het juridisch loket :-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:51

Petpa schreef:

Om recht te hebben op zorgverlof is een zogenaamd calamiteitenkaraker absoluut geen vereiste.

TS: heeft je partner al contact gehad met de HR-afdeling bij zijn organisatie? Zij zijn binnen de organisatie aanspreekpunt als het gaat om De Wet Arbeid en Zorg (WAZO) waar ook zorgverlof onder valt. Niet iedere leidinggevende heeft evenveel kennis op dit gebied

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:57

996981 schreef:
Petpa schreef:

Om recht te hebben op zorgverlof is een zogenaamd calamiteitenkaraker absoluut geen vereiste.

TS: heeft je partner al contact gehad met de HR-afdeling bij zijn organisatie? Zij zijn binnen de organisatie aanspreekpunt als het gaat om De Wet Arbeid en Zorg (WAZO) waar ook zorgverlof onder valt. Niet iedere leidinggevende heeft evenveel kennis op dit gebied

Nee er is helaas geen HR afdeling. Er is een dame die alles wat personeelszaken aangaat regelt, maar zij gaat over ruim 50 personen, dus ik kan me indenken dat zij niet verder kijkt dan de CAO.

Ik heb net een hele nette mail opgesteld en zal haar die toesturen. Mijn partner werkt er al bijna 10 jaar, dus ik ga er vanuit dat zij het netjes oplost.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:59

MyChoice schreef:
carika schreef:

Of het juridisch loket :-)

Ik heb net een hele nette mail opgesteld waarin ik aangeef dat er wat onduidelijkheid is ontstaan over het wel of niet bestaan van zorgverlof. Met daarbij de link naar Rijksoverheid en nogmaals aangeef dat het er wel is. En hij er ook recht op heeft. Hopelijk pakt zij dat netjes op. Zo niet moeten we even kijken wat mijn partner wilt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:05

De wet is leidend. Bovenop de wet kunnen er afwijkende afspraken worden gemaakt in de CAO, waarvan de basis is dat het wettelijk geregelde het minimale is.
Dus ja, je partner heeft recht op zorgverlof. En bedrijfsbelang kunnen ze het niet meer op gooien aangezien hij wel vakantie mag pakken.
Als je lid bent van de vakbond kunnen die je helpen en de werkgever hier ook op wijzen, meestal is dit wel overtuigender dan wanneer je hier zelf mee aankomt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:14

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:34

Als het goed is heef het bedrijf ook een medezeggenschapsraad. Een OR of OC. Daar kun je uiteraard nog even je licht op doen.
Ook is het handig dat je lid van een bond bent. Moet je natuurlijk zelf weten
Voor nu en in toekomst. Dat gebeurt steeds minder merk ik. En je hebt toch net ff sneller toegang tot informatie.
C

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 23:51

boedjang schreef:
Als het goed is heef het bedrijf ook een medezeggenschapsraad. Een OR of OC. Daar kun je uiteraard nog even je licht op doen.
Ook is het handig dat je lid van een bond bent. Moet je natuurlijk zelf weten
Voor nu en in toekomst. Dat gebeurt steeds minder merk ik. En je hebt toch net ff sneller toegang tot informatie.
C

Nee dat hebben ze geen van allen helaas. Er is echt maar een aanspreekpunt over salaris en administratie en dat is deze mevrouw die aangaf dat het er niet was. Maar het regelen van een lidmaatschap bij de vakbond ga ik morgen direct in orde maken. Ik denk dat dat een heel verstandig advies is wat je geeft. Ook voor informatie opvragen inderdaad.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:53

HR-medewerker hier :)

Als het recht op zorgverlof niet expliciet in jouw cao is opgenomen, val je terug op de wettelijke regelingen in de Wet arbeid en zorg (WAZO).

Volgens deze wet heb je recht op zowel kortdurend als langdurend zorgverlof onder bepaalde voorwaarden.

Kortdurend zorgverlof: je heb recht op maximaal twee maal jouw arbeidsduur per week per jaar. Wanneer je bijvoorbeeld 40 uur werkt per week heb je in totaal recht op 80 uur kortdurend zorgverlof. Dit verlof is bedoeld voor noodzakelijke zorg voor een ziek kind, partner, ouder, of iemand anders met wie je een sociale relatie hebt. Je krijgt minimaal 70% van je loon.

Succes! En beterschap alvast.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:58

Ferera schreef:
HR-medewerker hier :)

Als het recht op zorgverlof niet expliciet in jouw cao is opgenomen, val je terug op de wettelijke regelingen in de Wet arbeid en zorg (WAZO).

Volgens deze wet heb je recht op zowel kortdurend als langdurend zorgverlof onder bepaalde voorwaarden.

Kortdurend zorgverlof: je heb recht op maximaal twee maal jouw arbeidsduur per week per jaar. Wanneer je bijvoorbeeld 40 uur werkt per week heb je in totaal recht op 80 uur kortdurend zorgverlof. Dit verlof is bedoeld voor noodzakelijke zorg voor een ziek kind, partner, ouder, of iemand anders met wie je een sociale relatie hebt. Je krijgt minimaal 70% van je loon.

Succes! En beterschap alvast.

Dit dus. Aanvullend kan een CAO afspraken maken waardoor bijvoorbeeld 100% uitbetaling geldt. Nooit kan een CAO in minder voorzien dan wettelijk vastgesteld.