Wat zou jij doen in deze situatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Wat zou jij doen in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 11:00

Ik zat de film Passengers te kijken van het weekend en aan de hand daarvan kwam deze vraag omhoog.

Stel:

Je bent één van de 5000 passagiers op het sterrenschip Avalon die een reis van 120 jaar maakt naar een planeet genaamd Homestead II. Die planeet is te vergelijken met de aarde en je gaat daar een nieuw leven beginnen.

Samen met die andere 4999 passagiers en 253 crewleden lig je in hibernation (soort cryo sleep). Je verouderd dus niet. Het schip vliegt op auto pilot en de crew wordt 3 maanden voor aankomst automatisch gewekt. Jij en de rest van de passagiers worden 3 weken van te voren gewekt.

Maar er gaat iets mis, je hibernation pod gaat stuk en je word wakker. Als enige...en 90 jaar te vroeg.

Je merkt dat je als enige wakker bent en er geen mogelijkheid is om weer in slaap te komen. Je realiseert je dat je de rest van je leven slijt op het schip. Alleen.

Tenzij...je besluit om iemand anders wakker te maken. Maar kan je dat doen? Je verdoemd die persoon dan ook tot een leven op het schip. Een persoon die anders nog 90 jaar zou slapen en wel een nieuw leven op Homestead II zou beginnen.

Maar ja, de rest van je leven alleen zijn, op een schip...kan je dat?

Dus, wat zou jij doen? Kan je met jezelf leven als je iemand anders ook wakker maakt?

Edit: de crew ligt in een afgesloten gedeelte en kan je als passagier niet bij. Je hebt je eigen kamer met badkamer en alles. Je hebt een polsbandje om waarmee je bij een automaat je maaltijden kan halen. Er is een zwembad, entertainment kamer en een bar (met android bartender). Er is dus wel iets te doen.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 03-02-25 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Re: Wat zou jij doen in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:02

Ik zou denk ik een manier zoeken om suïcide te plegen. Klinkt hard, maar 90 jaar alleen is zekerheid op knettergek en doodongelukkig worden. En iemand anders wakker maken zou ik niet kunnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:07

Hoe kan je 90 jaar overleven zonder anderen en dus ook geen benodigdheden? Want ik neem aan dat niemand ergens al eten klaar heeft staan enzovoorts...

Wat een leuke vraagstelling dit! :')

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:09

Ik denk dat ik zou zoeken naar een manier om die pod terug te fixen. Nu denk je - daar snap je toch niks van, daar heb je een ingenieur voor nodig. Juist. Maar stel je leeft echt in die wereld. Dan ben je al bekend met delen van die technologie, net zoals wij op elk bedrijf met MS office ofzo bekend zijn. En je zal je toch wel ingelezen hebben over wat er nu juist gaat gebeuren? Dus met die skills + de databank aan boord van het schip moet je iets kunnen bedenken imo. En als het niet lukt en je maakt een fout ja... wil je 90 jaar alleen leven? Beter iets proberen.

Ik denk ook dat zo'n schip niet zou worden uitgestuurd (zelfs in een fantasiewereld) zonder ingenieur/technieker androïde/hologram/robot zoals de barman. Maaaaar ik heb die film maar in kleine stukjes gezien dus ik zal wel een hoop missen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:10

De cult-TV-serie Red Dwarf is een beetje hierop gebaseerd :+

Er is natuurlijk best een logische oplossing: maak die mensen wakker waarvan je weet dat die iedereen weer in cryo-slaap kunnen brengen. De crew dus.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:12

Ibbel schreef:
De cult-TV-serie Red Dwarf is een beetje hierop gebaseerd :+

Er is natuurlijk best een logische oplossing: maak die mensen wakker waarvan je weet dat die iedereen weer in cryo-slaap kunnen brengen. De crew dus.

Dat zou ik dus doen, ja. :+ En ik zou er dus ook op rekenen dat er noodprotocollen gereed staan voor als er iets misgaat, waar dit onder zou vallen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:12

De crew wakker maken (als het kan) is idd een goed idee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 11:15

Excuus, de crew kan je niet wakker maken want die liggen in een afgesloten ruimte waar je als passagier niet in kan. :Y)

En je hebt een polsbanje om waarmee je bij de automaat je eten kan halen. Je hebt een eigen kamer met badkamer en alles. Er is een bar (met android bartender), zwembad, entertainment kamer. Er is dus wel wat te doen maar je bent alleen...

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:19

Ik raak in die ruimte van de crew binnen. Met mijn space Mcgyver skills. En mijn talent voor vandalisme. Ik heb ook veel star trek gezien dus dat gaat ook helpen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 11:20

:') Voor een normaal mens is het niet mogelijk om in die kamer te komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:22

Bellatrix schreef:

Maar als je daar zit ben je al geen normaal mens meer hoor :')

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:23

Ik vind wel een manier. ik ben helemaal niet normaal. Je hebt daar dus ook tijd, eten. Dus als iets niet werkt kan je rustig wat anders gaan doen en uitgerust met een nieuw plan terugkomen. En overleggen met je buddy de robot-barman. Nee ik raak daar binnen, echt waar.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:24

Jolliegirl schreef:
Bellatrix schreef:

Maar als je daar zit ben je al geen normaal mens meer hoor :')

Dat helpt dus ook!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:25

Ik had niet eens dat schip opgegaan als er geen noodprotocollen waren en je dus nooit bij de crew kan komen. :+ of een beveiling waarbij er crew wakker gemaakt wordt als 1 van de passagiers dus wakker wordt.

Als het zo geavanceerd is ga ik ervanuit dat ook de beveiliging en alles geavanceerd is. Zelfs bij zo'n fictief verhaal wordt het wel heel sterk anders :') het zou dus al een film zijn die ik niet zou kijken, want ik zou me ergeren haha
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-02-25 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 11:25

Niemand die de film gezien heeft?

De persoon die dat overkwam heeft dus wel iemand wakker gemaakt. toen ze erachter kwam dat hij haar wakker had gemaakt was ze heel kwaad. Ze is uiteindelijk bijgedraaid en ze hebben daar hun leven samen doorgebracht.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:31

Ik herinner me dat stuk van de shorts. Als ik mensen zou wakker maken zou ik toch zoeken naar iemand die kan helpen. Of enkele mensen. Ze is bijgedraaid inderdaad. Was er ook geen ramp die ze samen moesten vermijden? Dan lijkt het echt vreemd dat het schip geen veiligheidsprotocollen heeft waarmee crew kan worden wakker gemaakt, zoals MyWishMax zei. Maar ik vrees dat we het plot zo lek als een zeef schieten als we daar te veel over nadenken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:31

sevenofnine schreef:
Ik vind wel een manier. ik ben helemaal niet normaal. Je hebt daar dus ook tijd, eten. Dus als iets niet werkt kan je rustig wat anders gaan doen en uitgerust met een nieuw plan terugkomen. En overleggen met je buddy de robot-barman. Nee ik raak daar binnen, echt waar.

Hihi Sevenofnine and Troi unite!

Errug veel scifi gekeken ook hier, dus lukt mij ook wel!

Dan is er vast een tot dan toe totaal onbekend space fenomeen dat me redt. In de vorm van een ontzettend knappe vrouw ofzo, want zo gaat dat 8-) *D

Trouwens film gezien, erg tof! Ik zou mensen wakker maken. Maar geen poging doen tot liegen, want das niet mijn kracht, en dan n een periode haat worden we vast makkers. Want je kan ook niet anders

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:32

Bellatrix schreef:
Niemand die de film gezien heeft?

De persoon die dat overkwam heeft dus wel iemand wakker gemaakt. toen ze erachter kwam dat hij haar wakker had gemaakt was ze heel kwaad. Ze is uiteindelijk bijgedraaid en ze hebben daar hun leven samen doorgebracht.

Jawel, maar zij werden natuurlijk ook verliefd en plantten een boom en trallalaa. Complete BS, want in het 'echt' gebeurt dat natuurlijk niet en vermoorden ze elkaar uiteindelijk omdat ze allebei knettergek geworden zijn.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:38

@Troi Wel een empath kan helpen met iemand met serieuze technische skills uit de pods te halen. Zoek naar een gebrek aan sociale intuïtie en dan maak ik die wel open zodat je er niet mee inzit.
Als er genoeg mensen wakker worden gaan ze ineens wel aannemen dat er iets misgegaan is met een systeem, dan moet je niet liegen.
@Think89 ja dat lijkt me ook waarschijnlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:42

Ik zou me helemaal het leplazurus zuipen en lekker dronken overlijden :D En dan, na 90 jaar mogen de anderen mijn gemummificeerde kots en lichaam opruimen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:44

Ik zou iedereen wakker maken. Met z’n allen krijgen we de crew vast wakker :Y)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:45

Ik heb de film gezien. Waarschijnlijk probeer ik het eerst een hele tijd alleen en krijg dan verschrikkelijke mentale problemen, waardoor ik uiteindelijk uit wanhoop toch iedereen wakker maak (en ze mij waarschijnlijk vermoorden uit woede) of ik er zelf een einde aan maak. Ik ben realistisch: voor mij werd het geen 'happy end'. :=

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:49

Ik vond het een leuke film. In eerste instantie dacht ik, toen de hoofdpersoon nog iemand ging wekken, dat ik dat nooit zou doen, maar als ik er nu op terugkijk, vond ik het zo gek nog niet; ook al omdat het hele zaakje zonder de twee wakkere mensen naar de bliksem zou zijn gegaan. Zoiets weet je natuurlijk nooit van tevoren, en het is maar een film. Wel leuk om over na te denken.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:55

daantjuhhh schreef:
Ik zou iedereen wakker maken. Met z’n allen krijgen we de crew vast wakker :Y)

Iemand die in de juiste richting denkt! En het probleem van 'wie heeft me wakker gemaakt' is dan ook van de baan, want hoe weet je dan nog wie eerst was?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:05

Ik ga iig zo die film kijken als ik klaar ben met mn huishouden!
Goed tijdverdrijf tijdens mn verlof :))

Bedankt Marlies!