Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
manonutjuh schreef:Die 3 maanden maakt niks uit, als de auto van 2010 is valt deze onder de young timer regeling.
manonutjuh schreef:Je hebt gelijk assie, ik heb me vergist met de wijziging van 2,7 naar 1,5%, daar gaan ze uit van de wijziging bij 4 jaar na in gebruik name en hoef je niet naar de daadwerkelijk 60 maanden te kijken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... an_de_auto
assie schreef:Wij rekenden altijd toe. En dat is ook hoe het hoort volgens de wet, voor zover ik weet. Maar ik ben er alweer een jaartje uit.
Dus de eerste 3 maanden maak je bijv 1000 euro aan kosten (inclusief 3/12e aan afachrijving). De volgende 9 maanden zijn de kosten 3000 euro (inclusief 9/12e aan afschrijving).
Je bijtelling voor de eerste 3 maanden is 34.000×25%×3/12=2.125, maar je telt nooit meer bij dan je kosten, dus bijtelling is 1.000.
Voor de 9 mnd daarna: 4.000×35%×9/12=1.050. Dat is minder dan die 3.000 die je werkelijk aan kosten had.
Totale bijtelling 1.050+1.000=2050 voor het jaar 2025. Bijtelling voor de inkomstenbelasting bereken je 1x per jaar bij het opstellen van de jaarrekening. Overigens hou ik in deze berekening even geen rekening met het moment van aanschaffen van de auto.
Mauve7 schreef:En het blijft de vraag hoelang de youngtimer regeling nog blijft bestaan.
Eerder was er sprake van dat het wellicht per 2026 zou verdwijnen maar ik heb me er nog niet in verdiept hoe dit kabinet er tegenaan kijkt.
janderegelaa schreef:Het ligt er ook aan of je een BV hebt of eenmanszaak. Met eenmanszaak krijg je een BTW verrekening ipv bijtelling.