Krantenwijk naast parttime baan, hoe zit het met belasting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Krantenwijk naast parttime baan, hoe zit het met belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 15:58

De kinderen willen graag wat bij verdienen en nu komt er toevallig een krantenwijk vrij hier in de buurt. Ze zijn nog niet oud genoeg om de wijk op hun naam te krijgen dus dat zal op mijn naam moeten.

Ik heb een parttime baan, hoe zit het dan met de belasting. Kom daar niet echt uit met Google, als er niks van overblijft doen we het uiteraard niet.

Hhilde

Re: Krantenwijk naast parttime baan, hoe zit het met belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:00

Er is denk ik een reden waarom ze dit werk op deze leeftijd nog niet mogen doen? Ik zou denk ik kijken naar andere mogelijkheden om een centje bij te verdienen voor de kinderen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:16

Niet doen. Je kinderen laten lopen onder jouw naam geeft gezeik met de verzekering als er wat gebeurt.

En belasting draag je af...dus het hoge tarief vanwege 2e inkomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:17

Gewoon niet doen. Laat ze klusjes in het huis doen voor een zakcentje...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:26

Jolliegirl schreef:
Niet doen. Je kinderen laten lopen onder jouw naam geeft gezeik met de verzekering als er wat gebeurt.

Dit klopt niet.
Het hebben van twee of meer banen is niet relevant voor het bepalen van de belasting die je moet betalen. De belastingdienst kijkt naar de hoogte van je totale (jaar)inkomen. Het hebben van twee of meer banen is daarbij niet relevant.

Bron: https://www.arag.nl/werk-en-inkomen/arb ... ngskorting.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:30

TS, hoe oud zijn je kinderen? Er is een reden dat de minimumleeftijd voor een krantenwijk 13 jaar is, die regel willen omzeilen door het onder jouw naam te doen lijkt me sowieso al geen goed plan.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 16:35

Ze doen het niet alleen hoor, ik ben er gewoon bij. En dat is ook niet de vraag in dit topic..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:51

Het telt bij jouw salaris dus geen aparte belastingvrije voet. Normaal gezien zal er weinig belasting betaald hoeven worden als het op naam van de kinderen staat maar nu dus wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:08

Bedenk ook dat jezelf meestal vervanging moet regelen bij ziekte/vakantie.
Het is eigenlijk sneu wat de verdienste zijn voor een krantenwijk.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:10

Je kan maar op 1 baan heffingskorting aanvragen dus over de zogenaamde 2e baan betaal je bijna 50% belasting wat je gedeeltelijk bij de aangifte weer terug kan krijgen
Voor jouw kinderen dus niet echt handig

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:46

Petpa schreef:
Jolliegirl schreef:

Dit klopt niet.
Het hebben van twee of meer banen is niet relevant voor het bepalen van de belasting die je moet betalen. De belastingdienst kijkt naar de hoogte van je totale (jaar)inkomen. Het hebben van twee of meer banen is daarbij niet relevant.

Bron: https://www.arag.nl/werk-en-inkomen/arb ... ngskorting.

Wel voor je loonheffing. Dus belasting..
Die je maar gedeeltelijk terug kan vragen.

Maar buiten dat...je moet dit gewoon verzekeringstechnisch niet doen..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:57

Maar gedeelteljk loonheffing kunnen terugvragen?
Je vertelt onzin.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:59

Loonheffingskorting kan je wel aanvragen voor meerdere banen, maar je betaald de belasting uiteindelijk toch wel terug bij je inkomstenbelasting opgave in maart. als het niet om veel loon gaat, zal je niet veel terug hoeven betalen, maar in principe valt het wel onder het hoge belasting tarief.

In theorie laat je met jouw idee je kids jouw werk zonder contract doen dus dat valt volgens mij zelfs onder kinderarbeid en dat is illegaal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:00

Petpa schreef:
Je vertelt onzin.

Dus jij gaat beweren dat je met 2 banen evenveel belasting betaald als met 1.
Dus dat je bij beide je loonheffing aan kunt zetten?

Je mag tevens ook wel wat minder fel reageren
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 30-01-25 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:02

Gewoon wachten tot ze er wel de leeftijd voor hebben en op hun naam houden, het is hun baantje.

Dat is het beste!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:04

Jolliegirl schreef:
Petpa schreef:
Je vertelt onzin.

De vraag of je bij beide banen loonheffing aan kunt zetten is zo onnozel dat ik daar geen antwoord op geef.

Ik herhaal uitsluitend mijn eerdere post voor TS zodat zij duidelijkheid krijgt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:05

Voor de baan waar je het meeste verdiend kun je loonheffingskorting aanvragen. Voor een tweede baan kan dat niet meer en draag je dus meer loonheffing af die je deels weer terug kunt krijgen bij de IB.
Ik was ook 13 toen ik mijn wijkje ging lopen vroeg in de ochtend. Daarvoor waste ik autos van bekenden op onze oprit. Is zoiets niet handiger voor jouw te jonge kinderen? Kun je ze geen centen laten verdienen met huishoudelijke klussen?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:11

Jolliegirl schreef:
Petpa schreef:
Je vertelt onzin.

Kan je doen (niet melden uitzetten korting), maar omdat de beide banen niet communiceren in welke schaal je valt met de 2 salarissen gecombineerd zet je vaak geen loonheffingskorting aan. Dan betaal je over belasting op 2e baan naar duurste schaal belasting en na het jaar doe je belastingaangifte over je volledige salaris. Indien je dan binnen het jaar niet naar de hoogste schaal bent opgeschoven met je 2e salaris krijg je teruggave van het teveel betaalde.

Oftewel totale salaris voor een krantenwijk moet je dan langer wachten ivm teruggave omdat het niet handig is om over 2e baan ook korting aan te zetten (dan kan je mss terugbetalen).

Je moet wel opletten met werkloosheid, ziektemeldingen, meldingsplicht 2e baan (contractueel), verzekering als een kind te pletter wordt gereden, etc etc. Maar daar ben je zelf moeder voor om over na te denken :).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:17

Duidelijk verhaal Karlijn!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:57

Jolliegirl schreef:
Petpa schreef:
Je vertelt onzin.

Je mag tevens ook wel wat minder fel reageren

Loonheffingskorting dat is een bepaald bedrag korting die je krijgt op je totale bruto jaar inkomen. Ongeacht uit hoeveel banen die bestaat.

De reden dat het ten tijde van het ontvangen van je salaris maar op 1 baan wordt toegepast is omdat als beide werkgevers dat doen, zij van elkaar niet weten hoeveel jij verdient. Het risico is dan dat er in totaal teveel heffingskorting wordt toegepast bij de maandelijkse uitbetalingen en dat je dat bij de aangifte moet terug betalen. Dus pas je de “vooraf” loonheffingskorting (of beter gezegd alvast meeberekend in je salaris) maar toe bij 1 werkgever.

Maar als jou totale jaar inkomen 30.000 is, dan dondert het onder aan de streep bij je aangifte helemaal niks of dat van 1 baan is waar je 30k verdient of van 2 banen waar je ieder 15.000 verdient.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 02:05

Voorbeeld. Je totale heffingskorting is 1000
Baan 1: 13.000. Die trekt 1000 heffingskorting eraf, je krijgt 12.000 / 12 =1.000 uitbetaald waarover inkomstenbelasting wordt berekend. .

Baan 2: 7000. Die trekt ook 1000 heffingskorting eraf, je krijgt 6000/12 =500 uitbetaald waarover inkomstenbelasting wordt berekend.

Dan je aangifte. Je totale heffingskorting is nog steeds 1000. Je totale salaris is 20.000, maar er 2 keer de korting afgehaald. Dus je hebt maar over 18.000 belasting betaald ipv over 19.000. Dat verschil moet je dan betalen aan de belasting dienst. Om dit soort verassingen te voorkomen kan dit dus niet en kan maar 1 werkgever de korting toepassen.

Als jij die 20.000 bij 1 werkgever krijgt, heb je nog steeds 1000 korting. En betaal je nog steeds over 19.000 inkomsten belasting.

Het lijkt dan of je over je tweede baan meer belasting betaald. Maar je hebt gewoon een totaal jaar salaris en daarover krijg je een totaal bedrag aan korting en over de rest betaal je belasting.

Natuurlijk is dit sterk versimpeld. Maar in de basis is dit wel hoe het werkt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:05

Ooit een kleine bijbaan naast m'n normale werk gehad en de verrassing van de belastingdienst was om te janken. Ik had alleen bij m'n grote baan loonheffingskorting aan, dus kreeg voor t baantje ernaast al minder omdat er meer belasting afkreeg. En uiteindelijk kreeg ik ook nog een naheffing van 100en euro's. Onder de streep bleef er amper wat over als je dat per uur omrekenende voor een nacht baantje, dus er daarom mee gestopt. Snapte er ook weinig van, want we hadden t wel zo gedaan zoals t hoort. Ik zou t nu dan ook echt niet meer aandurven of de moeite vinden.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:44

Ik vraag me af of de werkgever er wel oké mee is dat jouw te jonge kinderen het werk uitvoeren terwijl ze jou hebben aangenomen?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:59

De beste indicatie geeft, berekenhet.nl Dit reken programma klopt muv heffingskortingen ivm partner en bij aowers ivm partner. De belastingdienst rekent altijd alle inkomsten bij elkaar op en in verhouding hou je van de krantenwijk per euro minder over.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:10

Even een andere vraag.
Hoe oud moet je zijn om wel een wijk op naam te hebben?