Herkomst vreemd "bass" geluid rond huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Herkomst vreemd "bass" geluid rond huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 03:19

Hoi!

Wetende dat Bokt vaak wel van vreemde raadsels houdt en ikzelf hier niet uit kom, besloot ik jullie maar eens in deze zoektocht te betrekken. ;-)

Het valt me op dat er regelmatig vreemde basstonen te horen/voelen zijn in en om het huis. De laagste voel ik vrij intens aan mijn trommelvliezen, echt een soort druk. Mijn zoon zei "ik hoor de boot van Sinterklaas". Het is dus zeker niet dat ikzelf gek aan worden ben... :+

De laagste toon gaat meestal na 8 seconden over in een hogere basstoon en begint na een aantal seconden opnieuw. Het houdt soms zeker een half uur aan. Tijdstippen zijn moeilijk te duiden. Afgelopen 24u in ieder geval rond 1:30, 4:00, 9:30, 17:00, 21:00. Kan dus ieder moment zijn. Wellicht overdag ook maar verbloemen straatgeluid en kinderen thuis het meer. Woon overigens in een huurwoning, jaren 80 dus niet extreem gehorig, hele wijk gelijke huizen, rustige plek in het dorp. Geen bijzondere industrie nabij.

Ik kom er niet uit wat het zou kunnen veroorzaken, willen jullie misschien eens met me meedenken?

Heb al gedacht aan:
- Muziek (niet ivm tijdstippen en te regelmatig)
- Machines in huis (geen andere systemen, plus geluid zelfde waarneembaar buitenshuis)
- Aggregaat o.i.d. in het klushuis (niet volledig uit te sluiten maar gezien buiten horen en niet constant niet aannemelijk)

balance
Moderator Over Paarden

Re: Herkomst vreemd "bass" geluid rond huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 05:37

Ik hoop dat je het geluid kunt achterhalen in ieder geval. Ik heb hier in huis ooit een irritant geluid gehad, bleek de oude rookmelder te zijn maar je wordt er knettergek van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 06:36

Boiler die werkt om te verwarmen? Die van ons heeft ook een specifiek geluid.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:03

Buren met een warmtepomp? Wat een kabaal kan dit geven! Buren bij ons iets verderop hebben er 1.Wij horen het bij ons thuis gelukkig niet, maar hun buren slapen er niet van!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:36

Warmtepomp...
Helaas zelfde ervaring, buren hebben een Warmtepomp...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:43

Als het een geluid is dat redelijk constant om de zoveel tijd terug komt dan zou ik denken aan een apparaat dat bijvoorbeeld verwarmt of iets op druk brengt. Een boiler bv, of airco/warmtepomp, maar bij die laatste heb ik nooit zo’n laag geluid gehoord.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:53

Hier thuis ben ik wel eens op zoek gegaan en bleek het eenmaal onze warmtepomp en eenmaal de wasmachine. Misschien de wasmachine van de buren?

Edit: M_aaike had hetzelfde idee haha.
Laatst bijgewerkt door Douce op 23-01-25 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:53

Een wasmachine van jullie of de buren? Bij ons had de buurman last van hetzelfde geluid en dat bleek onze wasmachine te zijn

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:57

Wij hebben op ons werk nu ook een warmtepomp wat een herrie kunnen die dingen maken, van brom tot fluit geluid.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:59

Ik dacht ook direct aan een boiler. Warmtepomp zoiets nog nooit vernomen.
Je hoort het dus ook buitenshuis? Elektriciteitshuisje? Buren met radio apparatuur of zenders/ontvangers? Of met hobbies in die richting?
Wasmachine of droger? Mijn hele huis trilt als ik die aanheb, maar ik heb een ouder huis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:00

Idd iemand in de buurt met een warmtepomp! Die kunnen echt lawaai produceren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:17

Windmolens? Die maken best veel lawaai, zwaar laag gedreun.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:23

Ik moet ook meteen aan een warmtepomp denken.

Verderop heeft iemand een warmtepomp die klinkt als een windturbine.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 08:48

Dank voor jullie ideeën! Met de wekker en het geluid is alweer aanwezig...

Wasmachine of apparaat voor kort gebruik denk ik niet gezien de tijdstippen en het constante.

Windmolens staan niet in de buurt.

Warmtepomp heb ik ook aan gedacht inderdaad, vooral omdat het geluid buiten net zo intens is als ik in fe auto zit en het dus eerder van buiten lijkt te komen dan uit een huis. Vraag me dan wel af waar, want de hele wijk is huurhuis en vrij hoog gehalte aan lage SES. Niet waar je zomaar een zelf aangeschafte warmtepomp verwacht. De straat rondom wel wat villa-achtige huizen dus dan zou ik daar eens moeten luisteren...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:01

Staat er wellicht ergens een stroomhuisje/transformatorhuisje? Misschien dat daar het geluid vandaan komt?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:01

Wij horen de airco van de buren altijd heel erg. Klinkt een beetje alsof er een zware vrachtwagen een eindje verderop staat de draaien.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:02

Geluid van een warmtepomp kan best ver dragen hoor. Of een airco, dat kan ook. Ik heb helaas ook veel van die apparaten in de omgeving. Buren naast me een warmtepomp, tegenover een airco. Buren daarnaast een airco en warmtepomp. Het is vaak een herrie, vooral overdag

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:15

Een compressor in een schuur die druk verliest en dan weer bijvult.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:25

Een warmtepomp heeft toch ook een buiten unit?

Wij hebben zelf een airco die ook verwarmt.
Buiten hoor je hem ook, maar niet heel ver.
Maar als ik in nog bed lig en mijn vriend zet hem in de ochtend aan lijkt het alsof ik hem hoor trillen op de muur. De eerder benoemde stationair draaiende diesel komt goed in de buurt.
Overdag hoor ik dat niet. Maar het kan niet anders dan dat hij het dan ook doet.

Maar als je geen vrijstaand huis hebt en de buren hebben een airco die verwarmt kan ik me goed voorstellen dat ze dat horen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:31

heb je de vraag al eens in de buurtapp gegooid? misschien zijn er meer mensen die het geluid horen, of weten waar het vandaan kan komen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:31

_San87_ schreef:
Staat er wellicht ergens een stroomhuisje/transformatorhuisje? Misschien dat daar het geluid vandaan komt?

Dit was mijn gedachte.
In het ouderlijk huis hebben wij dat ook wel gehad en dan kwam het uit het transformatorhuisje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:38

Apparaten die stroom opwekken of omvormen maken continu, dag en nacht, een zelfde geluid. Dus dat lijkt me sterk.

Als het om een airco of warmtepomp gaat dan kan het misschien gewoon worden opgelost door er dempers onder te zetten. Wij hebben twee airco units, bijna onder ons slaapkamerraam, maar die hoor je zelfs ‘s zomers met open raam ‘s nachts bijna niet doordat ze op dikke dempers staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:40

Allereerst :knuffel: dat zijn horror infra geluiden die oa als warmtepompen en aircos massaal gebruikt gaan worden onze woontoekomst voor koelen en verwarmen. -O- ;( Iets waar door veel promotors aan voorbij wordt gegaan. Die lage overal doordringende brom, soms pulserend, soms continue. Hoorbaar voor de ongelukkigen die het kunnen horen, voelbaar voor de meeste mensen. Het geluid draagt ver helaas ook en kan echt honderden meters verderop gemaakt worden.

Ik ben er erg gevoelig voor en mijn dystrofiebeen reageert er op ook wat betekend extra pijn. %) In nl helaas ook een aantal bij diverse achterburen aan de muur. Mijn grootste nachtmerie voor de toekomst -O-

Of iemand heeft een opblaasbare pop staan met agregaat en dan is het een tijdelijk iets.

Maar gruwelijk is het en soms ook niet te stoppen of te vermijden. Als het blijft aanouden kun je de gemeente vragen een geluidsmeting te doen om de bron op te sporen trouwens.

Ik heb dat aan de hand gehad met een stroomonderstation. Dat ongemerkt 55 db aan infrageluid produceerde voor mij net hoorbaar. _-:( voor de meeste andere omwonenden alleen onbewust voelbaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:48

Oh vervelend is dat altijd.... zijn er wellicht ergens werkzaamheden aan de weg of elders waar een aggregaat staat...?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:23

Het zou ook nog een omvormer van zonnepanelen kunnen zijn.