Hoe zijn jullie aan je hobby gekomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellover25

Hoe zijn jullie aan je hobby gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 14:19

Mijn verhaal komt nog, heb het nu even te druk.

Maar ik ben nieuwsierig hoe jullie hobby tot stand is gekomen.

Willen jullie dit met mij delen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:05

Ik had vanmiddag al een stipje gezet om hier mee te lezen, zelf vind ik het lastig om te antwoorden omdat ik het antwoord denk ik ook niet helemaal heb, of ik begrijp de vraag niet helemaal.

Als kind deed ik al veel tekenen, dat creatieve zit bij mij ook in de familie en dan kom je denk ik ook makkelijker en sneller in aanraking met goede uitleg (lees, je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden als je een familielid hebt die met de handen alles kan maken wat het hoofd verzint, als je zo iemand altijd om feedback kan vragen dan is dat mega helpend).

Van daaruit breidde het creatieve steeds verder uit, soms door vrienden die je aansteken omdat zij iets nieuws leuks hebben gevonden, soms domweg door rond te lopen in winkels en gewoon nieuwe producten te kopen en te proberen. Beurzen bezoeken, workshops volgen, online tutorials volgen.

Ik denk dat tegenwoordig o.a. pinterest een leuk platform is om met nieuwe materialen en creatieve ideeen in aanraking te komen

Jokonootje

Re: Hoe zijn jullie aan je hobby gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:08

Mijn hobby is hobby's verzamelen...
Dus tegen de tijd dat ik alles aangeschaft heb om lekker aan de gang te gaan is de interesse weer over.
Dus weer opzoek naar iets anders

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:15

Mijn vader zocht een leuk zomerkamp voor mij (en mijn zusje en broertje) toen ik een jaar of 9 was. Dat werd een ponykamp in Drenthe. The rest is history <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:36

Jazeker, en heel benieuwd naar die van jou :j

Hier ook iemand die vroeger graag kleurde en tekende maar op mijn 17e ongeveer stopte ik er helemaal mee, druk met andere dingen.
Bij een reünie van de middelbare (op heel jonge leeftijd besloot ik al dat ik met dieren wilde gaan werken) vertelde mijn tekenleraar dat hij een paar werkjes van mij als voorbeeld gebruikte in zijn lessen. Dat bleef in mijn achterhoofd zitten en wat jaartjes later ben ik gaan schilderen en niet meer gestopt :D
En een paar hobby's meer (gehad). Bijzondere taarten maken voor de verjaardagen van de kinderen. En daar kwamen taarten voor verjaardagen van neefjes en nichtjes bij. Sieraden maken (door mijn moeder). Fotografie, kleding/kostuums en headpieces enz maken voor fotoshoot's (door bokt).
En nu keramiek erbij door een vriendin die daarin hele mooie dingen maakt.

Maar het schilderen is dus gebleven en gaat als alles mee zit niet meer weg <3

Jokonootje schreef:
Mijn hobby is hobby's verzamelen...
Dus tegen de tijd dat ik alles aangeschaft heb om lekker aan de gang te gaan is de interesse weer over.
Dus weer opzoek naar iets anders

_O-

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:53

Ik ben zo iemand met meer hobby's dan tijd _O- Dus ik heb zomer en winter hobby's, afgestemd op het weer :')

Mijn meest tijdrovende 'hobby' is de sportschool. Ik doe 5 a 6 dagen per week aan krachttraining. Begonnen omdat sporten goed voor je is, ik kwam er achter dat ik echt gebouwd ben om zware dingen te tillen en sterker ben dan gemiddeld. Dat maakte het leuk, want ik ben vrij competitief ingesteld. Discipline werd routine en nu hoef ik niet eens na te denken over of ik ga trainen.

Hetzelfde geldt voor wandelen. Wandelen is goed voor me, ik begon realistische stappendoelen te stellen voor mijn gezondheid. Als je dan toch gaat lopen, doe het dan waar het mooi is en voila nu pak ik kansen om te wandelen in bossen.

Ik speel sinds kort gitaar. Ik wilde al jaren elektrische gitaar leren spelen. En in november besloot ik dat een proefles altijd kon. Dat vond ik hartstikke leuk en dus met mezelf afgesproken me er een jaar aan te committeren. Ik heb er gelukkig ook wel gevoel voor.

Andere hobby's zijn o.a. motorrijden, lezen, de bioscoop bezoeken, naaien, in de tuin werken.

Wat ze allemaal gemeen hebben is dat tijd geen rol speelt, mijn telefoon niet bestaat en als het gaat om vaardigheden: dat ik er aanleg voor heb waardoor het begin soepel was en ik met een positieve ervaring ben begonnen :) En dat begint met simpelweg proberen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:52

Paardrijden omdat ik gewoon een pennymeisje was, nou ja niet helemaal. Mijn ouders vonden paarden niets en motiveerden me ook niet. Misschien dat ik daarom geleerd heb m'n eigen gang te gaan als ik denk dat iets nodig is. ;)
Maar ik bleef paarden leuk vinden en heb zelfs eens een KANO gekregen in de hoop dat ik met de paarden zou stoppen (verzorgpony's). De eerste paar maanden werd de kano nog wel gebruikt, maar al snel niet meer en ging ik weer gewoon zoals voorheen naar de paarden :D

Schaatsen vond ik leuk en was ik goed in. Dus toen Kardinge geopend werd mocht ik eindelijk op schaatsen. Dit ergens tot m'n 18e gedaan, ik was goed genoeg om me af en toe eens voor een grotere wedstrijd of een NK te plaatsen, maar niet om de top te halen, dus toen raakte de lol er af. En paarden vond ik leuker. Ik ben wel toen ik zo ongeveer van schaatsen afgegaan ben lid geworden van de vereniging van de Friese elfsteden, want ik was toen 18. Ben nog steeds lid, maar er is nooit meer een tocht geweest (tijdens de laatste was ik 17 en mocht niet lid worden nog, dat kon pas vanaf je 18e).

Toen ik 26 was had ik de kans om een eigen paard te kopen. Die merrie heb ik al 20 jaar.

In 2003 raakte de verkering uit en mijn ex wilde (lees durfde) niet te vliegen, dus ik zocht een rondreis uit met een zo lang mogelijke vlucht zonder overstap. Dat werd Bangkok. Daarna was mijn liefde voor Azie geboren. Dat blijft het mooiste werelddeel. Maar eigenlijk werd ik hiermee reisgek. Ik hou van avontuur.

Omdat ik steeds moest liegen in het buitenland dat ik een duikbrevet had, maar die vergeten was, heb ik in 2010 maar eens een duikcursus gevolgd. Ik had er aanleg voor, want nooit was het iemand opgevallen dat ik geen brevet had. De cursus was dan ook een eitje en toen wist ik al van ik wil nu gewoon alle brevetten hebben. Ik kan er niet tegen als ze zeggen dat je maar tot 18 of 30m mag. Nee, ik bepaal zelf. (en eigenlijk is dat ook zo, want er is geen wet die iets voorschrijft, maar ik kreeg last van wijzende vingertjes toen ik zelf dingen ging doen zoals nachtduiken en diepe duiken maken).
Rijk was ik niet, maar de spaarloon kwam vrij en dat bood de mogelijkheid om al het geld om te zetten in duikcursussen. Dus toen heb ik m'n brevetten voor full trimix (100m diepte) en grotduiken gehaald. Grotduiken was gewoon voor er bij, want dan kon ik dat ook doen. Dat ik het leuk bleek te vinden wist ik niet.
Instructeur werd ik pas 3 jaar later met meer dan 800 duiken op de teller. En ook dat heb ik in stapjes gedaan zodat ik nu kan zeggen dat ik werkelijk in alles les mag geven inclusief instructeurs mag opleiden. Voor CCR cave was ik zelfs de eerste instructeur in Nederland.
Velen zeiden met duiken dat ik het niet kon en te snel ging, maar ik heb m'n eigen gevoel gevolgd, ik kon het dus toch wel.

Skien heb ik ook nog gedaan en vind ik nog steeds leuk, maar alleen op wintersport gaan vind ik niet leuk. Dus ik ga dan maar heel weinig. Ik heb toch vanaf m'n 17e ski ervaring en heb het mezelf aangeleerd. Ook hier had ik een bovengemiddeld gevoel voor.

Als ik het geld had, dan had ik een vliegbrevet. Vorig jaar 4 vlieglessen genomen om het eens goed te proeven, maar wat is dat mooi zeg dat vliegen in een Cessna. Helaas is het echt te duur.

Onderwaterfotografie ben ik in 2019 mee begonnen en inmiddels ben ik al naar een WK geweest. Geheel zelf geleerd, geen enkele cursus voor gevolgd. En ben momenteel op 1 onderdeel de huidige Open Belgisch kampioen als Nederlander :D (en had nog een 3e plek, en op het NK een 2 en 3e plaats).

Het is wel zo dat bij veel hobby's ik een soort competitie element nodig heb. Op het moment dat ik het hoogst haalbare gehaald heb verdwijnt vaak de motivatie. Dat heb ik met onderwaterfotografie ook wel wat, er is niets meer wat ik nog kan halen zeg maar. Het WK is het hoogst haalbare, een prijs in de groene camera heb ik gehad (daarna niet meer meegedaan, want tja, heb mezelf bewezen zeg maar), enz. Ik weet op dit moment niet of ik dit jaar weer mee ga doen met fotowedstrijden.

Met hardlopen wil ik een marathon lopen, dat wil ik linksom of rechtsom doen, en waarschijnlijk weet ik niet of ik daarna nog motivatie hou om door te gaan. Maar ik heb de afstanden tot en met de halve gelopen en tja, ik weet niet wat ik dan moet doen. Ik blijf langzaam, dus dan moet de verbetering uit de afstand komen. Na de eerste halve heb ik nog 2 halven gelopen en toen kwam ik wel in een soort dal, want tja, ik had m'n doel bereikt, maar wat nu verder?

Ik heb vroeger ook nog blokfluit, cornet, bugel en trompet gespeeld en nog een practise chanter. Heb wel wat blokfluitles gehad, maar omdat we net verhuisd waren waren m'n klasgenoten al een groep verder. Ik heb dus toen mezelf het versneld geleerd zodat ik na 6 weken ook in de gevorderden groep kon komen. Nu doe ik weinig meer met muziek, heb alleen nog een paar Penny whistles liggen, maar mijn experiment hier mee is mislukt. Ik wilde voor een onderwatervideo zelf de muziek maken en dan meerdere lagen en dus stemmen over elkaar leggen. Maar de akoestiek in mijn woning is te slecht, het klinkt niet. En om nu ergens een studio te huren gaat me te ver. Ook mis ik dan nog de drum, want alleen een fluit is toch karig.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:55

Ik denk dat TS tekenen als hobby bedoelt door waar het topic staat?

Hier door Bokt begonnen. Ik deed mee met een challenge om elke dag te tekenen. Aan het eind van januari ontdekte ik het tekenen met kleurpotloden en vanuit daar bleef dat hangen. Ik heb ook alle vormen wel geprobeerd inmiddels.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:02

Selina schreef:
Ik denk dat TS tekenen als hobby bedoelt door waar het topic staat?

Hier door Bokt begonnen. Ik deed mee met een challenge om elke dag te tekenen. Aan het eind van januari ontdekte ik het tekenen met kleurpotloden en vanuit daar bleef dat hangen. Ik heb ook alle vormen wel geprobeerd inmiddels.

Er worden toch meer hobby's besproken bij uit de kunst :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:06

Muziek maken is toch ook een hobby ik speel in een schotse folkband en in een internationale pipe band.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:52

Als kind natuurlijk getekend, en toen ik de leeftijd had dat ik een account op social media mocht zag ik hoeveel er mogelijk was met tekenen en ben ik het veel meer gaan doen.

En sinds kort doe ik aan zwaardvechten, daar kreeg ik een uitnodiging van via Bokt. Waar Bokt wel niet goed voor is :+ :))

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:56

Mijn vriend heeft mij recentelijk geholpen aan een zeer dure nieuwe hobby: lego bouwen. Lego heeft enorm veel leuke pakketten, vind het heerlijk er af en toe een uurtje voor te gaan zitten om mijn hoofd leeg te maken. Helaas zijn lego sets niet goedkoop, maar heb mijn eerste set dus van hem gekregen als kerst cadeau :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:00

marleen_usar schreef:
Muziek maken is toch ook een hobby ik speel in een schotse folkband en in een internationale pipe band.

Wat gaaf! Ooooo flower of Scotland :)ddd Mijn man en ik zijn dol op Schotland en Schotse folk <3 (hebben een heel brede muzieksmaak overigens) :D Waar treden jullie zoal op?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:03

Muziek is zeker een hobby. Ik doe er weinig meer mee, maar heb er echt wel plezier aan gehad. Ik heb wel eens op een doedelzak gespeeld omdat mijn zusje er 1 had, maar dat is best lastig. Je begint ook niet met alle pijpen open. Ik ben zeg maar niet verder gekomen dan de practise chanter, haha. Zelf geleerd omdat mijn zusje les had. Die speelt ook allang niet meer en haar doedelzak is allang weer verkocht.

En je weet het he, er hoort niets onder de kilt ;)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:41

Omdat dit topic op de Huiskamer hoort verplaats ik hem daarheen.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 22:21

Alle hobby's zijn welkom.

Als kind zijnde was ik heel erg van tekenen, kleuren, strijkkralen, mini steck, breien, borduren en kubussen vouwen.

Ik heb de kunstige genen van mijn ouders.

Opgegeven moment het borduren van mijn moeder overgenomen en zeker 5 schilderijen afgemaakt.

Heb een tijdje gehaakt.

Vorig jaar het tekenen weer helemaal ontdekt en wordt steeds beter.

Mijn kunst brein heeft uitdaging nodig dus doe veel verschillende dingen.

Ben nu ook bezig met kaartjes makrn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:57

Essie73 schreef:
Omdat dit topic op de Huiskamer hoort verplaats ik hem daarheen.

Oh ik heb net getemd omdat ik huiskamer een vreemde plek vond voor een algemene vraag :+

Ik heb momenteel te weinig tijd voor mijn hobby's maar ook ik heb winter en zomerhobby's. Eigenlijk ontstaan door er mee in aanraking te komen vanuit vroeger.

Moet wel zeggen dat ik geen hobby's heb die op uur en tijd moeten want moeten is hier een allergiewoord.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 23:26

Ik denk dat bij velen het woord MOETEN no go is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 07:05

@Jis we gaan ieder jaar in juni naar Normandië voor de herdenken van o.a DDay. Dit jaar zijn de herdenkingen in en rond Apeldoorn omdat Nederland 80 jaar geleden werd bevrijd. Er zijn 20 pipe bands uitgenodigd.
Een doedelzak leren spelen in inderdaad moeilijk daarom speel ik tenor drum dus ik draai met mijn stokken in de lucht.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:30

Ezellover25 schreef:
Ik denk dat bij velen het woord MOETEN no go is.

Ach in een zekere zin hoort het bij diverse hobby's, zeker in teamverband als anderen van je afhankelijk zijn. Ik ga er alleen niet zo lekker op :') .

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:37

Na een tip van een oplettende gebruiker zet ik dit topic door naar Leven zonder paarden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:51

Ik heb het knopen en met touwtjes werken in de genen. Mijn vader was ook altijd aan het knopen. Ik heb na zijn overlijden al zijn knoopboeken gekregen, evenals al zijn andere touwspullen. Toen ben ik overgegaan op paracord knopen, dat vond ik wel leuk. Maar niet leuk genoeg.
Toen overgegaan op macrame, dat vond en vind ik nog steeds heel leuk en doe ik nog veel mee, maar het allerleukste vind ik micro macrame. Heerlijk dat gepriegel om mooie dingen te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:56

Een van mijn hobby's is naaien en kleding maken.
Ik denk dat ik dat van mijn moeder heb, zij maakte vroeger al kleding voor mij en maakte ook jurken voor mijn barbie's.
Zelf ging ik als kind dan aan de slag met restjes stof en naald en draad, ook voor mijn barbie's. Toen ik wat ouder was heeft mijn moeder me geleerd hoe ik de naaimachine kon gebruiken. In mijn tienertijd toen ik mijn eigen pony had ben ik arabjsche showhalsters gaan maken en verkopen op bokt.
Rond mijn 20ste ben ik actiever aan de slag gegaan met het maken van kleding. Inmiddels maak ik ook kleding voor mijzelf en vrienden/familie wat ook echt draagbaar is. Het proces van het eerste kledingstuk totdat het goed genoeg was om te dragen heeft zeker wel 4 jaar geduurd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:09

Ooit mee gegaan met boulderen, en dat was leuk!
Nu uitgegroeid tot buiten klimmen en als hobby ook wat lesjes geven :') .
Wel een dure hobby trouwens. Klimmen…

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:15

Ik heb ook meer interesses dan tijd en geef meestal alles wat mijn vrienden of ouders doen wel een kans. Hierdoor heb ik doorheen de jaren best wel wat hobbies gehad, maar slechts enkele zijn nog van toepassing:

*paardrijden: omdat ik van jongs af een "dierenpastoor" was volgens mijn ouders en gezeurd heb totdat ik op paardrijles mocht en dit interesse en liefde is alleen maar verder gegroeid in de voorbije +30 jaar

*muziek: als kind door mijn ouders aangemoedigd om viool te leren, maar gezien dit niet "populair" bevonden werd na 5 jaar overgeschakeld naar dwarsfluit en naast muziekschool ook in de harmonie gestapt. Klarinet erbij genomen en uiteindelijk na 13j muziek gestopt wegens tijd en interesse gebrek.

* beste vriendin deed aan gymnastiek, dus ging ik mee naar de les. Maar toen mijn moeder na 3 jaar besefte dat dit slecht was voor de groei en rug (zat op 7u "keurturnen"/week) ingeschreven voor ballet. Maar dit heb ik na 3 jaar zelf opgegeven. Al heb ik op latere leeftijd nog wel opnieuw danslessen gevolgd voor disco en swing/jive, omdat ik dansen algemeen wel leuk vind.

* lezen: van zodra ik kon lezen altijd boeken verslonden, totdat het door school en verplichte leeslijsten niet langer "leuk" was en mijn paard teveel tijd kostte. Maar na mijn studies terug begonnen met lezen en weer even zeer verslaafd. Vind het een leukere tijdsbesteding dan tv kijken

* koken: beginnen koken omdat mijn moeder een bar slechte kok was en mijn grootmoeder altijd zo'n lekkere varianten. En mijn liefde voor eten en het feit dat ik het prep werk gewoon leuk vind, maakt dat ik nog steeds graag kook als er voldoende tijd is of reden voor speciale dingen uit te proberen.

*handwerk: op school leren borduren, haken en breien en als mams en tante dan de winteravonden al breiend of hakend spenderen, tja, dan doe je toch gewoon mee. Maar als volwassene is dit iets waar ik geen tijd voor vrij maak tenzij ik een bepaalde trui of cardigan wil, maar die ik niet vind in de kwaliteit "wol" die ik wil of om bv een vriendin te helpen met een amigurumi projectje.

*hondenshows: omdat de fokker van mijn hond en vriendin dit graag deden, ben ik 4-5jaar mee op showtraining en expo's geweest.

* tennis: door de hele hype in België met Kim Clijsters en Justine Henin, op les gegaan en toen mijn toenmalig vriendje mee wilde, hebben we dagen op het tennisveld gespendeerd. Maar toen de relatie voorbij was, was ik ook mijn tennispartner kwijt natuurlijk. hetzelfde voor squash: een vriendin wilde gaan en toen zij een relatie kreeg, had ze geen tijd meer.

* hardlopen, zumba, ropeskipping, zwemmen: het leek leuk of een goede manier om iets aan onze conditie/fysiek te doen, maar van zodra de vriendinnen niet langer tijd hadden en mijn stok achter de deur weg was ook gestopt.

* met periodes teken of knutel ik ook wel

Voor mij zijn hobbies voor een groot stuk sociale activiteiten en zijn alleen de paarden (en rijden), lezen en koken de vaste waardes.