Hoewel ik koken erg leuk vind, heb ik er door de week weinig tijd en motivatie voor. Nu heb ik mezelf voorgenomen één keer in de week iets leuks/uitgebreids/fancy te koken, om het plezier weer wat terug te vinden. Dan mag het wat meer geld en tijd kosten. Ik ben alleen nog een beetje inspiratieloos. Ik ben benieuwd naar wat bokt kookt als het iets uitgebreider mag zijn! We zijn met z'n tweeën en ik houd vooral van Italiaans en Aziatisch eten.
Ik volg. Maar wat vind je wat uitgebreider? Meerdere gangen, of meer bereidingstijd?
Ik hou zelf heel erg van knoflookspaghetti.
Spaghetti Knoflook Peper Spinazie a la crème Parmezaanse kaas Peterselie En een perfect bereid stuk zalm erbij
gelato
Geplaatst: 20-01-25 21:51
Ook benieuwd wat je onder 'uitgebreider' beschouwd, ligt natuurlijk erg aan de wijze waarop je nu kookt.
Erg lekker, met wat luxere ingrediënten, vindt ik een roompasta met gamba's, varkenshaas met appel, brie en honing uit de oven, een lekkere gegrilde zalm met soja/honing saus.
Je zegt o.a. van Aziatisch eten te houden, het kan dan ook leuk zijn te experimenteren met ingrediënten van de toko zoals crispy chili olie, gochujang, vissaus, etc. Ben zelf ook een grote fan van de Vietnamese keuken; denk aan eigen gemaakte rijstvel loempias (kan zowel als 'salade' rauw (spring rolls) of lekker gefrituurd) met andere bijgerechten erbij. Voor italiaans kan je bijvoorbeeld een ravioli stamp kopen en experimenteren met zelf ravioli maken. Als je de tijd hebt niet erg moeilijk en met simpele ingrediënten te doen!
Bienotje
Geplaatst: 20-01-25 22:00
Uitgebreid, fancy ligt eraan hoe je dat ziet. Duurder segment vlees (Biefstuk, paar minuten gepiept) of juist lang garend stoofvlees qua moeite? Aantal bijgerechten/ dessert erbij of juist met bijpassende wijn. Thema als wild, mosselen, aspergeseizoen?
Soep of amuse vooraf? Of gewoon inspiratie om Aziatisch meerdere bijgerechten. Zelfgemaakte nasi goreng met fou Yong hai, babi pangang of wat dan ook?
Nicky toet heeft ook wel wat video's van originele recepten met mooie ingrediënten (zonder pakjes, zakjes, blikjes). Misschien ook leuk voor inspiratie.
Inderdaad wat vind je fancy? Dure ingrediënten of een bewerkelijk recept? Lekker zelf een rendang maken, zelf sushi maken? Ik kook in het weekend graag uit de boeken van Meera Sodah of Ottolenghi. Fancy is voor mij vaak bewerkelijk of duurt lang. In het weekend maak ik ook graag een hele kip uit de oven. (Met een lekkere Franse scharrelkip, helemaal ingesmeerd en gevuld met olie, boter, salie en citroen.) Heerlijk met perfecte aardappeltjes uit de oven en groenten naar keuze. De een vind het fancy de ander heel simpel.
Olikea
Geplaatst: 20-01-25 22:24
Als ik uitgebreid kook, dan ga ik vaak voor vis, bijvoorbeeld een lekkere vispan, en dan met zelfgebakken naan broodjes.
Of zelf pasta maken. Ik maak de recepten niet per se ingewikkelder, maar ik probeer dan alles zelf te maken.
Ik zie dat ik iets duidelijker had moeten zijn, maar jullie komen wel met allerlei leuke ideeën! Eigenlijk vind ik zowel iets duurder segment wat ik zo niet zo snel zou kopen (bijv. grote gamba's, krab etc) als echt even wat werk (zelf pasta maken), als langere doorlooptijd (stoof) goede suggesties. Zelf pasta maken heb ik af en toe wel gedaan, veel werk maar ook heel leuk. Dus van alles aan ideeën is welkom!
Ik kook graag de recepten van Ottolenghi. Ze zijn soms wat bewerkelijk en ingrediënten die niet standaard zijn, maar het is wel altijd echt heel erg lekker, divers, verrassend en kleurrijk. Via zijn Instagram deelt hij ook veel recepten. En hij heeft ook veel vega/vegan opties waarbij je het vlees echt niet mist.
Een topic naar mijn hart! Ik kook heel graag, en bij het zoeken van recepten kom ik vaak recepten tegen met omschrijvingen als, weinig ingrediënten, klaar in 15 minuten, maar dat is het tegenovergestelde van wat ik dan zoek. Als ik straks thuis ben, zal ik nog wat recepten zoeken om hier te plaatsen!
https://www.hellofresh.nl/recipes/salti ... 32ac017134 Mijn go-to uitgebreid koken recept. Ik maak er dan vaak sperziebonen bij, omdat ik geen grote liefhebber ben van rucola. De tomaten laat ik lekker zacht stoven, een succesrecept wat mij betreft.
Komt al veel leuks voorbij, dank jullie wel! Ik ga volgende week in ieder geval Butter Chicken maken (zelf naan maken enzo), daar word ik altijd erg blij van. Zo lekker!
Bij mij zit het fancy toch vooral in het mooi opmaken van borden. Je eet immers ook met je ogen. Verder biedt pinterest altijd wel mooie inspiratie voor lekkere en mooie recepten.
Ik houd ook van Italiaans koken, liefst voor vrienden of familie en ik vind de boeken van Cucina Maria super fijn. 4 gangen menu’s met niet te veel ingrediënten, maar juist kwaliteit staat centraal en hoewel de recepten makkelijk zijn, is het resultaat altijd erg smakelijk en ‘fancy’.
Hoewel ik vanavond alleen ben, heb ik toch wat black-tiger-garnalen gehaald en ga ik zelf spaghetti maken met garnalen, knoflook en geroosterde groente, en een roomsausje is mijn bedoeling. Ik wilde wat andere schaaldieren maar het is niet echt het juiste seizoen.
Door het bakken zijn de wasabi noten helemaal niet meer pittig, de smaakcombinatie is zo ontzettend lekker! Wij serveren altijd (ei)noedels erbij zoals in het recept wordt gesuggereerd.
Voor wie van Italiaans koken houdt is het kookboek Made in Italy van Giorgio Locatelli ook heel fijn! Of gewoon De Zilveren Lepel. Het Italiaanse standaard kookboek. Maar de uitleg is summier. Bepaalde basiskennis wordt wel verondersteld.
Ik heb onlangs nog een risotto met porchini paddenstoelen gemaakt van Locatelli toen vrienden kwamen eten. Heb er totaal 4uur over gedaan. Maar het was goddelijk. Ergens zo simpel, maar zo puur en rijk van smaak.