Verbouwen, wie denkt er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Verbouwen, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 11:10

Volgend jaar wil ik met mijn huis aan de slag. Mijn huidige situatie is als volgt:
Afbeelding

Disclaimer: ik ben niet heel goed met het programma dus het klopt niet perfect. In de hal zit het toilet, dat deels ook in het washok overloopt. Achterin het washok staat koelkast en wasmachines.

De deur linksboven gaat de garage in. De deur rechts ernaast de oprit op. Aan de linkerkant is ook mijn tuin, toegankelijk via de andere linkerdeur daar.

Bezoek komt vrijwel altijd Achterom via de oprit. Dat betekend dat ze via het washok mijn huis in komen, wat me irriteert. Bovendien wil ik de achtertuin meer bij het huis.
De achterpui moet vervangen worden.

Zelf kom ik met het volgende idee, maar ik ben benieuwd of bokt slimmere suggesties heeft:

Afbeelding

Bezoek komt dan voortaan via de garage binnen. De deur naar de tuin zou dan zelfs bij voorkeur nog vervangen worden door grote schuifdeuren zodat die deur ook vervalt. Het washok is dan nog toegankelijk via de keuken en niet meer via de aanbouw/serre.

Ik merk alleen dat ik nu een luxeprobleem krijg, namelijk ruimte. Waar zet ik de eettafel? De aanbouw zou "logisch" zijn, hoewel ik daar ook wel relax zou willen kunnen zitten. De woonkamer wordt dan ineens immens groot als er geen eettafel meer komt.
De keuken is nog vrij nieuw en wil ik niet veranderen of verplaatsen!

Wie oh wie denkt er met me mee?

Yessy

Re: Verbouwen, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:20

Als je de keuken niet wil aanpassen dan denk ik dat dit wel de meest logische en eenvoudig aan te passen indeling is. Haal je een draagmuur weg?want dan krijg je mogelijk wel een kolom ergens (vermoedelijk een verdikte muur bij de meest rechter barkruk) om de stalen balk te kunnen plaatsen.

Ik zou bij de achterdeur een mooie inbouw garderobe neerzetten zodat je visite niet het hele huis door hoeft met schoenen en jassen. En dan een lange eettafel, mooie plant of iets op het deel dat je niet dagelijks in gebruik hebt. En dan in de woonkamer twee plaatsen om te zitten: een tv hoek en dan een 'rustige' zitplaats met bijvoorbeeld een grote boekenkast, haard, of iets anders wat het knus maakt. Ik vind dat altijd het toppunt van luxe, dat je bij iemand op bezoek gaat (want zelf heb ik er helaas geen plek voor) en lekker op de bank crasht zonder zo'n lelijke tv in je ooghoek.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:21

Ik zou de eettafel in de aanbouw zetten, lekker in de lengte, wat een ruimte, geweldig!

De keuken wordt dan in eerste instantie ietwat kaal. Je zou er een kast voor de muur kunnen zetten zodat je iets meer kastruimte hebt samen met wat mooie planten.

Fijne, brede looppaden zijn zoveel waard!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:33

Waar bedoel je een kast te zetten @lies_sparkle?

@yessy: goed idee die garderobekast! Dankje!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:44

Tegen de wasruimte aan vermoed ik

Denk dat ik zoiets zou doen. In het gedeelte rechtsonder kun je dan kijken wat je wil. Een zithoek zoals Yessy aangaf, een hobbygedeelte als je een hobby hebt die wat plek inneemt, wellicht een bureau / thuiswerkplek, etc

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:27

Ik zou aansluitend aan de garage een bijkeuken maken met een garderobe voor jassen en schoenen. Ook handig als je huisdier(en) hebt of krijgt. Daar zou ik dan ook een schuifdeur (groen) maken naar het washok. Krijg je bezoek schuif je de deur dicht, en anders is het een mooie grote ruimte.
Op de muur waar nu de deur zit krijg je dan ruimte voor een kastenwand en/of een vouwtafel. Je kan er bijv een keukenblokje inzetten zonder gootsteen. In de kasten krijg je de wereld aan bergruimte en het aanrechtblad kan je gebruiken als vouwtafel.

In de keuken krijg je dan ruimte voor als je in de toekomst je keuken weer eens wil (of moet) vernieuwen.

Eettafel moet je even mee puzzelen. Waarschijnlijk is een ronde/ovale tafel ook een mooie optie. In de kamer een leuke relaxhoek of chillhoek voor je kinderen.

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:35

Dat klinkt ideaal roodvonk, maar ik denk dat dan de tafel nauwelijks meer past. Hij staat nu op jou plaatje midden in mijn keukenblok ;)

Die thuiswerkplek klinkt ook nog ideaal, ik werk veel thuis en doe dat nu gewoon aan de keukentafel.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:39

Oh, is dat je keukenblok :')
Ik dacht dat het een tafel was. Y;(

Het is niet op schaal hè, ik heb ook maar wat getekend.
Meten is weten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Verbouwen, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:55

Ik neem aan dat de kamer van 7,51m2 de hal is?

Ik moest even goed kijken, maar in de huidige situatie heb je geen deur/doorgang van de grote kamer links naar de keuken en de kamer rechts? Lijkt me goed om dat te gaan realiseren. Zodat je vanaf de oprit meteen de woonkeuken in komt. Ten minste, dat is wat ik ervan zou maken :).

Mits het ook kan omdat de muur tussen de keuken en de kamer denk ik een buitenmuur is? En daarmee meestal dragend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 18:22

Roodvos schreef:

Meten is weten!

Nee keukenblok met 3 barkrukken haha. Met water en kookpunt dus wel essentieel :D

_San87_ schreef:

Ik moest even goed kijken, maar in de huidige situatie heb je geen deur/doorgang van de grote kamer links naar de keuken en de kamer rechts? Lijkt me goed om dat te gaan realiseren. Zodat je vanaf de oprit meteen de woonkeuken in komt. Ten minste, dat is wat ik ervan zou maken :).

Mits het ook kan omdat de muur tussen de keuken en de kamer denk ik een buitenmuur is? En daarmee meestal dragend.

Ik begrijp je niet helemaal denk ik.
7.51m2 is inderdaad mijn hal. Mijn huiskamer is nu rechts, dus dat loopt door.
Vanuit de tuinkamer (grote kamer links) moet je door het washok naar de keuken naar de woonkamer.
Vanaf de oprit kun je in de huidige situatie in de tuinkamer komen, in mijn nieuwe situatie zou dat niet meer kunnen, dan zou bezoek door de garage moeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:42

secricible schreef:
Roodvos schreef:

Meten is weten!

Nee keukenblok met 3 barkrukken haha. Met water en kookpunt dus wel essentieel :D

_San87_ schreef:

Ik begrijp je niet helemaal denk ik.
7.51m2 is inderdaad mijn hal. Mijn huiskamer is nu rechts, dus dat loopt door.
Vanuit de tuinkamer (grote kamer links) moet je door het washok naar de keuken naar de woonkamer.
Vanaf de oprit kun je in de huidige situatie in de tuinkamer komen, in mijn nieuwe situatie zou dat niet meer kunnen, dan zou bezoek door de garage moeten.

Ik probeerde de huidige situatie te snappen, haha.

Bezoek door de garage lijkt me prima, je wint vooral heel veel door de muur tussen tuinkamer en keuken door te breken. Mits dat kan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:50

Vind het idee van Roodvos voor de entree en de schuifdeur naar washok wel heel praktisch!
Je zou ook een tafel kunnen maken die aansluit bij je huidige spoeleiland? Laag of eventueel hoog met dan hoge goed zittende barstoelen eromheen (die bestaan :j)?
Leuk om te puzzelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 20:11

@san87:
Als mensen nu Achterom komen moeten ze zo lopen. Dat is ook mijn grote irritatie :D
Afbeelding

In de nieuwe situatie wil ik inderdaad die muur tussen tuinkamer en keuken weghalen. Maar dat is idd een dragende muur dus zal een ding worden.

Het nadeel bij roodvos is dat ik vanuit keuken regelmatig het washok in ga. Er staat een koelkast en er is veel kastruimte daar gemaakt. Die doorloop weghalen is daardoor niet praktisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:15

secricible schreef:
@san87:
Als mensen nu Achterom komen moeten ze zo lopen. Dat is ook mijn grote irritatie :D
[ Afbeelding ]

In de nieuwe situatie wil ik inderdaad die muur tussen tuinkamer en keuken weghalen. Maar dat is idd een dragende muur dus zal een ding worden.

Ja, ik kan goed snappen dat je dat irritant vindt :=.

Weghalen van de keukenmuur zal vast wel kunnen, dan moet je gaan stutten met een dragende balk, oid. Kan een architect je goed mee helpen :j.

Ik zou de doorloop vanuit de keuken naar het washok ook niet weghalen. Lijkt me juist ideaal. Een kastenwand waar de wasmachine en droger instaan lijkt me wel echt ideaal.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:01

secricible schreef:
@san87:
[ Afbeelding ]

Het nadeel bij roodvos is dat ik vanuit keuken regelmatig het washok in ga. Er staat een koelkast en er is veel kastruimte daar gemaakt. Die doorloop weghalen is daardoor niet praktisch.

Het kan wel, als je die muur 80 cm naar achteren kan verplaatsen. Dan zou je daarvoor je koelkast en berging kunnen hebben en wordt je washok een meter minder diep, maar is die alleen nog voor de was. Eventueel zou je de huidige muur dan kunnen vervangen door een inbouwdeel in dezelfde stijl en kleur als je keuken, met inbouwkoelkast :)