Hoe verf (waterbasis) uit wollen trui krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Hoe verf (waterbasis) uit wollen trui krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 08:59

Hoihoi,

Tijdens het verven met de kinderen is er wat blauwe verf (op waterbasis, die van de Action) op mijn wollen trui gekomen. In de gewone was (30 graden wolprogramma) is het er helaas niet uitgekomen.

Ik kom verschillende tips op Google tegen, maar wat doet bokt tegen zulke vlekken?

Afbeelding

Ik zou het zonde vinden om de trui te verpesten, het is een fijne trui.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:23

Ik kreeg dat soort vlekken er helaas niet uit

verootjoo

Re: Hoe verf (waterbasis) uit wollen trui krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:26

Dat moet je voor het in de was gaat met koud water uitwassen en dan in de machine doen. Ms lukt het nu ook nog wel met koud water en groene zeep of ossengalzeep.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:55

Ik heb het helaas moeten opgeven ook. Als je het er gelijk uitspoelt als de verf nog nat is, dan lukt het wel. Maar later is heel erg moeilijk. Ik heb aceton en spiritus geprobeerd, ossegal, vanish, heter wassen ander programma, hele nacht weken. En nu dus de trui weggegooid omdat ie niet te redden was.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 09:59

Hmm de reacties zijn niet heel veelbelovend helaas, niet waar ik op had gehoopt :+
Dan wordt het maar een ‘thuiswerk/chill-trui’, wil m ook niet wegdoen namelijk.

Ik heb m namelijk niet meteen schoongemaakt en t is nu weken geleden inmiddels, dus dat gaat m dan niet meer worden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:40

Kun je niet een poging doen om heel de trui te verven met textiel verf *D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:42

Aangezien het een witte trui is zou je het misschien met bleek kunnen proberen lokaal op die plekjes?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:11

Ik denk niet dat je het er uit gaat krijgen. Maar is dat erg? Ja, het is jammer, maar de trui is verder niet versleten. Als mij zoiets overkomt, dan draag ik de kleding gewoon totdat het af is, ook gewoon als ik ergens naartoe ga. Het blijft voor mij hetzelfde kledingstuk. Ik vind het jammer, maar zal het er niet om weg doen.

Met bleek krijg je het er niet uit, dan krijg je nog meer verkleuringen is mijn ervaring.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:14

Soms helpt een beetje krabben ook als het goed droog is.
Een keer goed doorlaten weken in groene biotex schijnt ook te helpen, maar als je hem al eens gewassen hebt weet ik niet of het nog lukt daarmee.
Met andere noodgrepen maak je zo'n trui alleen maar kapot.

Na een paar keer gewoon wassen vervaagt het pigment ook, maar blauw op wit is wel iets wat je vrij lang nog kunt zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:50

Heel vroeger leerde je mazen op school ;)
Eerst moest je een pannenlap breien en dan knipte de juf er een gat in (heb het er nog psychisch moeilijk mee :D) en dan moest je dat weer dicht mazen.

Het zal -vanwege de andere wol- altijd wel iets zichtbaar blijven, maar het blauwe ben je dan iig kwijt :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:54

Blauw verven. Heb je een nieuwe trui. :+

Mijn ervaring is helaas ook dat dit soort dingen er niet meer uitgaan als ze zo uit de wasmachine komen.. :(

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 06:31

Het korte antwoord: niet.

Het lange antwoord: Als het een wollen trui is, dan zou ik hem verven met een textielverf die voor wol geschikt is, zoals bvb de producten van Ashford. Goed de verpakking lezen! Liefst in een xxl pan (weckpan bvb) op het vuur, dan het je wat meer controle ivm vervilten. Een kleur die donkerder is dan de verfvlekjes gaat goed werken. Ik zou voor iets van groen of blauw gaan, of paars. Bij roodtinten heb je de kans dat je de vlekjes nog blijft zien, maar dan paarsig (want blauw+rood), en bij geeltinten krijg je een vlek in een vieze poepkleur of groenig. Met een pan op het vuur en 100% wol kan je zelfs creatief worden en voor een dipdye gaan, zodat je een kleurverloop krijgt. Weggooien kan altijd nog!

Het out-of-the-box antwoord: Zelf ook eens losgaan met de verfdoos van de action en flink wat extra vlekjes maken?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 06:38

Al terpentine geprobeerd?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 06:42

Terpentine en wasbenzine en dat soort onzin zou ik heel voorzichtig mee zijn!

Deze verf is waarschijnlijk een watergedragen kleurstof, en geen pigment. Dat is waarschijnlijk al in de wolvezel getrokken. Dat ga je er niet meer uitkrijgen, of in elk geval niet volledig. Als je met allerlei chemicalien gaat klooien (die overigens niets doen, want terpentine is bedoeld om een verf op basis van aardolie op te lossen, en dat is dit hoogstwaarschijnlijk niet) dan heb je kans dat je de vezels beschadigd. Voordeel van een kleurstof; de vlek gaat vermoedelijk door licht en bij vaker wassen nog wel vervagen. De verf van de action is over het algemeen niet super lichtecht en kleurvast namelijk.

Aanvulling: bleek gaat gegarandeerd de vezel aantasten. Dat zou ik sowieso niet proberen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:01

Omdat wol een natuurlijke vezels is trekt dat echt helemaal in de vezels en is het er eigenlijk niet meer uit te krijgen..
Je kan hem naar een stomerij brengen, soms hebben die nog truukjes voor bepaalde vlekken. En anders zou ik hem in de textielverf gooien zoals hierboven ook al wordt geopperd. Heb je wel een andere kleur trui maar prima draagbaar.
Je kan m ook apart houden voor je creatieve klusjes, laat m dan maar helemaal bont worden. Heb je het iig wel warm.
En anders weg doen of recyclen
Ik gok dat ik zelf er een creatieve klustrui van zo maken. Puur omdat ik te lui ben om te verven :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:18

VillaNeusjes schreef:
Omdat wol een natuurlijke vezels is trekt dat echt helemaal in de vezels en is het er eigenlijk niet meer uit te krijgen..
Je kan hem naar een stomerij brengen, soms hebben die nog truukjes voor bepaalde vlekken. En anders zou ik hem in de textielverf gooien zoals hierboven ook al wordt geopperd. Heb je wel een andere kleur trui maar prima draagbaar.
Je kan m ook apart houden voor je creatieve klusjes, laat m dan maar helemaal bont worden. Heb je het iig wel warm.
En anders weg doen of recyclen
Ik gok dat ik zelf er een creatieve klustrui van zo maken. Puur omdat ik te lui ben om te verven :')

Bij mij bleef het zelfs gewoon een nette trui die ik ook voor net aan zou doen. Echt, je gaat niet een goede trui voor zoiets kleins afdanken. Dat is pas zonde en slecht voor het milieu. En het valt echt niet op. Vaak erger je je zelf er meer aan dan een ander. Een ander denkt hooguit, oh, een vlekje van knutselen of klussen, ben ik niet de enige die zoiets overkomt. Niets om je voor te schamen en dus kun je het nog gewoon dragen.
Heb laatst secondenlijm in een bijna nieuwe spijkerbroek geknoeid. Die broek blijft gewoon mijn netste en nieuwste spijkerbroek hoor. Valt ook amper op vind ik. Niemand heeft er nog wat van gezegd. Dus je ziet mij dan rustig op een feest, in een restaurant, of wat dan ook lopen met deze nette broek.

Ook eens gehad met een bijna nieuwe broek waar ik een gat in gevallen had. De broek bleef voor mij nieuw, dus die is ook gewoon gedragen zonder enige schaamte totdat die echt versleten was. Echt, ook nooit enige commentaar op gehad. En als iemand het zou vragen dan zeg ik gewoon tja, voeten niet opgetild en de broek is verder nog nieuw, zo helpen we het milieu nog een handje door het niet direct weg te gooien. En dan krijg je nog altijd gelijk ook. Niemand vindt dat raar, als je al eens een verklaring gaat geven.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 09:47

De trui wordt gewoon gedragen, maar ik ga er bijvoorbeeld niet meer mee naar klanten of andere afspraken oid, want naast de vlekjes op de foto in de OP, zit er ook nog een klein vlekje op de mouw.
Verder is het nog een prima trui die zeker nog niet weggaat :)

Verven en bleken ga ik niet aan beginnen. Ik kan dat niet en de trui is ook niet wit-wit, maar gebroken wit dus dat zal ook echt geen succes worden icm mijn onkunde :+

Ik dacht dat waterbasis verf er ‘altijd’ wel uit zou gaan, maar blijkt dus van niet. Weer wat geleerd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:50

Nee, want dan zou watergedragen verf op je woning ook niet werken. Al is de kwaliteit daarvan nog steeds flink minder dan van verf op terpentinebasis, maar dat is wat anders. ;)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:51

Nee hij gaat er alleen uit zolang de verf nat is. Dan kun je hem met water uitspoelen en klaar, vlek weg. Zodra de verf droog is, komt er een laag omheen waar geen water doordringt. Daarom krijg je hem ook niet meer schoon. Geloof dat aceton of spiritus zo'n laagje soms kunnen afbreken. Maar goed bij mij was t kansloos helaas.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:53

Dat pigment zit vast in een acryl laagje met plasklachten. Met een beetje geluk is de kleur dus helemaal niet in de vezel getrokken, maar zit het er vooral op vastgelijmd.

Ik schilder vaak met acrylverf en het komt wel eens op de kleding. Weken met biotex helpt en krabben ook. Heb geduld, het kan over tijdje nog wel eens meevallen.

Ga niet met andere middelen in de weer. Dan krijg je de vlek eruit maar is je trui verder kapot.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:12

@Dees, waterverf is geen acrylverf. Acryl is de drager van een pigment, en eenmaal uitgehard krijg je dat niet weer zacht. Acryl kan je dus niet gebruiken als bindmiddel voor waterverfdozen etc, want na het uitharden krijg je dat niet meer zacht, en zeker niet met een kwastje water. Dit is zo'n napje waterverf geweest, en dat zal een ander bindmiddel hebben dan acryl.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:18

Zou er dasty op spuiten. Flink in laten trekken en nog een keer op wol programma.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:41

Haarbal schreef:
@Dees, waterverf is geen acrylverf. Acryl is de drager van een pigment, en eenmaal uitgehard krijg je dat niet weer zacht. Acryl kan je dus niet gebruiken als bindmiddel voor waterverfdozen etc, want na het uitharden krijg je dat niet meer zacht, en zeker niet met een kwastje water. Dit is zo'n napje waterverf geweest, en dat zal een ander bindmiddel hebben dan acryl.

Blauwe verf op waterbasis van de action is vast Van Bleiswyck verf geweest. Dat is gewoon (goedkope) acrylverf.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:52

Ik heb ooit een rok verprutst met een te heet strijkijzer. De afdruk stond erin. Vervolgens heb ik de hele rok maar zo 'bestempeld'. Mensen vonden het een leuk stofje zo.
Ik zou dus ook losgaan met de blauwe waterverf. :)

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:55

Waspa. Helpt bij alles.