Aliexpress weigert terugbetaling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boyache

Aliexpress weigert terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 20:06

Ik zit met een vervelend probleem en ik hoop dat één van jullie mij wellicht verder kan helpen.

Ik bestel al jaren op Aliexpress. In november bestelde ik een schilderij, maar ik ontving een tas. Ik heb 20 december een geschil geopend, wat Aliexpress de dag erop goedkeurde. Er werd mij een retourlabel toegestuurd en ik heb het pakket netjes in origine staat en binnen de termijn geretourneerd. 1 januari kreeg ik een melding dat Aliexpress een voorstel had gedaan, namelijk: "geen terugbetaling". Ik kon hierop geen enkele manier op reageren. 7 januari heeft de aanvraag de status van voltooid gekregen.

Ik kon enkel een bezwaar maken per e-mail. In deze e-mail heb ik onder andere een schermopname van de pagina van de track en trace code ingevoegd om aan te tonen dat het pakket retour is ontvangen door de verkoper. Dit betrof overigens een Nederlands adres. Zojuist kreeg ik een geautomatiseerd antwoord met de volgende, naar het Nederlands vertaalde, tekst: "Met betrekking tot dit verzoek hebben wij alle aangeleverde bewijzen zorgvuldig herzien, inclusief de onlangs bijgewerkte bewijzen, en geconcludeerd dat de bewijzen niet voldoende overtuigend zijn om uw claim te ondersteunen. Bovendien is de beschermingstermijn van AliExpress inmiddels verstreken." Er is gemaild vanaf een "no-reply" adres en de mogelijkheid om contact met hen op te nemen in de app, is uitgeschakeld. Aan het eind van de e-mail werd ook afgesloten met een dringend verzoek om geen contact meer op te nemen over deze kwestie om maatregelen te voorkomen.

Het betreft hier een bestelling ter waarde van €159,58, welke ik niet heb ontvangen en waarvoor ik ook mijn geld niet terug krijg. Dit lijkt mij toch niet de bedoeling... Tevens maakt het mij huiverig voor de bestellingen die ik nog heb lopen.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt of kan iemand mij adviseren over welke stappen ik eventueel nog kan ondernemen in een poging om mijn aankoopbedrag terug te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Boyache op 11-01-25 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yummy

Re: Aliexpress weigert terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:11

Zo, wat ontzettend vervelend.
Heb je dit betaald via paypal of creditcard? mogelijk kun je via hun nog wat proberen.
Zo niet, heb je al contact opgenomen met aliexpress zelf? via je account kun je als het goed is een live chat starten. Anders social media kanalen proberen.
Zijn er nog andere slechte reviews bij deze verkoper?

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 20:14

Yummy schreef:
Heb je dit betaald via paypal of creditcard? mogelijk kun je via hun nog wat proberen.
Zo niet, heb je al contact opgenomen met aliexpress zelf? via je account kun je als het goed is een live chat starten. Anders social media kanalen proberen.

Ja, ik baal er ook behoorlijk van. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt en ik begrijp het probleem ook eigenlijk niet. Ik heb betaald via iDEAL. De winkel van de verkoper is inmiddels opgeheven.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:15

Boyache schreef:
Yummy schreef:

Ja, ik baal er ook behoorlijk van. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt en ik begrijp het probleem ook eigenlijk niet. Ik heb betaald via iDEAL. De winkel van de verkoper is inmiddels opgeheven.

Oei... Dan denk ik dat het enige wat je nog kunt proberen is contact opnemen met aliexpress zelf, al vermoed ik dat het een lastige kwestie zal worden ivm de winkel niet meer bestaat...

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:16

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:58

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:07

Jolynne schreef:
Er is een facebookgroep waar je gratis advies kunt inwinnen van juristen,
deze noemt "Juridische advies helpdesk (nederlands recht):
https://www.facebook.com/groups/583764275608193

Sinds wanneer is NL recht van toepassing op een Chinees bedrijf?

Vervelend, TS. Is er een optie AliExpress zelf te berichten?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:19

_San87_ schreef:
Jolynne schreef:
Er is een facebookgroep waar je gratis advies kunt inwinnen van juristen,
deze noemt "Juridische advies helpdesk (nederlands recht):
https://www.facebook.com/groups/583764275608193

Sinds wanneer is NL recht van toepassing op een Chinees bedrijf?

Vervelend, TS. Is er een optie AliExpress zelf te berichten?

Aparte site voor Nederland (nl.aliexpress.com), site in het Nederlands, aanbieden van iDeal als betaaloptie... Dan richt je je op de Nederlandse markt en is ook Nederlands recht van toepassing. Nadeel is wel dat je gelijk halen vaak een stuk lastiger is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:08

Jeetje wat een bedrag ook!
Heb je daar de hele site mee opgekocht?

Sorry grapje maar wat ontzettend zuur zeg
Hoop dat je eruit gaat komen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:16

Het is denk ik wat naïef om bij Aliexpress wat te kopen en te denken dat je je geld terug krijgt. Ik koop inmiddels niks meer bij temu, shein of aliexpress, het is eigenlijk allemaal goedkope troep met vaak veel ziekmakende stoffen erin. Als ik iets koop dan weet ik: of het is goed of ik gooi het weg en ben het geld kwijt. Maar moet wel zeggen dat ik nooit iets kocht boven de 30-40 euro.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:30

Ik kan mij niet voorstellen dat je hier nog wat mee kan. Dit heb ik uit hun voorwaarden gehaald waar je akkoord mee bent gegaan door het afnemen van een product

3.4. Transaction between you and a seller only. Each Online Transaction is made by and between you and a seller only and AliExpress.com shall not be considered as a party to such Online Transaction, nor shall AliExpress.com be deemed to represent you or the seller in such Online Transaction. Notwithstanding the above, as a provider of Transaction Services, AliExpress.com may conduct formality review(s) of an Online Transaction. We will not be responsible for the quality, safety, lawfulness or availability of the products or services offered under any Online Transaction; or the ability of either you or the seller to complete any Online Transaction (except to the extent prohibited by applicable law). We and our affiliates and agents will not be held liable for any losses, damages, claims, liabilities, costs or expenses arising from any Online Transactions, including any breach, partial performance or non-performance of the Online Transaction by the other party to the transaction.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:44

manubres schreef:
Het is denk ik wat naïef om bij Aliexpress wat te kopen en te denken dat je je geld terug krijgt. Ik koop inmiddels niks meer bij temu, shein of aliexpress, het is eigenlijk allemaal goedkope troep met vaak veel ziekmakende stoffen erin. Als ik iets koop dan weet ik: of het is goed of ik gooi het weg en ben het geld kwijt. Maar moet wel zeggen dat ik nooit iets kocht boven de 30-40 euro.

Neen hoor, mijn ervaring is net dat Ali normaal heel makkelijk terug betaald, dus heel vreemd dat het nu niet juist loopt.
Ik zou blijven berichten, telkens opnieuw….
Volgende keer of creditcard of Paypal, via hen krijg je ook gewoon je geld terug in zo’n geval en dat weet Ali.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 01:47

Mijn ervaring is ook dusdanig slecht met ze qua terugbetaling dat ik niet meer bij ali bestel.
Ik kreeg tig nieuwe t&t codes waarvan niet terug te vinden was bij welke bestelling ze hoorden en als er iets helemaal niet arriveerde en de verkoper beweerde dat het wel degelijk gearriveerd was kon ik niets bewijzen en was mijn geld kwijt met idd ook gewoon een sluiting vh dispuut.
Bij mij ging het om lage bedragen maar alsnog erg balen natuurlijk.

Bij temu tot nu toe nooit problemen, de keren dat er daar iets niet goed (beschadigd) binnen kwam kreeg ik het volledige bedrag vh product teruggestort en mocht het product houden, ook als ik om gedeeltelijke terugbetaling had gevraagd omdat een deel beschadigd was (bijvoorbeeld 12 glazen rietjes waarvan 3 gebroken waren).
Een paar keer dat een bestelling niet op tijd bij mij of het pakketpunt arriveerde, dan kreeg ik €5,- tegoed op mijn account gestort.
Oh en vaak snellere levering dan bij AliExpress ondanks dat ze bij AliExpress alles apart per verkoper verzenden en bij Temu eerst je bestelling verzamelen en dan in één pakket verzenden.
Tenzij een deel landvracht en een deel luchtvracht, dan verdelen ze dat over 2 pakketten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 02:12

Mijn moeder bestelde een jas en kreeg een dasspeld. Claim ingediend en ze kon fluiten naar haar geld. Sindsdien bestellen wij niks meer bij Ali.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:42

Ja dit is wel naar. Ik heb het een keer met Ali gehad met een pakketje wat niet aangekomen was maar waarvan stond dat het geleverd was. Je kan hoog of laag springen maar geen medewerking en geen refund. Geschil na geschil ingediend maar geen geld terug. Ik had toen de mazzel dat het pakket blijkbaar retour afzender gegaan was dus een maand later kreeg ik bericht dat ik toch een refund kreeg.
Dit is zeker een risico als je bij Ali bestelt ja. Maar ik heb altijd nog wel gekregen wat ik had besteld gelukkig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:22

1x gehad net iets kleins wat niet geleverd werd.
Kreeg vanuit Ali ook geen geld terug en verkoper bleef maar zeggen, geduld hebben.
Is ook nooit aangekomen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:15

Ik heb al meerdere keren gehad dat ik mijn producten niet ontvangen heb en ik heb wel het geld terug gekregen. In eerste instantie zeiden ze ook geen terugbetaling, maar je kunt als je op je account klikt en bij het product kijkt, chatten met de verkoper. Daar heb ik steeds een bericht naartoe gestuurd gewoon iedere dag weer en toen kreeg ik het geld wel terug. Ik heb tot nu toe van alles mijn geld terug gehad wat ik niet gekregen heb. Je moet soms foto's aanleveren anders kun je niets sturen, dan maakte ik gewoon een foto van een witte ondergrond met niks er op en die voegde ik bij en dan kon ik toch een bericht sturen. Mijn ervaring is dus niet opgeven, maar vooral berichten blijven sturen dat je je geld terug wil.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:23

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:45

Idd, je moet er echt achteraan, en het duurt even, maar normaal ga je je geld terug krijgen

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:53

Boyache schreef:
Ik zit met een vervelend probleem en ik hoop dat één van jullie mij wellicht verder kan helpen.

Ik bestel al jaren op Aliexpress. In november bestelde ik een schilderij, maar ik ontving een tas. Ik heb 20 december een geschil geopend, wat Aliexpress de dag erop goedkeurde. Er werd mij een retourlabel toegestuurd en ik heb het pakket netjes in origine staat en binnen de termijn geretourneerd. 1 januari kreeg ik een melding dat Aliexpress een voorstel had gedaan, namelijk: "geen terugbetaling". Ik kon hierop geen enkele manier op reageren. 7 januari heeft de aanvraag de status van voltooid gekregen.

Ik kon enkel een bezwaar maken per e-mail. In deze e-mail heb ik onder andere een schermopname van de pagina van de track en trace code ingevoegd om aan te tonen dat het pakket retour is ontvangen door de verkoper. Dit betrof overigens een Nederlands adres. Zojuist kreeg ik een geautomatiseerd antwoord met de volgende, naar het Nederlands vertaalde, tekst: "Met betrekking tot dit verzoek hebben wij alle aangeleverde bewijzen zorgvuldig herzien, inclusief de onlangs bijgewerkte bewijzen, en geconcludeerd dat de bewijzen niet voldoende overtuigend zijn om uw claim te ondersteunen. Bovendien is de beschermingstermijn van AliExpress inmiddels verstreken." Er is gemaild vanaf een "no-reply" adres en de mogelijkheid om contact met hen op te nemen in de app, is uitgeschakeld. Aan het eind van de e-mail werd ook afgesloten met een dringend verzoek om geen contact meer op te nemen over deze kwestie om maatregelen te voorkomen.

Het betreft hier een bestelling ter waarde van €159,58, welke ik niet heb ontvangen en waarvoor ik ook mijn geld niet terug krijg. Dit lijkt mij toch niet de bedoeling... Tevens maakt het mij huiverig voor de bestellingen die ik nog heb lopen.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt of kan iemand mij adviseren over welke stappen ik eventueel nog kan ondernemen in een poging om mijn aankoopbedrag terug te krijgen?

Ik snap even het verhaal van de Nederlandse retouradres niet.
En dat het bedrijf is inmiddels opgeheven ?
Hoe weet jij dat ?
Is het bedrijf gewoon niet meer bij Ali vermeld ?

Als goed is zie je in je bestelgeschiedenis nog het product en dus ook nog de verkoper.
Misschien kun je dan via image search achterhalen of die alleen onder een andere naam nu adverteert
En uiteraard achter het Nederlandse retouradres aangaan.
Want normaliter moet ja naar China retour gestuurd worden (en daarom doen dat ja de meesten niet)

Het is een behoorlijk bedrag dus de moeite waard

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:57

sasja0705 schreef:
En gisteren stond nog in het openingspost dat het bedrijf al niet meer actief was of zo.

Dit vind ik nu niet meer terug.
Waarom is dit verwijderd?

Stond (en staat) niet in de openingspost, maar in een andere post.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:13

sasja0705 schreef:
Boyache schreef:

Ik snap even het verhaal van de Nederlandse retouradres niet.
En dat het bedrijf is inmiddels opgeheven ?
Hoe weet jij dat ?
Is het bedrijf gewoon niet meer bij Ali vermeld ?

Als goed is zie je in je bestelgeschiedenis nog het product en dus ook nog de verkoper.
Misschien kun je dan via image search achterhalen of die alleen onder een andere naam nu adverteert
En uiteraard achter het Nederlandse retouradres aangaan.
Want normaliter moet ja naar China retour gestuurd worden (en daarom doen dat ja de meesten niet)

Het is een behoorlijk bedrag dus de moeite waard

Ik heb vorig jaar tafelkleden retour gezonden en dat ging idd (eerst of alleen?) naar een Nederlands adres. Heb even gezocht en dat was naar Bergen op Zoom. Ik heb uiteindelijk wel mn 40 euro terug gehad.

Heb je ook fotos van het pakket gestuurd? Misschien dat ze daar nog iets mee kunnen