Wat is voor jou belangrijk in je (droom)baan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je droombaan/wat is je motivatie?

Ja, omstandigheden zijn fijn en het salaris voldoet
77 (25%)
Ja, omstandigheden zijn fijn maar salaris voldoet niet
26 (8%)
Ja, maar omstandigheden zijn niet fijn.
3 (0%)
Nee niet persé, maar ik heb fijne omstandigheden en het salaris voldoet
152 (49%)
Nee, omstandigheden heden zijn niet fijn maar het salaris voldoet
19 (6%)
Nee, omstandigheden zijn niet fijn en salaris voldoet niet
8 (2%)
Nee, ik ben opzoek naar iets anders
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 305

welmoedz

Wat is voor jou belangrijk in je (droom)baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 10:43

Hoi! Ik ben wel eens benieuwd naar of jij je "droombaan" hebt of niet en wat je daarbij belangrijk vindt of wat je motivatie is. Zie onderstaande poll

* met omstandigheden bedoel ik fijne collega's / goede arbeidsvoorwaarden.

* Een droombaan is voor mij waar je heel veel intrinsieke motivatie voelt, ik heb dat wel ervaren bij een andere baan. Soms ben ik er wat onzeker over omdat ik dat nu (nog) niet voel maar verder zijn de omstandigheden dus heel fijn.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 11-01-25 11:01, in het totaal 5 keer bewerkt

secricible

Re: Wat is voor jou belangrijk in je (droom)baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:45

Ik voel me heel happy bij het bedrijf waar ik zit. Salaris is voldoende, fijne omstandigheden.
Droombaan nee. Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat mijn droombaan is. Maar ik ben happy as it is dus prima voor nu :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:49

Ik werk om te leven.

Mijn baan is prima, salaris is prima, werksfeer is goed!
Het is niet mijn droombaan maar ik ben niet ontevreden.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:53

Mijn werk is zeer goed: goede verloning, goede uren en weinig stress

Is het mijn droombaan? Absoluut niet
Mijn droombaan heb ik zo’n 3 jaar uitgeoefend maar mag deze vanwege medische redenen niet meer uitvoeren. Ik ben dus 1 van de mensen (en zo zullen er wel nog zijn met mij denk ik) die eigenlijk wel zeer tevreden is van hun job, maar waarvan het niet hun “droombaan” is.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:56

Ik heb niet echt een beeld bij een droombaan, maar ik heb een heel erg leuke baan! Een fantastisch team, goed salaris, werk flexibel op locatie/thuis, kan fitnessen op werk en mag paardrijden thuis tijdens werk in het kader van dat ze sport belangrijk vinden, ze komen ook kijken wanneer ik mee doe aan kampioenschappen en heb een mooie reis mogen maken voor werk. Daarnaast mag ik mijzelf ontwikkelen op het gebied van cursussen en trainingen.

Hierdoor werk ik er met plezier en dat in combinatie met een goed salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden maakt het voor mij een perfect aansluitende baan. Wanneer ik weer toe ben aan wat anders, zal ik intern solliciteren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:59

Ik ben recent gestopt met mijn baan; fijne werkplek, fijne collega's. Heel mooi werk en goed salaris. Maar ook een hoge werkdruk en caseload wat niet kon veranderen en wat me na een burn-out heeft doen besloten het roer om te gooien. Met veel pijn in mijn hart!

Ik ben nu aan het studeren en tegelijkertijd mijn bedrijfje aan het opzetten vanaf nul. Pittig, maar ik ben mezelf aan het terugvinden; ik heb mijn creativiteit terug gevonden, ik heb weer energie. Zin om te werken. Kortom, het was een goede keuze! Maar nu nog opbouwen tot iets rendabels.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:02

Wat is een droombaan ook? Hoe ouder ik word, hoe minder ik geloof dat dat bestaat. Ik denk dat het meer te maken heeft met zaken waar je energie van krijgt. Hoe meer er van die zaken in je job zitten, hoe leuker je het gaat vinden en hoe meer je het als "droombaan" gaat percipiëren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:03

Ik heb een hele fijne baan, leuke collega 's en een prima salaris. Maar het voor mij belangrijkste: zelfstandigheid. Ik heb een aantal opdrachten met elk hun eigen deadline, maar ik bepaal zelf wanneer ik wat doe, en wat ik verder oppak. Deze volledige vrijheid van werken maakt het mijn droombaan, naast uiteraard de inhoud van het werk (ik zorg voor de veiligheid van zo'n 350 mensen).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:08

Ik heb een leuke baan binnen het werkveld waar ik voor gestudeerd heb, het salaris is prima en de arbeidsvoorwaarden zijn nu top.

Helaas raakte ik er alsnog overbelast van dus de vraag is of ik niet moet zoeken naar iets wat beter bij me past. Maar toch balen als je verder zo'n fijne plek hebt. Zou ook niet zo goed weten wat wel mijn 'droombaan' is. Ben wel voor mezelf wat begonnen met het idee dat die flexibiliteit me enorm gaat helpen. Hopelijk kan ik dat uitbreiden tot iets wat echt een volledige baan is.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:14

I don't have a dream job, because I do not dream of labour.

Ik heb van alles gedaan, maar vond niets echt leuk, want ik vind het verplichte karakter van werk simpelweg niet leuk.

Ik heb gezellige collega's, het werk is niet moeilijk of zwaar en het verdient niet onaardig. Mijn werk levert me geen energie op, maar zo lang het me geen energie kost zit ik prima.

Voor iemand erover valt: ik doe mijn werk wel goed, ik heb alleen geen plezier in het werk zelf. Wel met mijn collega's :)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:18

wat mij betreft heb ik mijn droombanen. Ik werk op een fijn melkveebedrijf van een superleuk gezin en ik heb leuke collega's. Natuurlijk is het niet altijd rozengeur en maneschijn, maar laten we eerlijk wezen: dat is het nergens honderd procent van de tijd. bijvoorbeeld als een van de dieren ziek is. Soms als we midden in het kuilen zitten, dan werkt iedereen zich in een slag in de rondte en is iedereen moe, maar daarna zijn we met zijn allen tevreden en ik merk dat je als werkgever daar super gewaardeerd wordt. Ik ben nu tijdelijk uit de roulatie en ik mis mijn werk enorm, ik denk dat dit een goede maatstaf is. Ik hoop eind januari/begin februari gewoon weer lekker te kunnen gaan opbouwen.

Daarnaast ben ik auteur. Twee van mijn boeken zijn verkrijgbaar via de (online) winkels en ik ben druk bezig met mijn derde die hopelijk nog voor de zomer uitkomt.

Ten derde ben ik ook supertevreden met mijn vrijwilligersbaan. Ik spreek luisterboeken in voor mensen met een leesbeperking en dat is echt heerlijk om te doen! Ook worden wij als vrijwilliger enorm gewaardeerd door de organisatie en krijgen we leuke reacties van eindgebruikers.

Nou lijkt het misschien alsof ik echt een holladiee fijn leven heb en ik mag ook zeker niet klagen, maar zoals ik al zei: niet alles is altijd honderd procent leuk. Ik heb ook mijn periodes (vooral de winter) dat ik moeilijk mijn bed uit kom, of dat mijn mentale uitdagingen het overnemen. Maar de basis is goed en daar horen bovenstaande werkzaamheden zeker bij :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:27

Ik ben momenteel tevreden waar ik werk. Ik ben vooral blij met de sfeer en collega’s. Dat is iets dat ik in m’n vorige baan miste. Wel is het salaris prut en de reis is filegevoelig. Maar het is in een leuke branche (paarden) en de werkdruk ligt laag. Ik zou het wel jammer vinden als ik hier weg zou moeten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:28

Nee, mijn droombaan is het niet maar dat wordt ook lastig. Die werkgever is heeeeel kritisch en kom je dus niet zomaar binnen.

Maar mijn huidige werk is echt wel second-best. Het salaris en de sec. voorwaarden zijn ietsje minder maar nog altijd ruim voldoende om me de recruiters van het lijf te houden, goed van te leven en te doen wat we leuk vinden.

Als ik de boel op stelten wil zetten, zeg ik altijd: IK bepaal de energietransitie en verder helemaal niemand! }>
Dat we daar met een slordige 30 á 40.000 collega's aan werken, laat ik dan even in het midden :D Onze werkgevers zijn wel de bepalende factor.
Voor wie ook deel uit wil maken van die bepalende factor: https://www.netbeheernederland.nl/

De reden om voor netbeheer te kiezen was voor mij: deel uit maken van een organisatie die er toe doet. Dat ze goede voorwaarden hadden, dat wist ik en of je fijne collega's treft, dat blijft een gok maar ik heb ruim 4 jaar hele fijne collega's gehad en sinds dit jaar een nieuw werkveld en de eerste indruk van de collega's is ook goed.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:44

Ik vind het concept droombaan veel te veel druk leggen op een activiteit die we als mensheid hebben bedacht, maar toch eigenlijk een achterlijke besteding van onze tijd op aarde is. Maar goed. Wellicht een andere discussie.

Fijne collega's en salaris maken een werkplek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:00

SdaphneS schreef:
Ik vind het concept droombaan veel te veel druk leggen op een activiteit die we als mensheid hebben bedacht, maar toch eigenlijk een achterlijke besteding van onze tijd op aarde is. Maar goed. Wellicht een andere discussie.

Fijne collega's en salaris maken een werkplek.

Met een knots in een berevel achter beren aan jagen is toch ook niet mijn ideaalbeeld.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:04

Ik ben verpleegkundige, na een lange loopbaan in een andere branche. Ik vind mijn werk enorm leuk en het past heel goed bij me - dat was fijn om te ontdekken na de carrièreswitch. Maar mijn oude werk, en team, waren ook geweldig. Voor een deel denk ik dus ook dat ik zelf een grote rol speel in de voldoening in mijn werk, en dat is ook niet gek, want je neemt jezelf mee.

Wel is het zo dat de combinatie van hersens en handen gebruiken, en actief bezig zijn de hele dag, beter is voor mij dan de hele dag op een stoel zitten. Ik vind het ook niet bepaald een 'achterlijk' bezigheid.

Alleen het loon is vrij slecht voor de mate van verantwoordelijkheid die je draagt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:10

Mijn droombaan is dat ik nooit met tegenzin ga werken, ik doe m'n werk graag en haal er voldoening en plezier uit. Dat is voor mij toch wel heel belangrijk!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:41

daantjuhhh schreef:
Ik werk om te leven.

Mijn baan is prima, salaris is prima, werksfeer is goed!
Het is niet mijn droombaan maar ik ben niet ontevreden.

Wat ik overigens wel fijn vind aan mijn baan is dat ik iets doe voor de maatschappij.
Mijn baan zorgt voor ontwikkeling op het platteland o.a.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:52

Ik vind mijn werk leuk en dankbaar. Maar het is niet mijn droombaan. Ik werk nu als opticien wat ik nooit achter mezelf gezocht zou hebben en ga in februari de BBL opleiding doen voor Audicien. Dat is iets wat nog wat beter bij mij past denk ik. Ik wordt goed gecompenseerd en mijn opleiding wordt betaald door mijn werkgever dus ik ben wél erg tevreden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:58

Streven naar een droombaan lijkt me zo'n onmogelijke taak. Ik heb werk waarin de dingen die ik belangrijk vind samenkomen en waar ik (bijna) altijd met plezier naar toe ga. Is dit mijn droombaan, geen idee? Is het een hele leuke baan waar ik veel plezier en voldoening uithaal? Jazeker en dat lijkt me al heel wat. :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:01

Ik heb eigenlijk absoluut niet m’n droombaan :+ ik werk in een printshop. Ik vind de branche wel leuk, heb al in meerdere drukkerijen gewerkt, maar we zijn echt een inloop winkel en ik vind het winkel gedeelte wel echt wat minder. Maar de omstandigheden zijn verder prima, het produceren van mooie dingen vind ik leuk, heb leuke collega’s, en het is een heel relaxed bedrijf.

Ik werk daar 3 dagen en dan nog voor mezelf, uiteindelijk hoop ik dat wat meer uit te kunnen bereiden.

Voor nu is het prima iig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:22

Droombaan? Dat niet (wanneer is iets trouwens een droombaan?), maar mijn werkplek was wel mijn 2e thuis en ik ging iedere dag met plezier. Ik ben gek op mijn leerlingen (VO) en heb een groep bijzonder fijne en leuke collega's.

Maar.... vorig jaar kwam ik thuis te zitten met een burnout en in een jaar tijd is alles veranderd; het hele onderwijsconcept, mijn teamleider is vervangen en er is gehusseld met personeel waardoor zelfs het team niet meer hetzelfde is. Ik werk momenteel weer halve dagen en ik doe het echt voor mijn leerlingen, maar alles eromheen geeft me momenteel veel stress en het plezier ben ik helaas wel kwijt ;(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:29

Ik heb mijn droombaan opgezegd voor huidig werk. Ik werk nu 32 uur ipv ruimschoots 40 uur en verdien zeker 1,5 maar bijna 2x zoveel per maand. De werkdruk is lager en de sfeer is goed genoeg voor werk. Ik haal mijn dromen uit mijn prive leven waar ik nu veel meer tijd voor heb en energie en financiële middelen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:53

Hier ook puur werken om te leven.
Vind mijn werk prima maar is zeker geen passie. Kan wel banen bedenken die meer voldoening geven maar die verdienen slechter en hebben slechte voorwaarden. Echte droombaan heb ik niet, behalve stay at home cat mom :Y) . Werk als zelfstandige waardoor ik onbeperkt vakantie kan nemen, krijg ze alleen niet betaalt :D . Geen gedoe met beoordelingen en verplichte teamuitjes. Ik verdien genoeg om 32 uur per week te werken en nog 10-12 weken vakantie te nemen. Dat is mijn droombaan: zo min mogelijk werken maar genoeg tijd en geld overhouden voor mijn leven buiten het werk.

Mijn vriend heeft wel echt een passie voor zijn werk. Ben ik soms jaloers op want dan is de motivatie vinden een stuk makkelijker. Maar hij is dan al snel 50 uur per week bezig. Vind ik persoonlijk ook zonde van de tijd :') .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:11

Voor mij is vrijheid echt heel belangrijk heb ik ontdekt.
Het werkt voor mij het beste als ik niet om 8 of 9 hoef te beginnen, zelf kan beslissen of ik tussendoor naar de winkel ga en zelf beslis of ik langer doorwerk of in het weekend of tijdens vakanties iets doe.
Laat mij aub lekker los en ik regel de boel. Salaris moet zeker goed zijn. De collega's zijn minder belangrijk in mijn vak want ben vaak op pad maar als je zo iemand hebt die loopt te drallen ben ik snel weg.