Verbouwen, maar wat doe je eerst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

Verbouwen, maar wat doe je eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 13:31

Sinds we 7 jaar geleden in ons huis kwamen wonen zijn er wat grote en kleine dingen in ons huis die ik graag anders zou zien. Zodra we de sleutel kregen hebben we wel de woonkamer en onze slaapkamer laten stukadoren en iets later ook de keuken en toen een nieuwe keuken laten plaatsen.
De volgende dingen zijn mij nog een doorn in het oog: de vloer van de benedenverdieping, de paneeldeuren, incl de kleur van de kozijnen en plinten en de spachtelputz (en de kleur daarvan) in de rest van het huis.

De deuren hebben we niet vervangen, omdat we graag de vloer willen vervangen en niet weten of er hoogteverschil zal ontstaan tussen de huidige en nieuwe vloer. Daarom hebben we de kozijnen van de deuren en de plinten ook nog niet geschilderd.

Afhankelijk van de offerte, is de kogel door de kerk en gaan we de vloer vervangen. Ik zou ik niet zijn als ik dan niet gelijk ook andere zaken in orde wil maken. De woonkamer weer eens schilderen bijvoorbeeld.

We willen dus de volgende dingen doen:
Woonkamer + keuken schilderen
Werkkamer stukadoren en schilderen
Hal + overloop stukadoren en schilderen
Bijkeuken stukadoren en schilderen.
In alle bovengenoemde ruimtes (behalve de overloop) plinten verwijderen, vloer (incl vloerverwarming) vervangen en deuren vervangen.

Maar op dit punt weet ik niet wat de juiste volgorde is :Y)

Wat doe je nou eerst?
De deuren als laatst, denk ik zo.
In principe zou ik zeggen, de vloer er als laatste in. Maar als ik dan m'n huidige vloer ga slopen, kans dat ik m'n vers gestukadoorde muren dan beachadig (we gaan immers toch met zo'n kango aan de slag). Andersom, als ik stuc, of verf op m'n nieuwe vloer laat vallen, is dat ook super naar.

Dan toch alles afplakken?

Of eerst de huidige vloer slopen, dan stukadoren en verven? Maar wanneer gaan we dan sleuven laten maken voor de nieuwe vloerverwarming?

Of dan eerst slopen, vloerverwarming erin en egaliseren en dan stukadoren en verven?

Dus wat is de beste volgorde?

Wellicht handig om te weten. Slopen, stukadoren en verven doen we in principe zelf. Sleuven, vloerverwarming en tegels leggen laten we doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:34

In principe doe je daarom eerst alles slopen, dan het grove werk (vloerverwarming infrezen, sleuven voor elektra maken etc), dan stucen en dan van boven (plafond) naar beneden (vloer) opbouwen.

Het wordt dan alleen vaak een groter project dan je eigenlijk zou willen, maar voor t resultaat wel t beste.

Edit: met opbouwen bedoel ik dus verven en vloer leggen

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:37

En belangrijke tip: vervang de deuren pas als de vloer ligt. Je zou niet de eerste zijn waarbij de vloer wat lager/hoger komt te liggen dan de oude vloer, waardoor de deuren een andere afmeting nodig hebben en niet meer passen..

Goof

Re: Verbouwen, maar wat doe je eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:51

Ik zou eerst de vloer doen, dan stucen en schilderen. Deuren en kozijnen als laatste.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:55

Eerst slopen en vervangen, daarna pas stukadoren en deuren en daarna pas schilderen. Dat is het laatste.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:18

Ladyson schreef:
In principe doe je daarom eerst alles slopen, dan het grove werk (vloerverwarming infrezen, sleuven voor elektra maken etc), dan stucen en dan van boven (plafond) naar beneden (vloer) opbouwen.

Het wordt dan alleen vaak een groter project dan je eigenlijk zou willen, maar voor t resultaat wel t beste.

Dit hebben wij ook gedaan:

- slopen (alles incl. vloer eruit)
- frezen en sleuven in muren/plafond
- isoleren waar kan
- cementdekvloer erin / vloerverwarming frezen
- stuccen plafond en muren (die plakten de vloer toch overal af)
- muren verven / nieuwe vloer erop (tegels, smeer, laminaat)
- kozijnen + deuren

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:59

Wij hebben nieuw gebouwd maar qua volgorde ongeveer hetzelfde als Aight, behalve dat we eerst de vloer hebben gelegd, toen de deuren (kozijnen zaten er al in) en daarna hebben geschilderd. Dit om het schilderwerk zo min mogelijk de beschadigen. De vloer is tijdens het schilderen gewoon afgedekt (en anders levert het vlekken op). Laten de vloer leggen levert beschadigingen op en dat leek ons moeilijker te herstellen dan vlekken. Overigens zijn die vlekken er niet eens gekomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:02

Bij mijn woonkamer is het een beetje een gecombineerde variant geweest. Eerste oude verrotte vloer helemaal uitgegraven daarna de eerste beton fundering gelegd. Daarna zijn de muren geïsoleerd en afgewerkt met gipsplaat. Daarna is de vloer isolatie gelegd de cementdekvloer en uiteindelijk de laatste afgewerkte vloer erop en daarna zijn de afgewerkte geïsoleerde muren geverfd.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:05

Je begint altijd op een blank canvas.
Dus eerst alles eruit, dan eerst het werk wat je niet ziet. Dus alles realiseren in de vloer en muren. Denk ook aan het bijplaatsen of verplaatsen van stopcontacten, dat is in deze fase heel handig om ook over te denken.
En dan alles weer dicht maken. Vloer egaliseren, muren stucen, vloer leggen muur schilderen/behangen

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 10:36

Thanks allemaal!

In grote lijnen wel eerst frezen en egaliseren, dan stucen en dan de vloer leggen (en wat verschillende adviezen over wanneer ga je dan schilderen ;-) ).

Het klinkt mij als geen onlogische volgorde: creëer een blank canvas en begin van boven naar beneden.

Kwa doorlooptijd komt die wel het slechts uit :+ want zodra de vloer eruit is, kunnen we (ok, de katten) niet meer in het huis wonen. De droogtijd van stuc is altijd zo ondankbaar.

De tip van het verleggen van stopcontacten is ook nog wel een hele goede! Nu we er een tijd wonen, zitten er een paar stopcontacten op een onhandige plek cq. hoogte, op sommige plekken zitten er onnodig veel stopcontacten en ergens anders kom je die weer tekort.
Ik ga nog even de aannemer mailen om dat te laten toevoegen op de offerte :Y)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:42

Schilderen voor de vloer er in zit is het makkelijkst

Huur voor het drogen van de stuc een aantal drogers, heeft hier te droogtijd (in de winter) aanzienlijk verkort

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 14:05

Liselot schreef:

Huur voor het drogen van de stuc een aantal drogers, heeft hier te droogtijd (in de winter) aanzienlijk verkort

Toch juist geen droger?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:41

solarpleure schreef:
Liselot schreef:

Toch juist geen droger?

Je kan best drogers of ontvochtigers gebruiken. Als het maar niet te hard gaat.

Suzanne F. schreef:
Eerst slopen en vervangen, daarna pas stukadoren en deuren en daarna pas schilderen. Dat is het laatste.

Ik zou ook voor deze volgorde gaan. Al zou ik wel schilderen voor de vloer er in komt. Geen gedoe met druppels en afplakken van de nieuwe vloer.
Nieuwe deuren na het leggen van de vloer ivm hoogte verschil.

Het kan altijd gebeuren dat er ergens wat stuc beschadigd, ook nadat het droog is. Hiervoor heb je emmertjes met een soort pasta waarmee je dit zelf heel makkelijk kan herstellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:02

Eens, vloer leggen is dan het laatste. Nog na het schilderen. Ik dacht dat schilderen het laatste was maar inderdaad dat is de vloer leggen.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 21:40

Omwille van de tijd dat we (ok, de katten ;-) ) niet in het huis kunnen wonen als de vloer eruit ligt, neig ik ernaar om het stukadoren van in ieder geval de hal, bijkeuken en overloop al te doen ruim voordat we gaan slopen.

Er is dan natuurlijk wel kans op beschadiging door het slopen of het plaatsen, maar met de droogtijd scheelt het gewoon enorm in doorlooptijd. We hoeven in de genoemde ruimtes niks met de stopcontacten, dus dat scheelt.

Het liefst zou ik de werkkamer ook doen, maar daar zal wel iets met de stopcontacten moeten gebeuren.

Ingewikkeld hoor, een verbouwing plannen :')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:58

Kunnen de katten niet gewoon 'zonder vloer' thuis blijven? Wij hebben ook een periode op beton geleefd, en de hond dus ook.

Verbouwen s idd geen pretje. Niet om te regelen en niet om er middenin te zitten :')

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:59

Ladyson schreef:

Hier is het ook zo gedaan. Alleen wisten de aannemers die de valse plafonds gedaan hebben me te zeggen dat je eigenlijk eerst de plafonds doet, en dan pas het stucwerk. En inderdaad heb ik wel wat schade op mijn muren doordat het plaatsen en verven van de plafonds na het stucen is gebeurd (bij mij zit er leem op de muren, dus geen stuc die nog geverfd moet worden). Het valt allemaal nog wel mee maar ik heb er wel veel stress van gehad toen ze bezig waren met het plaatsen van de plafonds.

En verder inderdaad van boven naar beneden werken.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:32

Ladyson schreef:
Kunnen de katten niet gewoon 'zonder vloer' thuis blijven? Wij hebben ook een periode op beton geleefd, en de hond dus ook.

Verbouwen s idd geen pretje. Niet om te regelen en niet om er middenin te zitten :')

We kunnen ze boven niet echt opsluiten, nog los van dat ik die ruimte nodig heb voor de inboedel van mn benedenverdieping. We hebben 6 katten en het heeft twee jaar geduurd voordat we de 6e fatsoenlijk ingeschaard kregen. Als we die met 6e op 12m2 proppen ben ik bang dat we opnieuw kunnen beginnen, of nog verder van huis zijn.

Daarnaast zijn ieder geval 2 van onze katten grote stresskippen, die hebben al blaasontsteking als bezoek ook maar naar hun verstopplek wijst. Als er weken lang klus geluid is, blijven ze erin denk ik }:0 . Dus om iedereen zo min mogelijk stress te geven, pakken we de hele bups op en gaan ze uit logeren. Ook ff verhuisstress, maar wel meerdere weken op dezelfde, rustige, plek. Alleen wel 't liefst zo kort mogelijk.