Scheikundige vraag over kamillethee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happy16

Scheikundige vraag over kamillethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 17:23

Hallo (scheikundige) bokkers *\o/*

Ik heb een prangende vraag over kamillethee :')
Het zit zo: ik ben al een paar dagen verkouden en dan drink ik graag thee met honing. Nu koop ik tegenwoordig eigenlijk altijd kamillethee omdat mijn maag dat fijner vindt dan gewone zwarte thee. Maar wat me dus opvalt is dat kamillethee heel erg verkleurd als je er honing doorheen roert. Ik heb al wat afgegoogled, maar ik kan niet vinden waarom dat gebeurt. Is er hier iemand die het weet? Het is 100% kamille volgens het doosje.

Zonder honing:
Afbeelding

Met honing:
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:27

Dat heeft toch niets met scheikunde te maken? Honing is bruin dus de thee verkleurt ook bruin door de honing. In lichte thee zal je dat beter zien dan in donkere thee.

Eefje_Sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:51

Mijn eerste ingeving is dat dit door drie dingen kunnen gebeuren in de thee, ik kan hier echter niets over vinden op het internet dus het blijven hypoheses

Optie een is inderdaad wat Percy zegt. Geel plus bruin geeft een donkerdere kleur

Optie twee zou kunnen zijn dat de honing zorgt voor iets vertroebeling in de thee waardoor de kleur anders lijkt.

Optie drie is dat de kleurstof in kamille(volgens google quercetine) reageert met de glucose of fructose in de honing waardoor het geconjugeerd systeem veranderd. Een geconjugeerd systeem betekend dat de enkele en dubbele bindingen in de moleculen elkaar afwisselen en dit zorgt voor een bepaalde kleur. Of dit het geval is en welke bindingen dan veranderen zou ik dan weer niet weten met mijn kleine beetje overgebleven scheikundekennis maar het zou misschien een optie kunnen zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:12

Dit zegt chatgpt erover:

Citaat:
Interessante observatie! De verkleuring van kamillethee wanneer je er honing aan toevoegt, heeft waarschijnlijk te maken met een combinatie van chemische reacties en de eigenschappen van de ingrediënten. Hier zijn een paar mogelijke verklaringen:

pH-verschil
Kamillethee heeft van nature een licht zure pH, terwijl honing stoffen bevat zoals organische zuren en enzymen. Wanneer je honing toevoegt, kan dit de pH van de thee veranderen en mogelijk reacties veroorzaken tussen de flavonoïden (natuurlijke verbindingen in kamille) en de suikers in honing. Dit kan de kleur van de thee beïnvloeden.

Oxidatie
Honing bevat enzymen zoals glucose-oxidase, die kunnen reageren met de verbindingen in kamille. Dit kan leiden tot oxidatie, waardoor de thee donkerder of troebeler wordt.

Polyfenolen in kamille
Kamillethee bevat polyfenolen (plantenstoffen met antioxidante eigenschappen) die gevoelig kunnen zijn voor veranderingen in temperatuur, pH of interacties met andere stoffen zoals honing. Deze interactie kan resulteren in een andere kleur.

Kristallisatie van honing
Als je honing toevoegt aan warme thee, kunnen bepaalde suikers in honing kristalliseren of oplossen op een manier die de kleur van de thee lijkt te veranderen.

Het is dus een combinatie van natuurlijke chemie en de specifieke eigenschappen van zowel kamille als honing. Het is volkomen normaal en beïnvloedt de smaak of kwaliteit van je thee niet!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:28

Ik heb de kamille thee met honing en die is idd ook donkerder

Dorus

Re: Scheikundige vraag over kamillethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:50

Geen scheikundige verklaring voor je, maar dat is ook mijn recept als ik verkouden ben. Kamillethee met honing.
Ik drink het altijd uit een theeglas en een kleurverschil is mij niet opgevallen, wel dat met de honing de thee iets troebeler is dan zonder.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 23:17

Bedankt voor de reacties!

Gewoon verkleurd door de honing denk ik niet, het wordt het grijs en de honing is veel lichter van kleur.

Toch een bepaalde reactie dus waarschijnlijk :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:01

Ik vond dit online:

Thee kleurt zwart met honing
Een aantal jaren geleden deed zich een merkwaardig verschijnsel voor. Veel consumenten hadden toen klachten over (buitenlandse) honing omdat bij het oplossen in een kop thee een zwarte kleur ontstond. Bij onderzoek bleek dat de honing een hoog ijzergehalte bezat. Op zich is dit verschijnsel een bekende chemische reactie: ijzer(III)-ionen geven samen met de looistof tannine (een polyfenol uit theeblaadjes) een sterk zwarte kleur. Honing bevat normaal ongeveer 2 mg ijzer per kg, te weinig om zo’n reactie te geven. Maar in deze gevallen bedroegen de ijzergehaltes 50 -125 mg/kg. Meestal was er dan ook nog meer mis met de
honing; er werden via de microscoop allerlei vaste bestanddelen gevonden die er niet in thuishoorden, zoals plantencellen van sojameel en vooral cellen van de suikerrietstengel. Dat betekent, zoals we nog zullen zien, dat de honing vervalst is. Duidelijke zwartkleuring met thee kan een teken van vervalsing zijn. Wel is het goed er even bij te
vermelden dat zo’n zwartkleuring tot nu toe nooit met Nederlandse honing heeft plaatsgevonden.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:35

Kokend water altijd even laten afkoelen met kruiden thee en honing ook niet er gelijk in doen pas bij ong 45 gt, anders gaan de werkzame stoffen kapot in de honing