Beste Bokkers, Bokt weet alles, maar ik heb geen idee of dat ook hiervoor geldt.
Door ongelukken en mislukte operaties loop ik heel erg slecht, en omdat ik binnenkort weer enkele maanden in een rolstoel moet en dat nog vaker zal moeten ben ik op zoek naar informatie over elektrische rolstoelen etc.
Op internet staat zoveel dat ik echt door de bomen het bos niet meer zie, en ik ken niemand die zo'n ding heeft.
Ik zoek een handzaam exemplaar dat ik in mijn (doodgewone) auto kan meenemen. Liefst eentje waarmee ik ook over wat ruwere grond, zoals kinderkopjes, bosgrond, kan rijden.
Hoe makkelijker het in- en uitladen en uitklappen gaat, hoe beter.
Wie heeft advies?
Alvast bedankt!
Oscar
Forumcoördinator
Geplaatst: 06-01-25 14:20
Wat vervelend voor je
Misschien zit er wel een zorgwinkel (bijv. Medipoint) bij je in de buurt? Daar kun je gratis rondkijken en advies krijgen. Ze hebben ook mogelijkheden om iets te huren.
Lindsey_99
Geplaatst: 06-01-25 14:34
Oef, over ruiger terrein en bosgrond kunnen eigenlijk alleen de echte scootmobielen. Gezinslid is gehandicapt, en onze ervaring is dat de electrische rolstoelen die niet alleen binnen, maar ook buitenshuis kunnen prima zijn op verharding maar op kinderkopjes en een iets hoger tempo rammelt het glazuur van je tanden. Er zijn maar weinig tilbare hoor, de accu en motor zijn zwaar. Als het voor korte tijd is, dan is een GOGO pride een prima oplossing. Die is uit elkaar te halen en is nog wel in een auto te tillen. Maar op niet harde bosgrond e.d. dan zakken de kleine wieltjes weg.
Percy
Geplaatst: 06-01-25 15:55
Allereerst, wat rot voor je. Ik vrees dat de combinatie opvouwbaar en over onverhard of kinderkopjes niet zal gaan.
Voor in de auto heb ik een kleine scootmobiel die demontabel is. Die is prima voor de korte stukjes verharde weg maar bospaden gaan alleen als ze droog en vlak zijn. De actieradius is ook maar 10 km. Ik kan deze niet zelf in en uit ce auto halen en in en uitelkaar zetten. De accu is erg zwaar.
Voor in het dorp heb ik een grote scootmobiel met een actieradius van 40 km. Deze kan ook wat sneller maar we hebben hier een prachtig park met als toegangsweg kinderkopjes en daarop rammel ik door elkaar. Ook oneffenheden op de weg zijn een aanslag op mijn rug maar ik kan er wel mee door het bos als het niet te modderig is.
Ik heb dus echt de twee verschillende nodig. Iemand met een elektrische rolstoel reed zich laatst ook vast op grasland, dat werkt ook niet. Verder ken ik nog iemand met een opvouwbare scootmobiel maar die heeft nog een veel slechtere wegligging en die kiept nogal gemakkelijk. Ook niet ideaal.
Ik heb in de zorgwinkel goed advies gekregen alhoewel je wel beperkt bent door het budget. In België worden ze namelijk door het ziekenfonds vergoed. Die grote van mij was al boven de 4000 euro.
Ik zou een ergotherapeut inschakelen, dat wordt vanuit de basis verzekering vergoed (kost wel eigen risico). Een ergo weet precies wat er op de markt is en kan ook goed samen met jou inschatten wat goed werkt voor jou.
Mijn moeder heeft de joyrider. Eigenlijk een ‘gewone’ met batterij. Ècht ruig terrein kan ie niet, maar de stad enzo door gaat echt meer dan prima. Hij is ook heel wendbaar, maar drempeltjes zijn wel een ding als ze te hoog zijn. Hij kan heel simpel met 1 handeling dubbelgevouwen en in mijn auto past ie in de kofferbak zonder dat er stoelen af hoeven, maar ik heb een suv. In de kleinere auto moest ik wel (de helft van) de achterbank af klappen.