Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 19:39

Omdat ik dit soort topics zelf altijd met veel interesse volg wilde ik nu ook jullie meenemen in mijn verhaal. 28 januari zal ik als klager bij de tuchtrechter staan.

Afbeelding

Die nabestaande, dat ben ik. De patiënt was mijn man. Op 16/12/21 kreeg hij extreme pijn in zijn bovenrug.

In 10 dagen meldde hij zich 6keer bij huisarts, huisartsenpost en SEH. 4 keer daarvan in de laatste 5 dagen.
8 dagen voor zijn overlijden werd hij uitgebreid onderzocht op de SEH en om die reden weigerde de huisarts hem nog opnieuw in te sturen, ook al ging hij de laatste dagen rap achteruit. Wel werd er gigantische hoeveelheden pijnstillers voorgeschreven, aan het einde slikte hij paracetamol, tramadol, oxycodon en had hij nog een pleister met opiaten. Niks hielp. Het laatste consult op 2e kerstdag (2021) was minder dan 12u voor hij dood op de grond viel met een gescheurde aorta.

Helaas kreeg ik via de rechtsbijstand een tuchtzaak niet vergoed. Wel is er door hun haalbaarheidsonderzoek gedaan waardoor ik een uitgebreid inhoudelijk oordeel had van een medisch adviesbureau.
Zelf een advocaat inhuren werd zo duur en zou ik maar deels terugkrijgen als ik in het gelijk gesteld werd. Ik besloot daarom de boel te laten rusten wat betreft de tuchtrechter.

Echter, toen afgelopen zomer bleek dat er ook geen melding gedaan was bij de inspectie (een zgn calamiteitenmelding) was voor mij de maat vol en heb ik alsnog zelf een klacht ingediend. Deze loopt tegen de 2 eigen huisartsen en de arts doe hem op de laatste dag op de huisartsenpost zag. Met een gegrond-verklaring kan de inspectie alsnog verzoeken tot goed onderzoek naar zijn overlijden.

Een hoop administratie en correspondentie volgde maar vlak voor kerst kreeg ik dan eindelijk de aangetekende brief dat mijn klacht op 28januari op zitting zal worden behandeld.
Ik vind het retespannend om dit alleen te doen. Ik heb geen medische en geen juridische achtergrond hoewel ik ondertussen het dossier volledig ken en het zo interessant vind dat ik eigenlijk nog graag rechten zou gaan studeren.
Omdat er op internet heel weinig te vinden is over mensen die het proces doorlopen leek het me tof een volgtopic aan te maken.

Het is een totaal ander proces dan een civiel rechtelijke letselschadezaak, waarin men een schadevergoeding eist. De artsen zullen door beroepsgenoten beoordeeld worden op hun medisch handelen en daarin hoogstens een tik op de vinger krijgen (waarschuwing of berisping). Het gaat om erkenning en de hoop dat men leert van fouten.

Vraag gerust :)

Janine1990

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:45

Jeetje wat ontzettend heftig en moedig dat je dit gaat doen. Heel erg veel respect daarvoor!

Ik vind het daarnaast ook super interessant, dus ik zal zeker trouw volgen!

Uit interesse even een wat minder toffe vraag wellicht, maar is er een autopsie gedaan waaruit de gescheurde aorta bleek?

En daaruit volgend een andere vraag die niet zaakgerelateerd is, is er vanuit de artsen ooit een correspondentie geweest over het overlijden van je man?

Nogmaals heel veel sterkte, en ik volg dit trouw!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:49

Wat interessant! Ik volg.

En gecondoleerd natuurlijk met je man. Wat een verschrikkelijk verhaal en wat schrijnend dat hij niet serieus werd genomen in zijn klachten. Ik ken meerdere van zulke verhalen helaas met slechte afloop. Goed dat je dit doet, dat artsen ook ter verantwoording kunnen worden geroepen. Dat de huisarts hier weinig kennis van had kan ik nog begrijpen, maar dat de spoedeisende hulp niet in heeft gegrepen snap ik niet. Ik ben benieuwd hoe ze aankijken tegen het feit dat 3 huisartsen dit niet ‘gezien’ hebben. Zou dat juist een verzachtende omstandigheid zijn of juist niet?
Heel dapper van je. Mijn steun heb je hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:50

Oei, wat spannend en ook heftig. Ik snap heel goed dat je dit wil doen. Erkenning voor gemaakte fouten is zo belangrijk, voor je verwerking, maar ook om van te leren.

Ik volg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:50

Heftig dit!
Heel erg van je man.

Ik volg, want ik vind dit ook zeer interessant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:58

Heel heftig.
Ik heb je verhaal al eens gelezen in een topic. Bijzonder kwalijk dat meerdere huisartsen deze (m.i. duidelijke) alarmsignalen hebben gemist.

Wat spannend dat de zaak voor gaat komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:08

Wauw, wat een heftige tijd heb jij doorgemaakt en nog steeds natuurlijk.
Ik snap heel goed dat je het gevecht voor erkenning aan gaat. Dat is ook belangrijk voor de rouwverwerking lijkt mij.
Wat een gigantische lading pijnstilling en andere medicatie heeft hij gehad zeg! Mag dat überhaupt wel in combinatie met elkaar gegeven worden?
Ik hoop heel hard dat ze hier in ieder geval van leren en dat het jou ook kan helpen in de verwerking :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 20:14

Janine1990 schreef:
Jeetje wat ontzettend heftig en moedig dat je dit gaat doen. Heel erg veel respect daarvoor!

Ik vind het daarnaast ook super interessant, dus ik zal zeker trouw volgen!

Uit interesse even een wat minder toffe vraag wellicht, maar is er een autopsie gedaan waaruit de gescheurde aorta bleek?

En daaruit volgend een andere vraag die niet zaakgerelateerd is, is er vanuit de artsen ooit een correspondentie geweest over het overlijden van je man?

Nogmaals heel veel sterkte, en ik volg dit trouw!

Er is inderdaad de dag erna sectie gepleegd waaruit de dissectie is gebleken.

En de 2 eigen huisartsen waren ook mijn huisartsen. Zij hebben echter constant aangegeven dat ze geen fouten hebben gemaakt en goed gehandeld hebben. Ook in hun verweer in de zaak houden ze dat standpunt.

Suzanne F. schreef:
Wat interessant! Ik volg.

En gecondoleerd natuurlijk met je man. Wat een verschrikkelijk verhaal en wat schrijnend dat hij niet serieus werd genomen in zijn klachten. Ik ken meerdere van zulke verhalen helaas met slechte afloop. Goed dat je dit doet, dat artsen ook ter verantwoording kunnen worden geroepen. Dat de huisarts hier weinig kennis van had kan ik nog begrijpen, maar dat de spoedeisende hulp niet in heeft gegrepen snap ik niet. Ik ben benieuwd hoe ze aankijken tegen het feit dat 3 huisartsen dit niet ‘gezien’ hebben. Zou dat juist een verzachtende omstandigheid zijn of juist niet?
Heel dapper van je. Mijn steun heb je hoor.

Ja, goede vraag. 2 huisartsen hebben hem onafhankelijk van elkaar als niet-ziek beoordeelt en daar hun beeld op gebaseerd ipv op wat wij vertelden. Dat spreekt in hun voordeel want bewijs is vooral hrt medisch dossier.
Gelukkig heeft de laatste dag de triagist van de HAP heel uitgebreid onze kant genoteerd toen we belden voor een afspraak. Dat maakt dat ik denk dat ik erg sterk sta. Maar ongetwijfeld denken zij dat ook.

Cayenne schreef:
Wauw, wat een heftige tijd heb jij doorgemaakt en nog steeds natuurlijk.
Ik snap heel goed dat je het gevecht voor erkenning aan gaat. Dat is ook belangrijk voor de rouwverwerking lijkt mij.
Wat een gigantische lading pijnstilling en andere medicatie heeft hij gehad zeg! Mag dat überhaupt wel in combinatie met elkaar gegeven worden?
Ik hoop heel hard dat ze hier in ieder geval van leren en dat het jou ook kan helpen in de verwerking :(:)

De richtlijn is idd op meerdere wijze niet gevolgd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:15

Wat een verhaal… gecondoleerd met het verlies van je man. Ik vind het onwijs dapper dat je dit doet. Het moet onwijs emotioneel voor je zijn, maar je komt rationeel en weloverwogen over. Knap! Ik wil je een hart onder de riem steken voor de 28e! Wordt er ter plaatse ook nog wat van jou verwacht? Of is het “slechts” behandeling van feiten?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:16

Jeeee wat heftig. Beetje laat maar alsnog gecondoleerd.

Ik ga volgen want dit is zeker erg interessant.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:22

Wat ontzettend dapper van je. Ga er maar aan staan, alles herbeleven en dan ook nog tegen ‘de gevestigde orde’ in moeten gaan.

Heel veel succes TS, ik ga zeker volgen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 20:27

996981 schreef:
Wat een verhaal… gecondoleerd met het verlies van je man. Ik vind het onwijs dapper dat je dit doet. Het moet onwijs emotioneel voor je zijn, maar je komt rationeel en weloverwogen over. Knap! Ik wil je een hart onder de riem steken voor de 28e! Wordt er ter plaatse ook nog wat van jou verwacht? Of is het “slechts” behandeling van feiten?

Zeker wordt er iets verwacht.
De tuchtcommissie zal bestaan uit 5 mensen. 3 daarvan zijn huisartsen (beroepsgenoten dus) en 2 zijn juridisch onderlegd (ik durf niet te zeggen of het juristen, advocaten of rechters zijn). Zij zullen zowel de artsen als mij bevragen over wat er zich heeft afgespeeld en vragen stellen over mijn klachten.

Aan het einde krijg ik nog max 10 minuten om mijn argumenten nogmaals uiteen te zetten (een pleitnota).
Die heb ik afgelopen week geschreven en zal ik hoogstens nog wat bijschaven.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:35

Wat goed dat je dit doet en inderdaad, interessant om er een volgtopic van te maken.

In mijn naaste familie helaas ook twee mensen overleden na gemiste signalen bij de huisarts (waarbij ik eenmaal vermoed dat het sowieso einde verhaal was, maar het einde was nu iets traumatischer). Bij ons is 1x door de HAP aangegeven dat fouten gemaakt zijn, dat doet veel meer voor een nabestaande dan ze zelf door hebben denk ik. Ik snap je wens dan ook volledig.

Ik hoop dan ook dat de uitslag je wat dat betreft gaat geven wat je nodig hebt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:35

Ts wat heftig dat je man overleden is.
Ik hoop dat de artsen op hun fouten gewezen gaan worden.
En nog belangrijker, dat ze een en ander gaan veranderen in hun beleid.

Sterkte.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:39

Jeetje wat dapper van je dat je dit doet, ik hoop heel erg dat de 28e een goede dag voor jou gaat worden en dat je je gehoord gaat voelen.

Heel veel sterkte :(:)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:50

Sterkte TS, dit lijkt me geen makkelijk traject.

In elk beroep worden fouten gemaakt, helaas ook bij artsen. Uiteraard moeten die wel zo veel mogelijk voorkomen worden. Maar houd je er rekening mee dat de klachten ongegrond verklaard kunnen worden/denk je dat je daar uiteindelijk vrede mee kunt hebben?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:51

Jeetje wat heftig zeg, heel veel sterkte

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:53

Jeetje, ik ben er wat stil van. Wat sterk, dapper en goed dat je dit doet. Medisch tuchtrecht doen wij bij ons op kantoor niet, dus heb hier totaal geen kaas van gegeten. Maar ik vind 't wel superinteressant om te volgen, dus dank voor dit topic. Sowieso heel veel sterkte met de zitting en de voorbereiding. Ik kan me voorstellen dat dit toch weer een en ander oprakelt en pijn doet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:56

Jeetje wat erg dit zeg en wat knap van je dat je deze stap zet al begrijp ik het zeker wel als je op deze manier je man verliest :(:)
Heel veel sterkte!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 20:59

Tiggs schreef:
Sterkte TS, dit lijkt me geen makkelijk traject.

In elk beroep worden fouten gemaakt, helaas ook bij artsen. Uiteraard moeten die wel zo veel mogelijk voorkomen worden. Maar houd je er rekening mee dat de klachten ongegrond verklaard kunnen worden/denk je dat je daar uiteindelijk vrede mee kunt hebben?

Ja goede vraag. Ik denk dat ik sterk sta, maar hou er zeker rekening mee.
Wat ik vooral wil is dat de zaak eens kritisch bekeken wordt. Ik ben er tot deze zomer vanuit gegaan dat er een calamiteitenmelding gedaan was en dus dat de zaak gedegen onderzocht was en dat dit onderzoek door de inspectie ook beoordeelt was. Om die reden had ik er vertrouwen in dat er van geleerd was en was ik er oké mee.
Nu ik weet dat er geen onderzoek is gedaan en ik heb gezien dat 1 van de artsen zelfs niet gehoord is is mijn doel vooral dat er eens kritische vragen gesteld worden.
Dat doel is met de zitting behaald dus in dat opzicht kan ik niet "verliezen".
Als na kritische vragen zou blijken dat de artsen goed gehandeld hebben dan zou dat zelfs eerder winst zijn. Het is beter te accepteren dat zijn dood domme pech is, dan fouten die voorkomen hadden moeten worden.
Sinds afgelopen zomer heb ik heel veel tuchtklachten gelezen. In ongeveer 90% kan ik de beoordeling volgen, dus ik hoop dat als mijn klacht ongegrond wordt verklaard dat ik dan ook kan volgen waarom.

Maar zoals gezegd, op dit moment heb ik het gevoel dat ik sterk sta. En een aantal (onafhankelijke) signalen in de afgelopen maanden bevestigen dat. Dat gevoel moet ook wel overheersen denk ik, alleen al om het aan te kunnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:03

De zaak doe je alleen he... En je zult ongetwijfeld worden gesteund door vrienden en familie (en nu ook Bokt).

Maar daarbuiten, zijn er nog instanties die je een duwtje in de goede richting hebben kunnen en willen geven? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de zorgverzekering van je man, andere artsen, werkgevers of overheidsinstanties?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:10

Oh wow TS, wat heftig! Gecondoleerd met je man en super sterk dat je dit doet. Echt nalatig van de spoedeisende hulp.

Wij hebben eens een zaak gehad tegen een DA bij het medisch tuchtcollege. Ook zelf gedaan. Wil je als tip meegeven om alle feiten en fouten goed op te schrijven en mee te nemen. Het kan best intimiderend zijn in zo,n zaal. Ik heb toen ook een soort slot pleidooi gehouden en wij zijn op allebei de klachten in het gelijk gesteld.

In ons geval had de DA twee enorme fouten gemaakt die naderhand ontkend bleven worden. Ik denk dat als ze haar fouten erkend had dat we niks hadden gedaan maar dit voelde ook zo oneerlijk. Paard had erdoor gruwelijk geleden.

Ik kan me dus behoorlijk inleven in hoe dit voor jou voelt en bij een partner is het nog heftiger natuurlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 21:12

@janine1990:
Weinig.
Er is een klachtenfunctionaris die je kan helpen bij het opstellen van de brief. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt.
Verder heb ik vooral heel veel gehad aan de rapporten van de medisch adviseur via mijn rechtsbijstandverzekering. Specifiek de gang naar de tuchtrechter vergoeden ze niet maar in het voortraject hebben ze me goed geholpen.
Verder heb ik goede gesprekken gehad met de inspectie vd gezondheidszorg (IGJ) en werk ik zelf in de zorg (eerst als paramedici, nu grotendeels als kwaliteitsmedewerker) en heb ik daar ook her en der wel wat ondersteuning gehad van collega-artsen in begrijpen van dingen en vinden van juiste jurisprudentie/richtlijnen.
En in dat laatste heb ik zelf ook echt wel uren werk gestopt.

Het proces is in principe zo ingericht dat je het zelf moet kunnen doen, hoewel ik daar wel wat vraagtekens bij heb. Zeker bij een complexe zaak als deze.

@elisa: vooral die erkenning is het. En dossiervorming is een goede, daar is zeker sprake van. Een goede tas vol.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:19

Dank voor je reactie op mijn vraag Secricible, ik kan je gedachtengang goed volgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:24

Dat kan ik helemaal begrijpen! Volgens mij ben je heel goed bezig qua dossiervorming en voorbereiding.

Je hebt gelukkig toegang tot medische kennis in je buurt en wellicht kunnen zij ook hun mening nog onderschrijven wat je zou kunnen gebruiken bij je zaak.