Die nabestaande, dat ben ik. De patiënt was mijn man. Op 16/12/21 kreeg hij extreme pijn in zijn bovenrug.
In 10 dagen meldde hij zich 6keer bij huisarts, huisartsenpost en SEH. 4 keer daarvan in de laatste 5 dagen.
8 dagen voor zijn overlijden werd hij uitgebreid onderzocht op de SEH en om die reden weigerde de huisarts hem nog opnieuw in te sturen, ook al ging hij de laatste dagen rap achteruit. Wel werd er gigantische hoeveelheden pijnstillers voorgeschreven, aan het einde slikte hij paracetamol, tramadol, oxycodon en had hij nog een pleister met opiaten. Niks hielp. Het laatste consult op 2e kerstdag (2021) was minder dan 12u voor hij dood op de grond viel met een gescheurde aorta.
Helaas kreeg ik via de rechtsbijstand een tuchtzaak niet vergoed. Wel is er door hun haalbaarheidsonderzoek gedaan waardoor ik een uitgebreid inhoudelijk oordeel had van een medisch adviesbureau.
Zelf een advocaat inhuren werd zo duur en zou ik maar deels terugkrijgen als ik in het gelijk gesteld werd. Ik besloot daarom de boel te laten rusten wat betreft de tuchtrechter.
Echter, toen afgelopen zomer bleek dat er ook geen melding gedaan was bij de inspectie (een zgn calamiteitenmelding) was voor mij de maat vol en heb ik alsnog zelf een klacht ingediend. Deze loopt tegen de 2 eigen huisartsen en de arts doe hem op de laatste dag op de huisartsenpost zag. Met een gegrond-verklaring kan de inspectie alsnog verzoeken tot goed onderzoek naar zijn overlijden.
Een hoop administratie en correspondentie volgde maar vlak voor kerst kreeg ik dan eindelijk de aangetekende brief dat mijn klacht op 28januari op zitting zal worden behandeld.
Ik vind het retespannend om dit alleen te doen. Ik heb geen medische en geen juridische achtergrond hoewel ik ondertussen het dossier volledig ken en het zo interessant vind dat ik eigenlijk nog graag rechten zou gaan studeren.
Omdat er op internet heel weinig te vinden is over mensen die het proces doorlopen leek het me tof een volgtopic aan te maken.
Het is een totaal ander proces dan een civiel rechtelijke letselschadezaak, waarin men een schadevergoeding eist. De artsen zullen door beroepsgenoten beoordeeld worden op hun medisch handelen en daarin hoogstens een tik op de vinger krijgen (waarschuwing of berisping). Het gaat om erkenning en de hoop dat men leert van fouten.
Vraag gerust