Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 11:25

Ik zag dat er best wat mensen in de No Buy Januari challenge ook de pantry challenge mee doen.

Het lijkt me leuk om elkaar te helpen motiveren om de maand vol te maken, en te delen wat je voor avond eten gemaakt hebt (tegen het eind van de maand verwacht ik wel wat creatievere gerechten :+)

Mijn pantry is zeer goed, maar redelijk eenzijdig gevuld, dus wij weten waarschijnlijk vooral pasta, texmex en rijst gerechten :P

Als je een foto van je pantry wil delen, ook leuk!

Ik heb een kleine, een grote staande en kist vriezer, plus een mini supermarkt :')

Maar ook met een kleine voorraad kun je al ver komen en misschien krijg je wel inspiratie om een iets grotere voorraad aan te leggen :)

Dit is een groot deel van mijn walk in pantry.

Afbeelding

Wil je het volgende jaar goed voorbereiden, kijk dan even in deze topics:

[LZP] Permacultuur

[LZP] de eetbare tuin vervolg

[LZP] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

[LZP] Pressure canning

* 1: Maak je eigen regels :+

Voor inspiratie:

* 2: inventarisatie van je pantry. Dingen die (bijna) over datum zijn als eerste opmaken. Organiseer gelijk een beetje ;)
* 3: Is het 5 jaar over datum, overweeg dan om het weg te gooien :P
* 4: Suiker, zout, pasta, droge dingen in pot, zijn veel langer houdbaar dan op de verpakking staat, gebruik je neus en ogen om te bepalen of je het nog wel eten.
* 5: bepaal wat je nog wel en niet koopt, zoals verse groente, zuivel, bepaalde aanbiedingen.
* 6: Bepaal of/hoe vaak je uit eten mag van jezelf, bij welke gelegenheid
* 7: Bepaal hoe lang je mee wil doen, een week is al ook een goede start als je normaal gesproken 4x per week eten haalt of naar de supermarkt gaat!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:20

Wow wat gaaf ziet die van jou eruit zeg!
Een foto van mijn rommelige voorraadkast zal ik iedereen en mijzelf besparen :')

Jij kunt hier toch weet ik veel hoe lang mee vooruit qua heel veel dingen?

xSagan

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:32

Dat ziet er goed georganiseerd uit!
Mijn kast zal ik jullie ook maar besparen. Maar ik wil wel mijn voorraden eerst opmaken excl. vers producten zoals groente want die lade was al leeg. Denk eerder aan veel pizza bodems enzovoort of ik er een Challenge van wil maken weet ik nog niet, maar wie weet krijg ik hier goede inspiratie van.:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:19

Wat een mooie voorraadkast heb je!

Ik doe ook mee :j

Wel zit ik nu even in Zeeland, zoals wel vaker in het weekend. Daar heb ik geen echte pantry :)) Maar de rest van de week ga ik vooral uit voorraad eten. Dat doe ik eigenlijk al langer, maar ik zal er deze maand iets beter op letten :D

Ik moet alleen een fles olijfolie halen dacht ik, die was sinds vorige week leeg en had ik niet meer op voorraad :=
En ik ga proberen om deze maand weer eigen brood te bakken, anders kom ik nooit door de voorraad tarwegraan heen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:39

Ik zal een mod even vragen om de 'regels' toe te voegen, ik zie dat ik die vergeten ben.

Here goes:

1: Maak je eigen regels :+

Voor inspiratie:
2: inventarisatie van je pantry. Dingen die (bijna) over datum zijn als eerste opmaken. Organiseer gelijk een beetje ;)
3: Is het 5 jaar over datum, overweeg dan om het weg te gooien :P
4: Suiker, zout, pasta, droge dingen, voedsel in pot, zijn veel langer houdbaar dan op de verpakking staat, gebruik je neus en ogen om te bepalen of je het nog wel eten.
5: bepaal wat je nog wel en niet koopt, zoals verse groente, zuivel, bepaalde aanbiedingen.
6: Bepaal of/hoe vaak je uit eten mag van jezelf, bij welke gelegenheid
7: Bepaal hoe lang je mee wil doen, een week is al ook een goede start als je normaal gesproken 4x per week eten haalt of naar de supermarkt gaat!
Laatst bijgewerkt door Prairy op 03-01-25 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:42

opisop_shop schreef:
Wow wat gaaf ziet die van jou eruit zeg!
Een foto van mijn rommelige voorraadkast zal ik iedereen en mijzelf besparen :')

Jij kunt hier toch weet ik veel hoe lang mee vooruit qua heel veel dingen?

Ja dat klopt, mijn manco/uitdaging gaat zijn dat mijn ADHD hoofd te veel opties heeft en op een gegeven moment niet genoeg makkelijke opties meer kan vinden :')

Ik doe ook mee met Canuary, dat is eten in potten stoppen. Ik probeer elke week 1-2x iets te Wecken/pressure cannen/invriezen voor een makkelijke snelle maar wel gezonde maaltijd.

Annemiek ik ben wel heel benieuwd naar jouw voorraad want volgens mij kan die de wedstrijd van de mijne nog wel eens winnen :))

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:52

Ik doe ook mee! steek er altijd maar bij, maar buiten pasta en rijst komt er niets meer uit haha

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:22

Ik doe ook mee!

Nog een tip als de voorraad wat uitdunt: voer in chatgpt in wat je allemaal nog hebt en vraag om een recept. Komen verrassende dingen uit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:54

Wij hebben een kleine voorraad want kleine keuken maar toch...
Hier mijn plannen
1. check alles qua vervaldatum en maak op wat over tijd dreigt te gaan (ik heb al een blik litchis op sap, bokaal schorseneren, een bokaal kikkererwten, kokosmelk, currysaus en spliterwten gevonden - ga denk ik eens humus proberen, kokosmelk met fruit als ontbijt en echte snert)
2. ruim alles op en label alles
3. reinig alle kasten, koelkast en diepvries. Beetje voorjaarsschoonmaak
4. vul je noodvooraad aan (zoals sommige regeringen in Europa aanraden)

Ik denk dat ik op een week wel klaar ben :D
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 03-01-25 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:10

Ik zag de titel van dit topic en wist meteen dat hij van jou moest zijn _O-

Hier helaas geen mooie pantry.
Heb wel onlangs de trapkast aangepakt met meer plankruimte er in.
Hij is nog niet helemaal klaar maar toch word ik er al wel blij van *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:13

Ik meld me ook, ik was er al mee begonnen.
Ik vul altijd de voorraden flink aan voor de winter zodat ik niet per see weg hoef als er sneeuw ligt.

Mijn plannen:
-dingen opmaken die op datum/tegen datum zitten (houdbare melk, kookroom, etc).
-vriezer ontdooien en opruimen als het buiten eens goed koud is zodat ik de inhoud buiten kan parkeren :) Daarna het whiteboard van de inhoud bijwerken.
-dingen die al jaren in de kast staan, als een van de eerste dingen opmaken.

Ik ga sowieso slechts eens per 3 weken naar de supermarkt en haal dan gelijk heel veel. Zeker nu in de winter is dat geen probleem, de temperatuur in de keuken is laag (10-12 graden) en dan blijft fruit erg lang goed. Brood bak ik zelf dus als ik meel en gist in huis heb vermaak ik me wel.
Voor nu haal ik bij de boodschappenrondes alleen fruit, groente, yoghurt, kaas en vul ik zelfbakproducten bij zoals dus meel en gist, maar ook bloem en boter.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 17:42

pmarena schreef:
Ik zag de titel van dit topic en wist meteen dat hij van jou moest zijn _O-

Hier helaas geen mooie pantry.
Heb wel onlangs de trapkast aangepakt met meer plankruimte er in.
Hij is nog niet helemaal klaar maar toch word ik er al wel blij van *\o/*

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

O:)

Ziet er goed uit!

Judith, ja jij moet wel wat meer voorraad aanhouden natuurlijk, overleven op sneeuw is ook niks :=

secricible schreef:
Ik doe ook mee!

Nog een tip als de voorraad wat uitdunt: voer in chatgpt in wat je allemaal nog hebt en vraag om een recept. Komen verrassende dingen uit.

Ik heb toevallig net de app gedownload voor het starten van mijn nieuwe bedrijf, goede tip van de recepten!

Foxy80, goede plannen!

Laurie leuk dat je mee doet!

Mijn hoofd loopt wederom 1000 rondjes per seconde dus vanavond houden we het weer lekker simpel :')

Afbeelding

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:03

Want hebben jullie nette kasten.. bij mij is het echt een chaos.. te veel spullen..

Wij eten elke januari de pantry en vriezers leeg. Dan kan ik ze weer lekker vol stoppen :)

Vanavond eten we een lasagne die ik ingevroren heb. Grote bak, geeft ruimte.

Ik zag wel dat we nog redelijk wat vis hebben liggen dus deze week wordt vis week

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 18:10

Olikea schreef:
Want hebben jullie nette kasten.. bij mij is het echt een chaos.. te veel spullen..

Wij eten elke januari de pantry en vriezers leeg. Dan kan ik ze weer lekker vol stoppen :)

Ik zag wel dat we nog redelijk wat vis hebben liggen dus deze week wordt vis week

Dat was eerst echt niet zo hoor _O-

Ik heb een keer een opruim boek gekocht en daarmee grotendeels mijn huis opgeruimd. Daardoor gemerkt dat het echt veel fijner is als in ieder geval het eten goed opgeruimd is (over de rest van het huis gaan we het niet hebben want mijn grootste talent is nog steeds er een bende van maken O:) )

1x per week
60/90 minuten
3 kratten: Hier opruimen, Elders opruimen, Weg
1 lade/keukenkastje per keer
Helemaal leeg halen en elk ding in het juiste krat
Kastje of lade schoonmaken
Hier opruimen terug erin
Elders opruimen wat daar moet
Weg spreekt voor zich.

Niet te grote dingen in 1x willen doen, beter een kleiner ding per keer en eerder klaar.

Lasagne :9

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:21

pmarena schreef:

Hey wat een handig rek heb je daar aan de deur hangen! Wat is het voor iets?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:26

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:28

Wat een mooie overzichtelijke voorraadkasten hebben jullie. Bij mij is er totaal geen systeem, de boodschappen zet ik daar waar plek is…
Misschien toch maar eens aanpakken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:59

Ik heb 1 keukenkast voor voorraad en die is nu ook wel echt mutvol gestouwd. Vriezer gaat ook nauwelijks meer dicht.
Ik zou ook echt niet weten hoe ik overzicht in zo'n keukenkastje moet krijgen. Ik heb ook niet, zoals ik op foto's zie, 4stuks hetzelfde.
Het is meer dat ik iets koop voor een recept en een halve zak over heb oid. Dus dar vergt wat meer creativiteit.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-01-25 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:03

secricible schreef:
Ik heb 1 keukenkast voor voorraad en die is nu ook wel echt mutvol gestouwd. Vriezer gaat ook nauwelijks meer dicht.
Ik zou ook echt niet weten hoe ik overzicht in zo'n keukenkastje moet krijgen. Ik heb ook niet, zoals ik op foto's zie, 4stuks hetzelfde.
Het is meer dat ik iets koop voor een recept en een halve zak over heb oid. Dus dar vergt wat meer creativiteit.

Secridible, als ik dat heb giet ik de rest in een glazen bokaal. Veel overzichtelijk en plaatsbesparender ipv na een half jaar opeens erachter komen dat de volle doos paneermeel nog maar een bodempje bevat. En je ruimt tussendoor meer op.

En ik heb ook niks dubbel. Ik spaar glazen bokalen en heb etiketjes van de hema die je makkelijk weer kan losweken - zo krijg ik langzaamaan visuele orde in de bende. Zal dit weekend mijn keuken eens fotograferen (in het voor-en na topic vind je mijn koelkast alvast hahaha)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:04

Ik heb een foto toegevoegd. Ik gewaar idd ook veel spul in glazen potten maar dat neemt ook veel loze ruimte in.

De bloempot ging zojuist leeg :+ in plaats van mijn desem voerde ik de pot met bloem dus die kon de prullenbak in -O-

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:07

Dat rek is inderdaad handig! Hangt die dan over de deur, of vast geschroefd?

Ik lees graag mee. Ik heb m’n trapkast redelijk opgeruimd, maar heb onder het trap gedeelte een vriezer. Heel onhandig, dus eigenlijk wil ik die naar boven hebben.
Toen ik dit huis kocht zat er een vrij nieuwe keuken in, maar zonder vriezer. Snap nog steeds niet waarom. Vorige bewoners hadden losse vriezer op zolder staan.
Ik wilde die graag beneden maar ga m nu toch naar eerste verdieping verplaatsen.

Ik ga in elk geval beginnen met een lijst maken met wat er in de vriezer zit en wat er in de kast aan voorraad ligt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:09

Ah, zo 'n kast.
Kruidenpotjes of kleine dingetjes om te bakken in een oude schoendoos, dat pak je dan makkelijk in 1 keer uit de kast

Categoriseren: 1 legplank met groenten en sauzen, de rest op andere plank.

Zoek uit wat je het meeste pakt en zorg dat dat niet in de weg staat van de rest van de kast.

Bloempot :D Ik had even kamerplant in mijn hoofd

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:11

Oooh dit is nou een leuk topic <3.
Ik heb nu geen pantry of überhaupt voorraadkast want ruimtegebrek :+
Maar komend jaar gaan we beginnen met de bouw van ons nieuwe huis en daar heb ik dus speciaal een mooie ruime pantry in laten tekenen :D dus ik lees mee om ideetjes op te doen boor de toekomst :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:48

Prairy schreef:
Olikea schreef:

Dat was eerst echt niet zo hoor _O-

Ik heb een keer een opruim boek gekocht en daarmee grotendeels mijn huis opgeruimd. Daardoor gemerkt dat het echt veel fijner is als in ieder geval het eten goed opgeruimd is (over de rest van het huis gaan we het niet hebben want mijn grootste talent is nog steeds er een bende van maken O:) )

1x per week
60/90 minuten
3 kratten: Hier opruimen, Elders opruimen, Weg
1 lade/keukenkastje per keer
Helemaal leeg halen en elk ding in het juiste krat
Kastje of lade schoonmaken
Hier opruimen terug erin
Elders opruimen wat daar moet
Weg spreekt voor zich.

Niet te grote dingen in 1x willen doen, beter een kleiner ding per keer en eerder klaar.

Lasagne :9

Wij zijn helaas een huishouden van te veel spullen. Nog een halve tuinrenovatie erbij. Ik ben hele dagen aan het opruimen en schoonmaken. Het is hier toch altijd een bende.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:09

pmarena schreef:
Dat was iets dat ik heel graag wilde, me rot naar gezocht heb en uiteindelijk bij Bol.com gevonden heb *\o/*

https://www.bol.com/nl/nl/p/signature-h ... oductTitle

Interessant! Vraag me wel af: als je dit aan een deur zou hangen die ook echt een doorgang is, gaat het dit klapperen als je de deur open en dicht doet? Want dat is voor een kast niet zo erg, maar voor een deur waar je 20x per dag doorheen moet...