Tekst of gedicht voor verjaardagskaart weduwe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Tekst of gedicht voor verjaardagskaart weduwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 19:01

Afgelopen mei is mijn schoonmoeder weduwe geworden. Over het algemeen staat ze positief en sterk in het leven, maar nu haar eerste verjaardag zonder haar echtgenoot eraan komt, wil ik toch wat extra tijd besteden aan haar verjaardagskaart.

Ik ben opzoek naar een mooie tekst, of een gedicht, die benadrukt "jippie, je bent jarig en we houden van je" maar die ook zegt "we snappen dat dit misschien niet heel gemakkelijk voor je is".

Als ik online zoek kom ik vooral veel teksten tegen die je in een kaart kunt zetten op de verjaardag van de overleden persoon, dus ik denk "bokt weet altijd alles".

Alvast bedankt!

Miiej

Re: Tekst of gedicht voor verjaardagskaart weduwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:04

Heb je chat GPT al geprobeerd? Ik heb zelf niet naar de opmaak of inhoud gekeken:

Lieve [naam],

Vandaag vieren we jou verjaardag – jouw kracht, jouw warmte, jouw liefde.
Het is je eerste verjaardag zonder [naam echtgenoot], en dat maakt deze dag anders dan anders. Maar weet dat je niet alleen bent. We staan naast je, met al onze liefde en steun.

We hopen dat je vandaag momenten vindt van vreugde, van mooie herinneringen, en van het voelen van hoe geliefd je bent – door hem, en door ons.

Gefeliciteerd met je verjaardag, lieve [naam].
We houden van je, vandaag en altijd.

Liefs,
[Je naam/jullie namen]

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:19

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:20

Hmm ligt aan het persoon: mijn moeder vond het vervelend als dat op haar felicitatie kaart kwam. Dat missen deed ze elke dag wel, die extra benadrukken vond ze niet zo fijn.
Kaartje op geboortedag van mijn vader en hun trouwdag werd wel enorm gewaardeerd.

Gewoon erop zetten een extra knuffel voor vandaag oid.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:25

Mijn moeder is sinds een klein jaartje ook weduwe. Op haar verjaardag, 5 maand na het overlijden van mijn vader, heb ik niks extra behalve een extra knuffel ofzo op de kaart gezet.
Wel een kaart voor de verjaardag van mijn vader 2 maand later.
En bloemen voor hun trouwdag een maand na het overlijden.
Het gaat vaak ook meer om het idee, dat je aan de persoon denkt, en ook dat je laat merken de overledene niet te vergeten. Denk ik dan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:28

opisop_shop schreef:
Mijn moeder is sinds een klein jaartje ook weduwe. Op haar verjaardag, 5 maand na het overlijden van mijn vader, heb ik niks extra behalve een extra knuffel ofzo op de kaart gezet.
Wel een kaart voor de verjaardag van mijn vader 2 maand later.
En bloemen voor hun trouwdag een maand na het overlijden.
Het gaat vaak ook meer om het idee, dat je aan de persoon denkt, en ook dat je laat merken de overledene niet te vergeten. Denk ik dan.

Ik heb precies hetzelfde gedaan.

(Mijn moeder gooide de zware felicitatie kaarten voor zichzelf gewoon t liefste weg, ze wou zich niet meer rot voelen. Ze wilde gewoon ook het leven vieren ipv weer stilstaan bij zijn dood)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 19:45

secricible schreef:
Ik dacht meteen aan deze verjaardagskaart maar dat is wellicht wat laat
https://www.verlieskunst.nl/verlieskaar ... lieskaart/

Ik vond eigenlijk alles heel fijn als mensen er aan dachten. Heel simpel wat je hier schrijft is al heel waardevol.

Deze vind ik heel erg mooi voor over een maand, als het de verjaardag van mijn schoonvader zou zijn geweest.

Ik vind het lastige aan deze situatie dus ook dat ik haar niet het idee wil geven dat haar verjaardag draait om de dood van haar man. In de kerstkaart is een (naar mijn mening hele zware) tekst van Herman van Veen gegaan, omdat mijn vriend dat heel mooi vindt. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik háár een kaartje wil sturen, maar ik wil ook niet het idee geven dat ik denk dat het een doodnormale verjaardag is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:54

Vjestagirl schreef:
secricible schreef:
Ik dacht meteen aan deze verjaardagskaart maar dat is wellicht wat laat
https://www.verlieskunst.nl/verlieskaar ... lieskaart/

Ik vond eigenlijk alles heel fijn als mensen er aan dachten. Heel simpel wat je hier schrijft is al heel waardevol.

Deze vind ik heel erg mooi voor over een maand, als het de verjaardag van mijn schoonvader zou zijn geweest.

Ik vind het lastige aan deze situatie dus ook dat ik haar niet het idee wil geven dat haar verjaardag draait om de dood van haar man. In de kerstkaart is een (naar mijn mening hele zware) tekst van Herman van Veen gegaan, omdat mijn vriend dat heel mooi vindt. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik háár een kaartje wil sturen, maar ik wil ook niet het idee geven dat ik denk dat het een doodnormale verjaardag is.

Gewoon extra knuffel erop zetten. Is echt meer dan genoeg. Als je haar persoonlijk spreekt kun je prima vragen hoe het gaat op deze dag. Maar op de kaart, t is een felicitatie.

Mijn schoonzus zet nog steeds op elke kaart dat ze in gedachten bij mam zijn op een verjaardagskaart. Kerstkaart is helemaal een treurige bedoeling. Als mam nog niet in de put zat met kerst, dan wel na een kaart van haar.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:14

Vandaag vieren we jouw dag, met een een lach en een traan.
Maar je zult er deze dag niet alleen voor staan.

Liefs van ons

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:38

Dan zou ik het inderdaad gewoon klein houden.

Lieve mam,

Gefeliciteerd met je verjaardag en de rest van je tekst aan haar.
In gedachte is pap bij ons/kijkt pap toe/feest pap mee.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:38

Ik snap je gevoel.

Dit is persoonlijk natuurlijk maar ik zou op de kaart niks vermelden qua sterkte wensen. Verjaardagskaart is er om stil te staan bij haar en het leven te vieren.

En dan zou ik op de verjaardag zelf even bellen om te vragen hoe het met haar is. En dat je de deur open zet voor haar om erover te beginnen mocht ze dat willen. Kan je dan aangeven dat je met dr meevoelt maar dan komt het vanuit haarzelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:40

Earth schreef:
Vandaag vieren we jouw dag, met een een lach en een traan.
Maar je zult er deze dag niet alleen voor staan.

Liefs van ons

Dan moet je ook op de dag zelf langskomen als je dat erop zet. Want t is een beetje gek als je dat zegt, maar haar wel alleen laat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:41

secricible schreef:
Dan zou ik het inderdaad gewoon klein houden.

Lieve mam,

Gefeliciteerd met je verjaardag en de rest van je tekst aan haar.
In gedachte is pap bij ons/kijkt pap toe/feest pap mee.

Toch zou ik dat laatste niet aanraden op een kaart, maar persoonlijk naar vragen bij een belletje en daarop aanhakend eventueel dat zeggen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:57

Ik vind hem ook lastig. Ik zou ook een gewone felicitatie sturen en eronder zetten iets van: Extra dikke knuffel van mij

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:12

Het verschilt vast enorm per persoon, maar ik en de mensen om mij heen waarderen het juist wel als de gemiste persoon (al dan niet direct) genoemd wordt. Ik denk dat je het al mooi zegt. Ik zou schrijven wat je normaal zou schrijven en daarbij zeggen dat het lastig zal zijn, zo de eerste keer zonder haar echtgenoot en dat je bewondering hebt voor hoe krachtig ze in het leven staat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:36

Eens met djodjodjo, ik vond het (zeker die eerste verjaardag) echt heel fijn als mensen op het kaartje erkenden dat het ook gewoon superruk is. Dat hoor ik ook terug van andere weduwes.
Maar inderdaad, zoveel mensen zoveel wensen.

Wellicht ook icm de aanname dat ik er vanuit ging dat TS het kaartje persoonlijk overhandigt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 21:38

Oh nee, we kunnen er door een samenloop van omstandigheden niet naartoe...