Wichelroede lopen, toeval, hekserij of waarheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Wichelroede lopen, toeval, hekserij of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 10:29

Toeval, hekserij of waarheid?
Gisteren was ik bij m'n paard, maar kon met de auto niet op stal komen. Er waren 3 mannen van de gemeente op zoek naar een verstopte persleiding van het riool. 1 van de mannen liep rond met een wichelroede (een allemansroede). Ik maakte er een grapje over of dit serieus was, of niet. Hij zei ja, het is echt serieus en liep naar een plek waar de 2 uiteinden van de roede naar elkaar toe draaiden. Hij zei 'hier ligt een leiding'. En toen hij weer weg liep draaiden de punten weer van elkaar weg. Apart, maar je kunt natuurlijk met natuurkunde de hand ietsjes draaien en dan draaien de punten mee, is geen hogere wiskunde, maar gewoon natuurkunde de zwaartekracht.
Dus vroeg ik of ik het dan eens mocht proberen. Ik kreeg wat uitleg over dat ik die roedes niet vast mocht houden, maar losjes in de hand moest leggen en begon te lopen. En er was inderdaad een punt waarop die roedes naar elkaar gingen wijzen. En liep je weer weg, dan gingen de punten ook weer van elkaar. Heel raar. De man die met de roedes liep zei dat hij wel een poosje nodig gehad had om het te leren voelen, bij mij ging het met wat uitleg dus gewoon op dat punt (waar hij dus een leiding gevonden had).

Dus, toeval, hekserij, waarheid of beïnvloed ik zonder het door te hebben met m'n gedachten de roedes? Leg het eens uit. Het was een hele rare gewaarwording in ieder geval.

En enige uren later hadden ze diverse gaten gegraven, de persleiding wel op diverse plaatsen gevonden, maar de verstopping nog niet. De roede was niet in staat de verstopping aan te wijzen, maar hielp wel met het lokaliseren van de leiding.

hoogendroog

Re: Wichelroede lopen, toeval, hekserij of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:37

Tuurlijk werkt een wichelroede. Hoe dacht je anders dat men vroeger een wel sloeg voor de waterpomp?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:38

Verwacht je dat iemand hier op Bokt de kennis daar over heeft? Want ze doen er nog steeds onderzoek naar en volgens mij weet niemand hoe het precies werkt.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... t-het-echt

In ieder geval, mijn eigen ervaring..bij mijn ouders thuis sloeg steeds de bliksem in, hebben zelfs een bol bliksem gehad voor de stallen. Echt levensgevaarlijk. Er is iemand gekomen die aardstralen gemeten heeft met een wichelroede. Er liepen drie aardstralen, op die plekken zijn loden pijpen de grond in gegaan om ze om te leiden en de bliksem heeft er nooit meer ingeslagen..

Dus, geen idee hoe het werkt maar dit vergeet ik nooit meer.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:40

Een wichelroede wordt door heel veel instanties en adviesbureaus gebruikt, als ook in andere takken van sport :)

Jaaaaren terug werkte ik ergens en toen haalde een collega ook zo'n ding tevoorschijn om er vervolgens mee te gaan werken. Ik dacht initieel ook dat ik voor de gek gehouden werd _O- het was een leerzame dag

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:52

Interessant ik dacht eigenlijk ook dat het iets zweverigs was.Nou ben ik wel geïnteresseerd…werkt het met straling , aantrekkingskracht of energie ?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:58

Ik heb ooit meerdere keren met een wichelroede gelopen. Ik weet in ieder geval te zeggen dat ik de wichelroede niet zelf bestuurde en dat ging dus echt vanzelf. Geen idee waar ik naar zocht. De roedes gingen inderdaad naar elkaar toe en als je verder liep weer van elkaar af.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:02

Ik volg, ik vind dit altijd wel interessant :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:18

Gitana schreef:
Een wichelroede wordt door heel veel instanties en adviesbureaus gebruikt, als ook in andere takken van sport :)

Jaaaaren terug werkte ik ergens en toen haalde een collega ook zo'n ding tevoorschijn om er vervolgens mee te gaan werken. Ik dacht initieel ook dat ik voor de gek gehouden werd _O- het was een leerzame dag

Hier dus net zo, ik dacht eerst die lui balen dat ze op vrijdag aan het werk zijn als velen vrij zijn, een soort koffiepauze ontspanning ofzo, maarhet was dus echt.

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:30

Mijn vriend is vrij nuchter en gebruikte ze ook toen we bezig waren met het zoeken van de waterleiding waar we een aansluiting op wilden maken bij het bouwen van de stal voor de paarden. Later ook toen hij keek waar hij evt een tuinbron wil boren. Heb het ook geprobeerd en mij lukte het ook. Bij zijn neef die er niet in geloofde werkte het ook. Enige die het niet kan is de vriend van mijn moeder, tot zijn grote frustratie gaan die wichelroedes bij hem geen kant op terwijl hij er wel in gelooft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:34

Haha bijzonder, hij gelooft wel en het lukt niet..zou hij er geen gevoel voor hebben of zou het wat anders zijn?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:35

Elisa2 schreef:
Haha bijzonder, hij gelooft wel en het lukt niet..zou hij er geen gevoel voor hebben of zou het wat anders zijn?

Het lukt bij hem nu wel, maar eerder niet zei hij, toen hij dat ding van z'n baas kreeg lukte het eerst niet. Dat heeft een aantal oefeningen geduurd.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:40

Ik heb er ooit mee mogen leren omgaan, doe het nu niet meer, maar daardoor weet ik wel dat het echt is. Vroeger werd het inderdaad veel gebruikt om water mee te vinden en werkt door energie/aantrekkingskracht. Was een bijzondere ervaring toen ik het zelf mocht proberen in ieder geval. Ik leerde het bij een klein heksen museum in Appelscha. Weet alleen niet of ze er nog zit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:45

Bij ons op stal wilden ze drainage aanleggen en er moest gezocht worden naar leidingen. De stalbaas had een bureau laten komen dat met wichelroedes de leidingen zou vinden.
Ze vonden iets en gaven aan dat daar de leiding moest zitten, dus stalbaas graven, geen leiding. Een collega van de eerste man kwam terug en gaf aan dat die leiding op een ander punt moest liggen. Dus de stalbaas weer op de graver en je raadt het al, geen leiding.
Zo zijn er vier verschillende wichelroedelaars (is dat een woord?) geweest en alle vier hebben ze een tiental verschillende punten aangewezen waar die leiding zou moeten liggen, en geen van die punten klopte. Uiteindelijk is er een bedrijf bijgekomen die gewoon normale metingen heeft gedaan en die leiding daadwerkelijk gevonden heeft. Waar die leiding lag? Niet eens in de buurt van al die punten die aangegeven werden.

Een van mijn natuurkunde professoren aan de uni heeft onderzoek gedaan naar het fenomeen en kwam, net als zijn collega in het stuk hierboven, uit na dubbelblind onderzoek dat het allemaal op toeval berust.

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:57

germie schreef:
Elisa2 schreef:

Het lukt bij hem nu wel, maar eerder niet zei hij, toen hij dat ding van z'n baas kreeg lukte het eerst niet. Dat heeft een aantal oefeningen geduurd.

Bij mijn weten lukt het bij degen waar ik het over had nog steeds niet. Reden kan ik niet geven, net zo min als waarom het bij heel wat mensen wel lukt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:08

BrankaZ misschien houdt hij ze te stevig vast waardoor de roedels niet kunnen bewegen?

Ik geloof er wel in, zelf echter nooit mee in contact gekomen.
Maar is het niet een beetje zoals mensen die slecht slapen omdat hun bed bv op een aardstraal of ondergrondse waterloop staat? Zo heb je dat toch ook met paarden die onrustig kunnen worden als ze in een stal staan waar toevallig een waterloop/aardstraal onder loopt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:35

Wichelroedes werken goed om water op te sporen, en kunnen ook uitslaan op aardstralen (geopatische belasting).
Er zijn inderdaad mensen die niet kunnen slapen op wateraders, en ik heb ook gezien wat het met paarden kan doen. Wij hebben een paar jaar geleden ook alles uit huis omgeleid zodat het huis vrij is van deze belasting. Met een wichelroede. :))
In Duitsland was het vroeger zelfs verplicht voor men ging bouwen, geen idee of dat nog zo is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:56

hoogendroog schreef:
Tuurlijk werkt een wichelroede. Hoe dacht je anders dat men vroeger een wel sloeg voor de waterpomp?

Heb je de wichelroede ook gebruikt bij het aanmaken van je gebruiksnaam? :D

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:21

Mijn vader is zo nuchter als maar zijn kan. Gelooft echt nergens in en vind alles al gauw zweverig (en vind dat maar niks) maar hij loopt wel eens met een wichelroede. Inderdaad om water(leidingen) mee op te sporen, zowel privé als op het werk gebruikt hij het wel eens. En het klopt eigenlijk ook altijd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:46

Ik heb dit dus nog nooit meegemaakt, maar vind het mega interessant! Dat verhaal van Elisa2 ook, heel cool!

Wat betreft dingen die voor hekserij of dergelijke worden aangezien denk ik altijd maar zo: Er is nog zoveel dat nog niet wetenschappelijk onderbouwd is, maar dat betekent niet dat het ook onzin is.

Ik denk dan even aan het gebruik van wilgenbast wat voor hekserij werd aangezien, het idee van Ignaz Semmelweis van het handen wassen wat kindersterfte zou verminderen waarmee hij compleet belachelijk werd gemaakt of wat recenter, het placebo effect dat ook een remedie kan zijn waarbij de verwachting dat iets werkt, ervoor zorgt dat er daadwerkelijk meetbare veranderingen in het lichaam kunnen optreden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:44

Inderdaad autosuggestie en telepathie.Erg boeiend en misschien is daar ruimte voor verder onderzoek.
Dingen weg lachen of honend doen is niet een intelligente reactie want al zit er maar een beetje waarheid in dan is dat al voldoende waardevol voor nader onderzoek.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:54

office schreef:
Inderdaad autosuggestie en telepathie.Erg boeiend en misschien is daar ruimte voor verder onderzoek.
Dingen weg lachen of honend doen is niet een intelligente reactie want al zit er maar een beetje waarheid in dan is dat al voldoende waardevol voor nader onderzoek.

Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en daar komt nooit iets uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:03

Of men weet nog niet hoe het te onderzoeken/ bewijzen.

De aarde was vroeger ook plat. Tot de kennis zo ver was dat men anders kon bewijzen.

Dus dat ergens geen bewijs voor is zegt niets over of iets kan of niet

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:09

Bijna iedereen kan Wichelen ( al uitgeprobeerd met heel veel mensen). Het is heel simpel.
Wat heb je nodig, een gebogen ijzeren draadje evt met een pijpje eromheen van een bamboe oid (2x)
Je houd de wichelroede in je hand, armen alsof je op het paard zit, licht gebogen langs je lichaam. De punten van de wichelroede moeten iets naar beneden wijzen.
Dan je hoofd leegmaken…( het lastigste deel) en geen verwachting hebben
Dan de vraag stellen in je hoofd, bv sta ik op een waterader en gaan lopen. Bij een ‘ja’ gaan ze kruisen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:22

DuoPenotti schreef:

De aarde was vroeger ook plat. Tot de kennis zo ver was dat men anders kon bewijzen.

Dat is jouw mening maar ik heb iets meer vertrouwen in de wetenschap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:24

Tazzey schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is jouw mening maar ik heb iets meer vertrouwen in de wetenschap.

Wat een geluk dat wetenschappers daar anders in staan en zich realiseren een onderuit gehaalde hypothese niet meteen betekent dat iets onzin is :P Maar dat alleen vaststaat dat het gedane onderzoek niet de manier is om iets te verklaren of bewijzen.

Als we allemaal alleen zouden vertrouwen op de wetenschap, dan zou er geen wetenschap zijn.