Studeren binnen EU, zorgverzekeringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Studeren binnen EU, zorgverzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 12:36

Hallo!
Sinds een paar maanden studeer ik in het buitenland (EU) en ik heb af en toe wat gedoe met zorgkosten :+
Nu dacht ik; er zijn vast wel bokkers die in het buitenland gestudeerd hebben en misschien tips hebben voor me. Ik doe een masterstudie van 2 jaar, dus geen Erasmus of uitwisseling. Omdat ik EU burger ben kan ik gewoon in Nederland verzekerd blijven, maar ze verkeren ''alleen spoed''. De regels over wanneer iets ''geplande zorg'' is zijn nogal vaag en ik wil eigenlijk gewoon een verzekering hebben die alles dekt. Ik heb een doorlopende reisverzekering maar dat gaat om max 60 aaneengesloten dagen, niet een heel jaar. Nu ben ik in Nederland ingeschreven, maar het kan goed zijn dat ik in de loop van het jaar mijn huis hier opzeg en me in Duitsland inschrijf. Ik heb overigens geen (bij)baan in Duitsland, maar ben wel als ZZP'er in NL ingeschreven en af en toe kom ik voor een klus terug naar NL om het nog makkelijker te maken. Heeft iemand misschien in een soortgelijke situatie gezeten die me hierbij kan helpen? Alvast bedankt en een fijne jaarwisseling! {:)

Nyaleti

Re: Studeren binnen EU, zorgverzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:39

Ik weet de regels voor in Europa niet (voor mij was het buiten Europa) maar volgrns mij moet je gewoon verhaal halen op je reisverzekering. Ook bij geplande zorg.
OHRA heeft 365 dagen aan een stuk in het buitenland als optie.

Vanuit je basis reisverzekering keren ze uit wat x behandeling in Nederland zou kosten. Je kan dan nog een aparte module voor geneeskundige kosten afsluiten zodat ze de rest ook aanvullen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:33

Volgens mij is de zorgverzekering inmiddels aan het persoonsregister gekoppeld en wordt je zorgverzekering stop gezet zodra jij je uitschrijft.
Daar moet je dus zelf actief achteraan anders ben je nergens verzekerd.
Volg jij je master in duitsland?

In het verleden kon je met je NL verzekering een pasje bij de Duitse verzekering AOK aanvragen. Ik weet niet of dat nog zo werkt maar kan het wel ff uitzoeken.

Ik ben Duits, als je specifieke vragen hebt over het systeem daar laat het maar weten.
https://www.eu-gleichbehandlungsstelle. ... in-germany

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:36

Had je deze al gevonden?https://www.grensinfo.nl/nl/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAvbm7BhC5ARIsAFjwNHuPTa00GoKrFmKvSqfrQj6o-40PLesFTOVlP4IoAmg0aXWKjgHyNEMaAmW8EALw_wcB

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 14:30

carika schreef:
Had je deze al gevonden?https://www.grensinfo.nl/nl/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAvbm7BhC5ARIsAFjwNHuPTa00GoKrFmKvSqfrQj6o-40PLesFTOVlP4IoAmg0aXWKjgHyNEMaAmW8EALw_wcB

Helaas :')
Er zijn nog geen uitgebreide vragen beschikbaar voor uw situatie. Voor situaties met werken, uitkering of pensioen krijgen en verhuizen zijn wel meer vragen beschikbaar. Als u op ‘sluiten’ klikt, krijgt u algemene informatie over belasting, zorg, uitkering en pensioen, en kinderen. Heeft u daarna nog vragen, dan kunt u terecht bij de deelnemende overheidsdiensten. Deze vindt u onder Contact.

Klik op ‘sluiten’ om terug te gaan naar de website.

carika schreef:
Volgens mij is de zorgverzekering inmiddels aan het persoonsregister gekoppeld en wordt je zorgverzekering stop gezet zodra jij je uitschrijft.
Daar moet je dus zelf actief achteraan anders ben je nergens verzekerd.
Volg jij je master in duitsland?

In het verleden kon je met je NL verzekering een pasje bij de Duitse verzekering AOK aanvragen. Ik weet niet of dat nog zo werkt maar kan het wel ff uitzoeken.

Ik ben Duits, als je specifieke vragen hebt over het systeem daar laat het maar weten.
https://www.eu-gleichbehandlungsstelle. ... in-germany

Ongeveer het 1e wat je vindt als je hierop zoekt op internet is dit:
Ga je als Nederlandse student tijdelijk in het buitenland studeren? Dan blijf je voor je zorgkosten verplicht in Nederland verzekerd. Je zorgverzekering loopt dus gewoon door. Het maakt niet uit of je blijft ingeschreven in Nederland of niet.

Dus wat jij zegt klopt niet gelukkig :) Sowieso heb ik via een Duitse zorgverzekering een bewijs van verzekerd zijn in NL naar mijn universiteit moeten laten sturen. Over het systeem in Duitsland heb ik op het moment geen vragen, dat is pas van toepassing als ik erbij zou gaan werken in Duitsland maar dat is met deze studie niet haalbaar :')

Wel bedankt voor het meedenken! Ik hoopte vooral op mensen die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten omdat het nogal akelig specifiek is en ik er via het internet niet per se heel veel wijzer van word. Die OHRA verzekering ga ik zeker even bekijken, thanks!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:50

Als jij je uitschrijft bij de gemeente stopt je zorgverzekering tenzij je er zelf achteraan gaat, dat is wat ik heb gezegd.

Dat zal ook moeten als je in het buitenland gaat studeren. Je kunt dan via je verzekering regelen dat je ingeschreven blijft maar dat moet je dus wel actief regelen en niet afwachten ;).

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:39

Je hebt recht op de zvw indien je wlz recht hebt. Dit houdt in, als je in Nederland woonachtig bent (ingeschreven) óf je inkomstenbron is in Nederland. Indien je zzp’er bent, moet het grootste deel van je werk uit nederland komen waardoor je wel je sociale lasten betaalt. De svb kan je dan een wlz verklaring geven als bewijs van zvw recht.

Indien je tijdelijk in het buitenland verblijft heb je mogelijk zvw recht. In jouw situatie denk ik dat je alsnog een wlz verklaring moet aanvragen om te kijken of je zvw recht hebt. Indien je in een verdragsland studeert heb je recht op dezelfde zorg als de basisverzekering in Nederland dekt.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:18

Moderatoropmerking:
Dit bericht is i.v.m. verkeerde informatie op eigen verzoek verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 27-12-24 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:41

Heb je nu een Duitse Krankenkasse die in Duitsland de vertegenwoordiging doet voor jou, of gebruik je je Nederlandse zorgpas?

Als wonend in DE en werkend in NL heb ik een NL zorgverzekering, maar ook een Duitse kaart, die ik alleen voor zorg in Duitsland kan gebruiken. De verzekeringen regelen de vergoeding onderling.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:25

Ik heb alleen de OP gelezen, maar ik studeer in Noorwegen (geen EU maar wel Schengen) en ik mocht niet mijn Nederlandse zorgverzekering aanhouden toen ik mij inschreef in Noorwegen. Als je langer dan (volgensmij) 8 maanden buiten NL verblijft, moet je je officieel uitschrijven en inschrijving in het andere land. Dan moet je een zorgverzekering in het land waarin je woont afsluiten. Je Nederlandse verzekering wordt dan automatisch stop gezet.
Maar als je nog in Nederland werkt (zoals je aangaf) kan je volgensmij wel je Nederlandse verzekering behouden maar dan moet je een bepaald formulier naar ze opsturen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:20

Desireeeee schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is i.v.m. verkeerde informatie op eigen verzoek verwijderd.

Dit kan niet.

Je bent verzekerd voor als je op vakantie bent.
Niet als je naar het buitenland vertrekt voor studie of werk.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 27-12-24 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:26

Athelas schreef:
Ik heb alleen de OP gelezen, maar ik studeer in Noorwegen (geen EU maar wel Schengen) en ik mocht niet mijn Nederlandse zorgverzekering aanhouden toen ik mij inschreef in Noorwegen. Als je langer dan (volgensmij) 8 maanden buiten NL verblijft, moet je je officieel uitschrijven en inschrijving in het andere land. Dan moet je een zorgverzekering in het land waarin je woont afsluiten. Je Nederlandse verzekering wordt dan automatisch stop gezet.
Maar als je nog in Nederland werkt (zoals je aangaf) kan je volgensmij wel je Nederlandse verzekering behouden maar dan moet je een bepaald formulier naar ze opsturen.

Klopt, dat heet een S1 formulier die je kunt opvragen bij je zorgverzekeraar. Die dien je in bij de verzekeraar in het studieland.
Dat is ook het geval als je werk in NL en woont in Du of BE.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 05:26

Het is alweer even geleden dat ik een half jaar in het buitenland zat voor studie. Maar ik had destijds een extra module op mijn gewone reisverzekering genomen. En daarmee mag je 365 dagen aaneengesloten in het buitenland zijn.
Deze: https://www.abnamro.nl/nl/prive/verzeke ... sduur.html
Misschien hebben andere verzekeraars ook zoiets. Maar ik zie dat de optie nog steeds bestaat :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 15:31

Thanks! Voor niet EU landen zijn de regels natuurlijk weer heel anders, maar dat is bij mij dus niet van toepassing. Mijn master duurt 2 jaar maar ik ben af en toe een paar dagen in NL, nooit langer dan een heel jaar denk ik :) Ga maandag denk ik maar eens bellen naar verzekeringen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:13

Ahh, als je nog niet in Duitsland ingeschreven staat, kun je daar nog geen kaart aanvragen.
Maar of dat voor studie verplicht is (uitschrijven in NL) weet ik dan weer niet.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:23

CastaMickey schreef:
Thanks! Voor niet EU landen zijn de regels natuurlijk weer heel anders, maar dat is bij mij dus niet van toepassing. Mijn master duurt 2 jaar maar ik ben af en toe een paar dagen in NL, nooit langer dan een heel jaar denk ik :) Ga maandag denk ik maar eens bellen naar verzekeringen.

De sociale verzekeringsbank is de organisatie die gaat over het vaststellen van je verzekeringsrecht. Koste klap is dus ook bellen met hen. Zorgverzekeraars verwijzen vaak ook naar hen bij twijfel over het recht. In de basis is het de regel dat je bij studie of stage in het buitenland (zonder uitkomsten uit het buitenland) je recht behoud in Nederland.