Declaraties werk worden niet vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 13:20

Beste bokkers,

Eigenlijk weet ik het antwoord wel, maar ik wilde jullie toch iets voorleggen omdat ik er een tikje wanhopig van word.

Mijn man werkt voor een bedrijf en heeft afgelopen zomer flink wat reiskosten gemaakt (tripje over de oceaan bijvoorbeeld). Het is een flink bedrag wat hij moest declareren.
Door grote drukte is het hem tot op vorige week niet gelukt om te declareren. Het uitzoekwerk van alle bonnen en facturen vraagt heel veel tijd. Eerlijk gezegd heeft hij het ook wel een beetje voor zich uit geschoven.

Het bedrijf hanteert een termijn van binnen 3 maanden declareren. Daar zit hij twee maanden overheen. Nu weigeren ze de declaraties uit te betalen. Ik vind dat echt ontzettend banketstaaf, mijn man doet het werk van twee personen en zet zich echt 200% in voor dat bedrijf.

Kunnen we hier iets mee? Ik ben in staat om zijn leidinggevende te mailen, maar mijn man zit daar niet op te wachten....

Wie heeft hier ervaring mee of weet raad?

Kinke

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:23

Via z'n leidinggevende proberen. Maar niet jij, je man moet dat doen. Zou wel heel kinderachtig overkomen als de vrouw dit voor haar man gaat doen.
Als hij inderdaad zo verschrikkelijk hard werkt dan mag het bedrijf water bij de wijn doen

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:23

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 13:29

Klopt Kinke, ik ga het niet doen, maar ik ben er wel toe in staat inmiddels. Want dit maakt me echt woest.

Oei BOTraining, gezien die link kunnen we dus niks, dat was het antwoord waar ik al voor vreesde inderdaad...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:30

tja, hij kan altijd nog melden dat hij dan geen tripjes meer voor gaat schieten. Laten ze maar een voorschot betalen dan

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:31

Tja, ik snap het bedrijf wel. Hij is niet een weekje te laat, maar twee maanden. Geen idee om hoeveel geld het gaat maar het zal niet een paar tientjes zijn, en hoe druk je het ook hebt, daar maak je dan toch tijd voor om het uit te zoeken en te declareren? Ik snap dus eerder je man niet zo goed, sorry :=

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:36

Het is heel naar dat ze niet willen uitbetalen, je hoopt op coulance bij zoiets.
Aan de andere kant is 3 maanden al best ruim. En daar zit je man niet een paar dagen, maar 2 maanden overheen. Dat is wel echt lang.
Kan best zijn dat dit nu administratief niet meer goed te verwerken is. Project waarop de betreffende kosten gemaakt zijn allang afgesloten bijvoorbeeld.

Vragen of er mogelijkheden zijn om je tegemoet te komen, of er iets anders nog gedaan kan worden, is het enige dat je man kan doen denk ik.

Zelf gaan mailen lijkt me inderdaad een slecht idee. Dan is het net alsof je man zichzelf niet kan redden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:41

Het is vrij normaal om een maximale termijn voor het indienen van declaraties in te stellen, ik neem aan dat je man daarvan op de hoogte was en mee akkoord is gegaan. Een bedrijf zit ook met een administratie die tijdig gedaan moet worden. Zijn er echt bijzondere omstandigheden aan te tonen waardoor het hem gewoon niet kon lukken die op tijd in te dienen? Zo niet dan vrees ik dat je weinig kans maakt. Het is natuurlijk knap banketstaaf voor je man van het geld wat ie nu niet terugkrijgt en ja, het bedrijf zou best een beetje coulance mogen tonen. Maar andersom vind ik het ook eigenlijk niet zo sjiek om na 5 maanden nog aan te komen kakken met een berg declaraties… ik zou het zien als een wijze les en volgende keer die bonnen wel op tijd doorspitten en indienen ook al is het een klote klusje :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:45

Jeminee, ik snap dat ze een parkeerkaartje 5 maanden na dato niet vergoeden. Maar een vliegreis… zou toch wel heel heel erg zuur zijn dat je dat geld niet terug zou krijgen.
Hebben jullie een rechtsbijstandsverzekering (met een specificatie voor werk) die misschien kan helpen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:45

Hey TS wat vervelend zeg.

ik sluit me in de basis aan bij bovenstaande. hij heeft veel tijd gehad dit te doen en is erg laat.
aan de andere kant gaat het waarschijnlijk over zulke grote bedragen dat je inderdaad coulance verwacht en een "nooit meer zolang wachten" waarschuwing.

je man moet inderdaad even contact opnemen met zijn leidinggevende en die zich hard laten maken voor dit. afhankelijk van de grootte van het bedrijf kennen de mensen van de salarisadministratie jou man niet (goed genoeg) en denken ze, regels zijn regels. een leidinggevende kan dit vaak wat genuanceerder brengen en het hopelijk wel voor elkaar krijgen.

dit hangt denk ik af van hoe dit eerder is gegaan. als je man altijd te laat is of anders juist nooit etc.

succes!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:46

Oei, wat een vervelende situatie.
Als de situatie lijkt op die uit de gedeelde link (het staat in de CAO, het is al een vrije ruime termijn van 3 mnd) en de werkgever wil niet meewerken, dan vrees ik dat je man geen poot heeft om op te staan.

Een tip om herhaling van dit voorval te voorkomen: iedere maand een middag (of hoeveel tijd het dan ook kost) in zijn agenda blokkeren om alles uit te zoeken en te declareren. Dat is ook gewoon werktijd. Dan loopt het (hopelijk) ook niet meer zo op dat het een berg werk wordt waar hij tegenaan hikt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:48

Ik zou beginnen met mijn man op te voeden...
Wat is de reden dat hij zo laks is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:50

Oei.. ik snap beide kanten. Er bestaan termijnen waar binnen bedrijven ook dingen geregeld moeten hebben he? Dus je man had een schop onder de kont moeten krijgen van jou in de termijn dat hi het kon declareren.

Ik zou het echter in een gesprek zeker nog eens voorleggen. Je man dan hé. En anders grwoon dit of niet meer doen of op tijd de tijd nemen om te declareren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:51

Dit soort dingen zijn inderdaad administratief zwaar klöte...
Goede les voor een volgende keer, je netjes aan de regels houden en declaraties op tijd indienen.
De CFO of leidinggevende van een finance afdeling mag zich namelijk verantwoorden bij de directie voor reeds gepresenteerde cijfers na een maandafsluiting.

Ik weet dat ons bedrijf daar wel coulant in is, maar dat medewerkers in zo'n geval wel een stevige waarschuwing meekrijgen, alla, we betalen dit nu een keer, maar in een volgend geval niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:57

Foaly schreef:
Tja, ik snap het bedrijf wel. Hij is niet een weekje te laat, maar twee maanden. Geen idee om hoeveel geld het gaat maar het zal niet een paar tientjes zijn, en hoe druk je het ook hebt, daar maak je dan toch tijd voor om het uit te zoeken en te declareren? Ik snap dus eerder je man niet zo goed, sorry :=

Dit is eigenlijk ook mijn idee..

En dat uitzoeken van declaraties e.d hoort ook gewoon bij het werk he? Dus kan onder werktijd.

Ik zou er voor zorgen dat de declaraties in het vervolg op tijd binnen zijn en hier een harde les door leren.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:58

Foaly schreef:

Ik ook. Hij heeft 3 maanden de tijd gehad, waarom is het daarin niet gelukt?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:58

Petpa schreef:
Ik zou beginnen met mijn man op te voeden...
Wat is de reden dat hij zo laks is?

Dit!

Ik snap het bedrijf volledig, hij is dus eigenlijk vier maanden te laat. Want voor zo'n bedrag zou je verwachten dat je het een maand na dato wel declareert... Dit staat los van de mentaliteit en inzet.

Facturen en bonnen bij elkaar zoeken is helemaal niet veel werk als je het moet declareren. Kwestie van zodra je de kosten maakt en de bon, of factuur krijgt netjes apart houden tot de reis voorbij is. Dan scannen, administratie, en insturen, done.

Die boze mail mag je aan je man richten, niet aan het bedrijf.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:00

Dat zal best een flink bedrag zijn en ik snap eerlijk gezegd niet dat ze dit niet betalen, los van de regels. Een goede medewerker laat je daar niet mee zitten, want ik denk dat er een groot risico inzit dat je man hierdoor minder gemotiveerd raakt om zich nog voor die 200% in te zetten en ook geen kosten meer voorschiet. Althans, dat zou mijn reactie in ieder geval zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:01

Kinke schreef:
tja, hij kan altijd nog melden dat hij dan geen tripjes meer voor gaat schieten. Laten ze maar een voorschot betalen dan

Ook een optie, dat gebeurt bij ons ook en geloof me, als ze wachten met inleveren tot ik er achteraan moet gaan dat ik de bonnen en facturen krijg dan schieten ze een volgende keer wel op :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:02

Malle_meid schreef:
Dat zal best een flink bedrag zijn en ik snap eerlijk gezegd niet dat ze dit niet betalen, los van de regels. Een goede medewerker laat je daar niet mee zitten, want ik denk dat er een groot risico inzit dat je man hierdoor minder gemotiveerd raakt om zich nog voor die 200% in te zetten en ook geen kosten meer voorschiet. Althans, dat zou mijn reactie in ieder geval zijn.

Een bedrijf kan ook niet zomaar alles boeken zoals het ze uitkomt, of in dit geval, hun medewerker uitkomt.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:03

Ik ben bang dat dit een harde les wordt voor je man.

Declaraties uitzoeken is werkgerelateerde en kan dus onder werktijd. En bij dergelijke bedragen zoals je schetst liet ik ander werk toch mooi liggen tot mijn declaraties in orde waren.

Op mijn vorige werk had ik maar een maand de tijd en daarna kon ik fluiten naar mijn geld (of overuren).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:05

Aub niet mee bemoeien, als je je man voor het leven het pispaaltje op het werk wilt laten zijn moet je dat doen.

Maar als je na elke reis direct je kosten bij elkaar zet is dat toch zo gedaan?
En ja ook voor het bedrijf om dan te zien dat het klopt bij die reis.

Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt die er gewoonte van maakte onregelmatigheidstoeslagen te "vergeten"

Daar moest je dan zelf ook achteraan.
Maar dat deed je dan ook meteen zo gauw je wist dat ze weer eens niet betaald hadden.
hey kantoor, die dag heb ik stel op sprong gewerkt omdat jullie weer eens fout geroosterd hadden!
betalen graag.

Dus 3 maanden, moet te doen zijn.

En nee niet elk bedrijf is dan zo coulant. Ook al werk je je te barsten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:05

Ik begrijp niet waarom er coulance wordt verwacht :o
De man van TS heeft ruim de tijd gehad om dit op orde te brengen. Nu zitten ze tegen de jaarafsluiting aan, en dan moeten ze in die drukke periode zich nog druk lopen maken om de declaratie van een lakse werknemer. Je man kan misschien schakelen met zijn werkgever/leidinggevende, maar ik zie er geen heil in.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:06

KimD schreef:
Facturen en bonnen bij elkaar zoeken is helemaal niet veel werk als je het moet declareren. Kwestie van zodra je de kosten maakt en de bon, of factuur krijgt netjes apart houden tot de reis voorbij is. Dan scannen, administratie, en insturen, done.

Die boze mail mag je aan je man richten, niet aan het bedrijf.

Precies dit. Als het zo enorm veel uitzoekwerk is, dan gaat er al eerder iets mis imo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:19

Hier is het ook 3 maanden en zelfs bij de thuiswerkvergoeding. Omdat je het hier digitaal moet indienen is 1 dag te laat al gewoon pech.