Het leed dat de zorgopleiding heet....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onlylienn

Het leed dat de zorgopleiding heet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 18:22

Ooh wat moet ik dit van mij afschrijven... en ik heb het idee dat er meerdere zorg leerlingen hier in kunnen vinden...

3,5 jaar geleden kwam ik op een afdeling terecht waar ik me thuis voelde, leuke collega's, leuke teammanager, en ik voelde me goed en op mijn plek, ik kreeg een jaar later een opleiding aangeboden, natuurlijk doe ik die!

ik ben nu 2,5 jaar onderweg, ik doe een PGL (praktijk gestuurd leren) en kan er in feite net zo lang over doen als wat ik nodig heb, het gaat in feite op mijn tempo..

Maar in die 2,5 jaar heb ik 5 werkbegeleiders versleten, 3 praktijkopleiders en als kers op de taart 3 schoolmentors :\ ooh, en ruim 6 a7 maanden geen enkele begeleiding van een werkbegeleider dan wel praktijkopleider,

In de 2,5 jaar is mijn vader een jaar ziek geweest en helaas overleden, kort daarna ook nog mijn schoonvader aan een acute hartstilstand.. toen mijn vader kwam te overlijden wilde ze hier al mijn opleiding stop zetten, ik gaf aan dat ik graag door wilde maar dit echter wel op een lager tempo ivm privé, dit begrepen ze.

Ik heb 2,5 maand geleden een gesprek gehad, dat ik achterliep in de opdrachten, ze gaven aan dat ik in 2,5 maand tijd ALLES af moest hebben, ik helemaal overdondert en heb oké gezegd.

Ik heb die 2,5 maand knetter hard gewerkt, overuren gemaakt voor mijn opdrachten en zelfs in de nacht nog verslagen gemaakt.
veel opdrachten worden door mijn werkbegeleider nagekeken, hier heb ik dan ook lang op moeten wachten en 2,5 maand verder mis ik nog steeds 2 opdrachten, nog steeds na enige aandringen, mijn werkbegleider zie ik dan ook niet tot weinig op de werkvloer.
mijn schoolopdrachten worden nagekeken door school en kan zijn dat ik eventueel nog feedback erop terug krijg waardoor ik de opdracht moet aanpassen en opnieuw moet insturen, echter kan het 3 weken duren voordat ze een opdracht nagekeken hebben, dus het kan voor het slechtste geval 6 weken duren.

ik heb uiteindelijk aangegeven dat het me niet gaat lukken om in die 2,5 maand alles af heb, maar wel gemaakt. verschil is dat wat af is beoordeeld is en officieel is goedgekeurd, en gemaakt dat dat de opdrachten zijn die bij de docenten dan wel werkbegeleider ligt, ik kreeg echter te horen " als je maar laat zien dat je je best ervoor doet". oké dan.

ik heb afgelopen donderdag in de ochtend voor mijn nachtdienst een gesprek gehad, ik kreeg een bericht dat ik dan maar aanwezig moest zijn. zo gezegd zo gedaan..

Ik kreeg de vraag hoever ik was met de opdrachten, aangegeven dat ik nog maar 4 " kleine". opdrachten moest doen, maar dit op de werkvloer moest gebeuren, ik kreeg gelijk al te horen dat ze er niet tevreden over waren, maar voor mijn gevoel wilde ze ook dat ik dan aan zou geven om te stoppen, dit wil ik dan echter niet en dit ook te kennen gegeven.
Nu heb ik tot eind januari om die opdrachten ook af te hebben, ik kreeg ook gelijk te horen van mijn praktijkopleider dat ze er een hard hoofd in had en het waarschijnlijk niet ging redden, maar vooruit (letterlijke vertaling).

Mijn leercontract loopt af in april, deze willen ze niet gaan verlengen.

Mijn vriend gaf al aan: solliciteer ergens anders, maak zoveel opdrachten die je kan maken en ga elders je examens doen.

Ik heb gesolliciteerd bij een andere werkgever, ik heb ook telefonisch contact met ze gehad en de situatie uitgelegd, ondanks de situatie klonk het of ze enthousiast waren, maar dat ik nog wel een CV etc moest toesturen, dit gedaan en heb nog geen antwoord dus dit is nog even afwachten.

Ik ben nu aan het kijken of het mogelijk is dat ze een (leer)contract eenzijdig kunnen stop zetten, naar mijn weten gaat dat dus niet maar ik weet dit dan ook niet zeker..

Sorry foot het lange verhaal.. maar ik merk dat ik er druk mee ben in mijn hoofd :\

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:29

Dat klinkt niet als hele fijne begeleiding TS. Wat ik niet helemaal snap: ze willen nu dat je je opdrachten opeens af hebt, maar je mocht er toch net zo lang over doen als je nodig hebt? Of begrijp ik dat verkeerd?
Hoelang is het geleden dat je gesolliciteerd hebt? Misschien even achteraan bellen als het al enkele weken geleden is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:32

Ik weet niet wat voor contract je hebt, maar kijk goed of het een contract is waarbij een cao gevolgd moet worden bijvoorbeeld. Ik heb jaren geleden, meer dan 20 jaar geleden, een stagecontract gehad op een school waarbij ik betaald werd volgens een cao. Hier heeft de school een heel gemeen spelletje willen spelen, en toevalligerwijs had ik van te voren al het gevoel dat er wat speelde. Mijn vader had een collega die terug het onderwijs in wilde en die kreeg per 1 januari een X aantal uren op de school waar ik stage liep. Toevallig waren dat exact hetzelfde aantal uren en klassen als waar ik een stagecontract voor had. De school heeft uiteindelijk geprobeerd om met terugwerkende kracht het contract te ontbinden (en ze hadden inderdaad dus die collega van m'n vader aangenomen, die was natuurlijk officieel bevoegd en ik deed nog een eerste graads opleiding). Ik had geen rechtsbijstandsverzekering, maar heb hulp gezocht bij bureau rechtshulp en die hebben me toen geholpen en de brieven gestuurd.
De school heeft me dus moeten doorbetalen volgens de regels van de cao.
Dus zoek goed uit of ze je contract zomaar kunnen beeindigen. Dat wil ik je echt meegeven.

Verder lees ik dat je 'er zo lang over mag doen als nodig is'. En dan heb je nu toch tijdsdruk? Die laatste 4 opdrachten, is dat om de opleiding af te ronden? Als je een leercontract hebt zouden ze je toch daar mee moeten helpen? Want als het niet aan jouw inzet ligt, maar aan hun begeleiding, dan kun je, hoe erg je je best ook doet het niet afmaken toch?

Verder zou ik inderdaad proberen om elders je examens te doen. Ik weet niet exact hoe het zit met jouw opleiding, maar ik ken iemand die in de zorg ook halverwege naar een andere werkgever is gegaan omdat het niet boterde met de eerste. Nu gaat het goed.

En wed op meerdere paarden. Dus ga wel op zoek naar een andere werkgever, ook al zouden ze je hier moeten houden wegens dat leercontract. Als je je echt niet meer fijn voelt ergens, dan werkt dat ook niet fijn meer immers.

Sterkte en succes.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:31

Wat vervelend TS.
Wat staat er precies in je leercontract? (Mag je eventueel ook per pb sturen dan kijk ik met je mee).
Ik weet dat dit per organisatie namelijk nogal verschil in kan zitten (termijnen van behalen diploma, eventuele terugbetaling opleiding enz).

Verder zou ik je adviseren als je dat nog niet hebt om op de mail te communiceren.
Laat weten dat je nog steeds op 2 opdrachten van je werkbegeleider wacht die wel af zijn en geef te kennen dat je er alles aan doet om gewoon te slagen en stoppen GEEN optie is als het aan jou ligt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:32

Ts klinkt dat je niet helemaal de beste begeleiding krijgt. Zoveel wisseling in begeleiding werkt vaak niet echt positief iedere begeleider wil het vaak toch net iets anders.
Buiten dat je natuurlijk prive ook wat voor je kiezen hebt gehad.
Zijn er nog meer leerlingen bij je op de afdeling en lopen die tegen hetzelfde aan?
Is er naast werkbeleider ook nog een teamhoofd/ leidinggevende bij betrokken? En is het evt mogelijk om je laatste opdrachten die je nog moet doen op een andere afdeling van je werk plek af te maken.
En wat misschien ook helpt je eigen reflecteren . Wat jij anders had kunnen doen. Zeg ik niet dat jij iets fout hebt gedaan haal ik niet uit je verhaal.
Maar in de zorg zijn ze erg gek op reflectie gesprekken:-)

@germie verwacht niet dat dit bij ts van toepassing is in de zorg zijn ze over het algemeen blij met iedere functie die ze ingevuld hebben. ( maar moet weer niet teveel werk geven)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:25

Kijk even goed in het leercontract wat daarin staat. Ook wat betreft terugbetalen van de opleiding. Je zou de 1e niet zijn die zelf weggaat en zo voor de kosten op moet draaien.
Als het contract tot april loopt, ga ik ervan uit dat ze je tot die tijd in dienst houden? Wat is er besproken tot die tijd?
Hoe lang staat er normaal voor de opleiding? Ik ken het principe van je start en je mag er zo lang over doen niet helemaal geloof ik. Je hebt toch lessen op school neem ik aan? En een programma of iets?
En verder zou ik zorgen dat je de feedback ook heel concreet gaat krijgen. Ze denken dat je de opleiding niet gaat halen. Wat zien ze concreet en wat willen ze van je zien om het wel te halen. Zorg dat jij zelf een plan gaat maken hoe je deze leerdoelen gaat halen, hoe je eraan gaat werken en geef bij elke dag ook van tevoren aan bij de collega die je begeleidt, hier ga ik vandaag aan werken. Wil je mij feedback geven op dit en dit leerdoel. Schrijf zelf minimaal 1x per week een reflectieverslag en voeg daarbij de concrete feedback op je leerdoel.
En de wisselingen zijn natuurlijk onwenselijk, maar vaak ook overmacht. Maak dit geen excuus voor je eigen leerproces. Ik heb de indruk dat je te afwachtend bent geweest en dat ze hierin verandering willen zien. Als jij zelf je actief en lerend opstelt, dan heb je ook best kans dat het tij nog te keren is. En zo niet, kunnen ze je niet zomaar laten zakken als je kunt aantonen dat je ook veel positieve feedback krijgt. Weggaan kan altijd nog, maar zo aan het eind van je studie zou dat wel zonde zijn.
Kijk wat je zelf in de hand hebt en houd de regie.
Ik zie je veel schrijven over falende werkbegeleiding, school die lang doet over nakijken, werkbegeleiders die hun tijd nemen, privee omstandigheden etc. Daar loop je ook een risico dat je veel buiten jezelf zoekt als oorzaak hoe je er nu voorstaat. Daar heb je niks aan. Omstandigheden kun je niet altijd aanpassen. Stop ermee om het als excuus te gebruiken om je opleiding niet te halen. Het enige waar jij invloed op hebt, is jezelf. Jij moet actief bezig zijn met het halen van je opleiding en leerdoelen en jij moet je werkbegeleiders achter de broek zitten en zorgen dat jij weet waar je staat. Pak het in eigen hand en wijs niet naar omstandigheden. Ik bedoel het niet rot, maar je hebt er niks aan om verder te komen. Succes!

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 21:11

_Mar3 schreef:
Dat klinkt niet als hele fijne begeleiding TS. Wat ik niet helemaal snap: ze willen nu dat je je opdrachten opeens af hebt, maar je mocht er toch net zo lang over doen als je nodig hebt? Of begrijp ik dat verkeerd?
Hoelang is het geleden dat je gesolliciteerd hebt? Misschien even achteraan bellen als het al enkele weken geleden is?

Omdat ik de PGL (praktijk gestuurd leren) doe is dat dus wel, echter moet je er niet met de pet naar gooien en er 10 jaar over doen, maar je bent wat flexibeler dus mocht het zo zijn dat je mer tijd nodig hebt dan is die er.
Ik heb afgelopen vrijdag gesolliciteerd, dus nog niet zo lang.

@Germie: in feite heb ik geen "leerdruk" maar je hebt een leercontract bij je werkgever, je werkgever kan wel zeggen dat ze geen leercontract meer met je aan willen gaan, mijn leercontract was tot nu toe elke keer van een jaar. Als mijn leercontract niet verlengd word ben ik niet ontslagen, maar ga ik terug naar mijn oude functie

@Diddykong: Ik zal er zelf ook zeker een aandeel in hebben, mijn lessen zijn niet geheel klassikaal, iedereen werkt aan een andere opdracht, net wat er op dat moment gaande is op je werk/stageplek, het is een van de nieuwere vormen van de opleiding VIG.
Ik heb sowieso de afspraak dat ik 2x per week feedback moet vragen, deze zijn er dan ook. Het is ook een feit dat ik de regie in eigen handen heb, heb deels de regie in handen, althans zo voelt het voor mij.. ik laat het ook niet zitten ik ga er nog steeds voor vechten.. heb er hard genoeg voor geknokt.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:46

Vervelende situatie TS! Wel vind ik (vanuit werkbegeleider perspectief en studentperspectief, ik ben namelijk laatste jaars HBO Social Work duaal en ik begeleid MMZ leerlingen), dat je zelf volledig afhankelijk bent voor je eigen leerproces. Als je meer met je werkbegeleider wilt werken, mail je de roostermaker. Als je iets van je werkbegeleider nodig hebt, kom je desnoods naar werk op je vrije dag, maar dat is jouw eigen verantwoordelijkheid. Als je wat nodig hebt, moet je zelf duidelijk zijn en wanneer mensen zich niet aan afspraken houden/niet reageren, neem je je teamleider mee in mails.

Veel sterkte met de situatie in ieder geval!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:03

De vig opleiding heb ik inderdaad niet zoveel ervaring mee, wel met mbo/hbo verpleegkunde. Maar zit er dan qua begeleiding op school ook geen traject aan, je zit niet in jaar 1, 2 enz? Ik neem aan dat je werkplek per jaar ook moet betalen? Ik snap geloof ik niet zo goed hoe dat er dan praktisch uit moet zien :'). Nu ja anyway, doet er voor mij ook niet toe. Als je 2x in de week feedback krijgt, en dit je gaat waarschijnlijk zakken, komt uit de lucht vallen, is daar dan niks van te lezen kn deze feedback? Zak je dan op de opdrachten of op een stuk praktijk? Als het om 4 opdrachten gaat is het een beetje gek namelijk. En je hoeft natuurlijk niet alles hier neer te zetten, het is meer voor jezelf ook. Ik weet dat er stagiaires zijn geweest waarvan de begeleiders zeiden dat ze niet zouden slagen, maar die hadden een heel aantal positieve feedback stukken verzameld. Toen is het teruggedraaid met hulp van school en zijn ze toch geslaagd voor de opleiding. Vandaar dat ik zeg, houdt alles goed bij.

Olympia

Re: Het leed dat de zorgopleiding heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:43

Wat voor werk doe je? Ik gok dat je snel wat anders hebt in de zorg met alle tekorten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:49

Het is echt weer een typisch niet empathisch verhaal uit de zorg. Het is vreselijk dat er geen empathie is voor je situatie. Het kan je zo naar een burn-out leiden. Ik heb 32 jaar in de zorg gewerkt en zie nu pas hoe erg het gesteld is in de zorg, je wordt 'gehersenspoeld' om dingen normaal te vinden die dat helemaal niet zijn. Ik hoop dat je een plek bij een andere werkgever krijgt en vooral ook een beetje empathie. medeleven en begrip. Want dat verdien je :knuffel: Sterkte!!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:55

Wat vervelend dat je niet de begeleiding krijgt aangeboden die je hoort te krijgen. Ik herken het als oud leerling nog wel dat je werkbegeleider op stage vaak niet tot nooit met je werkt, maar je wel moet beoordelen. Ik herken het wel dat je lang moet wachten op beoordelingen terug en dat je het idee hebt dat er voor alles geen tijd is omdat je ook gewoon je dienst moet draaien. Ik denk dat veel leerlingen dat zullen herkennen.
Ik probeer nu ik werk als persoonlijk begeleider wel regelmatig even wat aandacht te hebben voor de leerlingen. Ik ben geen werkbegeleider, maar ik vind het wel belangrijk dat de aandacht er is en de leerling gezien wordt. Ook als leerling kan het soms lastig zijn om op je strepen te staan en te zeggen waar het op staat en dat je graag tijd wil krijgen voor je opdrachten. Naar mijn mening moet daar ook tijd voor gemaakt worden. Ik weet dat het vaak niet gebeurd en je alsnog thuis flink aan de bak moet. En als leerling heb je het al druk zat.

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere plek, zeker als je je niet meer op je gemakt voelt. Als de klik met je werkbegeleider weg is , dan wordt het vaak ook wel lastiger om een goede samenwerking te krijgen.

Probeer je niet te druk te maken over het krijgen van een nieuwe plek. Steeds meer instellingen willen meer gaan draaien op leerlingen ook om de boel weer wat aantrekkelijk te maken ( en voor het financiële plaatje). Maar ik zou zeker bij wat instellingen rond gaan kijken om eens de sfeer te proeven. Ik denk voor je ontwikkeling ook goed dat je op zoek gaat naar wat anders. Als je je niet meer happy voelt op je huidige plek , gaat je ontwikkeling ook stil staan en raak je motivatie kwijt.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 05:54

Wat onwijs vervelend dat het zo loopt, zelf werkzaam in de zorg maar jeetje wat komt dit toch regelmatig voor. Onwijs jammer, want we hebben juist de 'jeugd' en nieuwe geïnteresseerden nodig om het vol te houden in de toekomst...

Ga verder eigenlijk geheel mee met Zebrastreep, een andere plek zoeken zal niet moeilijk zijn, voor je ontwikkeling en jezelf gaat dit gewoon beter zijn. Een nieuwe frisse start.

Zo jammer, het werken in de zorg is zo leuk, maar zie zo heel veel mensen afhaken vanwege slechte begeleiding en dergelijke situaties. Zou echt een groot aandachtspunt moeten worden binnen de organisaties de komende jaren.....

Inderdaad wel even goed kijken naar wat de afspraken zijn wat betreft eventueel terugbetalen van de studie, omdat de werkgever deze betaald, maar ook daar zou een nieuwe organisatie eventueel ook wat in kunnen betekenen. Hier hebben we destijds ook iemand gehad die kwam van een andere organisatie en die wilde de studie hier voortzetten, daar heeft de manager het geheel overgenomen zegmaar van haar vorige werkgever, dus kwam ze ook niet te zitten met terugbetalen.

Helemaal in onze sector waar de spoeling al dun is, zou dit best een mogelijkheid kunnen zijn. :j

Achterom

Re: Het leed dat de zorgopleiding heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 09:36

Hmm, ik lees niets over een praktijkbegeleider? Is die er niet bij jullie? Of iemand van opleidingen?
Die de boel op de achtergrond coördineert?