Welke pannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Welke pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 02:20

Al maanden lopen we winkels af in de zoektocht naar goede (bak)pannen met deksels zonder giftige rommel die op inductie kunnen.
We zien door de bomen het bos niet meer. Nu is onze laatste action-pan krom en willen we hem een laatste rustplaats bieden. Maar wat dan?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 02:47

Wat is je budget? Ik gebruik mijn PFAS-vrije Green Pan koekenpan (Smart collection, 28 cm doorsnede, nu te koop voor 55, Belgisch merk) al een poos naar volle tevredenheid. Hun Lima Midnight model van €89 (momenteel op hun eigen website niet voorradig, ik denk dat het model wel terugkomt) heeft een deksel. Ze hebben ook diverse hapjespannen te koop met deksel.

Sting

Re: Welke pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 03:20

Is buyer een optie? Zijn stalen pannen, kunnen op alle warmtebronnen. Vraagt wel iets van je kookkunsten. Ze zijn er met deksel, maar niet veel. Waar ik ze verkocht adviseerden wij een deksel van oude pannen te gebruiken/in de kringloop te kopen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 07:34

Ik lees graag even mee, hier dezelfde zoektocht aan het handje.
Deksels zijn ook los te koop, bijv. van Pyrex, dus dat hoeft van mij niet eens per se. Toch vind ik het een onmogelijke zoektocht.
Wij gaan voor het eerst naar inductie en dat zal sowieso wennen worden, dus de pannen die Sting noemt durf ik niet aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 07:52

Ik vind keramische pannen fijn werken, maar het nadeel is wel dat ze uiteindelijk slijten. Daarom ga ik zelf volgende keer voor rvs. Dat gaat een leven lang mee.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 07:58

Als braadpan al jaren een BK Fortalit.

Als kookpannen een rvs set van Sola met deksels die je kunt draaien, zodat ze er niet afvallen bij het afgieten.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:14

Ik heb een rvs demeyere koekenpan en 2 kitchen aid rvs koekenpan en hapjes pan. Als je eenmaal weet hoe ze te gebruiken zijn ze fantastisch. Ik wil niet anders meer. Ik heb nog wel een gietijzeren koekenpan op mijn lijstje staan om mijn set compleet te krijgen.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:20

Koop in ieder geval niet de Green Chef keramische pannen. Die hebben wij vorig jaar gekocht om onze tefal set te vervangen maar ze branden alleen maar aan een veel krassen. Valt helaas ook nog extra op met een set witte pannen :’)

Verder lees ik even mee, want wij moeten deze ook op korte termijn weer vervangen!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:28

Wij hebben laatst al onze koekenpannen vervangen naar BK rvs pannen.
We hadden er al eentje van mijn schoonouders gekregen die is nu 33 jaar oud en depan oogt nog als nieuw. Alleen het handvat heeft zijn beste tijd gehad.

Je moet er alleen even mee leren omgaan, maar het kookt zo prettig. Er bakt bijna niets meer aan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:42

Wat bedoelen jullie met ermee leren omgaan? Ik lees het nu twee keer hier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:43

Op mijn koekenpannen gebruik ik de deksels van mijn kookpannen. Mijn koekenpannen zijn van BK en Tefal en Sola. De kookpannen van BK.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:02

Sting schreef:
Is buyer een optie? Zijn stalen pannen, kunnen op alle warmtebronnen. Vraagt wel iets van je kookkunsten. Ze zijn er met deksel, maar niet veel. Waar ik ze verkocht adviseerden wij een deksel van oude pannen te gebruiken/in de kringloop te kopen.

Buyer indd. Goed inbranden. Maar dan heb je echt hele fijne pannen!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:11

Mijn Tefal, BK en Green Chef pannen vertoonden altijd krassen en of putjes in de antiaanbaklaag na een paar maand gebruik. Ik gooide ze dan meteen weg omdat ik bang was voor stukjes aanbaklaag in mijn eten.

Heb nu al een hele tijd onderstaande pannen en ben er dol op, ze zijn enorm robuust en na intens gebruik incl vaatwasser elke dag zien ze er als nieuw uit nog.

https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/koeken ... 80100.html

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:16

Ellekebr schreef:
Koop in ieder geval niet de Green Chef keramische pannen. Die hebben wij vorig jaar gekocht om onze tefal set te vervangen maar ze branden alleen maar aan een veel krassen. Valt helaas ook nog extra op met een set witte pannen :’)

Verder lees ik even mee, want wij moeten deze ook op korte termijn weer vervangen!

Ik heb 2 koekenpannen van Green chef en heb dit helemaal niet. Ik ben er juist geweldig blij mee! Nauwelijks olie nodig en een gebakken ei glijdt er zo uit!
Kook jij op gas of inductie? Ik op inductie

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:27

8nnemiek schreef:
Ik vind keramische pannen fijn werken, maar het nadeel is wel dat ze uiteindelijk slijten. Daarom ga ik zelf volgende keer voor rvs. Dat gaat een leven lang mee.

Echt RVS is niet magnetisch en werkt niet op inductie.
Er zal dus in de bodem iets moeten zitten dat wel magnetisch is (ijzer bijvoorbeeld), anders werkt het niet.

@TS:
Wij gebruiken als koekenpannen de pannen van DeBuyer. Die zijn van plaatstaal. Zelf inbranden en dan bakt het prima zonder aan te branden.
Maar niet in de vaatwasser stoppen en niet afwassen met zeep, alleen heet water, anders was je de zelf aangelegde anti aanbaklaag er weer uit.

En als hapjespan met deksel hebben we sauteerpannen van LeCreuset, die hebben een keramische laag als anti aanbak.
https://www.fonq.nl/product/le-creuset- ... 5wQAvD_BwE

We hebben er daar 2 van, de oudste is eerst nog op gas gebruikt en werkt op inductie even goed. Heb nog geen slijtage opgemerkt, de oudste pak hebben we nu een jaar of 10 denk ik. Geen idee na hoeveel tijd er wel slijtage op zal treden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:41

Marije_jiplover schreef:
8nnemiek schreef:

Er zal dus in de bodem iets moeten zitten dat wel magnetisch is (ijzer bijvoorbeeld), anders werkt het niet.

Rvs pannen hebben inderdaad meestal een dubbele bodem :j
Geldt ook voor aluminium.
Ook ‘stalen’ pannen zijn van rvs, anders zouden ze direct wegroesten :=

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:44

Wij hebben ook Le Creuset, nu zo’n jaar of 5/6 denk ik? Nog steeds heel netjes. We doen ze niet in de vaatwasser trouwens.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:58

Voor mensen die last hebben van krassen. Waarmee roeren jullie in de pannen? Ik heb nu al ruim 8 jaar wat keramische pannen (geen dure merkpannen) en al denk ik meer dan 15 jaar een gietijzeren pan die ook in de afwasmachine meedraaien desnoods. Maar alles nog krasvrij en netjes.

Een heel enkele keer wil in de keramische pan met witte binnenkant wat aanbranden maar dat is er ook zo weer uit.

Ik gebruik hout of kunststof om mee te roeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:03

8nnemiek schreef:
Marije_jiplover schreef:

Rvs pannen hebben inderdaad meestal een dubbele bodem :j
Geldt ook voor aluminium.

DeBuyer pannen zijn echt van staal.
Als je ze koopt zit er een waslaag op die beschermd tegen het roesten.
Als je ze zelf goed verzorgt, roesten ze niet.
Maar na het afwassen met heet water moet ik ze goed afdrogen en even laten staan op het aanrecht, als ik ze direct in elkaar stapel en wegzet ontstaat er idd roest.
Dus ja, de stalen pannen roesten, als je er niet goed mee omgaat.
En zijn dus niet van RVS.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:12

Ik heb zowel een rvs pan, als ook een hapjespan met deksel van GreenPan, over beiden heel tevreden.
Gaan niet in de vaatwasser, en in de laatste alleen hout of kunsstof om in te roeren. Wat Karuna ook zegt.
Vind het een hele fijne pan, heel gemakkelijk schoon te maken ook.

Heb ook een super fijne pan van tefal, kun je ook brood in bakken, vlees aanbraden en dan de oven in.
Weet nog dat ik toen dacht duur 70 euro voor een hapjespan met deksel, helaas verkopen ze die niet meer, kocht zo weer een nieuwe anders.
Door die wel in de vaatwasser te steken slijt die na 10 jaar wel.

Creuset zijn ook super pannen, maar voor mij te zwaar, krijg ik niet (meer) gehanteerd helaas, dat doen mijn handen niet meer mee ;(
Tegenwoordig is gewicht van een pan voor mij dus ook een criteria bij de aanschaf.

Ik kook btw op gas, inductie is niet aan mij besteed, we hebben begin dit jaar nog een prachtig stoves gasfornuis gekocht :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:15

8nnemiek schreef:

Dit is echt puur staal hoor. Afgelopen zomer deze pannen verkocht in de winkel . De goedkopere lijn heeft de beschermende laag van bijenwas niet, en die roesten onder je ogen weg. Direct in gebruik nemen, zeiden wij dan ook altijd. Ik heb er zelf ook 2 en zoals Marije zegt, je moet ze echt goed droog opbergen. Gelukkig kunnen ze evt met een schuurspons behandeld worden, en zelfs met een bolletje staalwol, dus je krijg het er wel weer af. Maar gewoon liever direct afdrogen, haha :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:16

Ik heb een creuset pan die op de houtkachel gaat. Een kleintje maar kwa gewicht kan het nog krap aan. De pannen die ik heb. Zelfs mijn kleinere gietijzeren pan zijn licht met fijne handvaten.

Ik gebruik ook geen schuursponsjes om schoon te maken. Ik heb iets andere dingen die niet schuren maar wel nagenoeg hetzelfde effect hebben

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:19

Super interessante discussie dit! Ik lees zeer graag mee!

Ik ben ook benieuwd hoe die mensen die al aanbaklaag/pfas-vrij zijn omgaan met de pannen. Ik ben nogal gemakzuchtig. Ik vind het idee van inbranden eigenlijk wat uhm onfris, nooit meer zeep erop dan ben je toch aan het bakken op de restjes van de vorige keer? Hoe gaat dat dan met sterk ruikende vis bakken en de dag erna neutralere lichte groente? Of kleverige sausen met bijv ketjap erin? Dan krijg je toch een uhm 'aromatische' aanbaklaag? Of valt dat wel wat mee? Ik denk dat je dat er moeilijk uitkrijgt. Of heb je verschillende pannen voor verschillende etenswaren?

En ik mag graag mijn pannen in de vaatwasser doen. Vroegah toen we nog geen vaatwasser hadden kreeg je altijd viezige plekken op de pan (vooral ook op de buitenkant van de pan van bijv sausen die erlangs lekken, of stukken ei) die je ofwel hard moest wegboenen met een metaalspons/pannenspons ofwel er niet meer af kreeg. Volgens mij mag je dit soort pannen ook niet afboenen met een metaalspons? Dan blijft het over dat je hem niet echt schoon krijgt?

En dan het aanbranden, ik wil graag dat je zo een eitje kan bakken met nauwelijks vet, of aardappeltjes. Dat gaat toch kleven? Of is het echte precies zo als bij een pfas laag? Ik kan zelfs eitjes laten aanbranden trouwens hahaha

En gewicht? Ik heb beroerde polsen dus hoe lichter hoe beter

Budget vind ik trouwens minder een probleem.

Maw, wat zou de beste optie zijn voor een luie, niet zo'n beste kok?

Mijn zeer grote dank!!

Want ze gaan eruit, dus ik ga toch voor de bijl moeten gaan...
Laatst bijgewerkt door troi op 18-12-24 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:21

RVS of gietijzer. Zodra je door hebt hoe je ermee moet koken zodat eten niet blijft plakken zijn ze heel fijn! Ik wil niet meer terug naar anti-aanbak of keramisch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:23

JudithGigi schreef:
RVS of gietijzer. Zodra je door hebt hoe je ermee moet koken zodat eten niet blijft plakken zijn ze heel fijn! Ik wil niet meer terug naar anti-aanbak of keramisch.

Hoe bedoel je dat 'ermee leren koken'? Klinkt een beetje als 'hij is het begin wat fris en niet voor beginners' in een paardenadvertentie, dus als een eufemisme voor een heel ingewikkelde toestand..