Op dit moment volg ik de master Levenslooppsychologie en als onderdeel daarvan nu de cursus 'Positief Coachen'. Het vak is net gestart, maar wat tot nu toe in ieder geval duidelijk is geworden, is dat het vooral de nadruk legt op het belang van een wetenschappelijke onderbouwing en evidence-based werken in coaching.
Onderdeel van het vak, is het schrijven van een reflectieverslag over een coachingsgesprek dat we zelf met iemand moeten voeren. Om het zo 'echt' mogelijk te maken, moeten we het gesprek voeren met iemand buiten ons eigen directe netwerk. En je raadt het al: de geschikte kandidaat hoop ik via dit topic te vinden.

Wie zoek ik?
• 18 jaar of ouder
• Op dit moment niet in therapie voor en/of veel last van onderliggende psychologische problemen
• Iemand met een overzichtelijke/praktische/afgebakende coachvraag.
Onderwerpen waaraan je kunt denken:
Meer zelfvertrouwen ervaren tijdens vergaderingen, meer balans tussen mijn werk en privéleven door niet meer 's avonds te werken, beter omgaan met onregelmatige werktijden, vrije tijd nuttiger besteden, beter plannen van sociale activiteiten.
Paardgerelateerde onderwerpen kunnen uiteraard ook erg geschikt zijn: meer tijd vinden/maken voor leuke activiteiten met je paard, minder snel boos worden, het plezier terugvinden/vergroten, minder stress ervaren op wedstrijd.
Wat is de bedoeling?
• Een eenmalig (online) kennismakingsgesprek om duidelijk te krijgen waar je het precies over zou willen hebben. Als het doel te groot is voor één gesprek, proberen we te komen tot een afgebakend onderwerp waarover we het gesprek kunnen voeren. Bij voorkeur eind december/begin januari.
• Een eenmalig (online) coachingsgesprek van 30 minuten tot 1,5 uur (afhankelijk van jouw voorkeur en hoe het loopt). Tijdens het gesprek gaan we aan de hand van een methodiek die ik op basis van jouw vraag heb gekozen, in gesprek
over je vraag/doel. Jij bent leidend en wat niet goed voelt, doen we uiteraard niet. Dit gesprek plannen we bij voorkeur ergens in februari (zodat ik in de tussentijd de theorie kan doornemen en eigen kan maken).
• Na afloop schrijf ik een reflectieverslag over het verloop van het gesprek. In het verslag staat mijn eigen handelen in de rol van coach centraal. De inhoud van je vraag en wat jij hebt verteld, komen niet uitgebreid aan bod.
Indien gewenst zal ik je vooraf in de gelegenheid stellen om te checken of er niets in staat dat je graag vertrouwelijk wilt houden.
Belangrijk:
Op een aantal gespreksvoeringsvakken na, heb ik zelf geen ervaring met het voeren van dit soort gesprekken. Verwacht dus geen ervaren coach en een kant-en-klare oplossing aan het eind van het gesprek. Je zou me vooral helpen om te kunnen oefenen, maar ik sluit natuurlijk niet uit dat je in het gesprek toch een waardevol inzicht over je vraag opdoet.

Dus: heb je een praktische vraag waar je privé, op werk of bij de paarden tegenaan loopt, ben jij altijd al benieuwd geweest hoe een coachingsgesprek/traject in zijn werk gaat en wil je daar graag eens eenmalig op een vrijblijvende manier kennis mee maken:
dan hoor ik heel graag van je!
Mocht het bovenstaande nog vragen oproepen, of als je twijfelt over of jouw vraag geschikt is, laat vooral ook even weten!