Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:10

Dit is een werkgerelateerde vraag...

Ik werk inmiddels 6 jaar in een fabriek, ben hier productieplanner en dit is een vrij pittige functie, ik doe de basis van de fabriekslijnen (grondstoffen, reststromen, vrijwel alles). Ik heb het geluk dat ik er in ben gegroeid. Ik moest na 6 weken 'opleiding' de planning overnemen maar de grondstoffen en reststromen werden toen opgepakt door iemand anders.

Inmiddels doe ik alles al jaren alleen. We draaien vrij forse productie en daarnaast wordt er heel erg veel gebouwd waardoor ik op logistiek vlak ook betrokken ben bij diverse projecten. Net als het inpassen van alle onderhoudsaanvragen die effect hebben op de continuïteit van de productie en het organiseren van het logistieke deel van de revisie.

Nu zal iedereen die in een vergelijkbare functie zit, roepen dat ze een zeer complexe fabriek hebben. Maar ik denk dat wij wel in het bovenste segment van complexiteit zitten.

Hier zijn we achter gekomen nu we een collega van ons proberen op te leiden. Er zit zoveel in ons hoofd (van mij en mijn collega die hier nog veel langer werkt, maar ik denk dat ik de afgelopen jaar ca. 70% van de planning heb gedaan, daarnaast ben ik meer betrokken bij de processing en hij meer bij het administratieve deel).

We zijn met zes planners, twee op elk deel van de fabriek. Mijn stuk zit aan het begin van de fabriek en we kunnen een paar delen uitwisselen. Nu heeft één van mijn collega's bedacht dat hij ook de voorkant van de fabriek wil leren plannen. Hij zit ook 6 jaar op zijn functie en draait gewoon mee in consignatiediensten, hoort elke ochtend wat er speelt in de fabriek in ons ochtendoverleg. En heeft dus - zou je zeggen - een prima basis.

Ik heb er echter totaal geen vertrouwen in dat hij dit gaat kunnen. Hij is ontzettend snel afgeleid, kan geen deadlines halen (waar wij heel erg mee zitten, hij kan dágen vooruit werken). Wil niet goed luisteren. Dus in de eerste instantie gaf onze manager aan dat hij in opleiding kon bij mijn collega.
Die collega besloot dat hij ook in opleiding moet bij mij. Dit ging min of meer vanzelf.

Ik heb dit welgeteld 1 week volgehouden. Ik kan er totaal niet tegen dat ik op zijn langzame verwerking moet wachten en ik hem elke dag hetzelfde moet uitleggen. Er zit veel te weinig progressie in naar mijn idee. Op een gegeven moment moest ik een berekening van hem controleren, waarvan ik vond dat hij het onhandig aanpakte en door zijn chaotische insteek product creëerde. Dus ik probeerde dat een paar keer uit te leggen en kreeg zwaar geïrriteerd terug: "Hou even op, ik doe het zo, punt!"
Dus toen heb ik hem gezegd dit maar met onze andere collega te gaan checken. Ik heb mijn andere collega even terzijde geroepen en gezegd dat ik het niet meer doe. Het kost me mijn sanity en ik heb al genoeg crisis in mijn hoofd om gaan. Die reageerde in de eerste instantie begripvol.

Nu zat ik deze week op de planning vanwege revisie en consignatiedienst. Mijn collega nam een stukje opleiding voor zijn rekening. Droeg hem wat dingen op over de lopende planning. Waarvan ik één ding ongeveer 3 keer heb voorbij zien komen en ik er 's middags om half 5 achter kwam dat hij dit NIET had gedaan. Wat er toe had kunnen leiden dat ik 's nachts gebeld zou worden.
Toen ik gistermiddag wat dingen checkte, zag ik dat hij een heel deel ook nog heel vreemd had gepland, wat voor problemen gaat zorgen. Ik meldde dit bij zijn opleider en toen verzeilden we in een discussie waarin mijn collega me vertelde dat ik ook opleiding voor mijn rekening diende te nemen.

Dus ik ben even benieuwd, hoe verplicht moet ik me voelen om iemand op te leiden? Als dit al niet iets is waar ik het geduld voor heb, en zeker op dit moment er andere dingen in mijn leven spelen waar ik mijn sanity liever aan besteedt?
Mijn leidinggevende vertrekt en ik zit voor onbepaalde tijd zonder leidinggevende. Operationele zaken worden opgepakt door mijn collega die vindt dat ik MOET opleiden.

nine1987

Re: Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:13

Heb je iets getekend dat je dit zou doen? Krijg je er extra voor betaald? Staat er iets over in je contract/taakomschrijving?

Als alles nee is, lekker mee stoppen, niet jouw taak..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:14

Lastig..als je leidinggevende (in dit geval dan tijdelijk je collega) vind dat je moet opleiden dan denk ik dat je geen andere keuze hebt.

Misschien kun je het anders indelen? Meer en duidelijk opschrijven wat hij moet doen en hoe hij het moet doen? Dat lijkt me sowieso handig voor de fabriek als er meer op papier komt te staan ipv alleen in de hoofden van de werknemers.

En inderdaad, controleren is belangrijk en hij zal ook gewoon naar je moeten luisteren anders valt er weinig op te leiden. Ik zou dat dan ook vooral aankaarten, dat wat je zegt niet aangenomen wordt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:15

Elisa2 schreef:
Lastig.. als je leidinggevende (in dit geval dan tijdelijk je collega) vind dat je moet opleiden dan denk ik dat je geen andere keuze hebt.

Misschien kun je het anders indelen? Meer en duidelijk opschrijven wat hij moet doen en hoe hij het moet doen? Dat lijkt me sowieso handig voor de fabriek als er meer op papier komt te staan ipv alleen in de hoofden van de werknemers.

En inderdaad, controleren is belangrijk en hij zal ook gewoon naar je moeten luisteren anders valt er weinig op te leiden. Ik zou dat dan ook vooral aankaarten, dat wat je zegt niet aangenomen wordt.

Nee hoor.. Zeker niet.. Als ze dit verplicht is, moet dat ergens vastgelegd/overeengekomen zijn..

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:18

Heb je dit ook al uitgelegd aan je leidinggevende? Leuk dat hij vertrekt maar als er verder niks officieel geregeld is komt het sowieso niet goed natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:18

nine1987 schreef:
Heb je iets getekend dat je dit zou doen? Krijg je er extra voor betaald? Staat er iets over in je contract/taakomschrijving?

Als alles nee is, lekker mee stoppen, niet jouw taak..

Nee, niet dat ik weet...

Elisa2 schreef:
Lastig..als je leidinggevende (in dit geval dan tijdelijk je collega) vind dat je moet opleiden dan denk ik dat je geen andere keuze hebt.

Nou, op het moment dat er iemand iets zegt (zonder te adresseren) en hij meteen opstaat en met propjes of mandarijnenschillen begint te gooien en erbij roep dat hij getriggerd wordt, dan is meer en duidelijk opschrijven denk ik ook niet dat wat werkt...

En op het moment dat ik verplicht wordt op te leiden, denk ik dat ik snel ziek thuis zit.

De collega die die opleiding voor z'n rekening nam, merkt ook dat het heel erg veel energie neemt om op te leiden. Dus in die zin begrijp ik het heel goed hoor. Maar waarom niemand twijfelt aan de capaciteiten van onze collega, begrijp ik totaal niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:20

Ja, ik denk dat het meer aan de persoon ligt die jullie moeten opleiden dan aan het opleiden zelf als ik het zo hoor.

Misschien kunnen jij en je collega dit samen aankaarten, dan kun je een front vormen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:21

Dan bij je volgende shift meteen naar je leidinggevende stappen en zeggen dat een ander de opleiding van collega mag gaan doen en dat jij je weer gaat focussen op je eigen taken..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:22

nevica schreef:
Heb je dit ook al uitgelegd aan je leidinggevende? Leuk dat hij vertrekt maar als er verder niks officieel geregeld is komt het sowieso niet goed natuurlijk.

Nou nee, niet bepaald...

De collega die opgeleid wil worden is ronduit verbaasd geweest. En heeft dit aan onze leidinggevende gezegd, die schijnt op zijn beurt weer verbaasd te zijn dat ik er verder niets over heb gezegd. Maar heeft er in mijn laatste BILA ook niets over gezegd. En aangezien de collega die opleidt me leek te begrijpen, heb ik mijn leidinggevende alleen een berichtje gestuurd dat het verder niets speciaals is en geen waar van akte zeg maar.

Maar nu blijkt de collega die de opleiding verzorgt het ook te veel energie te kosten.

Wat ik begrijp hoor, ik heb al 3 weken achter elkaar de jongen horen verzanden in een externe planning. Planning van externe partij komt binnen, moet je even verwerken in de nieuwe planning en keer op keer duurt het een kwartier (dit doe ik in 2 minuten) voordat hij ontdekt dat de week van de externe planning op zondag begint en die van ons op maandag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:22

Elisa2 schreef:
Ja, ik denk dat het meer aan de persoon ligt die jullie moeten opleiden dan aan het opleiden zelf als ik het zo hoor.

Misschien kunnen jij en je collega dit samen aankaarten, dan kun je een front vormen.

Ja dat hoopte ik ook... maar mijn collega heeft er nog altijd vertrouwen in dat hij dit gaat kunnen. Want hij heeft universiteit gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:23

Ik vind het vanzelfsprekend dat werk niet afhankelijk mag zijn van een persoon, dus opleidings pipeline en cross-functioneel werken vind ik essentieel.
Wie daar verantwoordelijk voor is, is iets wat je met het bedrijf uit zal moeten komen en wat er in je functie omschrijving staat.
Als afdelingshoofd zie ik het mijn verantwoording om die uitwisseling van kennis aan te sturen, maar de kennisuitwisseling zelf moet in het dagelijks werk plaatsvinden want daar zit immers de kennis. Echter hoort dat dan ook in je functie omschrijving te staan, of je grijpt het expliciet aan in je doelen om dit erbij te doen voor promotie.
Ik heb echter niet het idee dat het opleiden hier voor jou het probleem is, maar dat je gewoon niet goed overweg kan met die persoon. Dat is iets wat ik bij het hoofd van de planning neer zou leggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:25

Elisa2 schreef:

Dit zou ik ook doen. Het werkt gewoon niet, niet omdat jullie niet per se willen, maar omdat hij blijkbaar een kleuter is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:27

Mungbean schreef:
Ik vind het vanzelfsprekend dat werk niet afhankelijk mag zijn van een persoon, dus opleidings pipeline en cross-functioneel werken vind ik essentieel.
Wie daar verantwoordelijk voor is, is iets wat je met het bedrijf uit zal moeten komen en wat er in je functie omschrijving staat.
Als afdelingshoofd zie ik het mijn verantwoording om die uitwisseling van kennis aan te sturen, maar de kennisuitwisseling zelf moet in het dagelijks werk plaatsvinden want daar zit immers de kennis. Echter hoort dat dan ook in je functie omschrijving te staan, of je grijpt het expliciet aan in je doelen om dit erbij te doen voor promotie.
Ik heb echter niet het idee dat het opleiden hier voor jou het probleem is, maar dat je gewoon niet goed overweg kan met die persoon. Dat is iets wat ik bij het hoofd van de planning neer zou leggen.

Mijn werk wordt niet alleen door mij gedaan hoor :)
Mijn collega kan me één op één overnemen en als die er niet is, kan het zeker opgepakt worden door nog 2 collega's die in een grijs verleden ook deze planning hebben gedaan. Zij zullen er weer gevoel bij moeten krijgen, maar dat gaat zeker op relatief korte termijn lukken.

Ik denk dat je de spijker aardig op z'n kop slaat. Daarnaast is het voor deze persoon het ook nogal een probleem dat ik als 11 jaar jongere vrouw aardig wat meer verdien dan hem. Daar is hij al eens flink boos op mij over geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:28

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja dat hoopte ik ook... maar mijn collega heeft er nog altijd vertrouwen in dat hij dit gaat kunnen. Want hij heeft universiteit gedaan.

Hmja, lastig..iemand heeft natuurlijk tijd nodig om ingewerkt te worden.

Wat je kunt doen is afspreken met je collega dat jullie het een maand geven, dan een dossier bijhouden. Opschrijven bij de controles of werk wel of niet goed uitgevoerd is en of er een verbetering/ stijgende lijn in te zien is en na een maand evalueren. Soms zijn mensen gewoon echt niet geschikt, hoe goed ze ook opgeleid zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:36

Zou er een soort van "test" gecreëerd kunnen worden die iemand (de mandarijn-gooier in dit geval) moet afleggen om te bepalen of diegene überhaupt geschikt/capabel is om deze opleiding te krijgen? Test, proefperiode, .. noem het hoe je wilt :)

Als hij niet luistert naar de input van degene die de opleiding moet geven, raar inplant, collega's daarmee in de problemen brengt, je hetzelfde constant moet herhalen, .. zou je kunnen constateren "deze persoon is niet geschikt, hij/zij vergt te veel tijd om hierin op te leiden".

Niemand wordt geboren met alle kennis & wijsheid, iedereen heeft een minimum en soms een beetje meer aan tijd nodig - maar het moet wel doenbaar blijven.
Je zou idd denken dat hij al een bepaalde basis heeft - maar los van dat dat bij hem niet zo lijkt te zijn laat zijn attitude blijkbaar ook te wensen over. Water naar de zee dragen heeft ook geen zin.

Ik zou met je collega de koppen bijeen steken en proberen vast te leggen waaraan iemand moet voldoen op een bepaalde termijn om wel/niet verder te kunnen/mogen gaan met de opleiding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:46

LWDaisy schreef:
Zou er een soort van "test" gecreëerd kunnen worden die iemand (de mandarijn-gooier in dit geval) moet afleggen om te bepalen of diegene überhaupt geschikt/capabel is om deze opleiding te krijgen? Test, proefperiode, .. noem het hoe je wilt :)

Als hij niet luistert naar de input van degene die de opleiding moet geven, raar inplant, collega's daarmee in de problemen brengt, je hetzelfde constant moet herhalen, .. zou je kunnen constateren "deze persoon is niet geschikt, hij/zij vergt te veel tijd om hierin op te leiden".

Niemand wordt geboren met alle kennis & wijsheid, iedereen heeft een minimum en soms een beetje meer aan tijd nodig - maar het moet wel doenbaar blijven.
Je zou idd denken dat hij al een bepaalde basis heeft - maar los van dat dat bij hem niet zo lijkt te zijn laat zijn attitude blijkbaar ook te wensen over. Water naar de zee dragen heeft ook geen zin.

Ik zou met je collega de koppen bijeen steken en proberen vast te leggen waaraan iemand moet voldoen op een bepaalde termijn om wel/niet verder te kunnen/mogen gaan met de opleiding.

We zijn tegelijk aangenomen en hebben destijds een capaciteitentest gedaan. Daarvoor kreeg je dan twee scores. Ik weet dat ik verbaasd was dat ik op beide eigenlijk buiten de kaart viel in het groen. Dat is heel positief. Hij had gemiddeld gescoord. Ergens tussen geel en groen in, er zat volgens mij geen cijfertje vast aan die score.
Goed, ik heb geen universiteit gedaan maar HBO.

Deze test doet onze werkgever verder echter niets mee. Wat natuurlijk ook heel goed is.

Ik heb een beetje het idee dat ik de enige ben die geen vertrouwen heeft in zijn capaciteiten. Volgens mij gaat de rest nogal prat op het opleidingsniveau.
Vandaar dat ik het topic ook heb geopend, ik denk namelijk dat ik voor mezelf vooral moet uitzoeken in hoeverre ik verplicht kan worden om iemand op te leiden.

Ik zal van de week mijn leidinggevende nog eens vragen. En dat zal dan denk ik ook volledig betrekking er op hebben dat ik NIET hoef op te leiden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:12

Ga ook eens praten met iemand van personeelszaken, een vertrouwenspersoon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:29

Ik zou de man zelf ook eens vragen wat-ie nou eigenlijk wil. Híj wilde dit leren, maar hoe ziet-ie dat voor zich als-ie eigenlijk niets aan wil nemen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:39

Tja dit is natuurlijk wel een eenzijdig verhaal.

Ligt het probleem geheel bij de leerling of misschien ook wel gedeeltelijk bij de opleider?

Ik denk dat je niet veel hebt aan de meningen van totale buitenstaanders.

Ik zou in gesprek gaan met een derde persoon erbij. En met mijn werkgever over mijn eigen problemen met de taak van opleider.

Succes. Klinkt niet fijn.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:48

Janine1990 schreef:
LWDaisy schreef:

We zijn tegelijk aangenomen en hebben destijds een capaciteitentest gedaan. Daarvoor kreeg je dan twee scores. Ik weet dat ik verbaasd was dat ik op beide eigenlijk buiten de kaart viel in het groen. Dat is heel positief. Hij had gemiddeld gescoord. Ergens tussen geel en groen in, er zat volgens mij geen cijfertje vast aan die score.
Goed, ik heb geen universiteit gedaan maar HBO.

Deze test doet onze werkgever verder echter niets mee. Wat natuurlijk ook heel goed is.

Ik heb een beetje het idee dat ik de enige ben die geen vertrouwen heeft in zijn capaciteiten. Volgens mij gaat de rest nogal prat op het opleidingsniveau.
Vandaar dat ik het topic ook heb geopend, ik denk namelijk dat ik voor mezelf vooral moet uitzoeken in hoeverre ik verplicht kan worden om iemand op te leiden.

Ik zal van de week mijn leidinggevende nog eens vragen. En dat zal dan denk ik ook volledig betrekking er op hebben dat ik NIET hoef op te leiden.

Ik zou zeker ook benoemen dat je het idee hebt dat hij niks van jou aan wil nemen/niet de mentaliteit toont die nodig is bij jou functie. (hij zou het puur opleidingstechnisch/qua iq misschien wel kunnen, maar er moet ook een stuk willen aanwezig zijn, en dat lijkt mij in dit geval onvoldoende aanwezig)
Geef daarnaast ook aan dat dat ook zorgt dat het jou veel extra energie kost, en je bang bent dat je dat niet gaat volhouden als ze van jou blijven verwachten dat jij hem opleid.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:56

Ik zou niet eens gaan discussiëren of het verplicht is.
Er staat vast ergens in je contract dat werkgever naar redelijk en billijkheid ook andere taken mag toewijzen.
Als jij er zoveel last van hebt, dan zou ik vanuit daar gaan praten. Jij hebt er last van, het veroorzaakt stress en is niet goed voor jou om dit zo door te zetten.
Dan kun je samen gaan kijken wat een goede oplossing is. Als je er niet uitkomt, dan aangeven dat je graag ook samen met hr kijkt wat er mogelijk is.
Dat is iets constructiever dan vanuit verplichtingen praten.
Vervelend is de situatie wel voor je. Sterkte!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:00

Boras schreef:

Ligt het probleem geheel bij de leerling of misschien ook wel gedeeltelijk bij de opleider?

Ik zou in gesprek gaan met een derde persoon erbij. En met mijn werkgever over mijn eigen problemen met de taak van opleider.

Ik vraag me ook eigenlijk wel een beetje af of het probleem is dat hij het niet wil/kan leren, of dat jij vindt dat hij het op jouw manier moet leren en uitvoeren. Dat zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk :) Daarbij vind ik persoonlijk na een week de handdoek in de ring gooien ook wel vlot hoor. Het klinkt zelfs alsof je de handdoek al in de ring gegooid hebt voordat je dit traject met hem begonnen bent, en dat is natuurlijk ook niet fair naar hem.

Vanuit je eigen berichten klinkt weinig flexibiliteit en dat is als opleider best wel essentiële skill. Heb je al eens met hem besproken hoe hij het vindt gaan enzo?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 13:04

Rintah schreef:
Ik zou zeker ook benoemen dat je het idee hebt dat hij niks van jou aan wil nemen/niet de mentaliteit toont die nodig is bij jou functie. (hij zou het puur opleidingstechnisch/qua iq misschien wel kunnen, maar er moet ook een stuk willen aanwezig zijn, en dat lijkt mij in dit geval onvoldoende aanwezig)
Geef daarnaast ook aan dat dat ook zorgt dat het jou veel extra energie kost, en je bang bent dat je dat niet gaat volhouden als ze van jou blijven verwachten dat jij hem opleid.

Vergeet niet, wat Boras zegt speelt ook absoluut mee he...
Ik vind dat hij de capaciteiten niet heeft. Door mijn ervaringen raak ik gefrustreerd over het moeten opleiden, wat natuurlijk mij absoluut niet openstelt voor de goede momenten. Ik leg het zwaartepunt op de slechte momenten en kan geen goede momenten vinden.
Wat hem ook niet motiveert...

Boras schreef:

Ik ben absoluut niet geschikt als opleider. Ik heb geen geduld en ook geen pokerface. Wat gewoon niet praktisch is. Daarnaast sta ik in mijn werk constant onder hoogspanning op het moment dat er sprake is van storingen. Ik wil dan niet een vertragende factor naast me hebben. Dus zeker ligt het aan mij! Vandaar ook de vraag; ben ik dit verplicht...

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:05

Staat er iets in je contract en/of taakfunctieomschrijving?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 13:11

Eelmo schreef:
Ik vraag me ook eigenlijk wel een beetje af of het probleem is dat hij het niet wil/kan leren, of dat jij vindt dat hij het op jouw manier moet leren en uitvoeren. Dat zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk :) Daarbij vind ik persoonlijk na een week de handdoek in de ring gooien ook wel vlot hoor. Het klinkt zelfs alsof je de handdoek al in de ring gegooid hebt voordat je dit traject met hem begonnen bent, en dat is natuurlijk ook niet fair naar hem.

Vanuit je eigen berichten klinkt weinig flexibiliteit en dat is als opleider best wel essentiële skill. Heb je al eens met hem besproken hoe hij het vindt gaan enzo?

Ik denk dat hij wel wil leren, ik betwijfel of hij het van mij wil aannemen.
De reden dat ik na een week de handdoek in de ring heb gegooid, is dat ik het niet fair vindt naar hem toe om boos te worden.

Die week is nadat ik al meerdere weken heb toegezien hoe mijn collega aan het opleiden was.

In mijn werk ben ik ontzettend flexibel, dat is ook nodig. Alleen als opleider ben ik dat gewoon niet, omdat we constant moeten vechten tegen deadlines. Er hangt nogal wat aan vast voor andere afdelingen. Als we die niet tijdig kunnen informeren, gaat het ten koste van de efficiëncy en kost het letterlijk geld. Dat gaat niet om een paar honderd euro, dat gaat om duizenden euro's.
Naast dat het ten koste gaat van efficiëncy, gaat het ten koste van de relatie met andere afdelingen die we al nooit zien. Dat zorgt voor onnodig veel wrijving.

Ik ben geen voorstander van hem opleiden in deze functie, daarnaast heb ik het besluit niet genomen om hem op te leiden. Ik denk daarom ook niet dat ik degene moet zijn die het met hem bespreekt, want ik ben al bevooroordeeld.