Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Lastig.. als je leidinggevende (in dit geval dan tijdelijk je collega) vind dat je moet opleiden dan denk ik dat je geen andere keuze hebt.
Misschien kun je het anders indelen? Meer en duidelijk opschrijven wat hij moet doen en hoe hij het moet doen? Dat lijkt me sowieso handig voor de fabriek als er meer op papier komt te staan ipv alleen in de hoofden van de werknemers.
En inderdaad, controleren is belangrijk en hij zal ook gewoon naar je moeten luisteren anders valt er weinig op te leiden. Ik zou dat dan ook vooral aankaarten, dat wat je zegt niet aangenomen wordt.
nine1987 schreef:Heb je iets getekend dat je dit zou doen? Krijg je er extra voor betaald? Staat er iets over in je contract/taakomschrijving?
Als alles nee is, lekker mee stoppen, niet jouw taak..
Elisa2 schreef:Lastig..als je leidinggevende (in dit geval dan tijdelijk je collega) vind dat je moet opleiden dan denk ik dat je geen andere keuze hebt.
Misschien kun je het anders indelen? Meer en duidelijk opschrijven wat hij moet doen en hoe hij het moet doen? Dat lijkt me sowieso handig voor de fabriek als er meer op papier komt te staan ipv alleen in de hoofden van de werknemers.
En inderdaad, controleren is belangrijk en hij zal ook gewoon naar je moeten luisteren anders valt er weinig op te leiden. Ik zou dat dan ook vooral aankaarten, dat wat je zegt niet aangenomen wordt.
nevica schreef:Heb je dit ook al uitgelegd aan je leidinggevende? Leuk dat hij vertrekt maar als er verder niks officieel geregeld is komt het sowieso niet goed natuurlijk.
Elisa2 schreef:Ja, ik denk dat het meer aan de persoon ligt die jullie moeten opleiden dan aan het opleiden zelf als ik het zo hoor.
Misschien kunnen jij en je collega dit samen aankaarten, dan kun je een front vormen.
Elisa2 schreef:Ja, ik denk dat het meer aan de persoon ligt die jullie moeten opleiden dan aan het opleiden zelf als ik het zo hoor.
Misschien kunnen jij en je collega dit samen aankaarten, dan kun je een front vormen.
Mungbean schreef:Ik vind het vanzelfsprekend dat werk niet afhankelijk mag zijn van een persoon, dus opleidings pipeline en cross-functioneel werken vind ik essentieel.
Wie daar verantwoordelijk voor is, is iets wat je met het bedrijf uit zal moeten komen en wat er in je functie omschrijving staat.
Als afdelingshoofd zie ik het mijn verantwoording om die uitwisseling van kennis aan te sturen, maar de kennisuitwisseling zelf moet in het dagelijks werk plaatsvinden want daar zit immers de kennis. Echter hoort dat dan ook in je functie omschrijving te staan, of je grijpt het expliciet aan in je doelen om dit erbij te doen voor promotie.
Ik heb echter niet het idee dat het opleiden hier voor jou het probleem is, maar dat je gewoon niet goed overweg kan met die persoon. Dat is iets wat ik bij het hoofd van de planning neer zou leggen.
Janine1990 schreef:Elisa2 schreef:Ja, ik denk dat het meer aan de persoon ligt die jullie moeten opleiden dan aan het opleiden zelf als ik het zo hoor.
Ja dat hoopte ik ook... maar mijn collega heeft er nog altijd vertrouwen in dat hij dit gaat kunnen. Want hij heeft universiteit gedaan.
LWDaisy schreef:Zou er een soort van "test" gecreëerd kunnen worden die iemand (de mandarijn-gooier in dit geval) moet afleggen om te bepalen of diegene überhaupt geschikt/capabel is om deze opleiding te krijgen? Test, proefperiode, .. noem het hoe je wilt![]()
Als hij niet luistert naar de input van degene die de opleiding moet geven, raar inplant, collega's daarmee in de problemen brengt, je hetzelfde constant moet herhalen, .. zou je kunnen constateren "deze persoon is niet geschikt, hij/zij vergt te veel tijd om hierin op te leiden".
Niemand wordt geboren met alle kennis & wijsheid, iedereen heeft een minimum en soms een beetje meer aan tijd nodig - maar het moet wel doenbaar blijven.
Je zou idd denken dat hij al een bepaalde basis heeft - maar los van dat dat bij hem niet zo lijkt te zijn laat zijn attitude blijkbaar ook te wensen over. Water naar de zee dragen heeft ook geen zin.
Ik zou met je collega de koppen bijeen steken en proberen vast te leggen waaraan iemand moet voldoen op een bepaalde termijn om wel/niet verder te kunnen/mogen gaan met de opleiding.
Janine1990 schreef:LWDaisy schreef:Zou er een soort van "test" gecreëerd kunnen worden die iemand (de mandarijn-gooier in dit geval) moet afleggen om te bepalen of diegene überhaupt geschikt/capabel is om deze opleiding te krijgen? Test, proefperiode, .. noem het hoe je wilt![]()
Als hij niet luistert naar de input van degene die de opleiding moet geven, raar inplant, collega's daarmee in de problemen brengt, je hetzelfde constant moet herhalen, .. zou je kunnen constateren "deze persoon is niet geschikt, hij/zij vergt te veel tijd om hierin op te leiden".
Niemand wordt geboren met alle kennis & wijsheid, iedereen heeft een minimum en soms een beetje meer aan tijd nodig - maar het moet wel doenbaar blijven.
Je zou idd denken dat hij al een bepaalde basis heeft - maar los van dat dat bij hem niet zo lijkt te zijn laat zijn attitude blijkbaar ook te wensen over. Water naar de zee dragen heeft ook geen zin.
Ik zou met je collega de koppen bijeen steken en proberen vast te leggen waaraan iemand moet voldoen op een bepaalde termijn om wel/niet verder te kunnen/mogen gaan met de opleiding.
We zijn tegelijk aangenomen en hebben destijds een capaciteitentest gedaan. Daarvoor kreeg je dan twee scores. Ik weet dat ik verbaasd was dat ik op beide eigenlijk buiten de kaart viel in het groen. Dat is heel positief. Hij had gemiddeld gescoord. Ergens tussen geel en groen in, er zat volgens mij geen cijfertje vast aan die score.
Goed, ik heb geen universiteit gedaan maar HBO.
Deze test doet onze werkgever verder echter niets mee. Wat natuurlijk ook heel goed is.
Ik heb een beetje het idee dat ik de enige ben die geen vertrouwen heeft in zijn capaciteiten. Volgens mij gaat de rest nogal prat op het opleidingsniveau.
Vandaar dat ik het topic ook heb geopend, ik denk namelijk dat ik voor mezelf vooral moet uitzoeken in hoeverre ik verplicht kan worden om iemand op te leiden.
Ik zal van de week mijn leidinggevende nog eens vragen. En dat zal dan denk ik ook volledig betrekking er op hebben dat ik NIET hoef op te leiden.
Boras schreef:Tja dit is natuurlijk wel een eenzijdig verhaal.
Ligt het probleem geheel bij de leerling of misschien ook wel gedeeltelijk bij de opleider?
Ik denk dat je niet veel hebt aan de meningen van totale buitenstaanders.
Ik zou in gesprek gaan met een derde persoon erbij. En met mijn werkgever over mijn eigen problemen met de taak van opleider.
Succes. Klinkt niet fijn.
Rintah schreef:Ik zou zeker ook benoemen dat je het idee hebt dat hij niks van jou aan wil nemen/niet de mentaliteit toont die nodig is bij jou functie. (hij zou het puur opleidingstechnisch/qua iq misschien wel kunnen, maar er moet ook een stuk willen aanwezig zijn, en dat lijkt mij in dit geval onvoldoende aanwezig)
Geef daarnaast ook aan dat dat ook zorgt dat het jou veel extra energie kost, en je bang bent dat je dat niet gaat volhouden als ze van jou blijven verwachten dat jij hem opleid.
Boras schreef:Tja dit is natuurlijk wel een eenzijdig verhaal.
Ligt het probleem geheel bij de leerling of misschien ook wel gedeeltelijk bij de opleider?
Ik denk dat je niet veel hebt aan de meningen van totale buitenstaanders.
Ik zou in gesprek gaan met een derde persoon erbij. En met mijn werkgever over mijn eigen problemen met de taak van opleider.
Succes. Klinkt niet fijn.
Eelmo schreef:Ik vraag me ook eigenlijk wel een beetje af of het probleem is dat hij het niet wil/kan leren, of dat jij vindt dat hij het op jouw manier moet leren en uitvoeren. Dat zijn wel twee verschillende dingen natuurlijkDaarbij vind ik persoonlijk na een week de handdoek in de ring gooien ook wel vlot hoor. Het klinkt zelfs alsof je de handdoek al in de ring gegooid hebt voordat je dit traject met hem begonnen bent, en dat is natuurlijk ook niet fair naar hem.
Vanuit je eigen berichten klinkt weinig flexibiliteit en dat is als opleider best wel essentiële skill. Heb je al eens met hem besproken hoe hij het vindt gaan enzo?