Huis laten bouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Huis laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 17:41

We hebben een kavel op het oog waar we een woning willen laten bouwen. Provincie Groningen.
Het zal een type schuurwoning/houten woning worden.

We zijn ons aan het oriënteren en de prijzen zijn bizar verschillend.
We zien door de bomen het bos niet meer en we hebben wel enigzins zicht nodig op de totale kosten (exclusief kavel). Heeft iemand tips en/of ervaring hiermee?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 18:24

Majabeestje schreef:
We hebben een kavel op het oog waar we een woning willen laten bouwen. Provincie Groningen.
Het zal een type schuurwoning/houten woning worden.

We zijn ons aan het oriënteren en de prijzen zijn bizar verschillend.
We zien door de bomen het bos niet meer en we hebben wel enigzins zicht nodig op de totale kosten (exclusief kavel). Heeft iemand tips en/of ervaring hiermee?

Ik heb vorig jaar een huis laten bouwen op een bestaande kavel (oude huis laten slopen). Provincie Drenthe.
Het meest prijsgunstig is een zgn. cataloguswoning. Overigens zijn daar nog voldoende keuzemogelijkheden.
Overtuig je er wel van dat het type huis wat je op het oog hebt daar ook gebouwd mag worden.
Ik ben bij een aantal aannemers langs geweest en heb daar offertes gevraagd.
Kijk goed naar wat je krijgt voor je geld: incl. of excl. badkamer, keuken, afwerkingsniveau's, afmetingen van de woning. En vooral ook: waar heb je een goed gevoel bij.

siskeh

Re: Huis laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:06

Mijn ervaringen zijn wat langer geleden, woning door mn ouders gezet. In Drenthe en dit hebben ze door een Duits bedrijf laten doen. Tip is: ga ook eens over de grens kijken! En door wie er gebouwd wordt in de omgeving.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:16

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:44

Wij hebben vorig jaar een houten schuurwoning laten bouwen op een vrije kavel in de provincie Groningen :D kostenplaatje en de Instagram waarop ik de bouw heb bijgehouden wil ik via pb wel met je delen. We zijn bij drie bouwbedrijven geweest. Van twee hebben we een tekening + offerte obv cataloguswoning gekregen. En bij de derde (een ecologisch bouwbedrijf uit Friesland) zijn we begonnen met ruwweg onze wensen en budget. Dat omgerekend naar budget per m3 en toen konden zij aangeven of dat haalbaar was. Dat was het geval en dus zijn we met hen verder gegaan; ontwerp door architect laten maken, prachtig huis, heel blij mee.
We zullen nooit weten wat exact dit huis bij een ander bouwbedrijf zou hebben gekost, maar ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt eerlijk gezegd. Materiaal is duur en manuren zijn duur.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:02

Tussen de eur 600 en 800 euro de kuub, afhankelijk van de keuzes die je maakt.
Voor duurder hoef je niet heel veel moeite te doen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 22:25

Goeie tips, bedankt!
Ik vind het een tof maar ook spannend 'traject'. Voor ons is alles nieuw.

Wat ons ook puzzelt: wanneer verkoop je je eigen huis en hoe overbrug je tot het nieuwe huis klaar is?
Huren en dus dure lasten of in een chalet op de bouwplaats met het risico dat je daar heel lang zit als de bouw tegenvalt?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:37

Majabeestje schreef:
Goeie tips, bedankt!

Wat ons ook puzzelt: wanneer verkoop je je eigen huis en hoe overbrug je tot het nieuwe huis klaar is?
Huren en dus dure lasten of in een chalet op de bouwplaats met het risico dat je daar heel lang zit als de bouw tegenvalt?

Mijn zus heeft toevallig laatst haar huis verkocht met als voorwaarde dat ze nog anderhalf jaar mogen wonen. De verkoopprijs is iets minder geworden zodat ze daar "gratis" konden wonen nog die anderhalf jaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:51

In een chalet op de bouwplaats wonen. Ik heb dat gedaan omdat ik geen huis had. Maar ik heb familie vlakbij en hele lieve buren rondom die het ook een mooi avontuur vonden van de buurvrouw :Y) . Dus dan red je het snel.
Voordelen: je woont er letterlijk bij. Je ziet het iedere dag groeien en als er een vraag is zijn de lijnen kort.
Nadelen: om 6:30 uur beginnen ze. Het geeft onrust. In de zomer is het snikheet en in winter kil en vochtig. En je spullen zullen dan in een opslag moeten. Daar betaal je maandelijks ook voor.
Wat is je gezinssamenstelling? Zijn jullie met zijn 2-en en zijn jullie flexibel en zie je de uitdaging en lol er wel van in: doen*.
Met 3 kleine kinderen en 2 grote honden? Doe maar niet.

* Dat wil zeggen: als het kan en mag. Is er ruimte op de kavel voor een chalet? Wil de aannemer dat? Mag het van de gemeente? Hoe ga je het chalet aansluiten op water, elektriciteit en riool? Wat doe je met de was?
En last but not least: hoe ga je het chalet er weer weg krijgen als het huis er staat?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 00:14

Oh pff, wat een goeie vragen allemaal. Moet ik allemaal uitzoeken..

We zijn met zijn vieren waarvan 2 pubers van 14 en bijna 17. Ons idee is chalet/stacaravan en een caravan voor de puber die een eigen caravan fantastisch lijkt en graag op zichzelf is :')

Nog 1,5 jaar in je verkochte huis wonen klinkt ideaal maar ik vraag me af of dat realistisch is. Ik zou het zelf in elk geval niet willen als ik een nieuw huis kocht.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 01:15

Wij zagen in een unit wonen niet zitten, in de winter, met een peuter en hoogzwanger van de tweede. Wij hebben ons huis in november ‘23 verkocht met sleuteloverdracht eind mei’24; de kopers waren bereid om te wachten. 1,5 jaar is wel erg lang.
Ik vond het financieel wel pittige maanden, de woonlasten gingen keer 3 (oude hypotheek, nieuwe hypotheek/bouwdepot en overbrugging). Dat wisten we vooraf hoor, en tijdelijk huren en twee keer verhuizen vond ik met de komst van de baby ook geen optie. Mensen die verderop in de wijk gaan bouwen hebben twee stacaravans gekocht waarmee ze met hun twee pubers op de kavel gaan wonen tijdens de bouw. Lijkt me geen heel verkeerd plan, maar wat Roodvos zegt is denk ik wel de realiteit.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:59

Majabeestje schreef:

We zijn met zijn vieren waarvan 2 pubers van 14 en bijna 17. Ons idee is chalet/stacaravan en een caravan voor de puber die een eigen caravan fantastisch lijkt en graag op zichzelf is :')

Nog 1,5 jaar in je verkochte huis wonen klinkt ideaal maar ik vraag me af of dat realistisch is. Ik zou het zelf in elk geval niet willen als ik een nieuw huis kocht.

Wij hebben een iets ander verhaal, woning die van beneden geheel verbouwd werd in een paar maanden en wilden graag een tijdelijke unit op ons terrein. Boven zouden we kunnen slapen want dat was af en de douche zit daar ook. Nu bleek het plaatsen van zo'n unit echt een enorme kostenpost te zijn dus zijn wij op een vakantiepark gaan verblijven. Kostte ons ongeveer 700 euro per maand (voorjaar) en we hadden een zwembad en speeltuin (jonge kinderen) tot onze beschikking. Ik vond het wel afzien in zo'n klein hok maar goed. De unit had ons iets van 400-500 euro per maand gekost afhankelijk van de grootte. De transportkosten waren bij ons echter 5000 euro dus de moeite voor die paar maanden echt niet waard.
Zou die van 17 zeker een eigen caravan geven, lijkt me ideaal voor hem en geeft wat rust.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:11

Mijn man werkt bij Selekthuis, daar regelen ze alles van de bouw van begin tot einde.
Wat ik ervan begrijp is dat op het terrein wonen in een stacaravan etc niet altijd mag.
Het is helemaal afhankelijk van de wensen van jullie wat de kosten worden, dat is niet te zeggen of te vergelijken. Voor een idee kan ik mijn man wel eens vragen, maar dan nog is het wel heel verschillend. Dat heeft te maken met de gemeente, de type woning, afwerking etc. Zoveel variabelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:25

Majabeestje schreef:

Tja, dat zijn keuzes. De buren hier waren erg blij met die tijdsruimte.

Nog een overweging: zijn er zaken die je zelf kan en wil doen?
Bij de verbouw hier heb ik bijvoorbeeld de elektra eruit gelaten. Dat kan ik zelf.
Maar ook het afwerkingsniveau maakt uit. Zo hebben we het plafond niet laten stuccen maar de gipsplaten zelf geschilderd; vinden we mooier en nog steeds blij mee.

Zo kun je kosten besparen door zelf doen of juist de dingen waar je niet zo goed in bent bij de aannemer neer leggen.

Andere tip: leg voldoende loze leidingen!! Ook al leg je nu al zonnepanelen op je dak, laat extra loze leidingen naar de voorkant èn achterkant van je dak leggen voor latere uitbreiding.
Houdt er rekening mee dat in de nabije toekomst PV-panelen met geïntegreerde warmwatercollectoren meer gemeengoed zullen worden (ze bestaan al 20 jaar maar nog te duur; er moet eerst nog meer verdient worden aan gewone panelen). Zorg dat je waterleidingen daarvoor op zolder hebt liggen.

Zorg dat je elke ruimte apart kunt regelen qua temperatuur maar leg op z'n minst een loze leiding van elke kamer naar de bijbehorende verdeler of verwarmingsunit zodat je dit in de toekomst alsnog kunt doen, als je het nu nog niet doet.

En wellicht iets wat niemand je zal vertellen maar waar ik nu heel blij mee ben: actieve ventilatie van de kruipruimte!
We hebben hier sinds dit jaar veel hoger grondwater waardoor kelders onder lopen. Gelukkig heb ik geen water in de kelder maar ik zie wel dat de vloer vochtig wordt.
Ik heb tijdens de verbouwing extra buizen gelegd voor de aansluiting naar de garage en op die buizen had ik al een aftakking gemaakt voor ventilatie. Op die uitgang heb ik nu een ventilator gezet. Ik zie nu het vocht verdwijnen uit de kelder en de typische stank van een natte kelder verdwijnt direct.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 00:32

Wat een fijne tips allemaal! Bedankt!

Het is nu vooral even de vraag of het financieel lukt. Er is een gemengde bestemming op de kavel (wonen en werken) en de vraag is of de hypotheek gaat lukken zoals wij willen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 01:07

Ik ben verder geen hulp maar ik begrijp niet waarom zo een unit koud of warm moet zijn vanwege het weer. Een split system kan koelen en verwarmen. Dus aircon aan in de zomer, kachel aan in de winter?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 01:09

Gaan jullie dan ook een bedrijfshal plaatsen ?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 01:34

BigOne schreef:
Gaan jullie dan ook een bedrijfshal plaatsen ?

Nee hoor, een kantoor aan/in huis is voldoende. Het gaat echt om het wonen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:55

Gezien je gezinssamenstelling heb ik wel nog een vraag/opmerking voor je.
En dat is internet.
Wat zijn de behoeften voor internet voor de kinderen? Gamen, huiswerk, studeren, streamen?
En hoe ga je dat doen in een unit?
Ik had een mifi router met een unlimited data kaartje. Voor mij meer dan prima voor even tv kijken, appen.
Maar niet geschikt voor eindeloos gamen bijvoorbeeld.

Qua kosten voor zo'n unit, daar moet je ook een beetje in shoppen.
Wat flooo beschrijft is denk ik een huurunit.
Dat is idd heel duur.

Ik heb een stacaravan gekocht. Inclusief transport vanuit midden van het land naar Drenthe €3500 (ok het was geen schoonheid). Ik heb er nog ca. €500 aan besteed voor verf, behang, vinyl en leidingwerk voor o.a. de wasmachine. Na de verhuizing heb ik het ding aangeboden bij een handelaar in de buurt. Ik wist dat die ze gratis komen halen. Maar je kan ook proberen te verkopen via Marktplaats.

Ik had rekening gehouden met 12 mnd maar ik heb uiteindelijk er 9 mnd gewoond. Dus voor ca. €450 p. mnd.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:49

Ik zit momenteel middenin zo'n soort traject: woon in een stacaravan op eigen terrein en (ver)bouwen onze complete woning. Als je gerichte vragen heb wil ik die via pb wel beantwoorden.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:42

Wij hebben vorig jaar een nieuw huis laten bouwen.
Ons vorige huis hadden we te koop gezet met als voorwaarde dat we nog 1 jaar konden blijven wonen. (We hadden paarden aan huis en daar liepen 2 drachtige merries bij)
Dat beperkte het aantal geinteresseerden een beetje maar ondanks dat was het op de eerste kijkdag verkocht.
Wij hebben een heel klein stukje van de vraagprijs laten vallen zodat we een jaar gratis konden wonen.
Ons plan was om de overige 2 maanden te overbruggen door een caravan ofzo te plaatsen op de bouwgrond maar dat mocht absoluut niet van de gemeente.
Wellicht mag het bij een verbouwing wel maar ons stuk maakte deel uit van een nieuwe verkaveling.
Uiteindelijk zijn we die periode in een vakantiewoning geweest.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:28

Matheno schreef:
Majabeestje schreef:
Goeie tips, bedankt!

Mijn zus heeft toevallig laatst haar huis verkocht met als voorwaarde dat ze nog anderhalf jaar mogen wonen. De verkoopprijs is iets minder geworden zodat ze daar "gratis" konden wonen nog die anderhalf jaar.

Nadeel is dat de koper het risico loopt dat ie meer overdrachtsbelasting moet betalen omdat ze het mogelijk kunnen beschouwen als invensteringobject ipv eigen woning.
Wij hadden ook een huis op het oog.
En hebben er bewust voor gekozen te wachten ipv de oude eigenaar er in laten wonen/huren. Dus wel een overeenkomst maar tot daadwerkelijke koop is het dus niet gekomen. Het is dus nog wel hun eigendom, maar ze kunnen het niet meer verkopen aan anderen. Wij moeten nu nog 10 maand wachten..

Scheelt toch redelijk wat overdrachtsbelasting ca 8 procent. Reken maar uit.

Bovendien kan een hypotheekvoorstel nooit ouder zijn dan een jaar. (Uitgezonderd 1 a 2 verstrekkers met hele hoge rente). Of je moet het zelf uit eigen zak kunnen betalen.

Of er op gokken dat je na een half jaar wel een hypotheek hebt en tussendoor de waarborgsom zelf op kan hoesten. Dus al wel tekenen. Zit wel een risico aan vast. Bovendien mag een taxatierapport ook maar 6 maand oud zijn. Dus die moet je dan nog een keer uitvoeren. Net als andere zaken.

Dus leuk als kopers het willen, maar die markt is vrij klein en er kunnen ook wat meer haken en ogen aan zitten.

Ik dacht er eerder ook makkelijker over, maar wij hebben als koper toch gekozen die weg niet te bewandelen. Vooral omdat onze adviseurs ons op die nadelen wezen.

Ik snap dat de huizenmarkt redelijk makkelijk verloopt. Maar je vijver is zo wel wat klein. Houd er rekening mee, dat dit de prijs en het verloop van het traject (naïeve kopers) wat anders kan gaan.