Ontdooid Vlees - Hoe lang bewaren ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Ontdooid Vlees - Hoe lang bewaren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:18

Het volgende, ik heb geen zin om 3 dagen voor kerst bij de slager
te staan. Plan is dus eerder vlees te halen en deze in te vriezen.

Echter gaan wij een weekje van huis en het vlees moet mee, nu wil ik dit op de dag van aankomst
in een koelbox bevroren vervoeren en wanneer wij op de plaats van bestemming zijn de
( 23e ) direct in de koelkast leggen.

Kunnen wij dit dan nog eten met kerstavond of 1e kerstdag?

Google helpt normaal wel, maar nu raak ik er van in de war :D :))

germie

Re: Ontdooid Vlees - Hoe lang bewaren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:20

Ik doe dat persoonlijk dus niet. Hooguit 1 dag laat ik het liggen. Wat wel kan is het alvast gaar maken en dan kun je het weer 2 dagen bewaren.

Heeft dat huisje geen vriezer? Want veel huisjes hebben dat ook. En dan kun je het gewoon bevroren meenemen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:22

Als je het de 23e in de koelkast legt zou ik het de 24e nog wel eten. De 25e zou ik wat spannend vinden, dan zou ik echt afgaan op hoe het eruit ziet/ruikt.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:22

Kerstavond zou ik gewoon doen. Grote stukken vlees op 1e kerstdag ook nog. Duurt lang eer grote stukken ontdooit zijn in de koelkast.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:23

BloemBloem schreef:

Echter gaan wij een weekje van huis en het vlees moet mee, nu wil ik dit op de dag van aankomst
in een koelbox bevroren vervoeren en wanneer wij op de plaats van bestemming zijn de

Als je een paar flesjes water invries, en die op het vlees legt in de koelbox, het zo vervoert, ontdooit het niet. Dan kan je het een dag langer bewaren op plaats van aankomt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:25

rien10 schreef:
BloemBloem schreef:

Als je een paar flesjes water invries, en die op het vlees legt in de koelbox, het zo vervoert, ontdooit het niet. Dan kan je het een dag langer bewaren op plaats van aankomt.

Wat een suffe, dat ik hier niet aan gedacht hebt! Dat is echt een goede tip, we zijn wel een uur of twee onderweg, moet wel lukken dan toch!

Ga eerst eens checken of ik een vriezer heb :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:26

Als jij op de 24ste wél 3 uur in de rij bij de slager gaat staan en vers vlees koopt, dan eet je het toch ook de 26ste zonder enig probleem terwijl je het in de koelkast hebt bewaard?
Waarom zou op de 23ste ontdooien, in de koelkast bewaren en op de 25ste eten dan een probleem moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-12-24 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:26

Citaat:
Koelkast met vriesvak

Nou dat moet lukken! Zal wel zo'n banketstaaf vakje zijn, maar dat is prima!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:28

Ibbel schreef:
Als jij op de 24ste wél 3 uur in de rij bij de slager gaat staan en vers vlees koopt, dan eet je het toch ook de 26ste zonder enig probleem terwijl je het in de koelkast hebt bewaard?
Waarom zou op de 23ste ontdooien, in de koelkast bewaren en op de 25ste eten dan een probleem moeten zijn?

Omdat mijn verse vlees de vriezer niet in gaat!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:31

Heb in een beenhouwerij gewerkt
Niet alles is vers, er komt ook bevroren vlees binnen, zoals bv bij sommige beenhouwerijen kalkoenschnitzels en van die kipspecialiteiten (kip cordon bleu bv) wel al eens bevroren zijn geweest. Let wel, dit is niet bij elke beenhouwerij zo.

Eigenlijk zou wanneer het al bevroren geweest is wel gemeld moeten worden, maar dat doen ze helaas zelden.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-12-24 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:31

Ibbel schreef:

Dit dus :D
Bevroren vervoeren met flessen ijs ib de koelbox en dan op plaats van bestemming in de koelkast.
Omdat in de koelkast langzaam ontdooid is er niets aan de hand en kun je het gewoon zoals vers vlees 2 a 3 dagen in de koelkast bewaren (mits natuurlijk goed ingepakt en koelkast op juiste temperatur

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:33

Jij koopt vlees en vriest het in, schrijf je?
Daarna haal je het uit de vriezer, en vervoert het al ontdooiend, maar wel gekoeld, naar je bestemming met kerst.
Het is dan op 23 dec ontdooid en ligt vervolgens in de koelkast.
Dat is volgens mij precies hetzelfde als: ik haal mijn vlees op 23 december bij de slager, neem het mee naar huis en leg het in de koelkast. Of begrijp ik iets niet?

Oh wacht: jij denkt dat ingevroren vlees eenmaal ontdooid minder houdbaar is dan niet eerder ingevroren vlees?
Als dat zo was had invriezen niet veel zin... Sowieso is het advies altijd ingevroren vlees minimaal 24 uur van te voren te ontdooien én een paar uur op kamertemperatuur te laten komen voor je het bereidt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-12-24 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:35

Wij nemen ook altijd zelf eten mee als wij een weekje naar een huisje gaan.
In een koelbox met elementen uit de vriezer blijft het vlees uit de vriezer nog steeds bevroren na een dag reizen naar locatie.
En dan zijn wij van noord-brabant naar Noord-Duitsland gereden (center parcs).
En dat was wel verder dan 2 uurtjes rijden..

Niets aan de hand dus en lekker eten :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:49

Oh wacht, het is maar twee uur rijden? Dan is het nog niet eens ontdooid als je er bent, lekker daar in het vriesvak gooien en niets aan de hand :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:55

Kan geen kwaad, neem een koelbox, pak je vlees (die in zakjes zit) goed in in wat krantenpapier, dat in zo een vrieszak dat je in de winkel kan kopen met bevroren koelelementen erbij, en dat in de koelbox.
Bij aankomst ev daar het vriesvak in of gewoon met zak en al in de koelkast.
Als je dat de 23 ste zo doet zal het tegen de 24 ste 'savonds zelfs nog niet ontdooid zijn (dus het vlees voor de 24 ste zou ik bij aankomst even gewoon in de koelkast leggen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:13

Zoals hier al gezegd komt veel van bv supermarkt ofzo al vaak ontdooit in het koelvak.

Of het nu ontdooit of niet, kan prima!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:40

Ik heb altijd geleerd dat meerdere keren bevriezen-ontdooien niet goed is.

Je hebt al minstens 1 bevriezen- ontdooien cyclus gehad als je het koopt (bij de slager), dan doe je nog 1 op de heenreis (op zijn minst een beetje ontdooien denk ik in de koelbox en dan hopen dat het vriesvak werkt want das lang niet altijd ok) en dan de laatste keer ontdooien op de terugreis. Is dat niet teveel?

Ik zou het overigens wel proberen maar ook een backup thuis in de vriezer leggen als plan B.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:44

Sinds wanneer is het vlees van de slager bevroren geweest? Dat is enkel bij kalkoenschnitzel dingen het geval bij mijn weten...
Het bevriezen en ontdooien is trouwens achterhaald, dit kan geen kwaad. Indien correct gebeurd is het enige risico dat de smaak wat achteruit gaat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:44

Sinds wanneer? Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat het vaker gebeurt dan wij denken/bemerken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 14:46

Ik haal mijn vlees altijd bij de supermarkt van Van der Valk, als het uit de vriezer komt, dan
zeggen ze dat er altijd direct bij, en dat is vaak meer het vlees voor op de BBQ, dus sate, ossenhaasstokken etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:09

Keuringsdienst van waarde aflevering niet gezien?

Daaruit bleek dat het meeste vlees (AH) uit afrika komt, waar de koe geslacht wordt en vervolgens ingevroren voor transport naar engeland. Daar wordt de hele koe ontdooid om opgesneden te worden in grote stukken en weer ingevroren. Daarna weer ontdooid om het vlees tot zijn uiteindelijke vorm te verwerken (biefstuk, entrecote, gehakt, enz.) Vervolgens wordt het, je raadt het al, weer ingevroren voor transport naar de winkel. Daar wordt het vlees weer ontdooid voordat het in het koelvak belandt. Iemand de tel bijgehouden? Het vlees kan dan al 2 jaar oud zijn...
De supervisor van de overslag in engeland werd gevraagd over de gevaren van ontdooien/invriezen en haalde lachend de schouders op. Bij navraag bleek de aanduiding "vers" slechts te slaan op "niet bevroren".
Hier bestaan dus geen wettelijke bepalingen voor.

Antwoord gekopieerd van andere forum want teveel typwerk. Maar aflevering zelf gezien en ik was geschokt erover!

Tenzij je naar een slager gaat die zijn vlees levend heeft gezien ga ik er vanuit dat het al bevroren is geweest.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:28

Idd! Mijn zus werkte bv in een slagerij en toen ze zwanger was at ze lekker de prépare en het gehakt rauw, omdat het ingevroren was op minstens X-aantal graden en er dus geen gevaar meer in zat. Is een verse slagerij waar alles dus als vers ik de toonbank ligt, maar veel wordt gewoon ook in grote hoeveelheden gemaakt en ingevroren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:32

vraag of de slager het ook even vacuüm verpakt dan kan het prima hoor.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:35

Je bewaard het een paar uur in koelbox? En daarna in koelkast. Dat zou ik nog wel gewoon een dag of 4-5 aandurven hoor.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:45

troi schreef:
Keuringsdienst van waarde aflevering niet gezien?

Daaruit bleek dat het meeste vlees (AH) uit afrika komt, waar de koe geslacht wordt en vervolgens ingevroren voor transport naar engeland. Daar wordt de hele koe ontdooid om opgesneden te worden in grote stukken en weer ingevroren. Daarna weer ontdooid om het vlees tot zijn uiteindelijke vorm te verwerken (biefstuk, entrecote, gehakt, enz.) Vervolgens wordt het, je raadt het al, weer ingevroren voor transport naar de winkel. Daar wordt het vlees weer ontdooid voordat het in het koelvak belandt. Iemand de tel bijgehouden? Het vlees kan dan al 2 jaar oud zijn...
De supervisor van de overslag in engeland werd gevraagd over de gevaren van ontdooien/invriezen en haalde lachend de schouders op. Bij navraag bleek de aanduiding "vers" slechts te slaan op "niet bevroren".
Hier bestaan dus geen wettelijke bepalingen voor.

Antwoord gekopieerd van andere forum want teveel typwerk. Maar aflevering zelf gezien en ik was geschokt erover!

Tenzij je naar een slager gaat die zijn vlees levend heeft gezien ga ik er vanuit dat het al bevroren is geweest.

Hetzelfde geldt ook voor vis. Wordt na vangst op de boot al ingevroren, gaat naar een haven, wordt per boot naar China vervoerd om gefileerd en verpakt te worden, en komt dan weer terug deze kant op om verkocht te worden.