Zandkaarsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Zandkaarsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 14:27

Mijn blik viel laatst op een set zandkaarsen. Hier een linkje met meer uitleg: https://createyourhome.nl/blog/Wat-is-kaarsen-zand.

Heeft iemand hier daar ervaring mee? Ik ben namelijk gek op kaarsen en heb ze nu in dit seizoen eigenlijk ook bijna non stop aan staan (als ik thuis ben natuurlijk). Vooral ook icm waxblokjes bijvoorbeeld.

Gaat dit zand bijvoorbeeld net zo lang mee als je het zou vergelijken met een even grote kaars? Brand het ook een beetje mooi gelijkmatig?

Ik kwam ze nog niet tegen in fysieke winkels maar wellicht zie ik dit over het hoofd?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:35

Ik zag het laatst ook al op social media. Ik vind het concept wel interessant. Het is hier sowieso geen optie i.v.m. kat (ik gebruik enkel LED-kaarsen), maar dat het veiliger is dan normale kaarsen vind ik wel een groot voordeel. Ik ben alleen bang dat je het niet zo mooi ziet branden. Zoals op het voorbeeld zit het echt in een kom, dan zie je die vlammetjes niet zo goed lijkt me. En ik heb kaarsjes juist aan voor de sfeer. Maar ik lees graag even mee voor ervaringen van anderen :)

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:43

Ik ben ook erg benieuwd hoe deze branden. Je krijgt er korte wicks bij, maar als je die wil vervangen heb je altijd een gesmolten klomp van "Kaarsenzand". Volgens mij heb je daarmee vrij veel afval?

Ik ben wel benieuwd hoe ze dit kaarsenzand winnen, aangezien dit van de palmboom komt. Er zal geen ontbossing bij komen kijken, maar ik krijg nog niet veel gevonden over de oogst van deze zaden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 15:17

Ik vraag mij ook af of je de kaars niet gewoon opnieuw kunt aansteken zodra het gestolt is? Esthetisch gezien wellicht niet mooi, maar dan hoef je het pas weg te gooien als de kaars op is? Of begrijp ik het concept nu verkeerd? Want anders vlieg je zo door je lontjes heen natuurlijk.

Dit lijk mij erg sfeervol zo. Eventueel nu met de kerst met een kaneelstokje erbij in.

Afbeelding

Hanneke137

Re: Zandkaarsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:59

Zoals ik begrijp krijg je er relatief korte wicks bij, 5 cm maar. Als je dan een lage pot hebt, en de wick is opgebrand, dan zul je de klomp eruit moeten halen en een nieuwe wick er in moeten zetten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 16:17

Hoe lang die wick is, hangt af per merk zag ik al. Ook schijn je normale wicks te kunnen gebruiken die vaak in allerlei lengtes kunt kopen. Al heb je dan wellicht dat stukje duurzaamheid er niet meer bij.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:21

Ik heb ze maar ik ben niet tevreden jammer genoeg. De zand kleeft met kort en lang branden snel aan elkaar en aan de lont vast en je kan het dan allemaal weggooien. Het is mij niet gelukt om het goed los te krijgen en de lont opnieuw te gebruiken. Ik moet dus elke keer een nieuw stuk lont gaan gebruiken omdat het zand eraan vast blijft zitten wat ik niet duurzaam vind.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 16:22

Dankjewel voor je bericht. Domweg opnieuw aansteken werkt dan niet? Dus zonder het los maken?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:25

Nee, het brand dan niet meer jammer genoeg. Je houd dus wel genoeg zand over maar geen lonten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 16:31

Helder, dan is het niets voor mij helaas als het zo onhandig in gebruik is. -O-

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:01

Misschien dat andere merken wel beter zijn, ik zag eerder reels waarbij het niet klont en wel opnieuw aangestoken kon worden dus misschien ligt het aan dit merk bij de intratuin.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:47

Ik ben nog bezig gegaan met de zandkaarsen. Als je de harde zand verwijderd wanneer de rest nog vloeibaar is dan blijft de lont goed en kun je die opnieuw aan doen. Het plakt dan niet vast aan de harde zand. Op deze manier kan ik hier de lont blijven gebruiken. Ook trek ik het zand regelmatig glad tijdens het branden zodat er zo min mogelijk harde zand weggegooid moet worden omdat het dan niet aan elkaar vast plakt.