Out of the box keukenindeling. Creatieve denkers gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djorf_6

Out of the box keukenindeling. Creatieve denkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 13:03

Wie van de creatief denkende bokkers heeft een idee voor de verbouwing van onze keuken?

Plattegrond

Afbeelding

Indeling zoals veel buren het hebben

Afbeelding

Alle aansluitingen liggen al klaar om de keuken naar het linker stuk te verplaatsen. Ik ben benieuwd of jullie nog ideeen hebben om de keuken zo groot mogelijk te maken. De "pilaren" tussen de hal en de woonkamer/huidige keuken kunnen er niet uit

paars

Re: Out of the box keukenindeling. Creatieve denkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:13

Variatie van de onderste tekening: mss hoekje om gaan.
Dus hoge kast aan de andere kant plaatsen en daar waar nu die hogekast staat een soort eiland maken met eetgedeelte daaraan vast?
Leuk, plannen maken :-) !

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:16

Wat een ruimte gaat je verbouwing opleveren! Ik vrees wel dat je op die plek er niet heel veel meer van kan maken dan wat je buren hebben gedaan. Wat ik in jouw situatie zou overwegen, is om op de wand tegenover de spoelbak (dus de rechterkant van je huis) nog een aantal hoge kasten neer te zetten. Daar kan je dan naast opbergruimte eventueel ook een koelkast/vriezer en oven(s) in kwijt. Dan kan je zelfs overwegen om die hoge kast op bovenstaande tekening te vervangen voor een lage kast zodat je daar maximaal werkbladruimte hebt. Als je nog meer bergruimte nodig hebt, kan dat in de vorm van bovenkastjes boven het aanrecht. En dan je eettafel tussen je twee keukendelen in. Dan moet je alleen even letten op de vorm van die tafel zodat je wel eenvoudig van de ene naar de andere kant loopt. Vooral als je besluit de koelkast eigenlijk uit je keuken te halen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:18

Ik heb laatst een huis bezichtigd waarbij de keuken volledig vrij stond in het midden. Is denk ik een drama geweest bij installatie om alles weg te werken :') maar het gaf wel echt een mooi en heel ruimtelijk effect. Langs de muren was een soort bar/zit gecreëerd en de andere muren een wijnrek en kunst en veel ramen.
Maar had nog nooit een volledig vrijstaande keuken gezien.
Normaal zijn er altijd nog wel wat kasten/aanrecht oid aan de muren, maar bij deze echt helemaal niks.
Kan helaas de foto's niet delen want het huis staat in stille verkoop.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:51

c_alsemgeest schreef:
Ik heb laatst een huis bezichtigd waarbij de keuken volledig vrij stond in het midden. Is denk ik een drama geweest bij installatie om alles weg te werken :') maar het gaf wel echt een mooi en heel ruimtelijk effect. Langs de muren was een soort bar/zit gecreëerd en de andere muren een wijnrek en kunst en veel ramen.
Normaal zijn er altijd nog wel wat kasten/aanrecht oid aan de muren, maar bij deze echt helemaal niks.

Zit je in die bar/zit dan niet super erg tegen een muur aan te kijken? Dat lijkt me echt heel ongezellig :=

@TS ik heb geen ervaringen hiermee maar een vriendin van me doet dit soort dingen als een hobby/bijbaan, wellicht kan je wat inspiratie uit haar ideeën halen of evt haar aanschieten en om hulp vragen: https://www.instagram.com/wasi_interieu ... wwYjl1a2ly

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:09

Het raam in de keuken is dat een raam of een deur? Als het een raam is misschien daar je spoelbak/kooktoestel en aanrecht zonder boven kastjes. Lekker de tuin inkijken als je bezig bent met voorbereiden en dan de rechterwand tot bovenaan kastjes eventueel oven koelkast enz. Dan houd je het stuk naar de woonkamer vrij die je misschien open kunt maken en je een open keuken krijgt als dat wel kan

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:18

ik zou op die onderste tekenin de kant waar de lage kastjes staan enkel die wand doen in keukenkasten (al dan niet hoge, daar de oven etc in), daar dan recht tegenover een eiland (spoel of kookeiland) met ev daaraansluitend een keukentafel.
https://www.impermo.be/nl/wand/colors-1 ... nce-146938
Dit idee

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:25

@djorf: mijn '2 cents'
Afbeelding

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:49

Ik zou inderdaad net als karuna en DubbelFun de keuken tegen de achterwand van de woning aan plaatsen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:05

En dan het keukendeel een bartafel van maken evt? Of een kookeiland. Hoekje voor de extra kast kan nog een speelplek voor eventuele kinderen. Ramen bij de berging kunnen op termijn openslaande deuren/schuifpui. De kast kun je ook gebruiken als extra opbergruimte.
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:58

laraxXxemma schreef:
c_alsemgeest schreef:

Zit je in die bar/zit dan niet super erg tegen een muur aan te kijken? Dat lijkt me echt heel ongezellig :=

@TS ik heb geen ervaringen hiermee maar een vriendin van me doet dit soort dingen als een hobby/bijbaan, wellicht kan je wat inspiratie uit haar ideeën halen of evt haar aanschieten en om hulp vragen: https://www.instagram.com/wasi_interieu ... wwYjl1a2ly

Nee de bar keek naar binnen

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 18:27

Ik zie al een hoop creatieve oplossingen.

Maar de rood gemarkeerde muren kunnen dus niet verwijderd worden.

Afbeelding

De deur en het raam bij de achtergevel lopen tot aan de grond. Dus daar de keuken tegenaan plaatsen is geen optie. Bij het bovenste rode streepje zit 10cm tussen het kozijn van het raam en de muur, dus ook daar kan ik eigenlijk niks mee.

Bedankt alvast voor het meedenken. Ik hoop dat er nog iets voorbij komt waar ik zelf niet aan heb gedacht

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:33

DubbelFun schreef:
@djorf: mijn '2 cents'
[ Afbeelding ]

Volgens mij is deze oplossing dan een hele fijne, maar dan maak je de hoek andersom, zodat je de rechtermuur inbouwt, eventueel een klein hoekje bovenaan naar het raam toe, en dan onderaan de hoek rond waar je langs de kant van de keuken werkruimte creërt en aan de kant van de woonkamer een bar-zitting hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:36

Afbeelding

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:56

Is het niet mogelijk om toch voor het raam langs te gaan en de onderkant aan de binnenkant af te sluiten. Dus buiten wel het volledige raam houden, binnen afschermen met plaat en keuken? Of valt er dan teveel licht weg?
Of het idee van Winged, keuken door de hoek door laten lopen tot de stenen draagmuur die niet weg kan. Dan is dat gelijk een mooie begrenzing van je keuken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:03

Wat zit er in de kast onder de trap?
Kun je dat bij je keuken trekken, eventueel deels?

Als je geen bovenkastjes wil maar toch bergruimte, er zijn ook smalle bovenkastjes, ca 30 - 40cm hoog, die je strak tegen het plafond doet en waar je dan spullen in stopt die je niet vaak nodig hebt maar wel bij de hand wil hebben.
Wij hebben er de bakblikken, thermoskannen en dat soort spul liggen.
Aan de onderkant hebben we dan spots (LED) waardoor je ook meteen genoeg licht hebt.

De hoge kast die je tekent: wij hebben een smalle apothekerskast, 30cm breed, op die plek, aanrader!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:21

En zoiets? Dus kastje die tot een soort bar leiden in de opening, moet je wel de opening aan de gang kant open laten.

Je zou dan een ondieper aanrechtje zonder kastjes eronder laten doorlopen tot het raam. Ideale plek voor een koffiezet apparaat of een water koker. Erboven kan dan eventueel een heel ondiep kastje met koffie kopjes e.d.

Ook een mooie plek om een prullenbak neer te zetten.

Koelkast zou ik dan helemaal rechts bij de achterdeur plaatsen.

Afbeelding

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:01

De beste indeling is te maken op basis van jouw wensen!
Ik ben een aantal jaar keuken adviseuse geweest en begon eigenlijk altijd eerst met het inventariseren van wat de klant wil.

- Greep of greeploos; dit heeft te maken met de indeling voor hoge kasten

- Welke apparaten; wil jij een kookplaat met 6 zones heb je meer kookruimte nodig, heb jij voldoende aan een koelkast van 1020mm dan kan daar nog een combi boven of wil je en koelvriescombinatie? Etc etc. Apparaten hebben een vaste maat en daaromheen kan je de juist indeling voor de kasten maken. Op de tekening die veel buren hebben zie ik bijvoorbeeld geen combi/oven maar misschien wil jij die wel!

- Budget; Ja dit is belangrijk omdat als er een keuken indeling word bedacht, zonder een richting te hebben van een budget, dan hangt er aan elke kast, greep, apparaat enzovoorts een prijs. Als een adviseur dan vervolgens met een offerte aankomt welke ver boven budget is dan kan dat een flinke teleurstelling zijn aangezien je net 3 uur bezig bent geweest met jouw droomkeuken te ontwerpen. Wanneer er een budget bekent is kan de adviseur samen met jouw bewuste keuzes maken. Apothekerskast is bijvoorbeeld een duurder kast ivm het systeem maar dat blad wat je mooi vind is bijvoorbeeld weer wat gunstiger en zo kan je toch je droomkeuken maken voor de prijs die je wilt. En NEE idd er zijn inderdaad adviseurs die je alleen aan zichzelf denken en misbruik hiervan maken maar geloof mij niet iedereen/elk bedrijf vraagt het om die rede!

- Hoe ga je de keuken gebruiken; vind je het leuk om te koken terwijl mensen aan een bar erbij kunnen zitten of zeg je nee ik wil een grote eettafel. Ben jij iemand die heel veel en uitgebreid kookt of is het een standaard AVGtje?

Elke klant is ander dus ook elke keuken is anders! Wellicht heb je bovenstaande al allemaal duidelijk voor jezelf en kan je daarmee eens naar een keukenwinkel gaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:41

SanneeH schreef:
- Greep of greeploos; dit heeft te maken met de indeling voor hoge kasten

Deze had ik nog niet eerder gehoord. Kun je uitleggen waar hem dat in zit?

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:56

DubbelFun schreef:
Deze had ik nog niet eerder gehoord. Kun je uitleggen waar hem dat in zit?

Als jij een greeploze keuken wilt dan heb je dus soms te maken met een greeplijst die naast een hoge kast geplaatst moet worden. Dit is van toepassing als je een koelvriescombinatie, grote vriezer/koelkast of het gewoon mooier vind.
Uhhh een voorbeeld; Je wilt 2 hoge kasten waarvan een met koelvries combi en de ander met een oven dan heb je de volgende afmetingen; 600 - 32 - 600. Die 32 is dan de greeplijst, dit verschilt wel per merk. Daarnaast moet je rekening houden waar staan de kasten tegenaan. Staat er links van de kast een muur dan zal er een passtuk geplaatst moeten worden zodat de kast niet direct tegen de muur aanstaan ivm het goed kunnen openen. Dan heb je dus bijvoorbeeld 50 - 600 - 32 - 600. Een passtuk is een variabele maat dus deze kan ook brede of smaller zijn en zal ervoor zorgen dat de laatste paar mm netjes worden opgevuld.
Heb je alleen een koelvries combinatie in een greeploze uitvoering die tegen een muur aan staat (zoals in de afbeelding van wat de buren vooral hebben) dan moet je naast de greeplijst nog een paneel plaatsen ter afwerking. Dan krijg je bijvoorbeeld; 50 - 600 - 32 - 16 hierbij is het passtuk dus weer variabel maar ook het paneel kan op verschillende diktes! Let erbij wel op hoe dikker dit paneel hoe duurder. Een eiland keuken word ook vaak duurder door de hoeveelheid panelen die er nodig zijn en al helemaal als een klant deze op 50mm dik wil hebben bijvoorbeeld.

Er bestaan ook push to open systemen maar daar was ik minder tevreden over (dit kan inmiddels verbeterd zijn ik ben sinds 2 jaar niet meer echt bezig geweest met keukens haha).

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd zo. Anders let me know!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:09

Ja, dank je:)
Ik ging er altijd van uit dat greeploos ook echt greeploos is, dus alleen push-open systeem. Maar op google kom ik op 'greeplijst' een hoop metalen grepen tegen die veelal over de hele lengte van de deur lopen maar wel uitsteken (en dus eigenlijk gewoon een greep zijn :) )
Semi-greeploos ken ik ook, maar dat zijn dan de ingefreesde grepen ( https://123keukendeurtjes.nl/wp-content ... os-v-4.jpg) of de bekende komgrepen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:16

Mijn suggestie lijkt heel erg op die van Shiloh, dus keuken op dezelfde plek als de buren en een eiland achtig iets daar tegenover. Dit geeft extra berg- en aanrechtruimte.
Bar zou ik niet doen, de eettafel staat er praktisch naast, maar is wel een optie. Als je een beetje creative keukenontwerper hebt kan die vast wel iets doen met de dragende muur die daar in de weg zit.

Mar... als je geld over hebt, met een constructeur gaan praten of er niet een draagbalk geplaatst kan worden zodat je van die kleine stukjes dragende muur af bent, met name in de keuken waardoor je de ruimte veel vrijer kan indelen.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:19

DubbelFun schreef:
Ja, dank je:)
Ik ging er altijd van uit dat greeploos ook echt greeploos is, dus alleen push-open systeem. Maar op google kom ik op 'greeplijst' een hoop metalen grepen tegen die veelal over de hele lengte van de deur lopen maar wel uitsteken (en dus eigenlijk gewoon een greep zijn :) )
Semi-greeploos ken ik ook, maar dat zijn dan de ingefreesde grepen ( https://123keukendeurtjes.nl/wp-content ... os-v-4.jpg) of de bekende komgrepen.

Greeploos is zegmaar met een greeplijst zoals dit; https://www.grando.nl/keukens/palmori
Hier zie je dus die donkerelijst tussen de hogekasten zitten. Er zitten dus ook geen grepen op maar er is wel iets nodig waardoor je de deur kan openen.

Kies je voor een kleinere koelkast/vriezer dan kan het eventueel ook met een horizontale greeplijst zoals dit; https://www.grando.nl/keukens/gissi De greeplijst is dan verwerkt in de kast! Dan hoef je dus alleen rekening te houden met een passtuk en/of een paneel

Dan heb je idd nog het semi greeploos of de opleg greep en ze zullen vast elk jaar wel weer een nieuw ding verzinnen waarmee ze de markt willen veroveren haha.

Ik hoop trouwens dat de linkjes het doen.. Ik heb al echt jaren anders op bokt gedaan dan mee lezen haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:38

Ik vind de in kleur gespoten greeplijsten wel een mooie 'greeploze' oplossing. Die oude standaard keukens in woningbouwverenigingen/huurcorporaties waren dus al behoorlijk modern :D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:44

Duhelo schreef:

Ik vind dit eigenlijk 1 van de beste opties eigenlijk...
Hoe groot is de ruimte linksboven waar je de keuken wil?

Ik had nog zitten knutselen en alles omgedraaid :+
Maar de ruimte linksboven is te klein voor mijn idee denk ik.
Ik zou rechtsonder (in het grijs) de keuken doen omdat ik graag op de bank zit met zicht naar de tuin.
Dan de ovale eettafel en dan in het "hoekje" linksboven de bank/tv-hoek maar wellicht is dat te klein

Afbeelding