Gewone vaatwasser of mini vaatwasser ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Gewone vaatwasser of mini vaatwasser ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 22:10

Ik zit te overwegen om een vaatwasser aan te schaffen aangezien we in de avond nu de afwas nog moeten doen na een lange werkdag.
We vinden het ook fijn om even lekker te zitten voor het slapen gaan.

Een huishouden van 2 personen. En willen zuinig verbruik hebben.
Ik ben benieuwd wat jullie voorkeur geeft en wat jullie hebben in huis :)

Mini vaatwasser, of grote vaatwasser ?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:19

Als je een gewoon formaat kwijt kunt zou ik daarvoor kiezen. Pannen en andere grote dingen kunnen er dan ook mooi in, ik zou geen kleinere willen. Wij zijn ook met 2.

Judass

Re: Gewone vaatwasser of mini vaatwasser ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:30

Ik zou ook voor de grote gaan. Dan kan je hem altijd wat minder vaak laten draaien.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:32

Wij zijn blij met het grote formaat, inderdaad voor de pannen. Wij draaien de vaat eens in de 2 dagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:34

Hier ook met 2 personen en een grote vaatwasser. En doorgaans zit deze ook vol. Met koken vaak al 3 pannen en snijplankjes en vaak schaaltjes, dat krijg je niet kwijt in een mini vaatwasser.

Maar recent was er ook een topic over ervaringen met mini-vaatwassers, en er zijn er best veel die er eentje hebben, wellicht kun je daar ook wat informatie uithalen: [LZP] Mini-vaatwasser, ervaringen?

Zelf hebben wij een Miele vaatwasser, om precies te zijn de G 7278 SC VI XXL Exclence RVS. Is een inbouw vaatwasser.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:45

Als je de ruimte hebt een gewone vaatwasser.
Doordat daar meer vraag naar is zijn die meestal goedkoper dan een mini en er is meer keuze.
(Althans, dit was een paar jaar geleden zo.)

Pannen en grote borden en snijplanken kan je er ook makkelijker in kwijt.

Ik ben alleen maar heb ook iedere 2 dagen de vaatwasser vol.

Kijk ook of de vaatwasser een functie heeft voor halve belading.
Handig als je een keer weinig vaat hebt en wel even de vaatwasser aan wil (moet) zetten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:48

Ik zou idd ook altijd voor een normaal formaat gaan, alleen al ivm pannen, snijplanken idd e.d. want ook met 2 personen heb je dat soort spul normaal wel en dat is echt wel fijner om in een normaal formaat vaatwasser kwijt te kunnen. Als je even voorspoelt, kun je bv ook wat langer erin laten zitten totdat hij echt vol is om een volledig programma te laten draaien. Of idd een machine kopen welke een halve lading programma optie heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:10

Als je de ruimte hebt altijd voor een gewone gaan. Ik ben ook met zijn 2-en en draai hem elke 2 dagen, dan zit hij echt wel vol. Anders draai je je mini echt elke dag.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:17

Ik ben het eens met Suzanne F.
Hier zit hij trouwens bijna elke dag wel vol en wij zijn ook maar met twee. En het is echt niet dat ik alles er zomaar in gooi, ik was ook genoeg dingen op de hand.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 02:00

Hier ook met 2 en zou ik ook zeker voor een grote gaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 03:51

Ook hier met 2. Staat ook redelijk vaak nog elke dag maar zeker om de dag aan.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:58

Hier ook twee personen en eigenlijk staat de (grote) vaatwasser nagenoeg elke dag wel aan. Dus ik zou ook zeker voor een grote gaan. :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:07

Wij zijn met twee personen en hebben een halve vaatwasser. Pannen had ik in een grote ook niet gedaan dus daar maakt het niet voor uit

Hij zit bij ons practisch elke dag vol, voornamelijk door 3 katten voerbakjes.

Ik wilde ook geen grote omdat het voor mijn gevoel dan te lang vies in de vaatwasser staat

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:08

Ik heb zo'n kleine en ben daar prima tevreden mee.
Ik heb ook niet super veel borden/bestek/kommen enz en dan is het fijn dat hij bijna elke dag draait en ik niet dingen uit de vaatwasser moet vissen omdat ik ze wil gebruiken.

Het uitruimen is zó gedaan en in mijn kleine keukentje past door zijn formaat een magnetronoven én een vaatwasser.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:26

Nessie schreef:
Wij zijn blij met het grote formaat, inderdaad voor de pannen. Wij draaien de vaat eens in de 2 dagen.

Hier precies zo. Juist door de pannen zit hij snel vol. Een mini zouden we dagelijks moeten draaien, een grote om de dag. En we hebben een zuinig exemplaar, dus dat is ook fijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:48

Tip voor zuinig(er) verbruik: sluit je vaatwasser op de heetwaterleiding aan, ipv op een koudwaterleiding.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:03

Bij de Ikea heb je ook een tussen model.
Deze zit tussen een normale en een kleine in. Hij is 45 cm dus voor met zijn 2e zou hij ideaal zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:21

Mijn vriend wilde een mini vaatwasser maar wel in combinatie met een normaal deurtje van onze keuken. Dat was lastig vinden. Mijn moeder is vaak heel goed in het zoeken van mooie keukenapparatuur dus ik had haar gevraagd om eens mee te kijken.

Blijkbaar had ze het tegen mijn vader gezegd en die vond het zo'n belachelijk idee dat hij ons ging helpen met een uitbouw bij de keuken zodat we een grote vaatwasser passend kregen. Plus gelijk een normale grote koelkast met vriezer. :')

Als ik mijn vader moet geloven: gewoon niet aan beginnen dus. _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:28

Ik heb een halve vaatwasser waar ook de meeste pannen gewoon in passen. In mijn eentje om de dag draaien en met twee of drie dan was ik wat dingen met de hand af.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:30

Wij zijn ookmaar met 2 en hebben ook even overwogen een kleinere model te kopen, maar qua aanschaf en verbruik was er geen voordeel aan. Wij zetten hemook gewoon elke 2 dagen aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:50

Hier met 2 en die gewone vaatwas draait dagelijks of soms zelfs vaker, ik doe alles erin, ook de kookpotten, dierenpotten, etc...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:58

Ibbel schreef:
Tip voor zuinig(er) verbruik: sluit je vaatwasser op de heetwaterleiding aan, ipv op een koudwaterleiding.

Als je deze mogelijkheid hebt: zeker doen!
Hier was het qua ontwerp van huis/keuken überhaupt niet de bedoeling een vaatwasser te installeren, hij zit daarom d.m.v. een splitter met de wasmachine op 1 kraan en 1 afvoer in de bijkeuken, maar als ik het zelf voor het zeggen had gehad was ik zeker voor hotfill gegaan. Het is zuiniger en het schijnt ook dat je apparaat langer meegaat.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:04

Ik sluit me aan bij als er ruimte is, een normaal formaat nemen.
Wij zijn ook met zijn tweeën (en twee katten maar zo veel ruimte nemen die spulletjes niet in in de vaatwasser) en hier draait hij elke twee dagen vol. Ik kook om de twee à drie dagen voor meerdere dagen vooruit, dus meestal draait hij op de dag dat ik kook i.v.m. pannen en snijplanken enzo. De dagen dat ik niet kook draait hij meestal niet.

Wij hebben ook wel wat dingen die er niet in gaan, zoals koksmessen, speciaalbierglazen en Le Creuset pannen. Die doen we dan gewoon nog met de hand.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:56

Ik sta af en toe de broodtrommel van mijn man in de vaatwasser te proppen en dan vraag ik me af hoe dat vroeger bij ons thuis ging, met iedere dag drie broodtrommels en vaat voor vijf mensen. En dan zijn wij maar met tweeën met een normale vaatwasser maar die gaat bijna dagelijks aan.
Dus als je de ruimte hebt gewoon voor een normale gaan!

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 19:05

Ik ben tot de conclusie om inderdaad maar een grote te nemen. De ruimte is er!
Hoe kan je zien dat je een heet water leiding hebt waar je hem op kan aansluiten?
Als we de heet water kraan aan doen duurt het minuten tot het water warm wordt. De boiler zit boven.
Sorry geen verstand van.

In iedergeval zoeken we nog een zuinige vaatwasser, +/- 500/600,-
Iemand ideeën? :)