Het leed dat plastic raamfolie plakken heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Het leed dat plastic raamfolie plakken heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 20:15

Goed, ik moet toch even een biecht doen :')

Na een aantal jaar gewoond te hebben in het appartement, ben ik nog steeds niet tot het orakel gekomen dat het geplakte raamfolie blijft plakken en langdurig blijft zitten. Ik snap er echt he - le - maal niks van. Videos gekeken, tips opgezocht, verpakkingen gelezen en vrienden om hulp gevraagd, zowel statisch als zelfklevend: Het blijft niet zitten.

Ik ben niet perse heel technisch aangelegd, maar zoiets als raamfolie zou je toch denken dat het vrij simpel zou moeten lukken. Vandaag had ik met vrij optimistische insteek besloten dit 'probleem' toch maar te tackelen, dure folie gekocht bij de Praxis (misschien lag het aan de kwaliteit?) en alles met behulp van de nodige filmpjes online geprept en op maat gemaakt. Eindstand: Folie klapte dubbel waardoor er beschadigingen in kwamen, ik heb m'n hand gesneden aan de beschermlaag en de randen gingen direct weer los dus ik heb alles er weer af getrokken .. :o

Hoe doen mensen dit? En beter nog, is er een bedrijf wat dit doet waar ik voor een paar tientjes een professional deze doorn uit m'n oog kan laten weghalen? Veel bedrijven die ik vond doen primair zakelijke panden, het gaat hier om 2 forse ramen in de slaapkamer. Verhuizen naar het buitenland was bijna makkelijker dan deze chaos .. :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:20

Ik had in mijn vorige huis een folie dat je aanbracht met water en dan bleef plakken. Dat bleef super goed zitten en was mega eenvoudig aan te brengen. Zolang het nat is kun je het ook nog makkelijk een beetje schuiven en zo. En dan gewoon op laten drogen. Toen ik verhuisde trok ik het er zo vanaf.

Nu kan ik alleen nog maar van dat plak spul vinden en dat is inderdaad super lastig netjes aan te brengen. Omdat het meteen goed moet zitten.

Mijn voornaamste tip zou zijn, doe het niet alleen. Zorg ervoor dat je iemand hebt zodat je alle hoeken kan vasthouden en de boel inderdaad niet dubbel klapt.

Die in mijn vorige huis kwam toen van de action, maar die hebben het niet meer.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-12-24 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:20

Ik weet niet waar je woont, maar misschien is er wel een behulpzame bokker die wil helpen? Ik zou zo langskomen hoor :P
Ik kan me niet herinneren dat het moeilijk was om te plakken, maar het hangt misschien ook van je formaat raam af.
Toevoeging: de truc is sowieso de "achterkant" zo min mogelijk eraf te halen, maar dan heb je al snel een paar helpende handen nodig vanwege het gewicht van de rol en risico dat het scheef gaat. :)

Goof

Re: Het leed dat plastic raamfolie plakken heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:23

Ik kan het ook niet, maar mijn man wel!
De tip is om die statische te kopen en het echt goed nat te maken. Niet een beetje, maar gewoon echt drijfnat.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:25

Ik lees nu een tip om het raam (een beetje) warm te maken met een föhn, dan hecht het blijkbaar beter.
Als je een föhn hebt is het misschien het proberen waard.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:37

Shiloh schreef:
Ik had in mijn vorige huis een folie dat je aanbracht met water en dan bleef plakken. Dat bleef super goed zitten en was mega eenvoudig aan te brengen. Zolang het nat is kun je het ook nog makkelijk een beetje schuiven en zo. En dan gewoon op laten drogen. Toen ik verhuisde trok ik het er zo vanaf.

Dit heb ik er een paar jaar terug ook opgeplakt hier, zit nog altijd perfect :) Ik heb deze :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:44

Dit klinkt heel stom maar er zit een velletje op het folie wat je eraf moet halen. Is een heel dun velletje wat je bijna niet ziet. Maar dat moet er eerst af. Dan spuit je water/water met drupje dreft op het raam en dan plak je het erop en dan trek je met een trekkertje of pasje het water eronderuit.

Mijn folie plakte eerst ook niet en toen bleek dat velletje er nog op te zitten.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 04-12-24 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:45

Ik doe altijd t raam nat maken met mengels van water en wat dreft. Werkt als een tierelier met raamfolie plakken. Welke omgeving zit je? Als het limburg is wil ik best een komen helpen!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:47

Exitium schreef:
Dit heb ik er een paar jaar terug ook opgeplakt hier, zit nog altijd perfect :) Ik heb deze :)

Ik zie dat deze isolerend is, dit wordt op sommige ramen afgeraden. Een bepaald soort dubbelglas dat zelf ook isoleert kan daardoor barsten.

Dat van Suzanne zou mij ook kunnen overkomen... :')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:52

Konstantine schreef:
Exitium schreef:

Ik zie dat deze isolerend is, dit wordt op sommige ramen afgeraden. Een bepaald soort dubbelglas dat zelf ook isoleert kan daardoor barsten.

Dat van Suzanne zou mij ook kunnen overkomen... :')

Deze is specifiek voor HR++ glas, dat zit er hier ook in :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:55

Plakfolie blijft bij mij al jaren zonder probleem zitten, en volgens mij heb ik de ruit niet eens echt schoongemaakt vooraf.

Daarbij was het inderdaad wel de truc om aan het begin bijna alle bescherming te laten zitten, en er alleen maar een heel klein stukje af te halen zodat je het goed kunt bevestigen. Of dat misschien zelfs apart te doen. Daarna pas de beschermlaag er stukje bij beetje afhalen - aanduwen van de ene kant en dan een beetje afrollen aan de andere. Zeker niet teveel ineens.

Dat statische folie wilde uiteindelijk niet echt, dat hangt hier met plakband... (Maar ik heb het ook niet nog eens geprobeerd.)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:01

Exitium schreef:
Deze is specifiek voor HR++ glas, dat zit er hier ook in :)

Ah, als het er speciaal voor is moet het wel goed gaan. :)

TS: precies zoals Shadow zegt! Een heel klein stukje plakken, dan voorzichtig verder afrollen, en intussen de bubbels wegduwen. Stukje voor stukje. Ik kan me voorstellen dat het bij een groot raam of meerdere ramen wel even tijd kost. Hier ging het gelukkig alleen om de voordeur.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:18

Ik heb dat raamfolie vd Action, ligt geloof ik bij de auto-artikelen, deze:
https://www.action.com/nl-nl/p/2574589/ ... uct_shared
Ik meet eerst op hoeveel ik nodig heb, lap het betreffende raam en maak dan een mengsel van water met afwasmiddel in een sprayflacon.
Stukje vh plastic beschermlaagje vh folie afpellen, raam zeer royaal insprayen met zeepwater, raamfolie erop, beschermlaagje er voorzichtig tussenuit trekken en het raamfolie verschuiven tot het op de goede plek zit.
Raamtrekker pakken en daarmee over het raamfolie vegen met genoeg druk om overtollig zeepmengsel en evt luchtbellen erachter weg te krijgen (van binnenuit naar de randen).

Belangrijkste is dat je ramen zo vetvrij als mogelijk is te maken, het beschermlaagje te verwijderen en echt héél royaal zijn met je zeepmengsel, bij twijfel gewoon meer sprayen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:32

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:42

lor1_1984 schreef:
Ik heb dat raamfolie vd Action, ligt geloof ik bij de auto-artikelen, deze:

Hebben ze die nog wel! :wow:

Was daar naar op zoek, maar kon het niet vinden en toen ik er naar vroeg zeiden ze dat ze dat niet (meer) hadden.

Ga vrijdag gelijk hier bij de action kijken. Die deed het perfect in mijn oude huis.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:16

Verschilt nog weleens per filiaal, maar normaal zouden ze het nog moeten verkopen. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:19

Men knipt of snijdt de folie op maat van het te beplakken raam. Doe dus tussen de kitnaden en trek daar 2 mm vanaf. Dat knip of snij je af.
Je sprayt met een plantenspuit (mag een druppeltje zeep in) je raam goed nat. Dan haal je de beschermfolie van de te plakken kant van je folie af. Laat hem in de lengte hangen om dubbelvouwen te voorkomen. Spray stukje bij beetje je folie zeiknat met de plantenspuit. Alle folie er uiteindelijk af trekken. Dan 'plak' je hem op het raam en schuif je hem netjes naar de plek waar je hem hebben wilt. Zittie goed? Dan hou je het midden even vast door erop te duwen en ga je met een rakel (of paar pasjes en dan een theedoek erom wikkelen of een ijskrabber) van het midden naar buiten wrijven met middelmatige druk. Zo wrijf je het water en lucht eronderuit. Daarna even de nattigheid aan de onderkant afdeppen met een theedoek. Et voila.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:23

Overigens hoef je ook echt niet álle kleine bubbeltjes 100% strak weg te hebben. Dat trekt bij het opdrogen dan verder ook vanzelf weg.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 09:53

Hutcherson schreef:
Men knipt of snijdt de folie op maat van het te beplakken raam. Doe dus tussen de kitnaden en trek daar 2 mm vanaf. Dat knip of snij je af.
Je sprayt met een plantenspuit (mag een druppeltje zeep in) je raam goed nat. Dan haal je de beschermfolie van de te plakken kant van je folie af. Laat hem in de lengte hangen om dubbelvouwen te voorkomen. Spray stukje bij beetje je folie zeiknat met de plantenspuit. Alle folie er uiteindelijk af trekken. Dan 'plak' je hem op het raam en schuif je hem netjes naar de plek waar je hem hebben wilt. Zittie goed? Dan hou je het midden even vast door erop te duwen en ga je met een rakel (of paar pasjes en dan een theedoek erom wikkelen of een ijskrabber) van het midden naar buiten wrijven met middelmatige druk. Zo wrijf je het water en lucht eronderuit. Daarna even de nattigheid aan de onderkant afdeppen met een theedoek. Et voila.

Zoals hierboven beschreven heb ik genoeg tips/videos bekeken en is het bovenstaande ook hoe ik te werk ben gegaan, zonder succes.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:17

Zorg je wel dat je van de kant af blijft een paar mm? Dus niet tot aan het kit? Als je dat niet doet dan hechten de randen niet goed en kan ik me voorstellen dat de boel los komt.

Ik zou het anders ook niet weten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 12:59

Shiloh schreef:
Zorg je wel dat je van de kant af blijft een paar mm? Dus niet tot aan het kit? Als je dat niet doet dan hechten de randen niet goed en kan ik me voorstellen dat de boel los komt.

Ik zou het anders ook niet weten.

Yep, zeker met mijn ramen zit er een flinke kitrand aan zit. Wist ik het maar, dan kon ik het oplossen :')