Halal producten voor kerstpakket?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Halal producten voor kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 16:11

Ik wil iemand bedanken en een mooi pakketje geven. Welke producten zoals chocola, nootjes etc zijn halal?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:21

Ik zou het ten eerste niet als kerstpakket geven, de islam viert geen kerst, zij geloven namelijk niet in Jezus als de zoon van God en het vieren van de geboorte van God is in tegenspraak met de Koran.

Qua voeding is het makkelijker om te kijken wat niet mag: dierlijke producten die niet Halal bereidt/geslacht zijn (daar zitten keurmerken op als het wél Halal is), varkensvlees, bloedbevattende producten (dus niet doorbakken biefstuk is een no-go), gelei en kaas met dierlijk stremsel (omdat dit meestal niet halal is).

Verder mag alles, wordt honing en zoete producten met dadel vaak gewaardeerd, zuivelproducten zonder dierlijk stremsel, fruit, groente, granen, noten, zeedieren (geschubd) en Halal vleesproducten mag allemaal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:25

Ik heb altijd met veel mensen met een islamitische achtergrond gewerkt en allen waardeerden het "kerst"pakket. Niet als iets vanuit geloof/kerst/viering. Maar gewoon als presentje aan het eind van het jaar voor je harde werk wat je verricht hebt.
Denk dat we het vooral niet te erg moeten invullen voor andere mensen.
Als ze het niet willen, kunnen ze het altijd afslaan.

Foaly

Re: Halal producten voor kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:31

Let ook op gelatine in gebak en zoetigheid, dat is afkomstig van varkens en dus niet halal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:40

Suliko schreef:
Ik zou het ten eerste niet als kerstpakket geven, de islam viert geen kerst, zij geloven namelijk niet in Jezus als de zoon van God en het vieren van de geboorte van God is in tegenspraak met de Koran.

Kerst is een Germaans en geen Christelijk feest. Het staat voor de winterzonnewende en de kerstboom <|- is daaraan nog steeds een herinnering.
Dat de Christenen het hebben "overgenomen" doet niets af aan de oorsprong van het feest.

Dus kerstpakket kan prima in de oorspronkelijke betekenis van het feest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:46

AH heeft halal producten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:00

Roodvos schreef:
Suliko schreef:

Kerst is een Germaans en geen Christelijk feest. Het staat voor de winterzonnewende en de kerstboom <|- is daaraan nog steeds een herinnering.
Dat de Christenen het hebben "overgenomen" doet niets af aan de oorsprong van het feest.

Dus kerstpakket kan prima in de oorspronkelijke betekenis van het feest.

Eens, vrijwel alle feestdagen zijn Germaans/heidens en overgenomen en gekleurd door het christendom. Maar ondertussen zijn er ook weinig mensen die dit weten en associëren de meeste mensen kerst wel met het christendom, waarmee het misschien niet goed geïnterpreteerd zal worden, tenzij expliciet gemaakt dat het om de oorspronkelijke betekenis gaat. De winterzonnewende is namelijk rond 21 december en niet op de data van kerst.

Wat c_alsemgeest is ook wel waar, een kerstpakket an sich hoeft ook niet geassocieerd te worden met Kerstmis zelf en kan ook gewoon in het teken staan van het einde van het jaar, samenkomen, gezelligheid en dergelijke.
Maar een gezellig, meer neutraal pakket, is dan misschien wel passender dan allerlei vermeldingen richting specifiek Kerstmis, maar dat is aan TS natuurlijk.

Foaly, ook rundergelatine mag niet, doordat het dan vaak niet Halal is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:05

Maar is het niet ook gewoon leuk om kerstig kerstpakket te krijgen? Uiteraard wel halal zodat mensen er ook wat aan hebben? Ik vind het zelf leuk om in andere tradities meegenomen te worden. Waarom zou dat niet zo zijn voor mensen die halal eten? Juist omdat je rekening met ze houdt (halal, dat betekend dat je het met aandacht hebt samengesteld) is het toch gewoon een leuk gebaar. Het is niet zo dat je mensen gelijk aan het bekeren bent ofzo.

Ik zou het dus niet neutraal houden maar gewoon feestig/kerstig denk ik.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:06

Lief idee! Ik maak aan het eind van het jaar ook bedank pakketjes voor verschillende mensen die ons geholpen hebben of voor ons gewerkt hebben zoals onze (Moslim) schoonmaakhulp.
Als ik een pakketje maak met lekkers daar in, dan kies ik heel veilig voor vegan producten, dan kan er ook niet toch per ongeluk ook maar iets aan niet-halal dierlijke producten zitten...

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:12

Ik vind het een heel tof idee! Zal vast wel gewaardeerd worden.

Is er een turkse winkel/slager in je stad? Misschien kun je langs een turkse winkel, die zullen je vast goed kunnen helpen met een pakketje samen stellen.

Verder zijn dadels, noten, gedroogde vruchten of een pak (turkse) rijst altijd een veilige keus.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:22

Omdat dit topic op PF thuishoort ga ik het daarheen verplaatsen.

LZP --> PF

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:05

Op mijn werk heet het een eindejaarspakket om discussies te voorkomen :D

in de buurt hebben we een oosterse supermarkt, hebben jullie die ook?
Ik woon ook vlakbij de Bazaar in Beverwijk, maar dat is een beetje uit de richting vrees ik.

Naast de genoemde producten kan je ook denken aan baklava.