Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:32

Een lang verhaal. Begin augustus werd mijn dochter door ING gebeld dat ze haar bankrekening gingen blokkeren omdat geprobeerd werd haar rekening te hacken. Ze kreeg het advies de dag erna contact op te nemen met ING. In de avond van het telefoontje probeerde ze uit gewoon te pinnen, dit lukte. Echter de volgende dag niet meer. Rekening was dus geblokkeerd. De volgende dag ook gebeld met ING, ze kreeg het advies een rekening bij een andere bank te openen omdat ING nu haar gegevens niet voldoende meer kon beveiligen. Daarna gebeurde er niets meer.
Bij politie aangifte proberen te doen. Deze wilde graag het afschrift hebben waarop de laatste afschrijvingen stonden. We kwamen er toen ook achter dat heel de bankrekening was leeggehaald, een bedrag met vier nullen. Het afschrift wat we kregen stond echter de afschrijving niet op van de hack. Deze heeft de ING naar eigen zeggen niet. Juist deze wilde de politie hebben.
Daarna rechtsbijstand in de arm genomen. Ook zij wilden graag deze laatste afschrijving hebben.
Zowel politie als rechtsbijstand komen niet verder, omdat ING vanwege de privacy aan hen geen gegevens verstrekt.
Ondertussen wordt ze behoorlijk moedeloos. Geen zicht op dat het geld terugkomt. Geen idee nog wat te doen, waar ze moet zijn of wie zou kunnen helpen/adviseren.
Het eerste telefoongesprek was echt met ING, stond in haar dossier. Ze heeft aan niemand gegevens gegeven (geen pinpas, pincode of wat dan ook). Ze heeft niet zelf gefraudeerd met haar rekening of wat dan ook. Blijkbaar is het gewoon domme pech.
Wie heeft dit ook gehad of heeft er gewoon verstand van een kan mij/haar adviseren?

Earth

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:36

Weten jullie zeker dat er is gebeld met ING? En niet hackers? Heeft ze gegevens verteld over de telefoon?
Want het klinkt allemaal nogal als scam.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:38

Ik denk niet dat ING zulke telefoontjes pleegt eerlijk gezegd?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:39

Earth schreef:
Weten jullie zeker dat er is gebeld met ING? En niet hackers? Heeft ze gegevens verteld over de telefoon?
Want het klinkt allemaal nogal als scam.

Klinkt inderdaad als een bijzonder verhaal.

Vraag me af waarom ze haar geld op de rekening heeft laten staan, maar ook waarom er een bedrag met 4 nullen op een lopende rekening staat?

Of begrijp ik het verkeerd?
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 01-12-24 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:39

Nee, de beller vroeg nergens naar, ze hoefde geen gegevens te geven. Ze kreeg alleen als boodschap dat ze haar rekening gingen blokkeren. Het was ook gewoon het ING nummer waar ze door gebeld werd.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:40

Dit bedrag was overgeboekt van haar spaarrekening naar haar betaalrekening omdat ze een auto gekocht had/heeft en deze twee dagen later moest betalen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:44

liberia schreef:
Dit bedrag was overgeboekt van haar spaarrekening naar haar betaalrekening omdat ze een auto gekocht had/heeft en deze twee dagen later moest betalen.

Je hebt er niks aan, maar dan haal je toch meteen je rekening leeg als de bank je belt dat ze je rekening willen hacken?

En heb je geen internetbankieren? Dan heb je geen afschrift nodig toch? Daar staat het dan toch ook?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:44

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Even een en ander op een rijtje krijgen.

* welke gegevens heeft ze in dat eerste gesprek doorgegeven?
* kan ze wel of niet nog in haar internetbankieren? Heeft ze een inboxbericht gehad?

Of:

Heeft je dochter een brief gehad dat ze in het EVA-register staat en zo ja met welke reden?
In dat geval: https://www.juridischloket.nl/politie-e ... ankfraude/

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:45

Stond er gewoon 'ING' als naam of staat er daadwerkelijk het telefoonnummer van de ING bij? En ze hebben in de avond gebeld?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:46

nevica schreef:
Stond er gewoon 'ING' als naam of staat er daadwerkelijk het telefoonnummer van de ING bij? En ze hebben in de avond gebeld?

Ook dat zegt niks tegenwoordig helaas. Spoofing is erg sterk tegenwoordig en de naam en nummer die genoemd wordt in het scherm kan worden beïnvloed door spoofers.

Daarnaast werkt de alarmafdeling van ING ook in de avond. :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:47

liberia schreef:
Nee, de beller vroeg nergens naar, ze hoefde geen gegevens te geven. Ze kreeg alleen als boodschap dat ze haar rekening gingen blokkeren. Het was ook gewoon het ING nummer waar ze door gebeld werd.

Hier kun je helaas niet meer op gaan. Ik kreeg aantal weken geleden ook een belletje. Op mijn scherm stond ook gewoon Rabobank en toen ik het nummer tijdens het gesprek heb gegoogled, kwam ik ook gewoon bij de Rabo uit.
Maar het was echt een scam telefoontje. Ze zeiden, dat mijn rekening geblokkeerd zou worden en ik moest even bevestigen, of ik eigenaar van rekening xyz was.
Dat heb ik dus niet gedaan. ik heb ze vriendelijk bedankt en zei dat ik zelf de rabo wel ging bellen.
Dit wou de meneer voorkomen en vertelde, dat er echt heel veel spoed zou zijn, want anders ging een hoog bedrag overgeboekt worden blabla. Ik heb dan gewoon opgehangen.

Dus het klinkt wel een beetje als hetzelfde verhaal...wel gek, dat de ING niet met de Politie wil samen werken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:50

Spoofing.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:51

Dochter zelf staat niet in het EVA-register, haar bankrekeningnummer wel.
In het eerste gesprek heeft ze alleen haar naam en voorletters bevestigd. Verder helemaal niet.
Ze kan niet meer in haar bankrekening of inbox. Alles is geblokkeerd. Ze had wel internet bankieren, maar daar kan ze ook niet meer in.
Tijdens het telefoontje gaf de medewerker aan dat de rekening nu direct werd geblokkeerd. Dan kun je er ook niets meer afhalen. Bovendien moet je dan eerst limiet verhogen. Dat heeft ze niet gedaan en ook niet aan gedacht (achteraf inderdaad dom). Echter blijkt de rekening pas laat in de avond geblokkeerd te zijn. Volgens mij fout van ING, toen ze het constateerden hadden ze gelijk moeten blokkeren.
Ze zegt dat ze een brief heeft gehad, maar kan deze niet meer vinden. Deze hebben we net opnieuw opgevraagd.
Het eerste gesprek staat als zodanig ook in haar dossier bij ING vermeld.
Inderdaad heel vreemd dat ze niet willen samenwerken om dit op te lossen.
Na het telefoontje van ING is ze ook gebeld door slachtofferhulp. Deze hadden de gegevens van ING gekregen.
Laatst bijgewerkt door liberia op 01-12-24 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:53

Je kunt altijd een pas laten blokkeren als je ergens aan twijfelt, dat kan 7*24 uur.

En als er sprake is van phishing krijg je normaal gesproken je geld terug.
En normaal gesproken gaat een bank ook voor je dingen uitzoeken als er ineens geld ongevraagd weg is.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:54

Roosch schreef:
nevica schreef:

Ook dat zegt niks tegenwoordig helaas. Spoofing is erg sterk tegenwoordig en de naam en nummer die genoemd wordt in het scherm kan worden beïnvloed door spoofers.

Daarnaast werkt de alarmafdeling van ING ook in de avond. :)

Ah ja dat is inderdaad iets wat vaak voorkomt nu. En wat helaas goed werkt ook... Maar vraag me uberhaupt af of de ING zelf zal bellen. Ik weet niet hoe het werkt achter de schermen hoor maar neem aan dat er niet iemand de hele dag in de gate houd of je gehakt word toch? Zullen ze dan echt bellen? :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:55

germie schreef:
Je kunt altijd een pas laten blokkeren als je ergens aan twijfelt, dat kan 7*24 uur.

En normaal gesproken gaat een bank ook voor je dingen uitzoeken als er ineens geld ongevraagd weg is.

Dat kun je toch ook zelf via je app?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:56

Sorry, maar je verhaal is echt te warrig om conclusies uit te kunnen trekken.

Je geeft aan dat de bank niet mee wil werken, maar zij zijn ook aan regels gebonden.

Het is een hachelijke situatie, maar je dochter is de brief kwijtgeraakt en weet ook niet meer wat er in stond? Niet handig.

Tip; zorg dat jullie die brief goed lezen. Daarin zou alles moeten staan. Niet duidelijk of nog vragen? Bel (lees: je dochter) het telefoonnummer wat in de brief genoemd wordt om een antwoord te krijgen op die vragen.

@nevica: er zijn veel systemen die ongebruikelijke zaken kunnen opsporen. Juist voor fraude zijn er wel degelijk medewerkers dag en nacht aan het werk. En ja die zouden kunnen bellen. Maar in dit verhaal durf ik er m'n hand niet voor in het vuur te steken dat dat het geval is, daarvoor is het verhaal te vaag. :+

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:57

Ah oké, thanks Roosch, weet ik dat ook weer haha. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:58

Wat een raar verhaal. Dat er zomaar bedragen worden afgeschreven zonder dat er een (pin)code voor moet worden gegeven is al raar. Maar dat de bank niet wil meewerken is helemaal raar. Wat zouden ze daar aan hebben? Meestal krijg je juist van de bank het geld terug als je opgelicht bent of iets dergelijks. Ik vind het een heel raar verhaal. Heb je zelf met een andere telefoon het nummer opgezocht van de ING bank op de eigen ING website en dit nummer gebeld?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 22:00

Snap dat jullie het ook een warrig verhaal vinden. Het wachten is nu inderdaad op betreffende brief (die eerder is kwijtgeraakt) en dan de stappen volgen die daar in staan.
Had gehoopt dat hier lezers zouden zitten dit dit ook meegemaakt hebben.
We hebben inderdaad dit nummer opgezocht op de site met de laptop en gebeld. In het gesprek werd bevestigd dat ze gebeld was en de procedure nogmaals uitgelegd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:04

Maar je geeft aan dat onder andere slachtofferhulp betrokken is. Er moet dan toch uitleg gegeven zijn aan je dochter over wat er gebeurd is?

Zo te horen lijkt de rekening inderdaad geblokkeerd en is er iets gebeurd maar dat had in die brief moeten staan. Is er werkelijk niets van die brief of van de telefoongesprekken bij je dochter blijven hangen wat de oorzaak hiervan kan verklaren?

Als dit al sinds augustus loopt zijn er vast meerdere contactmomenten geweest. Hoe is dat gelopen?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:11

Maar de bankrekening is dus leeg gehaald, maar ze kunnen niet terug vinden dat het gebeurt is?
Kan je niet naar een kantoor van ing gaan dat ze daar iets kunnen regelen ofzo. Weet niet of dat kan maar dan je je dochter zich wel identificeren als ze dat zo graag willen ivm avg wet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:20

germie schreef:

Inderdaad. Mijn pas was een keer gestolen en had toen zelfs dat geld nog terug gekregen… waren ook camera beelden van de dief die er lekker alcohol mee was gaan kopen :') ook ING trouwens…

Blijf het een bizar verhaal vinden, zeker omdat TS zegt dat er geen afschrijvingen zichtbaar zijn van het vermiste bedrag. En vind het al helemaal frappant dat ze maar verwezen word naar een andere bank…

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:24

Ja maar dit verhaal staat zo te zien helemaal los van de pas. De pas had ze zelf in bezit dus hoefde niet geblokkeerd te worden. Althans dat is wat ik uit de posts kan halen.

Een rekening wordt niet zomaar zonder aanleiding geblokkeerd en als het een misverstand is kan daar uiteraard over gesproken worden. Dat wordt dan ook in de betreffende brief uitgelegd, die niet te vinden is nu.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:25

Heeft ze ook geen mail gehad? Ik krijg altijd een mail als er iets belangrijks aan de hand is, die dan verwijst naar een bericht in de app.