Geiser gaat aan zonder dat ik zelf iets in mijn huis doe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Geiser gaat aan zonder dat ik zelf iets in mijn huis doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 17:36

Ja hoi,
ik ben sinds gisteren naar een nieuw appartement verhuisd, en voor het eerst in m'n leven heb ik een geiser in de keuken. Misschien is dit een hele domme vraag, misschien ook niet, maar soms slaat hij ineens aan terwijl ik zelf niets in mijn huis doe waar hij voor nodig zou zijn. Het zijn hele korte momenten dus ik vermoed dat hij zichzelf "warm" moet houden ( :') ), maar ik krijg meteen de perrrrniek dat iemand anders op mijn geiser zit. Again: ik heb er 0 verstand van. Misschien kan dat wel helemaal niet. :Y) Op Google komt een antwoord op mijn vraag niet echt naar boven, dus ik probeer het hier eens 8-) De vraag is dus; is dit normaal? Klopt het dat 'ie soms ineens uit zichzelf aan springt?

Maureen95

Re: Geiser gaat aan zonder dat ik zelf iets in mijn huis doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:38

Ik denk dat de waakvlam aangaat. Dat gebeurd eens in de zoveel tijd :) Weet je welke geiser je hebt?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 17:47

Ik heb deze! Waakvlam klinkt logisch inderdaad, zijn hele korte momenten :) :)

Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:49

Is dat niet je ketel?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:51

Castilja schreef:
Ik heb deze! Waakvlam klinkt logisch inderdaad, zijn hele korte momenten :) :)

[ Afbeelding ]

Maar dit lijkt mij geen geiser maar een verwarmingsketel.
De ouderwetse geisers waren vroeger alleen maar voor het warme water. De verwarmingsketel is ook om je radiatoren te verwarmen.
En als ik het juist heb dan zal die aanspringen om je woning weer op temperatuur te brengen. Kijk eens hoe hoog je thermostaat staat?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 17:54

Oh god, het feit dat ik die twee door elkaar haal laat goed zien hoeveel ik ervan weet. Ik huur ook volgens de leegstandswet dus heb daar sowieso geen uitleg over gekregen etc.
En ik heb geen radiatoren, ik moet elektrisch verwarmen! De radiatoren hebben er wel gezeten maar ze zijn weggehaald.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:57

Het is deze :

Afbeelding

Jij gebruikt het dus voor je warme water.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:59

Castilja schreef:
Oh god, het feit dat ik die twee door elkaar haal laat goed zien hoeveel ik ervan weet. Ik huur ook volgens de leegstandswet dus heb daar sowieso geen uitleg over gekregen etc.
En ik heb geen radiatoren, ik moet elektrisch verwarmen! De radiatoren hebben er wel gezeten maar ze zijn weggehaald.

Dan zullen ze de ketel alleen op stand warmwater hebben gezet.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 18:02

Oke! Dank allemaal trouwens, voor het meekijken. Maar is het met zo'n gaswandketel ook gebruikelijk dat 'ie uit zichzelf aan slaat zonder dat ik warm water gebruik? Als dat heel normaal is zijn we er namelijk hahah

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:08

Hangt er een warmwatervat bij?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 18:12

Ik vermoed dat ik gevonden heb wat er gebeurt:
Een installateur stelt een cv-ketel vaak zonder te vragen in op de comfortstand. Dan houdt de ketel de warmtewisselaar warm, om op elk moment warm water te kunnen leveren. Je kunt energie en geld besparen door de ecostand in te stellen.

Ik moet even de ecostand zien te vinden.
:D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:13

Dat zou goed kunnen. Dat heeft mijn Remeha ook. Ik heb een app waarin ik dat kan regelen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 18:15

Ah, da's luxe via een app :) Ik heb wel wat handige harries in mijn omgeving, ik ga gewoon even om raad vragen.
Veel dank allen!!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:26

Ik heb ook deze. Is heel normaal dat hij om de zoveel tijd aanslaat. Waarom hij dat doet weet ik niet. Ik heb hem nu zo,n 10 jaar en hij doet het zeer regelmatig.

Ik kan hem niet zelf instellen, dat doen ze op afstand bij het bedrijf waar hij vandaan komt.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:28

Zo'n ketel had ik in mijn vorige huis. Daar zit idd een stand op zodat je snel warm water hebt. Ik had dat uit staan en alsnog snel warm water omdat het een klein huis was, waarbij de douche naast de ketel was en de keuken recht onder de ketel was. Bij mij was er ook 1x per dag een soort van doorloopje in de verwarming (ook midden in de zomer). Succes in je nieuwe huis

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:25

vilheide schreef:
Castilja schreef:

Dan zullen ze de ketel alleen op stand warmwater hebben gezet.

Als het goed is zal die ketel tevens de woning verwarmen. Als radiatoren er niet zijn dan wellicht vloerverwarming met cv water. Elektrisch de woning verwarmen komt vreemd over omdat het ongeveer 3 keer duurder is dan met gas. Uitzondering met zonnepanelen en saldering kan elektrisch verwarmen tijdelijk goedkoper zijn. Tevens is elektrisch verwarmen als hoofdverwarming verboden in NL al wordt daar mee gesjoemeld door losse apparaten te nemen. Neem de meter standen op zodat je geen onaangename verrassingen krijgt wegens torenhoge kosten als je toch puur elektrisch zou verwarmen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:41

De TS huurt via de Leegstandswet. Soms is verwarming niet meer aanwezig (of niet meer aangesloten).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:44

Als side niet: Hang er ook even een koolmonoxide meter bij in dezelfde ruimte, omdat je huurt via leegstandwet. Nou ja, zou ik altijd doen met een ketel op gas :)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:47

Oscar schreef:
De TS huurt via de Leegstandswet. Soms is verwarming niet meer aanwezig (of niet meer aangesloten).

Ik zie het nu ook aan de foto waar 2 open koperen pijpjes uitsteken. Handigste is een klusser in te huren en van de sloop een grote radiator met slangen over de vloer. Puur elektrisch verwarmen, zonder salderingsregeling maakt je in deze tijd straatarm. Of een advocaat nemen die ervoor zorgt dat de radiatoren terug komen. Immers verhuurder sjoemeld met de NL wetgeving.