Welke "gezonde" spatel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judass

Welke "gezonde" spatel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 14:47

Nadat ik vanochtend een aantal resten van mijn spatel aantrof in mijn gebakken ei heb ik gelijk de spatel in de prullenbak gegooid :7

Nu begint de zoektocht naar een nieuwe, betere, variant. Wij koken op pannen van Greenpan met een soort anti aanbaklaag, dus het liefst keukengerei wat deze pannen niet beschadigd. Ter zijner tijd wil ik wel overstappen naar stalen pannen..

Wat zijn jullie ervaring met goede spatels waarmee je makkelijk een ei of pannenkoek kan flippen? Siliconen, hout of een ander soort materiaal? In ieder geval iets hittebestendigs.

DubbelFun

Re: Welke "gezonde" spatel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:30

Als de boel lekker los glijdt in de pan kun je flippen zonder spatel ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:31

Ik vind silicone het fijnst :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:36

Wij hebben hout

Ook Greenpan pannen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:53

Ik ben wel benieuwd van welk materiaal je spatel was als hij in stukjes uit elkaar valt.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:06

Bedenk of je bereid bent om de spatel steeds met de hand af te wassen. Houten spatels (je vindt ook veel onder 'bakspanen' of 'bakspatels') kunnen niet altijd in de vaatwasser.

Zelf vind ik t fijn als er sleuven/gaten in de bakspatel zitten en het uiteinde van de bakspaan vrij dik en stevig is - al blijft t zaak af en toe te kijken hoe het uiteinde van je spatel eruit ziet. Ook heb ik de beste ervaringen met bakspatels met afgeronde hoeken, steviger en minder kans tot afbreken. Mijn favoriete bakspaan is niet meer te koop, maar als ik nu een nieuwe bakspaan zou kopen, zou ik hem bij Sola, Brabantia of OXO Good Grips kopen. Dit is zo'n product waarbij ik liever niet bezuinig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:15

Siliconen is ook kunststof, dus ik gebruik een houten spatel.
Die gooi ik ook gewoon in de vaatwasser.
En als die daardoor van ellende uit elkaar valt haal ik gewoon een nieuwe.
Maar tot dusver houden de spatels het nog aardig vol.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:33

Sola zou ik dan juist weer niet aanraden, al mijn sola spullen vallen uit elkaar... Zowel de kunststof spatels en dergelijke, als ook de handvatten van m'n pannen. Erg spijtig, want ik heb een volledige set gekocht bijna vijf jaar geleden, omdat ik dacht dat het een goed merk was. Het kookgedeelte van de pannen is nog wel goed genoeg, dus die gebruik ik nog wel, ookal zien ze er niet meer uit zo. Maar voor spatels en ander gerei heb ik intussen kunststof bij ikea gehaald. Waarbij ik als tip wil geven om iets te kiezen dat uit één stuk bestaat of op z'n minst echt goed aan elkaar zit, zodat je niet een spatel door de keuken hebt vliegen terwijl je het handvat nog vast hebt. Bij sola bleek het slecht(s) gelijmd te zijn en niet eens in elkaar te klikken of iets, nee het vliegt gewoon direct uit elkaar -O-

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:48

Ik heb ook Greenpan pannen en qua spatels zweer ik bij eentje van Oxo en Brabantia.
Deze: klik en deze: klik. Ze zijn stevig en buigen niet door als je er iets mee om wilt draaien ofzo :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 03:00

Gewoon eentje van hout. :)