Mini-vaatwasser, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Mini-vaatwasser, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 14:01

Ik las laatst in een ander topic iets over mini-vaatwassers en nu ben ik geïnteresseerd. Ik heb echt een hekel aan afwassen :')
Ik ken alleen niemand met zo'n ding en heb er nog nooit één in real life gezien. Waar moet ik op letten? Is het überhaupt handig en wordt de afwas goed schoon? Hoe werkt het met vullen en afvoeren van water? Welke merken/modellen zijn aan te raden? Welk vaatwasmiddel gebruiken jullie?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:13

Wij hebben een model ongeveer de helft van de grootte van een gewone. Wij zijn met twee volwassenen en het is maar heel zelden dat er een ding niet inpast (ovenschotel/wokpan). Die laten we dan een dag later meedraaien en het wordt gewoon schoon. Wij zetten hem elke avond aan. Wij gebruiken vaatwaspoeder. Verder gaat er zout dacht ik en glansmiddel in. Het wordt heel goed schoon, alleen zelden gaat het even mis en dan wordt het poeder 1 groot wit blok dat ergens blijft hangen. Dan is het spul in de buurt van dat blok niet schoon, maar dat kan dan de volgende dag weer mee.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-11-24 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:13

Ik heb al jaren een mini vaatwasser, ook ik heb een hekel aan afwassen! Ik had eerst een goedkope simpele, maar ik heb nu een echte siemens. Dat is wel aan te raden, meer standen om schoon te draaien (ook een kort programma of ecoprogramma, hebben niet alle mini vaatwassers! Bij mijn vorige moest ik per se 3.5 uur wachten op elke wasbeurt, nu is er een menu van 2 uurtjes bij gelukkig) en ik doe altijd een half vaatwastabeltje van de lidl erin. Die kun je mooi breken. Maakt altijd goed schoon, alleen opletten met tetris spelen in de vaatwasser dat er niks naar beneden steekt of valt wat de draaiarm onderin blokkeert, anders kun je nogmaals draaien.

Ik was de pannen, borden en alles erin af zonder voor te spoelen, zelden is iets niet schoon, als er al iets nog wat vies is dan gaat het om een aangekoekte ovenschaal ofzo :j

De mijne zit onder de gootsteen, eigen kraantje en afvoer bij de afvoer van de kraan in. Qua af- en aanvoer werkt het net zoals een grote vaatwasser volgens mij.

Ik moest even de naam opzoeken maar ik heb de Siemens Vaatwasser SK26E222EU.

Mri

Re: Mini-vaatwasser, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:17

In mijn eerste appartement had ik een halve vaatwasser, een smalle inbouw voor 1-2 personen. Ideaal!
En het bedrijf waar ik toen werkte had een "mini" vaatwasser, ook een halve vaatwasser maar dan de have hoogte en volle breedte. Die was een stuk nieuwer en beter dan mijn 2e handsje van mp, maar ik vond mijne kwa formaat handiger.

Beide maakten prima schoon

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:22

Ik heb een halve vaatwasser, een laag en daar gaat verbazingwekkend veel in en hij wast goed schoon ook. En verbruikt weinig water, ivm geen afvoer gaat de slang in een emmer die daarna geleegd wordt. :D En dat bevalt heel erg goed
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-11-24 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:23

Wij hebben zo'n camping vaatwassertje, ideaal. Wij houden ook niet van afwassen en maar weinig vaat dus voor ons prima zo.

Vullen gewoon met een kan en afvoer is via een slang naar de wasbak. Doen gewoon een half vaatwastabletje dr in.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:26

wat bedoel je met een mini vaatwasser ts?

ik had vroegâh zo'n kleine vaatwasser, de helft van een tafelmodel zegmaar. die kon makkelijk op een tafel staan of op het aanrecht. werkte echt prima! gewoon zoals een normale, maar dan kleiner.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:41

Wij hebben ook een halve vaatwasser. Werkt perfect, het enige wat er niet goed in past zijn grote borden maar we hebben een kleiner formaat borden erbij gekocht

Wij hebben een inventum

Wij doen er gewoon vaatwas tabletten in

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:45

Hier heb ik in mijn hele kleine woning echt geen ruimte voor een vaatwasser. Ik heb nu al 3 jaar een BoB dishwasher. Dit is een tafelmodel. Ik ben er echt heeel blij mee! werkt simpel en goed. Alles word goed schoon. Maar niet geschikt voor een groter huishouden maar voor 2 is het prima te doen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:48

Ik heb deze, werkt prima
https://www.coolblue.nl/product/787440/ ... LEQAvD_BwE

Grote borden passen er niet in, denk dan aan borden van 27cm en groter. Mijn oplossing is kleinere borden gebruiken. Alles komt er gewoon schoon uit en wat dat betreft doet hij imo niet onder aan andere vaatwassers die ik ken en ook heb gebruikt. Ik doe ook altijd tabletjes halveren en per wasbeurt doe ik dus een half tabletje er in, werkt prima. Scheelt nog in de kosten voor vaatwastabletten ook.
Mijne staat IN een keuken onderkast, de deur van de kast heb ik wel eruit gehaald. De aansluitingen zijn naar mij weten hetzelfde als een gewone vaatwasser, iemand met verstand daarvan heeft hem voor mij aangesloten en ik hoef dus ook geen water handmatig er in te doen of hem handmatig ergens in leeg te pompen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:50

Daphneeeej schreef:
Hier heb ik in mijn hele kleine woning echt geen ruimte voor een vaatwasser. Ik heb nu al 3 jaar een BoB dishwasher. Dit is een tafelmodel. Ik ben er echt heeel blij mee! werkt simpel en goed. Alles word goed schoon. Maar niet geschikt voor een groter huishouden maar voor 2 is het prima te doen.

Ik heb ook een Bob en erg tevreden mee. Ideaal als alleenstaande die klein woont.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 17:10

Bedankt voor de reacties!

Ik lees hier vooral over halve vaatwassers. Ik woon echter in een huurhuis met een mini keuken. Inbouwen of aansluiten op de afvoer gaat dus niet. Ik ben daarom op zoek naar eentje die op het aanrecht kan staan en die je kunt vullen met de kraan of een kan en waarvan de afvoer in de gootsteen kan :)

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:40

Ik heb er in mijn studententijd eentje gehad. Ik had een splitter op mijn kraan zodat ik naast de vaatwasser ook gewoon water kon pakken. Afvoerslang in de wasbak of een aparte ingang bij de afvoer weet ik niet meer, maar kan volgens mij beiden. Hij stond op het aanrecht.
Ik vond het ideaal.
Bij splitter moet je aan zoiets denken: https://www.bol.com/nl/nl/p/waterverdel ... PAQAvD_BwE

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:02

Picopico schreef:

Ik lees hier vooral over halve vaatwassers. Ik woon echter in een huurhuis met een mini keuken. Inbouwen of aansluiten op de afvoer gaat dus niet. Ik ben daarom op zoek naar eentje die op het aanrecht kan staan en die je kunt vullen met de kraan of een kan en waarvan de afvoer in de gootsteen kan :)

Dan zou ik echt eens aar de Bob vaatwasser kijken van DaanTech. Deze staat bij mij half op het aanrecht (half in de vensterbank met verhooging op aanrecht)
Deze kan je of op de kraan aansluiten of gewoon van boven vullen met een kan/maatbeker oid. En de afvoer is lang en kan je in je gootsteen hangen. Nog ook in leuke kleurtjes te krijgen. Zowel met afwasblokjes als met de afwasmiddel van het bedrijf zelf te gebruiken.

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:37

Hallo,

een aantal jaar geleden heb ik een mini vaatwasser gekocht bij Lidl.
Ik kan niet meer zonder.

Sommige programma's doen het beter dan de ander en per beurt moet er 5 liter water in, de slang komt bij mij uit op de wasbak.

Ik heb geen tips welke het beste is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:15

Ik lees even met je mee! Ik trek dit weekend in mijn eerste eigen huis, zonder vaatwasser. En ik heb echt een pesthekel aan afwassen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:28

Grainey schreef:
Ik heb al jaren een mini vaatwasser, ook ik heb een hekel aan afwassen! Ik had eerst een goedkope simpele, maar ik heb nu een echte siemens. Dat is wel aan te raden, meer standen om schoon te draaien (ook een kort programma of ecoprogramma, hebben niet alle mini vaatwassers! Bij mijn vorige moest ik per se 3.5 uur wachten op elke wasbeurt, nu is er een menu van 2 uurtjes bij gelukkig) en ik doe altijd een half vaatwastabeltje van de lidl erin. Die kun je mooi breken. Maakt altijd goed schoon, alleen opletten met tetris spelen in de vaatwasser dat er niks naar beneden steekt of valt wat de draaiarm onderin blokkeert, anders kun je nogmaals draaien.

Ik was de pannen, borden en alles erin af zonder voor te spoelen, zelden is iets niet schoon, als er al iets nog wat vies is dan gaat het om een aangekoekte ovenschaal ofzo :j

De mijne zit onder de gootsteen, eigen kraantje en afvoer bij de afvoer van de kraan in. Qua af- en aanvoer werkt het net zoals een grote vaatwasser volgens mij.

Ik moest even de naam opzoeken maar ik heb de Siemens Vaatwasser SK26E222EU.

Ik heb na enkele goedkopere of onbekend grootheden een 2e hands Siemens gekocht. het is de beste van allemaal. Niet dat de anderen slecht waren. Maar deze is gewoon beter.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:14

Ik heb er ook eentje gehad. Ik vond het super handig. Bij mij konden er geen grote potten of pannen in, maar na het avond eten even mn bord en bestek erin was ideaal. Ik had er eentje van essentiel-b denk ik, een namaak Bob zeg maar. Helaas is hij na een paar maanden gesneuveld, binnen gedaan in de winkel (want had nog garantie) maar ze konden hem niet meer repareren en heb toen mijn geld terug gekregen. Ondertussen woon ik ergens met een inbouw vaatwasser, maar des tijds vond ik het een ideale oplossing. Hij stond in de hoek van mijn aanrecht, ik vulde hem vanboven met een (bijgeleverde) kan en de afvoer liep zo in de gootsteen. Het vullen was wel een beetje onhandig en moest er toch een kannetje of 3/4 in doen maar het was beter als met de hand afwassen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:37

Picopico schreef:

Klinkt alsof een Bob van DaanTech een uitkomst zou zijn.
Wij hebben er al jaren een(sinds 2021 kom ik net achter, is minder lang dan het voelt).
Al jaren zeer tevreden, gooien per keer een half tabletje onderin.
Eigenlijk wordt altijd alles schoon, je hebt verschillende programma's om uit te kiezen.
Je kan hem op een kraan aansluiten(zoals je met de wasmachine doet) of met een gietertje of kannetje.
En de afvoer slang hang je in de wasbak en klaar ben je.

Mighty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:42

Ik heb er eentje van marktplaats gekocht (medion is het merk volgens mij). Die kan je van tevoren vullen met water (ongeveer 5 liter) en verder gewoon zo'n blokje die je ook in een 'normale' vaatwasser zou doen. Waterafvoer kan je eventueel aansluiten maar ik heb er gewoon een emmer onder staan die je leegt als ie klaar is. Qua elektriciteit kan ie ook gewoon met een stekker in het stopcontact.

Ik vind m super handig, wel erg luid dus ik zet m vaak aan als ik weg ga van huis. Ik stoor me sowieso snel aan dat soort geluiden trouwens dus zou best kunnen dat jij er totaal geen last van hebt :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:50

Hier al 10 jaar een Bosch. Zo'n half hoge versie. Staat in de bijkeuken op de lage kast. Ding doet het op zich prima maar doordat ik veel thuis werk, staat ie eigenlijk soort van werkloos.
Die halve blok deden wij ook en dat gaf uitstekende resultaten. Je moet er wel iets meer aandacht voor hebben dat je 'm schoon maakt. De enkele keer dat ie dienst weigerde bleek ie vuil te zijn.

Ik gebruik de afwas tegenwoordig om even de gedachten te verzetten of rustig na de te denken over oplossingen in mijn werk. Beetje gedachteloos afwassen en oplossingen tegen elkaar afwegen blijkt prima te werken :j

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 08:56

Ik was ook geïnteresseerd in zo'n BoB, echt een hekel aan afwassen maar ik vond die energie labels wel echt een beetje hoog. Dus zit al een hele poos te twijfelen over wat te doen.
Iemand die daar iets meer over kan zeggen? Vreet het echt zoveel energie?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:47

mala26 schreef:
Ik was ook geïnteresseerd in zo'n BoB, echt een hekel aan afwassen maar ik vond die energie labels wel echt een beetje hoog. Dus zit al een hele poos te twijfelen over wat te doen.

ik draai hem soms met enige regelmaat en zie dat niet persee echt terug in mijn energieverbruik. Dus zal denk ik wel mee vallen (of op zijn minst het waard zijn)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:19

Daphneeeej schreef:
mala26 schreef:

ik draai hem soms met enige regelmaat en zie dat niet persee echt terug in mijn energieverbruik. Dus zal denk ik wel mee vallen (of op zijn minst het waard zijn)

O top! Dat scheelt dan weer. Bedankt voor je reactie. Ga ik er toch even naar kijken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 11:56

Heb er nu al een aantal jaren een van de aldi op het aanrecht staan. Van boven te vullen of aansluiting op de kraan. Ideaal gebruik hem voornamelijk voor flessen en potten (voor Wecken).