Aangereden en foutieve verklaring tegenpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Aangereden en foutieve verklaring tegenpartij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 09:01

Gisteren heeft mijn man een kleine aanrijding gehad. Hij wilde rechtsaf slaan op een rotonde en stond stil op de rotonde om een fietser voor te laten gaan die voorrang had. Daarbij is er iemand rechtsachter tegen de auto gereden, ging gelukkig niet heel hard, maar wel flinke schade.

De tegenpartij is enorm meewerkend. Geeft op het schadeformulier wat we samen hebben ingevuld ook eerlijk aan dat het zijn schuld is. Nou hij stuurde gisteren het formulier wat hij heeft ingediend bij zijn verzekering. Hierop geeft hij aan dat de aanrijding is gebeurd doordat mijn man plots moest remmen voor een speedpedelec. Dat klopt niet. Mijn man moest niet plotseling remmen, hij stond te wachten omdat de fiets even twijfelde omdat ze zeker wilde weten dat ze hem had gezien. Plus het was niet eens een elektrische fiets.

Wat de tegenpartij tegen zijn verzekering verklaart is natuurlijk zijn ding. Het boeit me niet, tenzij het negatief kan uitpakken voor mij. Moet ik hier iets mee?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:12

Je man moet ook z'n eigen verklaring op het schadeformulier invullen/doorgeven aan jullie verzekering. Ik zou ook even contact opnemen met de verzekering. Die zoeken het dan verder wel uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:13

Ook al zou jouw man wel plotseling hebben moeten remmen, dan nog had de achteroprijder voldoende afstand moeten houden om ook te kunnen remmen, dus het verplaatst de schuldvraag niet.
Of jouw man nu al stilstond of een goede reden had om te remmen (fietser niet plat rijden is niet zomaar uit het niets remmen, maar een goede reden).
Kortom, gewoon op jullie eigen formulier invullen wat de toedracht volgens jouw man was en het de verzekering verder uit laten zoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:56

Marije_jiplover schreef:
Ook al zou jouw man wel plotseling hebben moeten remmen, dan nog had de achteroprijder voldoende afstand moeten houden om ook te kunnen remmen, dus het verplaatst de schuldvraag niet.
Of jouw man nu al stilstond of een goede reden had om te remmen (fietser niet plat rijden is niet zomaar uit het niets remmen, maar een goede reden).
Kortom, gewoon op jullie eigen formulier invullen wat de toedracht volgens jouw man was en het de verzekering verder uit laten zoeken.

Ja dit. Het maakt niet uit of het plotseling was of niet. Gewoon zelf invullen wat jullie visie op het gebeuren is en meer niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:02

Dat is remmen met verkeersnoodzaak en dat mag/moet zelfs. De achteroprijder had gewoon voldoende afstand moeten houden.

Ik zou mij hier niet druk over maken.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 13:43

Bedankt dan laat ik het de verzekeringen gewoon onderling oplossen :)

LWDaisy

Re: Aangereden en foutieve verklaring tegenpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:56

Gewoon jullie eigen verklaring invullen en aan de verzekering doorgeven.
Die mogen dan gaan touwtrekken met de tegenpartij.

Zo'n aanrijdingsformulier is echt prut om in te vullen. Héél duidelijk zijn in hoe je de dingen uitlegt/aangeeft.

Maar in de basis is het simpel: de persoon achter jou moet ten allen tijde voldoende remafstand houden, en is normaal gezien degene die "in fout" is als die toch op jou knalt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:25

Dat is het vervelende van naderhand online invullen.
Ik heb er gewoon eentje in de auto en bij schade: direct samen invullen wat mogelijk is en samen ondertekenen.
Dan heb je in elk geval een getekende gelijke verklaring.
Achteraf de details invullen qua gegevens kan dan gewoon

Maar als ze het ingevuld hebben samen en getekend kan hij achteraf niet veel veranderen hoor....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:39

Tip voor volgende x foto maken van ingevulde formulieren- sowieso is degene die de schade veroorzaakt heeft schuldig , de boel verdraaien helpt m niet .
Lees nu nog eens goed en hij heeft zelf al ingevuld dat je man stilstond- dan is het al helemaal duidelijk toch dat hij z'n verklaring verdraaid.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:33

Denk niet dat het voor jou of je man zal uitmaken hoor TS. Ga er vanuit dat de verzekeringen daar onderling wel uitkomen.

Er wordt hier trouwens uitgegaan van een bepaald scenario, maar wat áls auto A stond te wachten in net zulk druilerig weer als vandaag, zonder voet op de rem en geen lampen aan? Is auto B dan daadwerkelijk verantwoordelijk? Uiteraard moet de achterste auto afstand houden, maar wat nou als hij een lege rotonde opreed en terwijl hij eraf wil, ziet hij op het laatste nippertje in een donkere waas een auto stilstaan...

(overigens is deze vraag gebaseerd op een soortgelijke situatie wat ik gisterochtend een paar auto's voor me zag meemaken)

Ik beticht hier niemand van schuld, dus ook jouw man niet TS, ik vraag me alleen af wat er zou gebeuren in een situatie zoals ik omschrijf, gezien daar geen rekening mee wordt gehouden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:56

Schadeformulier dat hij samen met je man ingevuld heeft, heeft de tegenpartij ook moeten ondertekenen.
Als je daar dus een kopie van naar de verzekering stuurt is zijn ingediende ongeldig, uw handtekening staat er immers niet bij.

Daarnaast is de achterop rijder volgens mij altijd schuldig zelfs bij een kettingbotsing is de middelste die u raakt in fout en die daar achterop is ook in fout.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:38

Stel mij zal nog eens zoiets gebeuren, maak ik overal foto's van en wil ik iig van de politie horen dat zo'n iemand iig daadwerkelijk verzekerd is.. ik heb een akkefietje gehad zo'n 10 jaar terug met iemand die netjes alles invulde, en later bleek diegene niet verzekerd te zijn... sta je dan ... Politie, ja dan had je ons moeten bellen..

Uiteindelijk met ooggetuigen en waarborgfonds opgelost, maar veel werk geweest, dus bij mij mag politie langskomen, of in ieder geval via telefoon even helpen met check of diegene verzekerd is ..
En uiteraard geen 112, laat dat even duidelijk zijn :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:35

Yv_ schreef:
Denk niet dat het voor jou of je man zal uitmaken hoor TS. Ga er vanuit dat de verzekeringen daar onderling wel uitkomen.

Er wordt hier trouwens uitgegaan van een bepaald scenario, maar wat áls auto A stond te wachten in net zulk druilerig weer als vandaag, zonder voet op de rem en geen lampen aan? Is auto B dan daadwerkelijk verantwoordelijk? Uiteraard moet de achterste auto afstand houden, maar wat nou als hij een lege rotonde opreed en terwijl hij eraf wil, ziet hij op het laatste nippertje in een donkere waas een auto stilstaan...

(overigens is deze vraag gebaseerd op een soortgelijke situatie wat ik gisterochtend een paar auto's voor me zag meemaken)

Ik beticht hier niemand van schuld, dus ook jouw man niet TS, ik vraag me alleen af wat er zou gebeuren in een situatie zoals ik omschrijf, gezien daar geen rekening mee wordt gehouden.

Als er geen lichten branden terwijl de omstandigheden dat wel verplichten, kan de aansprakelijkheid inderdaad bij de voorligger komen te liggen. Maar dat is het enige feit uit je verhaal wat die aansprakelijkheid zou kunnen veranderen, puur het druilerige weer of dat de rotonde leeg was toen die die opreed niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:58

Gini schreef:
Yv_ schreef:

Als er geen lichten branden terwijl de omstandigheden dat wel verplichten, kan de aansprakelijkheid inderdaad bij de voorligger komen te liggen. Maar dat is het enige feit uit je verhaal wat die aansprakelijkheid zou kunnen veranderen, puur het druilerige weer of dat de rotonde leeg was toen die die opreed niet.

Ik vind dit een aparte opmerking, als je stilstaan op de rijbaan omdat je in een wachtrij staat of op een fietser wacht ben je niet verplicht om je verlichting aan te hebben , degene die achterop komt moet ten alle tijde voor zich kijken en is verantwoordelijk je kan ervanuit gaan op een rotonde dat er situaties ontstaan dat je moet anticiperen.
Een voertuig dat geparkeerd staat langs of op een rijbaan (waar dat toegestaan is hoeft ook geen verlichting te voeren - je moet gewoon opletten .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:04

Ik reageer op de fictieve situatie die Yv_ beschrijft. Bij druilerig weer die de zichtbaarheid beperkt moeten je dimlichten wel aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:11

Eigenlijk, wil de tegenpartij "verklaren" dat het niet zijn schuld was dat hij bovenop jullie auto knalde, maar de schuld van de speedelec. Klinkt alsof hij die 3e persoon(fietser) "schuldig" wil laten zijn ipv eigen schuld.
Dat zou met verzekeringen nog een leuke "grap" kunnen worden denk ik.
Maar zolang jij zo duidelijk mogelijk het verhaal geeft, inclusief dat fietsers normaal ook voorrang hebben etc. dan kan jij denk ik ook niet meer doen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:11

Iemand de gegevens van de fietser genoteerd als getuige? Deze is namelijk altijd doorslaggevend...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:29

Vanillia schreef:
Gisteren heeft mijn man een kleine aanrijding gehad. Hij wilde rechtsaf slaan op een rotonde en stond stil op de rotonde om een fietser voor te laten gaan die voorrang had. Daarbij is er iemand rechtsachter tegen de auto gereden, ging gelukkig niet heel hard, maar wel flinke schade.

De tegenpartij is enorm meewerkend. Geeft op het schadeformulier wat we samen hebben ingevuld ook eerlijk aan dat het zijn schuld is. Nou hij stuurde gisteren het formulier wat hij heeft ingediend bij zijn verzekering. Hierop geeft hij aan dat de aanrijding is gebeurd doordat mijn man plots moest remmen voor een speedpedelec. Dat klopt niet. Mijn man moest niet plotseling remmen, hij stond te wachten omdat de fiets even twijfelde omdat ze zeker wilde weten dat ze hem had gezien. Plus het was niet eens een elektrische fiets.

Wat de tegenpartij tegen zijn verzekering verklaart is natuurlijk zijn ding. Het boeit me niet, tenzij het negatief kan uitpakken voor mij. Moet ik hier iets mee?

Wederpartij is meewerkend.
Geeft op de voorzijde van het schadeformulier aan dat hij het ongeval veroorzaakt heeft.
Het formulier dat hij aan zijn verzekeraar stuurt (ik veronderstel de achterzijde van het schadeformulier) stuurt hij zelfs aan jou toe. Dat hoeft hij niet te doen!
Op dat formulier staat zijn interpretatie van het ongeval.
Hij heeft het zo beleefd als dat zijn voorganger plotsklaps moest remmen voor een speedpedelec.De interpretatie van jouw man is anders.
Voor de aansprakelijkheid doet de interpretatie van beide partijen niet ter zake.
De "achterop rijder" is aansprakelijk.

En dat de wederpartij de situatie anders interpreteert heeft niet als gevolg dat zijn verklaring foutief is of dat hij niet meer welwillend is.
Iedere situatie wordt door iedereen anders geïnterpreteerd.
Zeker een ongeval waarbij een mens schrikt.
Gewoon zelf de achterzijde van het schadeformulier ook invullen en naar je verzekeraar sturen en deze niet aan de wederpartij sturen want daar is geen noodzaak toe.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:12

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat de verzekering dit netjes af gaat handelen. Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt. Ik stond voor een 80 km weg om de weg op te rijden. Een auto heeft mij toen van achteren geraakt en kwam vast te zitten op mijn trekhaak. Hij dacht waarschijnlijk dat ik nog wel even snel de weg op zou gaan maar ik neem liever geen risico dus ik heb nog eventjes gewacht.
Gelukkig heb ik het toen ook politie bij gehad en die gaf ook aan dat de auto die mij achterop rijd schuldig was.
Deze man kwam echter in het schadeformulier ineens later met een getuige verklaring die zei dat ik achteruit reed. Nu kan dat zelfs niet want ik heb een automaat daarmee als je de rem loslaat rijdt hij automatisch naar voren en zeker niet naar achteren.
Ik had ook schade aan mijn trekhaak en een maand of twee later informeer ik bij de verzekering en toen hadden ze de schade afgewikkeld alsof we allebei 50% schuld hadden _-:( .
Ik ben hier dus niet mijn akkoord gegaan want het kan wel gevoel hebben voor je noclaim al had ik ruim voldoende schadevrije jaren, maar daar gaat het niet om

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:15

Mist schreef:
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat de verzekering dit netjes af gaat handelen. Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt. Ik stond voor een 80 km weg om de weg op te rijden. Een auto heeft mij toen van achteren geraakt en kwam vast te zitten op mijn trekhaak. Hij dacht waarschijnlijk dat ik nog wel even snel de weg op zou gaan maar ik neem liever geen risico dus ik heb nog eventjes gewacht.
Gelukkig heb ik het toen ook politie bij gehad en die gaf ook aan dat de auto die mij achterop rijd schuldig was.
Deze man kwam echter in het schadeformulier ineens later met een getuige verklaring die zei dat ik achteruit reed. Nu kan dat zelfs niet want ik heb een automaat daarmee als je de rem loslaat rijdt hij automatisch naar voren en zeker niet naar achteren.
Ik had ook schade aan mijn trekhaak en een maand of twee later informeer ik bij de verzekering en toen hadden ze de schade afgewikkeld alsof we allebei 50% schuld hadden _-:( .
Ik ben hier dus niet mijn akkoord gegaan want het kan wel gevoel hebben voor je noclaim al had ik ruim voldoende schadevrije jaren, maar daar gaat het niet om

Deze situatie is niet te vergelijken met een wederpartij die op het gezamenlijke deel aangeeft "schuldig" te zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:17

Was bij mij ook, getuigen verklaring kwam later, zonder dat ik het wist

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:21

Mist schreef:
Was bij mij ook, getuigen verklaring kwam later, zonder dat ik het wist

Apart.
Zo heb ik het in mijn werk nooit meegemaakt.
Het ingevulde SAF + beide handtekeningen is leidend.
Daarom mag je van een verzekeraar daarop nooit aangeven dat je aansprakelijkheid erkent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:27

Een speedpedelec mag niet eens op een fietspad maar gewoon invullen en als bijzonderheid de gewijzigde versie van de tegenpartij erbij en vertellen dat het toch echt niet zo gegaan is.
Verzekeringsmaatschappij zoekt dit uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:55

Petpa schreef:
Mist schreef:

Deze situatie is niet te vergelijken met een wederpartij die op het gezamenlijke deel aangeeft "schuldig" te zijn.

Een verzekeraar kan dan alsnog voor gedeelde aansprakelijkheid gaan ijveren.
Een schadeformulier is niet meer of minder dan een versie van de feiten van de betrokkenen. Een verzekeraar bekijkt die info, gaat ermee aan de slag en doet als het ware zijn job.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 12:08

BigOne schreef:
Een speedpedelec mag niet eens op een fietspad

Dat is niet correct.
Buiten de bebouwde kom moet een speedpedelec op het fietspad.
En alsnog, als een speedpedelec binnen de bebouwde kom foutief op het fietspad zou hebben gereden, mag de man van TS hem nog steeds niet aanrijden als hij af wil slaan en het fietspad voorrang heeft.
Dus heeft de man van TS terecht voorrang gegeven.