Lucht ontvochtiger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Lucht ontvochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 23:59

Mijn slaapkamer is in het souterrain. Kortom. Half in de grond en geen kruipruimte. Het wordt er snel heel erg vochtig.

Ik heb een paar maanden de luchtontvochtiger van mijn ouders kunnen lenen en dat hielp erg goed. Alleen die is weer terug. Nu wil ik zelf dus een luchtontvochtiger kopen, maar er is zo veel keuze!

Ik vroeg me af of er hier mensen een ontvochtiger hebben, zo ja welke dan en hoe dat bevalt.

Het liefste zou ik er 1 willen die ik kan aansluiten op de afvoer van mijn wastafeltje, zodat ik de bak niet steeds hoef te legen. Ook zou ik graag zien dat ik hem of via een slimme stekker via Google home kan aan of uit zetten, of anders op zijn minst standaard ‘s nachts standaard uit en dan ‘s ochtends weer standaard aan.

Maar goed. Het allerbelangrijkste is nog dat die enigszins zuinig is en niet teveel herrie maakt.

Vind het echt bizar dat er echt nergens online het verbruik bij staat.

Iemand tips?

tienus63

Re: Lucht ontvochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:14

Wij hebben deze;
https://www.bol.com/nl/nl/p/eriksson-lu ... 151486930/

Doet het erg goed.
Je hoort hem wel als het stil is, ding staat altijd aan op standje low.
Hij staat bij ons op de slaapkamer.
Als je in de stad woont, zul je er waarschijnlijk weinig tot niets van horen.
Ik gooi opvangbank gewoon telkens leeg. Is de opvangbak vol, dan slaat ie af. Tevens slaat ie af wanneer de vochtigheidsgraad onder de ingestelde waarde komt.
Ik heb voor deze gekozen omdat ie niet zo groot is en een van de stilste apparaten is.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:17

Wij hebben een dryfy connect van klarstein. Goed ding.maakt weinig geluid.
Helaas werkt de wifi niet meer, maar klarstein heeft netjes een oplossing geboden.

De bak maken wij eens in de twee dagen leeg.
Hij slaat af wanneer de bak vol is, maar ook wanneer de gewenste vochtgehalte is bereikt. En je kan er een timer op zetten. Deze is tevens aan te sluiten op een afvoer. Maar gezien de grote van de opvangbak vonden wij dat niey nodig.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:19

Probeer de oorzaak op te lossen, zeker in deze tijd behoord het kurkdroog in huis te zijn. Ontvochtigers en de meeste daar zit net als bijvoorbeeld een koelkast een compressor in die de lucht koelt welke bij ontvochtigers door een ventilator aangezogen is. Dat betekent dat er warme lucht in de omgeving komt. Meestal wordt de aangezogen lucht ook gefilterd, pas op dit filter daar kan bacteriën ontstaan door het vocht. Het verbruik is afhankelijk van de oppervlakte ruimte en de hoeveelheid vocht. Ze maken gemiddeld behoorlijk lawaai. Ik raad je af een ontvochtiger te gebruiken, neem de oorzaak weg of verwarm de ruimte.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 00:34

“Kelders” zijn nou eenmaal vaak vochtig en kouder. Op dit moment is de luchtvochtigheid maar 38%. Dus meer dan prima. Maar zonder lucht ontvochtiger is het vaak in de zomer of als het stevig geregend heeft ruim boven de 70%. Daar valt maar beperkt iets aan te doen. Ik ga niet mij slaapkamer overdag lopen verwarmen als ik daar niet ben.

Tienus63 en magicmist. Bedankt! Ik ga beide apparaten eens goed bekijken.

Magicmist, wat bedoel je precies met een timer? Dat zie ik er vaak bij staan, maar ze leggen nooit uit op wat voor manier. Kun je bijvoorbeeld instellen dat die aan moet tussen 10 ‘s ochtends en 10 ‘s avonds of zo?

Ik ben best gevoelig voor geluid ‘s nachts, dus dan moet dat ding gewoon uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:39

Ik vind het display vervelender. Die heb ik ook afgedekt, geen irritant schijnsel meer.

Timer gebruik ik niet. Hij doet het naar de ingestelde waarde.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:42

Ik heb een airco laten instaleren en dan ook voornamelijk voor het vocht.

90% was niks hier in huis en kreeg het ook niet voor elkaar lager te krijgen.

Nu laat ik de de airco in de nachts ontvogtigen en overdag verwarmen en bevalt mij goed.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:45

Nico12 schreef:
Probeer de oorzaak op te lossen, zeker in deze tijd behoord het kurkdroog in huis te zijn. Ontvochtigers en de meeste daar zit net als bijvoorbeeld een koelkast een compressor in die de lucht koelt welke bij ontvochtigers door een ventilator aangezogen is. Dat betekent dat er warme lucht in de omgeving komt. Meestal wordt de aangezogen lucht ook gefilterd, pas op dit filter daar kan bacteriën ontstaan door het vocht. Het verbruik is afhankelijk van de oppervlakte ruimte en de hoeveelheid vocht. Ze maken gemiddeld behoorlijk lawaai. Ik raad je af een ontvochtiger te gebruiken, neem de oorzaak weg of verwarm de ruimte.

Ik ben het toch niet met je eens.
Wij verwarmen goed, verluchten constant en hebben dubbel glas maar de luchtvochtigheid gaat zonder het apparaat naar de 70 en dat is slecht voor de vleugel dus staat hij hier altijd aan. Wel in de living dus niet echt last van het geluid. In een slaapkamer lijkt me het voor de nacht niet prettig.
Dit is een lima, voor mij een totaal onbekend merk maar kwam goed uit een test. Ik schrik er soms van hoeveel water hij in korte tijd uit de lucht haalt.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:47

Ja kan de timer inschakelen dat ie om bijvoorbeeld 22.00u uitgaat en om 7.00u weer aan. Via de app kan je dit zelfs per dag instellen.
Helaas werkt bij ons de wifi knop niet meer. Dus komen niet meer in de app. Klarstein wilde een compensatie geven kwa geld of anders retourneren voor reparatie. Wij hebben gekozen voor geld retour. We gebruikten de app nagenoeg niet.
Maar als je de timer wel gebruikt is de app wel handig.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:48

Percy schreef:
Nico12 schreef:

Wij verwarmen goed, verluchten constant en hebben dubbel glas maar de luchtvochtigheid gaat zonder het apparaat naar de 70 en dat is slecht voor de vleugel dus staat hij hier altijd aan. Wel in de living dus niet echt last van het geluid. In een slaapkamer lijkt me het voor de nacht niet prettig.
Dit is een lima, voor mij een totaal onbekend merk maar kwam goed uit een test. Ik schrik er soms van hoeveel water hij in korte tijd uit de lucht haalt.

Ook niet mee eens.
Wij verwarmen ook goed. ( houtkachel). Dubbelglas. Luchten dagelijks en toch een hoge vochtigheid in huis.
We hebben een behoorlijk vochtige kruipruimte. Mede door het soort grond wat in deze omgeving ligt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 00:50

Het is ook voor mijn spullen. Mijn kleding kast en schoenen en zo staan ook in die ruimte. Heb al een suède paar kunnen weggooien omdat ze beschimmeld waren :(

De berging naast mijn kamer hebben we laatst aangepakt en nieuw vinyl ingelegd. Onderkant van oude vinyl was ook helemaal beschimmeld. Puur door het vocht dat door het beton omhoog kwam. We hebben daar het beton goed schoon gemaakt geïmpregneerd/waterdicht gemaakt. Bedoeling is dat ook in mijn slaapkamer nog te doen, maar daar is voorlopig helaas echt geen geld en tijd voor.

Ondanks die behandeling van de vloer is het in de berging ook nog steeds gewoon écht vochtig. Op dit moment even niet. Maar het is er vaker wel boven de 70% dan niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:30

Percy schreef:
Nico12 schreef:

Sinds ik isolatie in de muren van mijn woning heb is het vocht in huis meer toegenomen. Ik heb dagelijks een randje condents op de onderkant van de ramen binnen staan.
Ik heb de ramen in huis dagelijks open, maar toch kun je vocht niet voorkomen.
Op de vensterbank staat nu een vochtvreter met zout. En dat lijkt toch wel wat te helpen. Ik heb gewoon zo'n ding van 2 euro van de Action gehaald om eens te testen. In 3 weken tijd is het bakje al bijna vol. Maar ik heb nog geen vochtige ramen gezien. Dus het doet wel iets, ook al beweren sommigen dat een vochtvreter op zoutbasis niets doet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:00

Goed topic, onze woonkamer/ keuken zit ook geregeld op 70%RH. Ook na flink luchten of stoken.

Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken voor zo'n ontvochtiger

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:18

Percy schreef:
Nico12 schreef:

Op dit moment is buiten onder een niet geïsoleerde overkapping rv 82%. Binnen woonkamer 30%. Wij verdampen, koud verdamping, per dag 4 liter kraanwater, kamer 55 m2, om rv op 50% te krijgen maar ik wil naar 60%, dat is de norm voor kinderen en droge huid / jeuk beperken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:29

Wij hebben sinds kort ook een luchtontvochtiger. SUPER ding, hadden we veel eerder moeten doen. Wij wonen in een oude boerderij, waar de balken direct op het zand liggen. Geen kruipruimte dus. Hierdoor wordt de vloer isoleren al wat lastiger (maar is wel mogelijk). Vervolgens zit er onder de keuken een grote kelder, welke al voor onze komst is dichtgestort met puin. Dus ja, wij hebben iedere dag verse aanvoer van vocht. We hebben dubbel glas, geïsoleerde spouwmuren en een geïsoleerd dak. We luchten goed en stoken. Maar altijd flink vocht op de ramen en inderdaad schimmel. Maar sinds de luchtontvochtiger geen vocht meer op de ramen (aan de binnenkant), geen schimmel en... het is zoveel aangenamer in huis.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 09:32

Welke heb je gekocht hoogendroog? En waarom die?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:39

Het merk is Qlima, type D 810/ D 812/ D 812 Smart. Ik kan zo snel niet zien welke van de drie genoemde types we hebben. Je moet kijken naar de te ontvochtigen ruimte, oppervlakte en de temperatuur aldaar. Op basis daarvan kwam de Qlima naar boven. Hij heeft een grote opvangbak en slaat automatisch af als die vol is. Hij heeft verschillende programma's, je kunt aangeven hoeveel vocht ie moet opslurpen. Ik hoor 'm wel als ie aan staat, maar ik vind het niet vervelend. De onze heeft de capaciteit voor een groot oppervlak. We hebben 'm bij de Expert gekocht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:40

Wij hebben een vergelijkbare situatie als die van hoogendroog.

Zelfs in de hal waar enkel veiligheidsglas in de deur zit, geen condens of waterdruppels meer op het glas daar. Onze grote hond slaapt in de hal.
Kleding in de kast blijft nu ook droog, dat voelde anders klam aan. Zeker wat op een stapeltje ligt.

Slaapkamer raam staat nog steeds 24/7 open. Boven raampje.
Ik heb ook weleens vochtvreters onder in de kast gezet, vulde zich wel met water, maar kleding bleef klam aanvoelen.

Ik vind het de investering waard en wat ie aan stroom zou verbruiken, compenseert met gas, droge lucht verwarmt sneller.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 22-11-24 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:41

Wij hebben een greenmigo luchtontvochtiger. Heel blij mee. Doet het goed ook in een grotere ruimte maar ik vind 'm wel wat luid dus misschien niet de beste keus voor de slaapkamer. (Niet wat je vroeg maar misschien alsnog relevant om te weten welke ontvochtigers je beter niet kunt nemen).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:43

Ik heb geselecteerd op de minste Db’s. Hoe stiller, hoe duurder.
Wifi vind ik onzin, zeker als er een timer op zit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:44

Wij hebben de Clean Air Optima® CA-706 Smart - 2in1 Luchtontvochtiger en Luchtreiniger.
Oorspronkelijk gekocht als luchtreiniger ivm stof allergie.

Mooie bijkomstigheid was dat die vocht uit de omgeving trekt, tot 20 liter per dag.
Dan merk je pas dat je huis zonder meer te verwarmen opeens twee graden warmer is.
Ik geloof alleen dat die niet meer leverbaar is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:46

Dat merk ik dus ook, dat het warmer in huis is zonder dat de verwarming aanslaat!

In de mijne zit ook een filter die je er uit kunt halen en schoon kunt maken.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:49

Wij hadden ook een vochtige kruipruimte, hierdoor rook je soms vocht in de hal. We hebben er schelpen in laten storten, al het vocht is weg.